Sole diesel käyntiongelma
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 30 Syys 2005 17:36
No jo nyt on kumma ettei vika löydy...
Yksi teoria vielä: Onko impelleri oikean paksuinen pesäänsä? Jos siinä on vähänkin välystä niin imee ilmaa siipien ja kannen välistä eikä näin ollen ala imemään. Sitten kun kaataa vettä putkiin niin neste tiheämpänä täyttää ton pienen välyksen ja pumppu alkaa toimia.
Huomio että kun laitat pumpun kannen paikoilleen niin siinä pitää käyttää juuri oikean paksuista tiivistettä, siis itse pahvista tehdyt tiivisteet ovat liian paksuja ja näin ollen kasvattavat välystä kannen ja impellerin välissä. Liian ohut tiiviste taas puolestaan hajottaa impellerin tai sitä käyttävän akselin sokan.
Entäs se pumpun käyttöakselin stefa siellä impellerin takana?
Yksi teoria vielä: Onko impelleri oikean paksuinen pesäänsä? Jos siinä on vähänkin välystä niin imee ilmaa siipien ja kannen välistä eikä näin ollen ala imemään. Sitten kun kaataa vettä putkiin niin neste tiheämpänä täyttää ton pienen välyksen ja pumppu alkaa toimia.
Huomio että kun laitat pumpun kannen paikoilleen niin siinä pitää käyttää juuri oikean paksuista tiivistettä, siis itse pahvista tehdyt tiivisteet ovat liian paksuja ja näin ollen kasvattavat välystä kannen ja impellerin välissä. Liian ohut tiiviste taas puolestaan hajottaa impellerin tai sitä käyttävän akselin sokan.
Entäs se pumpun käyttöakselin stefa siellä impellerin takana?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jo alkoi vihjeitä tulemaan kun palkkio on luvassa ;-)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Hmm? Ande, tarkotatko sitä impellerin keskellä olevaa tappia? Kyllä se on ehjä, kun impelleriki on uusi.
Tosta stefasta en tiiä, kuulostais vähä hassulta ku koneella ajettu n.300h. Mutta täytyy sekin tsekata, mites sehän imis vettä koneeseen sillon vai? Ja se näkyis öljyn värissä.. Ja varmaa öljyäki vuotas siihen impelleriin. Vai?
SITTEN! Huom. KAIKKI kenellä on SOLE DIESEL ni kertokaa tarkoin millanen meriveden kierto teillä on, tai ainakin että mimmonen meriveden suodatin. Näistä uusista en tiiä, mut jos jollain sattus olee tommonen n.10v vanha Mini-14 malli.
Soitan huomenna entiselle omistajalle ku se oli vaihtanu sen suodatin systeemin joskus ja sitte maahantuojalle että millanen se alkuperänen on.
Ja palkkio pitää :)
Tosta stefasta en tiiä, kuulostais vähä hassulta ku koneella ajettu n.300h. Mutta täytyy sekin tsekata, mites sehän imis vettä koneeseen sillon vai? Ja se näkyis öljyn värissä.. Ja varmaa öljyäki vuotas siihen impelleriin. Vai?
SITTEN! Huom. KAIKKI kenellä on SOLE DIESEL ni kertokaa tarkoin millanen meriveden kierto teillä on, tai ainakin että mimmonen meriveden suodatin. Näistä uusista en tiiä, mut jos jollain sattus olee tommonen n.10v vanha Mini-14 malli.
Soitan huomenna entiselle omistajalle ku se oli vaihtanu sen suodatin systeemin joskus ja sitte maahantuojalle että millanen se alkuperänen on.
Ja palkkio pitää :)
Viimeksi muokannut Oorwin, 17 Touko 2006 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tyyni merimiestä tee.
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Juu sitä tarkoitin mutta jos ehjä niin ei siitä kiinni...
muuten www.solediesel.com sieltä nyt löytyy jotain suodattimen kuvia..
ja vaikka olis pikkasen impelleri kulunut niin kyllähän sen perskele imeä pitäis.. veden paineellakin pitäis jo letku täyttyä...
worst case on, että taitaa tulla painetta sinne jostain muualta ja vesi ei enää kierrä :(
muuten www.solediesel.com sieltä nyt löytyy jotain suodattimen kuvia..
ja vaikka olis pikkasen impelleri kulunut niin kyllähän sen perskele imeä pitäis.. veden paineellakin pitäis jo letku täyttyä...
worst case on, että taitaa tulla painetta sinne jostain muualta ja vesi ei enää kierrä :(
E mare libertas
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Täytyy tsekkailla tota sivustoa.. Ja. Me irrotettiin pumpun jälkeinen letku tänään ja koitettiin miten vesi sieltä tulee. Aluks täytettiin letku vedellä, eikä lähteny imemää. Sitte tyhjensin ja täytin uusiks ni lähti. Ja vesi lensi kyllä hyvin. :/ Sitte pistettii taas kasaa ja lähti vetää ku kaadettii vettä pakoputken liitoksesta niin kauan että suodattimesta tuli yli vettä, eikä ilmaa enää. Noh, koneen joutu sammuttaa ihan toisista syistä, eikä jumalauta enää lähtenyt vetämään millään. Aivan tajuton juttu. Toi tuntuu vetävän ihan koska sille päälle sattuu. Mistäs muualta sinne vois tulla painetta?
Onse nyt ihme, pitäs saada selville miten muut on solessa ton hoitanu, ni tietäs onko meillä jotain "väärin".
Hmm.. Mitähelvettiä? Tajusin tossa kirjottaessa että, jos pakoputkelta kaataa vettä, ni MITEN se voi päästä pumpun ohi!? Tässä alkaa olemaan jo itsekki iha sekasin.. Eli, oletteko nyt aivan varmoja, että jos pumpulta pääsee kaatamalla vettä läpi, ni se on kaput? Impellerikin on aivan uusi ja kunnollinen!
Mutta ei helkkari, ei se jossain vaiheessa päästänyt ilmaakaan lävitse kun puhalsin. Tänään kokeiltiin kaataa vettä pakoputken liitoksesta ja vesi tuli suodattimen päästä ulos. Kyllä nyt jostain kusee ja rankasti..
Onse nyt ihme, pitäs saada selville miten muut on solessa ton hoitanu, ni tietäs onko meillä jotain "väärin".
Hmm.. Mitähelvettiä? Tajusin tossa kirjottaessa että, jos pakoputkelta kaataa vettä, ni MITEN se voi päästä pumpun ohi!? Tässä alkaa olemaan jo itsekki iha sekasin.. Eli, oletteko nyt aivan varmoja, että jos pumpulta pääsee kaatamalla vettä läpi, ni se on kaput? Impellerikin on aivan uusi ja kunnollinen!
Mutta ei helkkari, ei se jossain vaiheessa päästänyt ilmaakaan lävitse kun puhalsin. Tänään kokeiltiin kaataa vettä pakoputken liitoksesta ja vesi tuli suodattimen päästä ulos. Kyllä nyt jostain kusee ja rankasti..
Ei tyyni merimiestä tee.
- juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Veli-Matti kirjoitti: " Tuo "vikuroiva termari" veikkaus perustuu siihen että jos raakavesikoneen termostaattiin ei ole porattu jälkeenpäin ylimääräistä n. 4-5mm virtausreikää (joissakin se on valmiina) niin se katkoo kiertoa tosi jyrkästi. Vedenkierto on lähes 100% seis ja pumpulla pirunmoinen vastapaine kun paine voi purkaantua vain ennen termaria lähtevään pieneen pakoputkenjäähdytysputkeen."
ja siellä pakoputken jäähdytysputkessa voi olla vaikka pala impellerin siipeä niinkuin minulla Volvon MD5A:ssa. Oli edellisellä omistajalla siipipyörä päässyt leviämään eikä vissiin ollut laskenut palasia tai oletti menneen systeemin läpi. Löytyi kun tähystelin tuohon ohivirtausputkeen kunnon taskulampulla, mutta en silti heti hoksannut, kun kumi oli jo värjäytynyt samanlaiseksi ruosteen ruskeaksi kuin muukin ympäristö. Tökkäsin kuitenkin meisselillä oudon näköistä riistettä ja se heilahti. Leathermanin kärjillä kiinni ja varovasti ulos ja puhdistettuna paljastui siis palaksi siipipyörää.
Mulla oli termostaatti osin puhki ruostunut eli vastapainetta ei ollut syntynyt, mutta jos en ehjää termostaattia vaihtaessa olisi sattunut huomaamaan ko kuminpalasta, niin kuinkahan olisi käynyt?
Ei tämäkään silti selitä Solen murheita, mutta jotain jossain pääsee liikkumaaan, kun oireet noin vaihtelevat?
Toi vastapaineteoria on helppo testata, kun ottaa termostaatin hetkeksi pois ja kattelee miten homma sen jälkeen käy?
ja siellä pakoputken jäähdytysputkessa voi olla vaikka pala impellerin siipeä niinkuin minulla Volvon MD5A:ssa. Oli edellisellä omistajalla siipipyörä päässyt leviämään eikä vissiin ollut laskenut palasia tai oletti menneen systeemin läpi. Löytyi kun tähystelin tuohon ohivirtausputkeen kunnon taskulampulla, mutta en silti heti hoksannut, kun kumi oli jo värjäytynyt samanlaiseksi ruosteen ruskeaksi kuin muukin ympäristö. Tökkäsin kuitenkin meisselillä oudon näköistä riistettä ja se heilahti. Leathermanin kärjillä kiinni ja varovasti ulos ja puhdistettuna paljastui siis palaksi siipipyörää.
Mulla oli termostaatti osin puhki ruostunut eli vastapainetta ei ollut syntynyt, mutta jos en ehjää termostaattia vaihtaessa olisi sattunut huomaamaan ko kuminpalasta, niin kuinkahan olisi käynyt?
Ei tämäkään silti selitä Solen murheita, mutta jotain jossain pääsee liikkumaaan, kun oireet noin vaihtelevat?
Toi vastapaineteoria on helppo testata, kun ottaa termostaatin hetkeksi pois ja kattelee miten homma sen jälkeen käy?
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Nonih. Soitin maahantuojalle ja esitin ongelman ja sieltä tuli vastaus ku apteekin hyllyltä. Tai, ainaki siltä se vaikutti ku ite noista vielä ymmärrä.. Sanoi että pumpun pesä kulunut ja korjaussatsi reilut 100e huh. Ja kertoipa vielä että raumalla on sellanen kaveri ketä tietää solesta kaiken, kerto että kannattaa pyytää häntä laittamaan jos ite on epävarma.. Nyt vaan odottamaan että paketti tulee postiin..
Ei tyyni merimiestä tee.
- juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Mukava vika kun pumpun pesä on välillä kulunut ja välillä ei ;-)
No kai se liittyy tuohon nesteen tiivistävään ominaisuuteen, jos pääsee pumppu vähänkin tyhjäksi, niin ei jaksa enää nostaa?
Toivottavasti korjaussarja auttaa, se kai on pääasia. Kovasti on 300 tuntia syönyt pumppua?
Onko tuo raumalainen asiantuntija samaa mieltä viasta? Kerro edelleen missä mennään, kaverin murheita on kivampi seurata kuin ratkoa omia.
No kai se liittyy tuohon nesteen tiivistävään ominaisuuteen, jos pääsee pumppu vähänkin tyhjäksi, niin ei jaksa enää nostaa?
Toivottavasti korjaussarja auttaa, se kai on pääasia. Kovasti on 300 tuntia syönyt pumppua?
Onko tuo raumalainen asiantuntija samaa mieltä viasta? Kerro edelleen missä mennään, kaverin murheita on kivampi seurata kuin ratkoa omia.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:00
- Paikkakunta: Rauma
Toi 300h epäilytti ihan alusta alkaen, mut nyt se on varma että tolla on ajettu pikemminkin 3000h. Noei, vähän ajettu ikäänsä nähden kuitenkin. Mutta, jos pumppu pääsee vähäänkään tyhjäksi ni ei lähde kyllä varmana nostamaan.. Hyvällä tuurilla voi vetää suodattimen tyhjäksi. Ja jos toi korjaussarja auttaa ni k#sen hunajaa koko kesän.
Ja sille raumalaista kaveria en ole vielä saanut kiinni, mutta maahantuojan mukaan ei olee muuta vaihtoehtoa enää, kun pesä kulunut. Koska jos vettä valuttaa pumpun toisesta päästä ni se tulee läpi. Ja sama toiseen suuntaan.
Ja sille raumalaista kaveria en ole vielä saanut kiinni, mutta maahantuojan mukaan ei olee muuta vaihtoehtoa enää, kun pesä kulunut. Koska jos vettä valuttaa pumpun toisesta päästä ni se tulee läpi. Ja sama toiseen suuntaan.
Ei tyyni merimiestä tee.
- juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Tämä nyt ei enää koske tuota edellä olevaa Soléa, mutta noin periaatteessa:
Edellä pohdittiin impellerin sokkaa ja hahloja ja sitä ettei impelleri pyörisi ainakaan paineen alaisena, mutta mites on pumpun akselin toinen pää?
Volvossa taitaa muistaakseni olla jonkin sortin kuminen vääntiö, jolla koneen voima siirretään pumpun akselille. Sen tarkoituksena on kai luistaa tarvittaessa, jos pumpun pesässä tapahtuu kauheita? (Tai sitten siellä ei ole sellaista rakennetta - en ole avannut enkä nähnyt räjäytyskuvaa).
Solea en tunne, mutta juutuin jotenkin tuohon Veli-Matin merivesijäähdytteisen termostaatin äkäiseen toimintaan: voisiko edes teoriassa olla niin, että vaikkapa äkäisen painevaihtelun/kierrosluvun vaihtelun seurauksena pumpun (kulunut) voimansiirto alkaisikin luistaa eikä oikein saisi enää kiinni vauhdista? Vai onko pumppuilla suora voimansiirto, jolloin tuo ei ole edes mahdollista: jos kone pyörii niin pyörii pumpun akselikin?
Edellä pohdittiin impellerin sokkaa ja hahloja ja sitä ettei impelleri pyörisi ainakaan paineen alaisena, mutta mites on pumpun akselin toinen pää?
Volvossa taitaa muistaakseni olla jonkin sortin kuminen vääntiö, jolla koneen voima siirretään pumpun akselille. Sen tarkoituksena on kai luistaa tarvittaessa, jos pumpun pesässä tapahtuu kauheita? (Tai sitten siellä ei ole sellaista rakennetta - en ole avannut enkä nähnyt räjäytyskuvaa).
Solea en tunne, mutta juutuin jotenkin tuohon Veli-Matin merivesijäähdytteisen termostaatin äkäiseen toimintaan: voisiko edes teoriassa olla niin, että vaikkapa äkäisen painevaihtelun/kierrosluvun vaihtelun seurauksena pumpun (kulunut) voimansiirto alkaisikin luistaa eikä oikein saisi enää kiinni vauhdista? Vai onko pumppuilla suora voimansiirto, jolloin tuo ei ole edes mahdollista: jos kone pyörii niin pyörii pumpun akselikin?
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Yhden pumpun, joka laski vedet läpi ja kovasti puhaltamalla sai vähän ilmaa pihisemään jostain välistä, korjasin viime keväänä niin että hioin pumpun pesän reunoja jotain 0,1 milliä matalemmaksi ja kannen hioin myös tasaiseksi ja kasasin ilman tiivistettä niin rupesi nostamaan vettä. Ennen hiomista ei edes siemenveden kanssa toiminut. Sitä en kyllä ymmärrä että millaisella korjaussarjalla sen voi saada kuntoon jos se on kulunut.