Sole diesel käyntiongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ossi75
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Syys 2005 17:36

Viesti Kirjoittaja ossi75 » 16 Touko 2006 19:47

No jo nyt on kumma ettei vika löydy...

Yksi teoria vielä: Onko impelleri oikean paksuinen pesäänsä? Jos siinä on vähänkin välystä niin imee ilmaa siipien ja kannen välistä eikä näin ollen ala imemään. Sitten kun kaataa vettä putkiin niin neste tiheämpänä täyttää ton pienen välyksen ja pumppu alkaa toimia.

Huomio että kun laitat pumpun kannen paikoilleen niin siinä pitää käyttää juuri oikean paksuista tiivistettä, siis itse pahvista tehdyt tiivisteet ovat liian paksuja ja näin ollen kasvattavat välystä kannen ja impellerin välissä. Liian ohut tiiviste taas puolestaan hajottaa impellerin tai sitä käyttävän akselin sokan.

Entäs se pumpun käyttöakselin stefa siellä impellerin takana?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Touko 2006 19:49

Impellerin sokka ehjä?
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Touko 2006 20:55

Jo alkoi vihjeitä tulemaan kun palkkio on luvassa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16 Touko 2006 21:05

Kannattaa ottaa joku letku irti ja kokeilla saako pumpun läpi puhallettua. Jos ilmaa menee vähänkin läpi niin silloin pumpun runko, impelleri tai pumpun kansi on liian kulunut ja se ei lähde vettä imemään.

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 16 Touko 2006 22:34

Hmm? Ande, tarkotatko sitä impellerin keskellä olevaa tappia? Kyllä se on ehjä, kun impelleriki on uusi.

Tosta stefasta en tiiä, kuulostais vähä hassulta ku koneella ajettu n.300h. Mutta täytyy sekin tsekata, mites sehän imis vettä koneeseen sillon vai? Ja se näkyis öljyn värissä.. Ja varmaa öljyäki vuotas siihen impelleriin. Vai?

SITTEN! Huom. KAIKKI kenellä on SOLE DIESEL ni kertokaa tarkoin millanen meriveden kierto teillä on, tai ainakin että mimmonen meriveden suodatin. Näistä uusista en tiiä, mut jos jollain sattus olee tommonen n.10v vanha Mini-14 malli.

Soitan huomenna entiselle omistajalle ku se oli vaihtanu sen suodatin systeemin joskus ja sitte maahantuojalle että millanen se alkuperänen on.

Ja palkkio pitää :)
Viimeksi muokannut Oorwin, 17 Touko 2006 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tyyni merimiestä tee.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16 Touko 2006 22:47

Juu sitä tarkoitin mutta jos ehjä niin ei siitä kiinni...
muuten www.solediesel.com sieltä nyt löytyy jotain suodattimen kuvia..

ja vaikka olis pikkasen impelleri kulunut niin kyllähän sen perskele imeä pitäis.. veden paineellakin pitäis jo letku täyttyä...

worst case on, että taitaa tulla painetta sinne jostain muualta ja vesi ei enää kierrä :(
E mare libertas

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 16 Touko 2006 23:00

Täytyy tsekkailla tota sivustoa.. Ja. Me irrotettiin pumpun jälkeinen letku tänään ja koitettiin miten vesi sieltä tulee. Aluks täytettiin letku vedellä, eikä lähteny imemää. Sitte tyhjensin ja täytin uusiks ni lähti. Ja vesi lensi kyllä hyvin. :/ Sitte pistettii taas kasaa ja lähti vetää ku kaadettii vettä pakoputken liitoksesta niin kauan että suodattimesta tuli yli vettä, eikä ilmaa enää. Noh, koneen joutu sammuttaa ihan toisista syistä, eikä jumalauta enää lähtenyt vetämään millään. Aivan tajuton juttu. Toi tuntuu vetävän ihan koska sille päälle sattuu. Mistäs muualta sinne vois tulla painetta?
Onse nyt ihme, pitäs saada selville miten muut on solessa ton hoitanu, ni tietäs onko meillä jotain "väärin".

Hmm.. Mitähelvettiä? Tajusin tossa kirjottaessa että, jos pakoputkelta kaataa vettä, ni MITEN se voi päästä pumpun ohi!? Tässä alkaa olemaan jo itsekki iha sekasin.. Eli, oletteko nyt aivan varmoja, että jos pumpulta pääsee kaatamalla vettä läpi, ni se on kaput? Impellerikin on aivan uusi ja kunnollinen!

Mutta ei helkkari, ei se jossain vaiheessa päästänyt ilmaakaan lävitse kun puhalsin. Tänään kokeiltiin kaataa vettä pakoputken liitoksesta ja vesi tuli suodattimen päästä ulos. Kyllä nyt jostain kusee ja rankasti..
Ei tyyni merimiestä tee.

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 17 Touko 2006 11:29

Veli-Matti kirjoitti: " Tuo "vikuroiva termari" veikkaus perustuu siihen että jos raakavesikoneen termostaattiin ei ole porattu jälkeenpäin ylimääräistä n. 4-5mm virtausreikää (joissakin se on valmiina) niin se katkoo kiertoa tosi jyrkästi. Vedenkierto on lähes 100% seis ja pumpulla pirunmoinen vastapaine kun paine voi purkaantua vain ennen termaria lähtevään pieneen pakoputkenjäähdytysputkeen."

ja siellä pakoputken jäähdytysputkessa voi olla vaikka pala impellerin siipeä niinkuin minulla Volvon MD5A:ssa. Oli edellisellä omistajalla siipipyörä päässyt leviämään eikä vissiin ollut laskenut palasia tai oletti menneen systeemin läpi. Löytyi kun tähystelin tuohon ohivirtausputkeen kunnon taskulampulla, mutta en silti heti hoksannut, kun kumi oli jo värjäytynyt samanlaiseksi ruosteen ruskeaksi kuin muukin ympäristö. Tökkäsin kuitenkin meisselillä oudon näköistä riistettä ja se heilahti. Leathermanin kärjillä kiinni ja varovasti ulos ja puhdistettuna paljastui siis palaksi siipipyörää.

Mulla oli termostaatti osin puhki ruostunut eli vastapainetta ei ollut syntynyt, mutta jos en ehjää termostaattia vaihtaessa olisi sattunut huomaamaan ko kuminpalasta, niin kuinkahan olisi käynyt?

Ei tämäkään silti selitä Solen murheita, mutta jotain jossain pääsee liikkumaaan, kun oireet noin vaihtelevat?

Toi vastapaineteoria on helppo testata, kun ottaa termostaatin hetkeksi pois ja kattelee miten homma sen jälkeen käy?

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 12:04

Nonih. Soitin maahantuojalle ja esitin ongelman ja sieltä tuli vastaus ku apteekin hyllyltä. Tai, ainaki siltä se vaikutti ku ite noista vielä ymmärrä.. Sanoi että pumpun pesä kulunut ja korjaussatsi reilut 100e huh. Ja kertoipa vielä että raumalla on sellanen kaveri ketä tietää solesta kaiken, kerto että kannattaa pyytää häntä laittamaan jos ite on epävarma.. Nyt vaan odottamaan että paketti tulee postiin..
Ei tyyni merimiestä tee.

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 17 Touko 2006 12:14

Mukava vika kun pumpun pesä on välillä kulunut ja välillä ei ;-)

No kai se liittyy tuohon nesteen tiivistävään ominaisuuteen, jos pääsee pumppu vähänkin tyhjäksi, niin ei jaksa enää nostaa?

Toivottavasti korjaussarja auttaa, se kai on pääasia. Kovasti on 300 tuntia syönyt pumppua?

Onko tuo raumalainen asiantuntija samaa mieltä viasta? Kerro edelleen missä mennään, kaverin murheita on kivampi seurata kuin ratkoa omia.

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 12:18

Toi 300h epäilytti ihan alusta alkaen, mut nyt se on varma että tolla on ajettu pikemminkin 3000h. Noei, vähän ajettu ikäänsä nähden kuitenkin. Mutta, jos pumppu pääsee vähäänkään tyhjäksi ni ei lähde kyllä varmana nostamaan.. Hyvällä tuurilla voi vetää suodattimen tyhjäksi. Ja jos toi korjaussarja auttaa ni k#sen hunajaa koko kesän.

Ja sille raumalaista kaveria en ole vielä saanut kiinni, mutta maahantuojan mukaan ei olee muuta vaihtoehtoa enää, kun pesä kulunut. Koska jos vettä valuttaa pumpun toisesta päästä ni se tulee läpi. Ja sama toiseen suuntaan.
Ei tyyni merimiestä tee.

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhahe » 17 Touko 2006 12:46

Tämä nyt ei enää koske tuota edellä olevaa Soléa, mutta noin periaatteessa:

Edellä pohdittiin impellerin sokkaa ja hahloja ja sitä ettei impelleri pyörisi ainakaan paineen alaisena, mutta mites on pumpun akselin toinen pää?

Volvossa taitaa muistaakseni olla jonkin sortin kuminen vääntiö, jolla koneen voima siirretään pumpun akselille. Sen tarkoituksena on kai luistaa tarvittaessa, jos pumpun pesässä tapahtuu kauheita? (Tai sitten siellä ei ole sellaista rakennetta - en ole avannut enkä nähnyt räjäytyskuvaa).

Solea en tunne, mutta juutuin jotenkin tuohon Veli-Matin merivesijäähdytteisen termostaatin äkäiseen toimintaan: voisiko edes teoriassa olla niin, että vaikkapa äkäisen painevaihtelun/kierrosluvun vaihtelun seurauksena pumpun (kulunut) voimansiirto alkaisikin luistaa eikä oikein saisi enää kiinni vauhdista? Vai onko pumppuilla suora voimansiirto, jolloin tuo ei ole edes mahdollista: jos kone pyörii niin pyörii pumpun akselikin?

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 13:18

Ainakin paikallisessa liikkeessä sanottiin että on suora yhteys koneen käyntiin, eli toisinsanoen akseli pyörii aina kun konekkin..
Ei tyyni merimiestä tee.

Oorwin
Viestit: 53
Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Oorwin » 17 Touko 2006 18:27

Hmm. Avattiin vesipumppu mutta ei ainakaan mitään syöpymisen jälkiä ollut missään. Noh, perjantaina toivottavasti saa korjaussatsin. Sitte näkee oliko apua.. Stefat oli kyllä huonossa kunnossa.
Ei tyyni merimiestä tee.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 17 Touko 2006 18:36

Yhden pumpun, joka laski vedet läpi ja kovasti puhaltamalla sai vähän ilmaa pihisemään jostain välistä, korjasin viime keväänä niin että hioin pumpun pesän reunoja jotain 0,1 milliä matalemmaksi ja kannen hioin myös tasaiseksi ja kasasin ilman tiivistettä niin rupesi nostamaan vettä. Ennen hiomista ei edes siemenveden kanssa toiminut. Sitä en kyllä ymmärrä että millaisella korjaussarjalla sen voi saada kuntoon jos se on kulunut.

Vastaa Viestiin