Veneen mutkittelu ajettaessa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mapa
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Maalis 2006 20:12

Veneen mutkittelu ajettaessa

Viesti Kirjoittaja mapa » 15 Maalis 2006 20:27

Minulla on 11m pitkä ja 3,2 m leveä, tasasaumainen ja pitkäkölinen uppoumarunkoinen mäntyvene.
Veneen ongelmana on kulkusuunnassa pysyminen. Vene kulkee hiljaisella (3 kn) nopeudella suhteellisen suoraan, mutta kun nopeutta lisää, niin kulku muuttuu ”levottomaksi”.
Vene menee aluksi suoraan, mutta sitten se kääntyy itsestään joko oikealle tai vasemmalle ja matkaa jatkettaessa vene saattaakin kääntyä itsestään kohta vastakkaiseen suuntaan kuin aluksi ja siitä taas takaisin. Vene siis ”soutaa” puolelta toiselle, vaikka ei peräsintä liikuta ollenkaan. Peräsin laitteissa ei ole väljyyttä, joten se ei pääse liikkumaan itsestään.

Veneen kölin peräpää on noin 100mm leveä potkurin etupuolelta ja kölistä matkaa potkuriin noin 180mm. Potkuri on 20x16” . Potkurin ja peräsimen etureunan väli on noin 80mm. Peräsin on pisaran muotoinen jonka pituus n. 600mm ja korkeus 500mm. Peräsimen etureunasta peräsin akseliin on matkaa n. 120mm .

Itse olen mietiskellyt tuota perän seutua, että voisiko se olla mahdollinen ongelmakohta. Lähinnä epäilyttää veden virtaus perästä potkurille ja siitä peräsimelle. Voisiko veden virtaus olla jotenkin turbulenttista, jolloin seurauksena olisi huono pito peräsimessä.

Olen myös koittanut selvittää kumpika pää (keula vai perä) tuon ”soutuliikkeen” tekee. Aluksi tuumailin että keula, muuta toisaalta yhtä hyvin peräsimen ote ei pidä ja perä siis soutaa, eipä sitä taida millään pystyä toteamaan.
Siis joko keulan tai perän sivuttaispito pettää, syystä tai toisesta?
Onko muilla ollut vastaavan laista ongelmaa venessä, missä mahtaa olla vika?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 15 Maalis 2006 20:45

Minä veikkaisin veneen etupainoisuutta. Joku pienikin kallistuma ohjaa venettä kuin suksea konsanaan sivuun. Soutuveneessähän sen helposti huomaa. Jos soutaa yksin edestä, vene ei mene millään suoraan. Kun soutaa takaa, vene lipuu nätisi suoraan.
Kyyrö

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Maalis 2006 21:36

Oletko ajatellut, liittyykö tämä suunnan muutos painopisteen muutokseen, esim joku kyydissä olijoista kävelee eteen-taakse siirtyy sivuttain-tms.
Nostaako keulaa, muuttuuko viippaus selkeästi hiljaisesta matkanopeuteen siiryttäessä- vrt Kyyrön vastaus, jos ei keula nouse, kyntää.
Toi peräsimen kevennys-etuylitys akselin etupuolelle/pituus tuntuu äkisti aika suurelta ( 20%). Minkä vuoksi peräsin on noin matala=potkurin halkaiija?Minkä muotoinen on peräsimen yläreuna? vaakasuora , nousee tievin suuntaisesti?? Olen kuullut tarinan, että peräsimen yläreunan muodolla olis vaikutusta , mutta kun on toi kovalevy naarmuuntunut, niin en saa rudulle:) Pitää kysellä

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Maalis 2006 21:57

Yksi mikä vaikuttaa fiskarirunkoisen veneen mutkitteluun on kantotasot perässä. Bertta-Lotassa ne on ja se kyllä mutkittelee heti kun painopiste veneessä vaihtuu vähänkin. Kaverin veneessä oli kanssa kantotasot ja mutkitteluangelma mutta hän poisti ne ja mutkittelu loppui siihen.
Kyllä se vene aina kääntyy siihen suuntaan mihin potkuri pyörii vai olikos se nyt päinvastoin. Mutta jos vene muuttaa suuntaansa puolelta toiselle ilman että painopiste siirtyy mihinkään niin siihen on vaikea sano syytä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mapa
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Maalis 2006 20:12

veneen mutkittelu ajossa

Viesti Kirjoittaja mapa » 15 Maalis 2006 22:18

Mielestäni vene ei ole etupainoinen, Nopeuden kasvaessa keula nousee ja perä painuu, kuten uppoumarunkoiset tekee. Nopeuden kasvaessa ongelma voimistuu, vaikka painopiste ei muutu (kukaan ei liiku veneessä). Peräsimen yläreuna on suora, tarkka korkeus 570 mm, ei sovi korkeampi, paitsi takapäästä voisi olla kaarevasti nouseva. Veneeessä ei ole myöskään mitään kantotasoja, joka nostaisi perää ylöspäin.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 15 Maalis 2006 22:45

Voi hyvinkin johtua siitä että se köli on kymmenen senttiä paksu ropelin edessä, kyllähän sinne aikamoisia pyörteitä tulee. Muistaakseni viime keväänä oli täällä puhetta jostain vastaavasta ongelmasta.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 15 Maalis 2006 23:25

Sieltäpä se löytyi kun vähän kaiveli: viewtopic.php?t=666

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 16 Maalis 2006 16:07

japek kirjoitti:Sieltäpä se löytyi kun vähän kaiveli: viewtopic.php?t=666
Tuolla on muuten munkin kirjoittamaa skeidaa tai sanotaanko asiaa ymmärtämättömän pätemistarvevastaus fiskarin potkurin noususn laskemisesta. ;) No kyllähän se asiakin sieltä viimein esille tulee kun jaksaa lukea.

Tämäkin palsta on jo senverta vanha että vastauksia kysymykseen kuin kysymykseen löytyy monta ja osa niistä ihan pelkkää jaskaa. Kyllä on kysyjällä oltava aika tarkat hoksottimet päässä ja malttia lukea viestiketjua läpi jotta asia jotenkin valkenis.


Toi mutkittelu on tosiaan vaivana joissain runkomalleissa ja jos muodot on viturallaan niin ei asialle oikein voi mitään. Jos runko on toispuoleinen tai ropellilla voi mutkittelu johtua noista syistä. Kyllä toi musta viittaa siihen että virtaukset pohjassa pyörteilee pahasti ja aiheuttaa tota vikurointia.

Vastaa Viestiin