Ford Trader ruiskutuspumppu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
h
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Huhti 2005 22:08
Paikkakunta: Helsinki

Ford Trader ruiskutuspumppu

Viesti Kirjoittaja h » 18 Helmi 2006 13:14

Kävipä kämmi viime kesänä p.a.järjestelmää ilmatessa, paremminkin sen jälkeen.. Toista rivipumpun kyljessä olevaa ilmausruuvia kiristäessä alkoi ruuvin vaste tuntumaan kovin löysältä, eli jengathan sieltä todennäköisesti menivät. Onnekseni jätin lopun punnertamisen vähemmälle, tarkastin tiiveyden ja loppu kesän veneilyt sujuivat hyvin ko. ruuvi tarkan valvonnan alla. Nyt olisi kuitenkin halu purkaa ruiskupumppu ja korjata kierre.

Mutta mikä menee pieleen? Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta ruiskupumpuista, enkä haluaisi hypätä suinpäin suohon. Kirjastosta olen kovasti hakenut dieseleitä käsitteleviä opuksia, mutta törmään aina samaan ongelmaan: Ruiskupumput ohitetaan AINA lauseella "Ota yhteyttä ammattitaitoiseen huoltoon" tms. En suostu millään uskomaan, että kuuskytluvun mekaaninen Minimec ruiskupumppu on tekemätön laite tavallisella järjellä varustetulle maallikolle, joka on aikojen saatossa saanut menestyksekkäästi takaisin toimintaan erilaisia vimpaimia käkikellosta suihkumoottoriin.

Uskaltaisiko joku jakaa kannustavia kommentteja. Yhä mukavampaa olisi, jos joltakulta löytyisi jotain dataa ko. nelipyttyisen Traderin Minimec pumpusta. Jo se, miten pumpun ajoitus on hoidettu, olisi isoksi avuksi, että purkaessa osaisi kiinnittää huomion oikeisiin kohtiin. Irtoaako pumppu koneen etupään avoinna pyörivästä kytkimestä (kuva "possusta" alla), vai pitääkö purkaa syvempään? Itse meinaan jokatapauksessa homman aloittaa, kannettakoon sitten vaikka myöhemmin nöyränä kopallinen osia ammattimiehelle..

Kuva

Ja jos joku sattuu kuvasta tunnistamaan iloisenvärisen myllyn, kyllä vain, se on vanhamin vanhasta venestä, Kiiskestä, jota olemme avovaimoni kanssa ohjastaneet jo alkutalvesta 2005.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 19 Helmi 2006 01:22

löytyy ford huoltoohjeet fordson super major
polttonestejärjestelmä-minimec suihkutuspumppu

t:henkka puh 044-3010631

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19 Helmi 2006 10:10

Mulla on samanlainen mylly veneessä, paitsi että on 6-pyttynen...
itsellä kävi niin että veneen kierrokset huovas noin 1000 kierrosta, enkä tiennyt missä vika on....
...no aikani selvitettyäni ilmeni että minimec/sims pumppuun täytyy pistää moottori öljyä että toimii kunnolla=> eipähän ollut veneen entinen omistaja kertonut(ei edes tiennyt) ja yllättävän monelta "diesel miehellekkin" oli uusi asia. luulin jo että pumppu paskana, mutta nyt toimii kuin unelma.

mulla on myös ehkä toisella koneella pdf:inä jotain räjäytyskuvia pumpusta, jos löydän niin voin pistää emaililla.

ps.oli muuten traktori foorumi ja kalastus.com, mistä tuli silloin vinkit moottorin toimimattomuuteen =)

valmeteissa kuulemma simssin pumput
Viimeksi muokannut KS1030, 25 Helmi 2006 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

h
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Huhti 2005 22:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja h » 19 Helmi 2006 10:40

Tuon jo "tiesinkinkin", että pumppuun pitää öljyä laittaa, sainhan veneen mukana ford "nokkamalli" trader kuorma-auton huolto-ohjeet, jossa mainitaan suihkutuspumpun voiteluaineeksi moottoriöljy. Lisäyksistä, tarkistuksista tms. ei siinä läpykässä puhuta mitään, lieneekö em. toimille tarvetta ja kuinka usein?

KS1030: Otan mieluusti vastaa pdfiä, jos satut löytämään.

hb-77: Heitin sähköpostilla.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19 Helmi 2006 11:42

h kirjoitti:T Lisäyksistä, tarkistuksista tms. ei siinä läpykässä puhuta mitään, lieneekö em. toimille tarvetta ja kuinka usein?

No huolto ohjeessa sanottiin että 100 tunnin välein pitää vaihtaa pumpun öljyt, ja myös aina kun koneeseen vaihdetaan.
käytettävä samaa öljyä kuin moottorissa.
muistaakseni menee noin litra öljyä.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 19 Helmi 2006 20:22

Moro kollegat

Taidan lukeutua niihin tapauksiin jotka eivät tienneet tuosta öljynvaihtotarpeesta/lisäystarpeesta minimaciin.....lohduttaa ettei tiennyt ammattiliikekään kun huoltoohjeet tarkistettiin peruskorjauksen yhteydessä. Onko kuitenkin mahdollista, että on liikkeellä erilaisia konstruktioita. Tarkoitan esim sitä että kuvan pinkkitraderissa nostopumppu on asennettu jotenkin ruiskutuspumpun päälle kun taas omassani nostopumppu on asennettu pikemmin sen alle ja saa voimansa suoraan nokka-akselista (ja voitelun siten moottoriöljystä). Kuvan koneessa ilmeisesti ruiskutuspumpun akseli pyörittelee myös nostopumppua ja tästä voi syntyä toisenlainen voitelutarve?? Täytyypä katsoa omaa foordia sillä silmällä kun hiukan kelit lauhtuu.

t.. Hannu
Hannu

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19 Helmi 2006 21:09

Kuva

Mul on tarkemmat kuvat jossain mut ens hätään tommonen.

Kun pumppu vanhenee, tulee vähän välystä sinnetänne, sitten sieltä pääsee naftaa pumpun öljytilaan "huuhtomaan" ja ohentamaan öljyn=> lopuksi säiliö on tyhjä, kuten mulla=> siitä tulee sitten käyntihäiriöitä yms.

ps.uudemmissa ja ehkä erimerkkisissä automatiikka hoitaa voitelun eikä "manuaalista" tarkastusta tarvita
pps.mulla on toi pumppu ihan eri kohdassa kiinni kuin tossa pinkissä koneessa
ppps. sanottakoon vielä että tuo kuva ja ohje on kopsattu foorumilta jossa ystävällinen traktori heppu minua neuvoi tuossa käyntihäiriö ongelmassa
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 20 Helmi 2006 09:37

Ei muuta kun pumppu helvettiin vaan, siellä on pisteet sen "nivelakselin" tai pitäiskö sanoa haarukka-akselin kohdalla, mihin se laitetaan sit taas takas. Ei sitä tarvii sen kummemmin kohdistella, kun laittaa samaan paikkaan takas sen pumpun. Ei voi mennä väärin. Jos menee, nin kone ei vaan sit käy ;)

Putket ja letkut vaan irti ja helicoili siihen syöttöputken reikään ja huolellinen putsaus ja p***a takas. Helicoilia tuskin pystyt kotioloissa tekemään, ellei sitten sinivalkoisten siipien pajalla satu olemaan eksoottista tuumakokoista helicoilisettiä.

Ei sun sitä pumppua tarvii / kannata avata.

Näihin pätee sama, kuin tietokoneisiin If it works, dont fix it.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

h
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Huhti 2005 22:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja h » 20 Helmi 2006 19:00

Helicoilit löytyy todennäköisesti kokoon kuin kokoon, joten se ei ole ongelma. Syy pumpun avaamishaluuni on se, että en ole vielä keksinyt sellaista poraa ja/tai kierretappia, joka ei lastua tekisi. Saattaapi hieman harmittaa, jos irtokierteenlaiton jälkeen on yrittänyt tosissaan lastuja siitä pienestä reiästä imuroimalla poistaa, tapaa sen viimeisen kuitenkin viimeistään keskikesällä suuttimen tukkeena. Eli avaan joka tapauksessa, mun on pakko, jotta nukun yöni ensikesänä veneessä hyvin ;)

Tää avaamisvimma muuten alkoi jo kolmivuotiaana kun sain hienon lelukaivurin joululahjaksi. Oli pakko ottaa selville miten se toimii. Ainut ikävä puoli tuossa tapauksessa oli, etten silloin sitä osanut takaisin toimintakuntoon saattaaa, itkuhan siitä sitten tuli... Nykyisin projektit ovat olleet onneksi hieman onnistuneempia.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 25 Helmi 2006 12:41

Hei Keihässalmi 1030,

Nappasitko tuon pumpun kuvan kalastus.comista? Muistaakseni olin sinne joskus tuollaisen laittanut ja kirjoittanut nuo "ohjeet".
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 25 Helmi 2006 14:07

JLN kirjoitti:Hei Keihässalmi 1030,

Nappasitko tuon pumpun kuvan kalastus.comista? Muistaakseni olin sinne joskus tuollaisen laittanut ja kirjoittanut nuo "ohjeet".
joo näin on, tuossa ylhäällä taisin "lähteen" ilmoittaa väärin kun kahdesta paikasta tuli ohjeet. eli tuo oli sitten vissiin sieltä kalastus saitilta=> kiitos sulle siitä, vika oli juuri siinä =)

toiset ohjeet eri kuvalla tuli sitten sieltä traktori foorumista ja sekasin ne sitten tietysti keskenään...

hmm..kyllä "maailma" on pieni..
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Henkka W
Viestit: 32
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Koneen "huovaus"

Viesti Kirjoittaja Henkka W » 22 Elo 2006 21:19

Hei KS1030,
Omassa veneessäni Valmet 411 DSM, mainitulla Minimecin pumpulla. Kone käy kuormitettuna tasasisesti, mutta korotetulla tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltaa ylös ja alas esim 1000-1300 r/min säännölliisissä n. 1 s sykleissä. Ääninäyte on : "vrou-vrou-vrou-vruo.."

Kysymys:
Onko tämä tarkoittamaasi huovausta, ja poistuiko oire öljyä lisäämällä pumpun öjytilaan ?

En ole tajunnut tarkistaa onko öljyä enkä ole varma tiesikö veneen entinenkään omistaja tästä asiasta.

ystävällisin terveisin,

Henkka

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 23 Elo 2006 10:19

Joo kyllä mulla samalla lailla teki, mutta lopuksi niin paljon että vauhdissakin tuntui. kannattaa kattoo ne öljyt, jos et oo kattonut niin vaikkei olisi vuotanut niin ainakin vaihtoaika on käsillä.
nehän pitäisi vaihtaa aina koneen öljynvaihdon yhteydessä.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

laivamato
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Elo 2006 23:38

putsaus

Viesti Kirjoittaja laivamato » 24 Elo 2006 23:48

Jos ilmaruuviin tarvii tehdä uudet kierteet, joutuu lastut ottamaan pois kammiosta. Ruuttapumpun kansilähtee kun irroitaa suutinputket ja syöttöputken. Sen jälkeen ottaa pois pienet kuuskantti pultit. Kun kannen sitten nostaa tippuvat pumpun männät kammion pohjalle että helähtää. Eise haittaa kun ne ei kauemmas karkaa. Kannen sisällä on kyllä aika pieniä reikiä sylintereihin. Riski on suuri että joku lastu jää sopimattomaan paikkaan poikittain. Ehkä sylinteritkin kannattaisi ottaa pois kun jenkoja tekee, mutta sitä en ole kokeillu(ovat tiukassa)

Vastaa Viestiin