Olympia moottorin halkeman korjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
kaakamel
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Marras 2006 22:04
Paikkakunta: Mouhijärvi
Viesti:

Olympia moottorin halkeman korjaus

Viesti Kirjoittaja kaakamel » 26 Marras 2006 22:16

En ole veneihmisiä mutta sain vinkin että täällä tiedetään olympioista.


Yritän kasata pois nurkista olympia maamoottoria ja sylinterilohko on haljennut vuosien saatossa. Kuinka tuommoinen olisi hyvä/helppo korjata.?
Konetta käytettäisiin noin pari kertaa kesässä esittelymielessä.

kuvassa vasemmalla vesikanavasta sylinteriin

http://www.vkukko.fi/halk1.jpg

http://www.vkukko.fi/halk2.jpg


itelläni on jo yksi ehjä olympia maamoottori joten tähän saa olla pientä riskiäkin onnistumisessa. Ajattellin avata halkeaman pikkurälläkällä ja loput jollain dremelillä. Valurautapuikolla täyteen ja siloitus.



-vk-

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Marras 2006 08:07

Jos mennään helpointa mutta ei halvinta tietä niin uudelleen putkitus on ainoa lääke. Hitsaussaumat koneistettavassa sylinterissä ovat siitä ongelmallisia että aineen kovuus tahtoo muuttua ja homma ei ole pitkän päälle hyvä. Mutta jos konetta käytetään vain esittelymielessä niinkuin mainitsit ei sillä taida olla juurikaan merkitystä.
Mutta jos sinulle kelpaa konstit joita ei saa tehdä mutta kuitenkin niitä tehdään varsinkin mobilistipiirreissä niin yksi on käynnistää kone kuivana ja lisätä sen käydessä sitten vesi.
Toinen on lohkon vesitilan täyttäminen joustavalla massalla halkeaman kohdalta. Tiedän yhden "ammattitaitoisesti" entisöidyn B.M.W. maamoottorin jossa on reilusti yli n.20v sitten lohkonvesitilan toinen puoli valettu ko. kaltaisen halkeaman takia kumimassalla umpeen. Pelaa siitä huolimatta kuin junanvessa ja kestää käyttää muutaman tunnin pätkiä vallan mainiosti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19 Huhti 2005 08:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 27 Marras 2006 10:55

Sarjaa 'näin ei saa tehdä' jatkaakseni olen myös isoilta pojilta kuullut, että vesitiloja on kiihdytysautoissa valettu umpeen sementillä, kun on porattu seinämistä niin paljon pois, ettei motti muuten pysyisi kasassa. Käyttöajat ovatten niin lyhkäsiä (alle 10s), ettei veden puute haittaa.
AVA = Afrikka voittaa aina

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 29 Marras 2006 19:07

Aivan kuin olisin joskus nähnyt, että lohkon ulkopuolelle olisi kiristetty vanne. Onks se mitään?
Kyyrö

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 30 Marras 2006 12:28

Moro!

No jos nyt näitä ei-niin-suositeltavia- keinojakin kerrotaan, niin tuo Veli-Matin mainitsema joustavalla massalla paikkaaminen on ok. Tiedän, että ainakin Volvon myllyjen lohkoja on ulkopinnaltaan paikattu Sikaflex 221:llä ja hyvin on kestänyt.

Hitsaus saattaa tosiaan aiheuttaa tuon koneistusongelman, mutta toisaalta, jos tuon halkeaman massalla paikkaa, niin pitää tietty muistaa, että työtahdilla saumaan tulee painetta, joten miten mahtanee massa tuossa pysyä? Taitaisi se hitsaus olla kuitenkin paras keino.

t.Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Marras 2006 15:16

Mitä minä vanhoilla lähilaseilla noita kuvia katsoin niin halkeama meni sylinterin puolelle vesitilasta. Ulkopuolinen halkeama vesitilasta ei nykypuikoilla tai liimamassoilla ole ongelma. Jos osaa käyttää sormivärejä niin massalla korjaaminen onnistuu ja jos osaa sytyttää sytkärin niin hitsaaminen onnistuu ;-)
Jos sylinterin seinämää lähdetään hitsaamaan niin siellä tulee se karkenemisongelma taatusti eteen. Jatkuvassa käytössä männänrenkaat tai sylinterin seinämä eivät ehkä kestä. Toinen mikä vaikeuttaa sylinterin seinämän sisäpuolista hitsausta on syöpymien ohentamat seinämät ja vanhoissa moottoreissa usein olevat huokoiset valut.
Mutta kun kerran konetta on tarkoitus käytellä vain silloin tällöin (a´la masinistit) jokin vippaskonstikin menettelee - siis jos sellaisen hyväksyy.
Mutta "ainoa oikea" korjaus on putkitus.
Kun kyseessä on hiushalkeama niin hommahan voi olla niinkin ettei siitä ole mitään haittaa. Hiusmurtumia on varsinkin bensiinimoottorien seetirenkaissa/kansissa monesti venttiilien tai kannen sen kummemmin vuotamatta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin