joko on miehet kömpiny ressujen alle kevät hommiin?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
stefa
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Loka 2005 16:34
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja stefa » 21 Huhti 2006 15:16

Jo on pressun alla oltu; irroittelin paskapytyn, septitankin ja paskaletkut. Haisivat koko viime kesän ! Letkut vasta kolme vuotta vanhat mutta haju tulee läpi niin, että luulin jonkun kuolleen pilssiin. Onko jollain ehdotuksia kunnon letkuiksi ?
Stefa

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Konetta on käytetty

Viesti Kirjoittaja Jude » 21 Huhti 2006 18:11

Talvella ostin kokeilematta Mariner 30M -perämoottorin. Tällä viikolla hankin isot nokkakärryt. Kiinnitin moottorin kärryihin, irroitin potkurin ja panin moottorin alapään vesipaljuun. Säiliössä oli tilkka vanhaa bensaa.
Vetäsin muutaman kerran narusta ja kone hörähti käyntiin.

Aika luottavainen olin koneen käynnistymiseen. Se myyntipaikka ja myyjä oli niin lutttamusta herättäviä - koneessa oli myyntihetkellä selvät merkit asiallisesta huollosta.

Seuraava hiukan jännempi hetki tulee keväänmällä, kun pääsee kokeilemaan kuinka se omatekemä vene kulkee moottorilla.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21 Huhti 2006 22:49

itse esittämään kysymykseen: tl_paatti on nyt 2:teen kertaan lakattu tälle keväälle ja ens viikolla pääsee asentaan konetta ja ohjausvermeitä ja heloituksia paikalleen. fiskarissa on taka kansi korjattu ja kertaalleen lakattu. uusi pressu työn alla sekä kaiku ja sähkö asennukset vielä kesken. mutta vapun jälkeen pitäs olla vedessä.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 22 Huhti 2006 00:03

Oonkohan mää vähän nukahtanu tämän kevvään pitkäksi,
en ole vielä käynyt koko venneelä.
Talviloma pohjoisesa vei pari viikkua ja
nyt loppuviikko yövuorua.
Noh, ens viikolla alotan tositoimet, niin
eiköhän se puuvenecruisinkeihin mennessä saaha vetteen....
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

puupaatti_1_
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Maalis 2005 15:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja puupaatti_1_ » 22 Huhti 2006 12:15

ei oo tarvinnu mennä veneelle ku se kiulu makaa 400km päässä ja kaiken lisäksi vielä joen toisessa päässä. noh jos sitä ens vkloppuna lähtis kattoon onko jäät lähteny pohjanmaalta ja mitä on talven aikana tapahtunu..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Huhti 2006 18:10

Suoritin kevätkunnostuksen ensimmäiset hankinnat Bilikasta; 20 m aitaverkkoa ;-)
Piti ensitöiksi aidata veneen ympärys jotta rakkaat lemmikkimme eivät pääse miinoittamaan veneen ympäristöä. Astuin jo yhteen järeämmän puoleiseen jalkaväkimiinaan ja meinasin lentää selälleen vesiojaan... Taatusti viimeinen kerta kun säilytän venettä jossain muualla kuin pressuhallissa!
Muutoin on vaan sellaista pientä värkkäämistä kuten polttoainepumpun lisääminen ja raitisilmatuulettimen asennus lämmittimelle. Tulee muuten aika moninkertainen suodatus pa:lle: isot paperisuotimet, vedeneroitin ja 2x verkkosuodatin...
Sekä tietysti yksi Unica Super kerros sen &%¤&#(/liukkaan Helon päälle ja nostohaverissa vaurioituneen laudan korjaus joka ylipaine- tai alipaineliimauksella.
Vesille 13. tai 27. toukokuuta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 22 Huhti 2006 21:22

Kevatkunnostus no. 1

Oikeastaan Veli-Matille. Juttelinkin näillä palstoilla aikaisemmin vanhasta ykspyttysestä Olympiasta. Se ei ole missään veneessä kiinni, mutta minua on vaivannut sen käynti. (viime kesänä kokeilin)
Aikaisemmin luulin, että kaikissa vanhoissa koneissa on se se messinkinen kaasutin, mutta Solexista muut puhuvat. No ongelma:
Kone lähtee laukaamaan liikaa, ei kuuntele kaasuläppää. Syy tähän on, että kone saa liikaa ilmaa. Se tulee sivusta olevan putken kautta, josta tulee lämmintä ilmaa pakosarjasysteemistä imusarjaan.
Tässä putkessa on jousella oleva läppä, joka kait toimii niin, että läppä avautuu suuremmilla kierroksilla.
Kysymyksen ydin on. Kuinkakohan tiukan jousen pitää olla. Luulen, että mulla se on liian löysä. -No kaikkihan selviää, kun aikansa konetta rassailee, mutta kysynpähän muuten vain pikku yksityiskohtaa, jos joku on tuon asian kanssa painiskellut. ( museohommaa). Olen paljon ajellut toisella tämmöisellä kaasuttimella ja koneella. Ja tuo konekin on veljen pihalla. Mutta kuten asiaan kuuluu, olisi liian yksinkertaista mennä katsomaan siitä mallia.

Sitten katsoin yhtä puista "museovenettä" huonoksi on päässyt. Sitten katsoin Sulkavan kilpavenettä; huonoksi on päässyt. Katsoin myös yhtä lasi-Lightnigin kuorta; lumi painanut lyttyyn. Kasoin 22:n purjeita, ei näyttänyt siltä, että rotat olisivat syöneet, mutta vene oli painunut pukkeineen liikaa maahan. Työmaakopin katto oli vuotanut, hometta aika lailla sisällä. -Juoksin pois. Olen päässyt siihen vaiheeseen, että tavaraa tuhoutuu enemmän kuin ehtii hankkia uutta tai korjata. En välitä siitä.
Viimeksi muokannut hkhk, 22 Huhti 2006 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Huhti 2006 21:32

Olisiko siinä niinkin hieno systeemi että imuilman lämmitys olisi termarijousella? Vaikea sanoa kun en ole nähnyt yhtään tuommoista Olympiaa...
Tuntuu näin yhtäkkiä ajateltuna vaan kummalliselta että kone saa jostain ilmaa niin mahdottomasti että ryntäilee isoille kieroksille. Liikaa ilmaa saavan koneen ei pitäisi kestää yhtään kuormitusta vaan sammuu aina kun lykkää vedon päälle.
Onko kaasutin eheä siis ettei se vaan kursi sen kautta sitä ylimääräistä ilmaa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

knakke
Viestit: 30
Liittynyt: 29 Heinä 2005 12:55
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja knakke » 22 Huhti 2006 21:47

täys rähinä ollut päällä jo helmikuusta - sisäosien irroitus hionta ja lakkaus uudet pohjalevyt, uudet kannet penkkeihin ym. ym. pääsispä jo vesille, mutta fiskarin kyllästys/tervaus olis vielä edessä ja koneen tarkistus ja huolto
ehkä tervasin, ehkä en. so not!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 22 Huhti 2006 21:49

Kone on maissa puupukin päällä. Laitoin aikamoiset puutapit nurkkiin, ettei se lähde karkuun. Se toinen kone kävi veneessä juuri kuin tuollaisen iso-vauhtipyöräisen koneen pitää käydäkin hiljaisilla kieroksilla. (taivaallisesti kuin höyrykone) Ei se kaasuttimesta niin hemmetisti ilmaa saa. Sieltä sivusta se tulee.
Katsoin juuri yhdestä myöhemmin saamastani Olympian ohjekirjasta. Siinä on kuva vuodelta 1951. Kaasutin on tuo messinkinen, mutta sitä ja sivukanavia kuvaan ei ole piirretty. Yksi numeroviittaus läppäsysteemiin on, mutta ei ole selostusta saatika ohjetta.
No laitan ensiksi koko kanavan tukkoon ja annan käydä vain kaasuttimen kautta. Sitten tehdään jatkokokeiluja. Sano vielä Veli-Matti, kumpaan suuntaan sitä Boschin laukaisumagneeton ennakkovipua piti kääntää, kun halusi vaikka aikaisemmaksi. Nyt se on muuten vain justeerattu kohdalleen. Vipua en ole päässyt kokeilemaan, kun kone lähtee jo pian laukkaamaan.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Huhti 2006 21:54

Vasten magneeton pyörimissuuntaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Huhti 2006 13:20

Kele.. jotenkin on kyllä motivaatio hukassa veneen rappauksen suhteen :-(
Kymmenen minsaa kerrallaan ja kahville, sitten ruoskalla takaisin rappaamaan vartiksi ja sitten käväisemään naapurissa ja taas ruoskalla veneen kimppuun, jne...
Olenkohan saanut fyysisen yliannoksen venehommista talven aikana vai harrastanut henkistä itsesaastutusta pirtuveneen tiimoilta?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 23 Huhti 2006 16:05

Velikatti onko se unika ihan selvästi huonosti liukuvampaa kuin helo? Oon sitä heloa käyttäny ja se on kyllä tajuttoman liukas mutta musta helppo lakata.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 23 Huhti 2006 16:28

nyt on semmonen mutu että klipper on tosi helppo lakata ja hinta on kohdallaan. tällä kelillä ainaki kuivuu ja helppo laittaa. suosittelen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Huhti 2006 17:39

Eikös ne tulleet selviksi viime alkukesästä minun kommenttini Helon-keleen liukkaudesta? Kyllä niillä on mitä melkoisin ero liukkaudessa Unican hyväksi ja Helo on myös huomattavasti herkempi narmuuntumaan.
Minusta tuo Unica on ylivoimaisesti helpointa lakata. Helo tuntui jotenkin liian nopeaa meikäläisen sivellinkädelle. Voi kyllä johtua siitä että olen vedellyt Unicaa jo kohta 40 vuotta veneisiin ;-)
Mutta tuota Jansixin Clipperiä voisi johonkin kokeilla ja sittenhän Bilikallekkin on tullut uretaanialkydipohjaista venelakkaa 7.90€/l - aika halpaa verratuna vaikkapa Unicaan jonka ohv on 22.90/l...
Clipper taitaa olla öljylakka?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin