joko on miehet kömpiny ressujen alle kevät hommiin?
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 16 Loka 2005 16:34
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Konetta on käytetty
Talvella ostin kokeilematta Mariner 30M -perämoottorin. Tällä viikolla hankin isot nokkakärryt. Kiinnitin moottorin kärryihin, irroitin potkurin ja panin moottorin alapään vesipaljuun. Säiliössä oli tilkka vanhaa bensaa.
Vetäsin muutaman kerran narusta ja kone hörähti käyntiin.
Aika luottavainen olin koneen käynnistymiseen. Se myyntipaikka ja myyjä oli niin lutttamusta herättäviä - koneessa oli myyntihetkellä selvät merkit asiallisesta huollosta.
Seuraava hiukan jännempi hetki tulee keväänmällä, kun pääsee kokeilemaan kuinka se omatekemä vene kulkee moottorilla.
Vetäsin muutaman kerran narusta ja kone hörähti käyntiin.
Aika luottavainen olin koneen käynnistymiseen. Se myyntipaikka ja myyjä oli niin lutttamusta herättäviä - koneessa oli myyntihetkellä selvät merkit asiallisesta huollosta.
Seuraava hiukan jännempi hetki tulee keväänmällä, kun pääsee kokeilemaan kuinka se omatekemä vene kulkee moottorilla.
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
itse esittämään kysymykseen: tl_paatti on nyt 2:teen kertaan lakattu tälle keväälle ja ens viikolla pääsee asentaan konetta ja ohjausvermeitä ja heloituksia paikalleen. fiskarissa on taka kansi korjattu ja kertaalleen lakattu. uusi pressu työn alla sekä kaiku ja sähkö asennukset vielä kesken. mutta vapun jälkeen pitäs olla vedessä.
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
- Paikkakunta: Oulu
Oonkohan mää vähän nukahtanu tämän kevvään pitkäksi,
en ole vielä käynyt koko venneelä.
Talviloma pohjoisesa vei pari viikkua ja
nyt loppuviikko yövuorua.
Noh, ens viikolla alotan tositoimet, niin
eiköhän se puuvenecruisinkeihin mennessä saaha vetteen....
en ole vielä käynyt koko venneelä.
Talviloma pohjoisesa vei pari viikkua ja
nyt loppuviikko yövuorua.
Noh, ens viikolla alotan tositoimet, niin
eiköhän se puuvenecruisinkeihin mennessä saaha vetteen....
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Maalis 2005 15:38
- Paikkakunta: vantaa
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Suoritin kevätkunnostuksen ensimmäiset hankinnat Bilikasta; 20 m aitaverkkoa ;-)
Piti ensitöiksi aidata veneen ympärys jotta rakkaat lemmikkimme eivät pääse miinoittamaan veneen ympäristöä. Astuin jo yhteen järeämmän puoleiseen jalkaväkimiinaan ja meinasin lentää selälleen vesiojaan... Taatusti viimeinen kerta kun säilytän venettä jossain muualla kuin pressuhallissa!
Muutoin on vaan sellaista pientä värkkäämistä kuten polttoainepumpun lisääminen ja raitisilmatuulettimen asennus lämmittimelle. Tulee muuten aika moninkertainen suodatus pa:lle: isot paperisuotimet, vedeneroitin ja 2x verkkosuodatin...
Sekä tietysti yksi Unica Super kerros sen &%¤&#(/liukkaan Helon päälle ja nostohaverissa vaurioituneen laudan korjaus joka ylipaine- tai alipaineliimauksella.
Vesille 13. tai 27. toukokuuta...
Piti ensitöiksi aidata veneen ympärys jotta rakkaat lemmikkimme eivät pääse miinoittamaan veneen ympäristöä. Astuin jo yhteen järeämmän puoleiseen jalkaväkimiinaan ja meinasin lentää selälleen vesiojaan... Taatusti viimeinen kerta kun säilytän venettä jossain muualla kuin pressuhallissa!
Muutoin on vaan sellaista pientä värkkäämistä kuten polttoainepumpun lisääminen ja raitisilmatuulettimen asennus lämmittimelle. Tulee muuten aika moninkertainen suodatus pa:lle: isot paperisuotimet, vedeneroitin ja 2x verkkosuodatin...
Sekä tietysti yksi Unica Super kerros sen &%¤&#(/liukkaan Helon päälle ja nostohaverissa vaurioituneen laudan korjaus joka ylipaine- tai alipaineliimauksella.
Vesille 13. tai 27. toukokuuta...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Kevatkunnostus no. 1
Oikeastaan Veli-Matille. Juttelinkin näillä palstoilla aikaisemmin vanhasta ykspyttysestä Olympiasta. Se ei ole missään veneessä kiinni, mutta minua on vaivannut sen käynti. (viime kesänä kokeilin)
Aikaisemmin luulin, että kaikissa vanhoissa koneissa on se se messinkinen kaasutin, mutta Solexista muut puhuvat. No ongelma:
Kone lähtee laukaamaan liikaa, ei kuuntele kaasuläppää. Syy tähän on, että kone saa liikaa ilmaa. Se tulee sivusta olevan putken kautta, josta tulee lämmintä ilmaa pakosarjasysteemistä imusarjaan.
Tässä putkessa on jousella oleva läppä, joka kait toimii niin, että läppä avautuu suuremmilla kierroksilla.
Kysymyksen ydin on. Kuinkakohan tiukan jousen pitää olla. Luulen, että mulla se on liian löysä. -No kaikkihan selviää, kun aikansa konetta rassailee, mutta kysynpähän muuten vain pikku yksityiskohtaa, jos joku on tuon asian kanssa painiskellut. ( museohommaa). Olen paljon ajellut toisella tämmöisellä kaasuttimella ja koneella. Ja tuo konekin on veljen pihalla. Mutta kuten asiaan kuuluu, olisi liian yksinkertaista mennä katsomaan siitä mallia.
Sitten katsoin yhtä puista "museovenettä" huonoksi on päässyt. Sitten katsoin Sulkavan kilpavenettä; huonoksi on päässyt. Katsoin myös yhtä lasi-Lightnigin kuorta; lumi painanut lyttyyn. Kasoin 22:n purjeita, ei näyttänyt siltä, että rotat olisivat syöneet, mutta vene oli painunut pukkeineen liikaa maahan. Työmaakopin katto oli vuotanut, hometta aika lailla sisällä. -Juoksin pois. Olen päässyt siihen vaiheeseen, että tavaraa tuhoutuu enemmän kuin ehtii hankkia uutta tai korjata. En välitä siitä.
Oikeastaan Veli-Matille. Juttelinkin näillä palstoilla aikaisemmin vanhasta ykspyttysestä Olympiasta. Se ei ole missään veneessä kiinni, mutta minua on vaivannut sen käynti. (viime kesänä kokeilin)
Aikaisemmin luulin, että kaikissa vanhoissa koneissa on se se messinkinen kaasutin, mutta Solexista muut puhuvat. No ongelma:
Kone lähtee laukaamaan liikaa, ei kuuntele kaasuläppää. Syy tähän on, että kone saa liikaa ilmaa. Se tulee sivusta olevan putken kautta, josta tulee lämmintä ilmaa pakosarjasysteemistä imusarjaan.
Tässä putkessa on jousella oleva läppä, joka kait toimii niin, että läppä avautuu suuremmilla kierroksilla.
Kysymyksen ydin on. Kuinkakohan tiukan jousen pitää olla. Luulen, että mulla se on liian löysä. -No kaikkihan selviää, kun aikansa konetta rassailee, mutta kysynpähän muuten vain pikku yksityiskohtaa, jos joku on tuon asian kanssa painiskellut. ( museohommaa). Olen paljon ajellut toisella tämmöisellä kaasuttimella ja koneella. Ja tuo konekin on veljen pihalla. Mutta kuten asiaan kuuluu, olisi liian yksinkertaista mennä katsomaan siitä mallia.
Sitten katsoin yhtä puista "museovenettä" huonoksi on päässyt. Sitten katsoin Sulkavan kilpavenettä; huonoksi on päässyt. Katsoin myös yhtä lasi-Lightnigin kuorta; lumi painanut lyttyyn. Kasoin 22:n purjeita, ei näyttänyt siltä, että rotat olisivat syöneet, mutta vene oli painunut pukkeineen liikaa maahan. Työmaakopin katto oli vuotanut, hometta aika lailla sisällä. -Juoksin pois. Olen päässyt siihen vaiheeseen, että tavaraa tuhoutuu enemmän kuin ehtii hankkia uutta tai korjata. En välitä siitä.
Viimeksi muokannut hkhk, 22 Huhti 2006 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Olisiko siinä niinkin hieno systeemi että imuilman lämmitys olisi termarijousella? Vaikea sanoa kun en ole nähnyt yhtään tuommoista Olympiaa...
Tuntuu näin yhtäkkiä ajateltuna vaan kummalliselta että kone saa jostain ilmaa niin mahdottomasti että ryntäilee isoille kieroksille. Liikaa ilmaa saavan koneen ei pitäisi kestää yhtään kuormitusta vaan sammuu aina kun lykkää vedon päälle.
Onko kaasutin eheä siis ettei se vaan kursi sen kautta sitä ylimääräistä ilmaa?
Tuntuu näin yhtäkkiä ajateltuna vaan kummalliselta että kone saa jostain ilmaa niin mahdottomasti että ryntäilee isoille kieroksille. Liikaa ilmaa saavan koneen ei pitäisi kestää yhtään kuormitusta vaan sammuu aina kun lykkää vedon päälle.
Onko kaasutin eheä siis ettei se vaan kursi sen kautta sitä ylimääräistä ilmaa?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 29 Heinä 2005 12:55
- Paikkakunta: pori
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Kone on maissa puupukin päällä. Laitoin aikamoiset puutapit nurkkiin, ettei se lähde karkuun. Se toinen kone kävi veneessä juuri kuin tuollaisen iso-vauhtipyöräisen koneen pitää käydäkin hiljaisilla kieroksilla. (taivaallisesti kuin höyrykone) Ei se kaasuttimesta niin hemmetisti ilmaa saa. Sieltä sivusta se tulee.
Katsoin juuri yhdestä myöhemmin saamastani Olympian ohjekirjasta. Siinä on kuva vuodelta 1951. Kaasutin on tuo messinkinen, mutta sitä ja sivukanavia kuvaan ei ole piirretty. Yksi numeroviittaus läppäsysteemiin on, mutta ei ole selostusta saatika ohjetta.
No laitan ensiksi koko kanavan tukkoon ja annan käydä vain kaasuttimen kautta. Sitten tehdään jatkokokeiluja. Sano vielä Veli-Matti, kumpaan suuntaan sitä Boschin laukaisumagneeton ennakkovipua piti kääntää, kun halusi vaikka aikaisemmaksi. Nyt se on muuten vain justeerattu kohdalleen. Vipua en ole päässyt kokeilemaan, kun kone lähtee jo pian laukkaamaan.
Katsoin juuri yhdestä myöhemmin saamastani Olympian ohjekirjasta. Siinä on kuva vuodelta 1951. Kaasutin on tuo messinkinen, mutta sitä ja sivukanavia kuvaan ei ole piirretty. Yksi numeroviittaus läppäsysteemiin on, mutta ei ole selostusta saatika ohjetta.
No laitan ensiksi koko kanavan tukkoon ja annan käydä vain kaasuttimen kautta. Sitten tehdään jatkokokeiluja. Sano vielä Veli-Matti, kumpaan suuntaan sitä Boschin laukaisumagneeton ennakkovipua piti kääntää, kun halusi vaikka aikaisemmaksi. Nyt se on muuten vain justeerattu kohdalleen. Vipua en ole päässyt kokeilemaan, kun kone lähtee jo pian laukkaamaan.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vasten magneeton pyörimissuuntaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kele.. jotenkin on kyllä motivaatio hukassa veneen rappauksen suhteen :-(
Kymmenen minsaa kerrallaan ja kahville, sitten ruoskalla takaisin rappaamaan vartiksi ja sitten käväisemään naapurissa ja taas ruoskalla veneen kimppuun, jne...
Olenkohan saanut fyysisen yliannoksen venehommista talven aikana vai harrastanut henkistä itsesaastutusta pirtuveneen tiimoilta?
Kymmenen minsaa kerrallaan ja kahville, sitten ruoskalla takaisin rappaamaan vartiksi ja sitten käväisemään naapurissa ja taas ruoskalla veneen kimppuun, jne...
Olenkohan saanut fyysisen yliannoksen venehommista talven aikana vai harrastanut henkistä itsesaastutusta pirtuveneen tiimoilta?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eikös ne tulleet selviksi viime alkukesästä minun kommenttini Helon-keleen liukkaudesta? Kyllä niillä on mitä melkoisin ero liukkaudessa Unican hyväksi ja Helo on myös huomattavasti herkempi narmuuntumaan.
Minusta tuo Unica on ylivoimaisesti helpointa lakata. Helo tuntui jotenkin liian nopeaa meikäläisen sivellinkädelle. Voi kyllä johtua siitä että olen vedellyt Unicaa jo kohta 40 vuotta veneisiin ;-)
Mutta tuota Jansixin Clipperiä voisi johonkin kokeilla ja sittenhän Bilikallekkin on tullut uretaanialkydipohjaista venelakkaa 7.90€/l - aika halpaa verratuna vaikkapa Unicaan jonka ohv on 22.90/l...
Clipper taitaa olla öljylakka?
Minusta tuo Unica on ylivoimaisesti helpointa lakata. Helo tuntui jotenkin liian nopeaa meikäläisen sivellinkädelle. Voi kyllä johtua siitä että olen vedellyt Unicaa jo kohta 40 vuotta veneisiin ;-)
Mutta tuota Jansixin Clipperiä voisi johonkin kokeilla ja sittenhän Bilikallekkin on tullut uretaanialkydipohjaista venelakkaa 7.90€/l - aika halpaa verratuna vaikkapa Unicaan jonka ohv on 22.90/l...
Clipper taitaa olla öljylakka?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."