Tohatsussa ongelmia
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Maalis 2004 22:44
- Paikkakunta: Joutseno
- Viesti:
Tohatsussa ongelmia
Minulla on 5 -metrisessä mäntyveneessä perämoottorina 82 -vuosimallinen Tohatsu 18 hv. Kesken ajon kone hyytyi kipinän hävittyä. Koneessa on kärjetön sytytys. Mittailin tuossa ja hieroin päätäni, kun avasin magneeton ja mittailin johtoja.
CDI-boxiin tulee kolme johtoa magneetosta. Ruskea maa sekä punainen sytytyspuolalta. Lisäksi tulee kolmas sininen johto jostain pienestä käämin näköisestä komponentista. Tämän komponentin runko on maassa ja muuta piuhaa siitä ei siis lähde. Mikähän osa tämä on? Epäilen tämän osan kuntoa, sillä kun osa on paikallaan sininen johdin ottaa tätä kautta maahan, mutta ruskea maapiuha taas ei. Ja kun irroitan tämän, niin maapiuha on silloin normaalisti maissa??
Osaisiko joku neuvoa?
CDI-boxiin tulee kolme johtoa magneetosta. Ruskea maa sekä punainen sytytyspuolalta. Lisäksi tulee kolmas sininen johto jostain pienestä käämin näköisestä komponentista. Tämän komponentin runko on maassa ja muuta piuhaa siitä ei siis lähde. Mikähän osa tämä on? Epäilen tämän osan kuntoa, sillä kun osa on paikallaan sininen johdin ottaa tätä kautta maahan, mutta ruskea maapiuha taas ei. Ja kun irroitan tämän, niin maapiuha on silloin normaalisti maissa??
Osaisiko joku neuvoa?
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
- Paikkakunta: turku
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Maalis 2004 22:44
- Paikkakunta: Joutseno
- Viesti:
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 09 Maalis 2004 22:44
- Paikkakunta: Joutseno
- Viesti:
Nyt luulen ymmärtäväni. :-)
Käämi, jota luulin puolaksi, onkin varauskäämi. Eli siitä kulkee moottorin käydessä indusoitunut virta CDI-boxiin, jossa on tässä mallissa myös sytytyspuola (tulpan johdot lähtee CDI-boxista ulos).
Onko hyviä vihjeitä mistä sais näihin vanhoihin koneisiin osia?
Käämin korjaamisenhan voi periaatteessa tehdä itsekin, onko kokemusta ja hyviä vinkkejä?
Käämi, jota luulin puolaksi, onkin varauskäämi. Eli siitä kulkee moottorin käydessä indusoitunut virta CDI-boxiin, jossa on tässä mallissa myös sytytyspuola (tulpan johdot lähtee CDI-boxista ulos).
Onko hyviä vihjeitä mistä sais näihin vanhoihin koneisiin osia?
Käämin korjaamisenhan voi periaatteessa tehdä itsekin, onko kokemusta ja hyviä vinkkejä?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 21 Touko 2006 10:04
- Paikkakunta: Joutseno
Konemalli:

______________________________________________________________
Alla on kuva vauhtipyöran alta: Kuparinvärinen käämi on ulostulolle samoin keltaiset johdot.
Sininenjohto on ajoituksen "haistelija". Menee cdi-boxille.
Punainen johto lähtee keltaiselta käämiltä cdi-boxiin ja on siis ainoa sinne käämiltä menevä johto. Käämin toinen pää on maassa, eikä muita johtoja käämille tule. Keltainen käämi on siis se rikkonainen alunperin puolaksi "luultu" osa. cdi-boxilta lähtee sitten tulpan johdot.

Suapikohan tähän malliin mistään osia vielä?
cdi-boxi:


______________________________________________________________
Alla on kuva vauhtipyöran alta: Kuparinvärinen käämi on ulostulolle samoin keltaiset johdot.
Sininenjohto on ajoituksen "haistelija". Menee cdi-boxille.
Punainen johto lähtee keltaiselta käämiltä cdi-boxiin ja on siis ainoa sinne käämiltä menevä johto. Käämin toinen pää on maassa, eikä muita johtoja käämille tule. Keltainen käämi on siis se rikkonainen alunperin puolaksi "luultu" osa. cdi-boxilta lähtee sitten tulpan johdot.

Suapikohan tähän malliin mistään osia vielä?
cdi-boxi:
