Kölin muodosta
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Kölin muodosta
Takana köli päättyy useimmissa veneissä pystylinjassa ja usein vielä eteenpäin viistosti potkuriakselin laakerin kiinnityskulmassa. Olen ihmetellyt pyörteitä missä potkuri työkentelee kölin yhtäkkiä päättyessä. Ilmeisesti mahdollisimman ohut köli olisi paras ja myös mahdollisuuksien mukaan takaa kapeneva, pyöristetty? Nämä muotojen mahdollisuudet määräytyvät paljolti kölin pulttien ja ruuvien sijainnin mukaan, mutta laakerista alaspäin on vaihtoehtoja enemmänkin.
Koska kokoamisteknisistä syistä asensin puut paikoilleen pitempinä ja sahaan sen muotoon vasta paikoillaan, olisi nyt mahdollista muotoilla alhaalta taaksepäin kurkottava muoto lähemmäs potkuria. Tai ainakin samassa kulmassa taaksepäin laakerin alapuolelta, kuin on laakerin (akselin) kulma. Onko se parempi vai huonompi kuin mahdollisimman paljon vapaata vettä ennen potkuria?
Koska kokoamisteknisistä syistä asensin puut paikoilleen pitempinä ja sahaan sen muotoon vasta paikoillaan, olisi nyt mahdollista muotoilla alhaalta taaksepäin kurkottava muoto lähemmäs potkuria. Tai ainakin samassa kulmassa taaksepäin laakerin alapuolelta, kuin on laakerin (akselin) kulma. Onko se parempi vai huonompi kuin mahdollisimman paljon vapaata vettä ennen potkuria?
Manner
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllähän kölin takapään muodolla on varmasti muutakin merkitystä kuin ulkonäkö. Oikein hemmetin virtaviivaiseksi ja mahdollisimman pieniä pyörteitä aiheuttavaksi muotoiltu kölin takapää voi nostaa nopeutta 0,0023 solmua ja parantaa polttoainetaloutta bensiinikoneissa 0,0067 l/mpk ja tiisseleissä 0,0059 l/mpk (ero muotoilun vaikutuksesta kulutukseen johtuu tiisselin erilaisistä vääntöominaisuuksista). Suosittelen yhteyden ottamista VTT:hen tai TYOP:iin tarkempia virtaustutkimuksia varten. McLarenin teknistä neuvontaa en voi valitettavasti suositella - Ferrari sitävastoin on tupella veneilijöiden kölimuotoilu kysymyksistä ja vastaus olisi luvassa 2009 veneilykaudelle. Mutta tokihan niin tärkeän asian takia vesille laskua voi siirtää.. ;)
No ei vaiskaan - en ollut tosissani!
Muotoile niin että se miellyttää silmää - virtaviivaisuuden suhteen se ei yksinkertaisesti voi mennä pieleen uppoumarunkoisessa "siviili"veneessä. Tai voi korkeintaa sen verran kuin noilla numeroilla tuolla alussa kerroin ;)
Japekki ehti tuossa edellä jo kertoa nopeuden kaksinkertaistumisesta. Voihan se olla niin jos lankunpäät "tököttää" miten sattuu mutta sanoohan se järkikin jo jotakin veden virtauksesta. Tarkoitin tuolla edellä olevalla lähinnä virtaviivaiseksi "silimällä mulukastua" vs. toinen virtaviivaisemmaksi "silimällä mulukastu" muotoilu kölin päässä - niissä ei varmaan ole juurikaan käytännön eroja...
No ei vaiskaan - en ollut tosissani!
Muotoile niin että se miellyttää silmää - virtaviivaisuuden suhteen se ei yksinkertaisesti voi mennä pieleen uppoumarunkoisessa "siviili"veneessä. Tai voi korkeintaa sen verran kuin noilla numeroilla tuolla alussa kerroin ;)
Japekki ehti tuossa edellä jo kertoa nopeuden kaksinkertaistumisesta. Voihan se olla niin jos lankunpäät "tököttää" miten sattuu mutta sanoohan se järkikin jo jotakin veden virtauksesta. Tarkoitin tuolla edellä olevalla lähinnä virtaviivaiseksi "silimällä mulukastua" vs. toinen virtaviivaisemmaksi "silimällä mulukastu" muotoilu kölin päässä - niissä ei varmaan ole juurikaan käytännön eroja...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Joo tässä tapauksessa se vaikutus oli todella niin suuri. Ei soutumiehet enää ohitellu. Se köli oli tosiaan jätetty lopusta 10 cm:n paksuiseksi ja kun katsoi keulasta päin niin ropelista näkyi vaan pikkuisen lapojen päitä. Kyllähän se taaksepäin kulki kuin mikäki ja lähti paikaltaan, mutta eteenpäin ajaessa potkurin työntö hävis lähes kokonaan ja kone rupes huutamaan kaikilla kahella tuhannella kierroksella.
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Juu minulla on kanssa pieni potkuri ja leveä köli. Ohennan sitä sopivasti. Sittenhän näen laskiko viime kesän nopeus, 13 km/h. Tietysti kasvanut lateraalipinta saattaa sitä jo alentaa? Toisaalta ei se nyt kauheasti kasvanut, mutta köli leveni, se on selvä.
Tuohon sopisi hyvin puinen peräsinkin nyt jatkoksi. Saapas nähdä tuleeko tehtyä ensi vuodeksi. Muutenkin ajattelin jättää metalliosia vähemmälle. Kölirautaakaan ei tarvita, kun voi käyttää puuta siihenkin.
Paljonko Jennyssä on matkaa kölin takareunasta potkuriin?
Tuohon sopisi hyvin puinen peräsinkin nyt jatkoksi. Saapas nähdä tuleeko tehtyä ensi vuodeksi. Muutenkin ajattelin jättää metalliosia vähemmälle. Kölirautaakaan ei tarvita, kun voi käyttää puuta siihenkin.
Paljonko Jennyssä on matkaa kölin takareunasta potkuriin?
Manner
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Ai no sitten se kölin takapään alareunan muotoilu taaksepäin venytetyksi ei ehkä olekaan hyvä ajatus, ellen ohenna sitä reilusti. Ainakin jos puhut myös uppoumarunkoisesta. Samaa luokkaa on tässäkin etäisyys ja jos sen kölin katkaisisi suoraviivaisesti laakerin kulmassa, tulisi alas enemmänkin tilaa ennen potkuria. Juuri tätä tuossa kyselin varsinaisesti, minkälaista muotoa - hionta ja pyöristely erikseen!
***
meripeninkulma 1852m
13 km/h = 7 solmua
7 metriä on aika tarkalleen vesilinjan pituus 8,5 metrin veneessäni.
***
meripeninkulma 1852m
13 km/h = 7 solmua
7 metriä on aika tarkalleen vesilinjan pituus 8,5 metrin veneessäni.
Manner
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Se kölin ohentaminen parantaa kulkua muutenkin kuin vain nopeuden suhteen. 2 -lapaiset potkurit ravistavat yleensä sen vuoksi, että molemmat lavat ovat yhtäaikaa edessäolevan kölin tai muun vastaavan varjossa, kolmilapaisessa tätä ei ilmene. Eli mitä pienempi varjo, sitä tasaisempaa kyytiä.
t.Matti
Se kölin ohentaminen parantaa kulkua muutenkin kuin vain nopeuden suhteen. 2 -lapaiset potkurit ravistavat yleensä sen vuoksi, että molemmat lavat ovat yhtäaikaa edessäolevan kölin tai muun vastaavan varjossa, kolmilapaisessa tätä ei ilmene. Eli mitä pienempi varjo, sitä tasaisempaa kyytiä.
t.Matti
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuli "mulukastua sillä silimällä" kölin takaosaa että ajattelin millainen se oikein onkaan nykyisessä paatissani. Mikäs siinä ihan ok; vannasputken kohdalta n. 9cm ja ohenee ylä- ja alapuolella n. 6,5 senttiin ja on päästä sievästi pyöristetty. Ei siinä 34,5 senttinen potkuri paljoa piilossa ole...
Potkurini on kaksilapainen.
Laurilan Matti kertoi kaksilapaisen potkurin ongelmista ja on siinä ihan oikeassa. TV:ssa oli kerran dokkari missä näytettiin superhiljaista venäläistä sukellusvenettä. Sen potkuri oli 5 tai 6 lapainen ja lavat oli muotoiltu siten että ne kiersivät melkein puoli kierrosta... Ei siinä tule kovin isoja paineiskuja ja poreita veteen.
Nykyään venäläisillä on vieläkin hiljaisempi sukellusvene - Kursk ;)
Heittäkääpä joku vinkki mulle miten mitataan OIKEIN potkurista nousu? Mittasin omastani ja sain niin älyttömän nousun etten kehtaa edes kertoa :) :)
Potkurini on kaksilapainen.
Laurilan Matti kertoi kaksilapaisen potkurin ongelmista ja on siinä ihan oikeassa. TV:ssa oli kerran dokkari missä näytettiin superhiljaista venäläistä sukellusvenettä. Sen potkuri oli 5 tai 6 lapainen ja lavat oli muotoiltu siten että ne kiersivät melkein puoli kierrosta... Ei siinä tule kovin isoja paineiskuja ja poreita veteen.
Nykyään venäläisillä on vieläkin hiljaisempi sukellusvene - Kursk ;)
Heittäkääpä joku vinkki mulle miten mitataan OIKEIN potkurista nousu? Mittasin omastani ja sain niin älyttömän nousun etten kehtaa edes kertoa :) :)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Kiitoksia, tästä on apua.
Putken ulostulon eli laakerin kohdalla on nyt yhdeksän sentin leveys ja sellaisena se jatkuu ylös. Tuli laitettua paririvit ruuveja ja ylhäällä niiden leveys on suurempi ja alaspäin laitoin keskemmälle. Ei huvittaisi ohentaa niin että ensimmäinen ruuvi tulee näkyviin.. Pitää katsoa tarkasti. Ylimmät ruuvit voin toki tarvittaessa siirtää keskemmälle, koska ne on ruuvattu sisältä, mutta kakkoslankun ylöspäin ruuvatut tarkaisevat yläosan leveyden. Kyllä se taitaa siihen kahdeksan-yhdeksän sentin leveyteen jäädä nyt.
Wickströmin kolmilapainen on pieni kuitenkin. Pian sen näkee, tuliko valmista, vai pitääkö kesän jälkeen muutoksia tehdä taas. Komea köli ainakin on ja muun muodon osalta on arveluiden varassa myös veneen kääntyminen. Suoraan sen ainakin luulisi kulkevan. :) Venettä malliksi ei missään näkynyt samanlaisella pohjanmuodolla.
Mitenkä Japen kuvassa potkuri on niin ulkona laakerista? Minulla se on siinä heti laakerin jatkona ja laakeri on noin kolmetoistasenttinen.
Putken ulostulon eli laakerin kohdalla on nyt yhdeksän sentin leveys ja sellaisena se jatkuu ylös. Tuli laitettua paririvit ruuveja ja ylhäällä niiden leveys on suurempi ja alaspäin laitoin keskemmälle. Ei huvittaisi ohentaa niin että ensimmäinen ruuvi tulee näkyviin.. Pitää katsoa tarkasti. Ylimmät ruuvit voin toki tarvittaessa siirtää keskemmälle, koska ne on ruuvattu sisältä, mutta kakkoslankun ylöspäin ruuvatut tarkaisevat yläosan leveyden. Kyllä se taitaa siihen kahdeksan-yhdeksän sentin leveyteen jäädä nyt.
Wickströmin kolmilapainen on pieni kuitenkin. Pian sen näkee, tuliko valmista, vai pitääkö kesän jälkeen muutoksia tehdä taas. Komea köli ainakin on ja muun muodon osalta on arveluiden varassa myös veneen kääntyminen. Suoraan sen ainakin luulisi kulkevan. :) Venettä malliksi ei missään näkynyt samanlaisella pohjanmuodolla.
Mitenkä Japen kuvassa potkuri on niin ulkona laakerista? Minulla se on siinä heti laakerin jatkona ja laakeri on noin kolmetoistasenttinen.
Manner
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Veli-Matille:
Jollei kukaan toimi nopeammin, voin parin viikon päästä kaivaa nousun laskentaohjeita, mikäli vielä jemmastani löydän. Valitan pitkää toimitusaikaa, mutta joudun työn merkeissä käymään kaukomailla tässä välissä. Nousuhan on potkurin etenemä yhdellä kierroksella, mutta sen varmaan tiesitkin.
t.Matti
Veli-Matille:
Jollei kukaan toimi nopeammin, voin parin viikon päästä kaivaa nousun laskentaohjeita, mikäli vielä jemmastani löydän. Valitan pitkää toimitusaikaa, mutta joudun työn merkeissä käymään kaukomailla tässä välissä. Nousuhan on potkurin etenemä yhdellä kierroksella, mutta sen varmaan tiesitkin.
t.Matti
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
velimatille potkurin nousun laskeminen. Ei toimi ruoppaus käytössä olleella rupellilla :))
Jos tiedät veneen nopeuden ja potkuriakselin kierrosnopeuden niin homma toimii näin.
ESIM jos pattisi kulkee (7 solmua) 13 kmh ja akseli pyörii 3000rpm
13 kmh nopeus muutetaan metriä per minuutti saadaan 216 m/min
216 m/min jaetaan 3000 r/pm saadaan 0.072 m/r. Tämä 0.072metriä on matka jonka potkuri kulkee yhden kierroksen aikana. 0.072m muutetaan vielä tuumiksi niin saadaan nousu tuumissa joka on 2.8 tuumaa.
näissä linkeissä homma amerikan malliin
http://www.nautica.it/info/motore/eliche_e.htm
http://www.rundquist.com/how_change_pitch.htm
Jos tiedät veneen nopeuden ja potkuriakselin kierrosnopeuden niin homma toimii näin.
ESIM jos pattisi kulkee (7 solmua) 13 kmh ja akseli pyörii 3000rpm
13 kmh nopeus muutetaan metriä per minuutti saadaan 216 m/min
216 m/min jaetaan 3000 r/pm saadaan 0.072 m/r. Tämä 0.072metriä on matka jonka potkuri kulkee yhden kierroksen aikana. 0.072m muutetaan vielä tuumiksi niin saadaan nousu tuumissa joka on 2.8 tuumaa.
näissä linkeissä homma amerikan malliin
http://www.nautica.it/info/motore/eliche_e.htm
http://www.rundquist.com/how_change_pitch.htm
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Siis? Elikkä 72mm on 2,8 tuumaa... Lavathan olisivat käytännössä lähes suorat ilman silmin havaittavaa nousua ;)
Tuossa laskutavassahan tulee mukaan kaikki potkurin huusaamiset yms mukaan. Eli tavallaan lasketaan hyötysuhdetta.
Tarkoitin lähinnä tuommoista pelkän metallimöntin nousun laskemista siksi että kaksilapaista potkuria putsatessani huomio kiinnittyi mielestäni hemmetinmoiseen halkaisijaan (345mm) ja huiman näköiseen lapakulmaan (lavan leveydeltä n. 100mm). Kysymys on lähinnä uteliaisuudesta...
Veneeni on 7,6 metrinen ja vesilinja jotain 6,7m. Moottori on 20hp Valmet, vaihde 1:1 ja teoreettine mrpm 2500. Edellinen omistaja kertoi (kepsillä mitatttuna) huipuksi 9,7 ja marssivauhdiksi kevyesti röpötellen 7 solmua. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä tuommoiset lukemat - mutta parinkolmen viikon päästä ollaan paljon viisaampia :)
Tuossa laskutavassahan tulee mukaan kaikki potkurin huusaamiset yms mukaan. Eli tavallaan lasketaan hyötysuhdetta.
Tarkoitin lähinnä tuommoista pelkän metallimöntin nousun laskemista siksi että kaksilapaista potkuria putsatessani huomio kiinnittyi mielestäni hemmetinmoiseen halkaisijaan (345mm) ja huiman näköiseen lapakulmaan (lavan leveydeltä n. 100mm). Kysymys on lähinnä uteliaisuudesta...
Veneeni on 7,6 metrinen ja vesilinja jotain 6,7m. Moottori on 20hp Valmet, vaihde 1:1 ja teoreettine mrpm 2500. Edellinen omistaja kertoi (kepsillä mitatttuna) huipuksi 9,7 ja marssivauhdiksi kevyesti röpötellen 7 solmua. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä tuommoiset lukemat - mutta parinkolmen viikon päästä ollaan paljon viisaampia :)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Moi! Vertailuksi: Wickströmin ohjekirjan mukaan W-2:n (11hv.) kierrokset ovat 1600 minuutissa ja vakiopotkurit siihen 2-siipisenä 14"x 8" ja 3-siipisenä 12"x 8" . Tuuma on 2,54 cm. Halkaisija on siis 2-siipisessä 35,56 cm. W-3:n (17hv, 1700kierrosta) potkurit ovat näistä vielä tuuman isompia sekä nousultaan että halkaisijaltaan.
Onkohan minulla sittenkään vakiopotkuria (W-2) veneessäni ? Pitänee mitata sen halkaisija. 12 tuumainen viittaisi kolmilapaiseen vakiopotkuriin, 11 tuumainen W-1:n potkuriin.
Kölinkin sain jo aika kapeaksi ja moottorin suoraan. :) Hyvältä näyttää.
Onkohan minulla sittenkään vakiopotkuria (W-2) veneessäni ? Pitänee mitata sen halkaisija. 12 tuumainen viittaisi kolmilapaiseen vakiopotkuriin, 11 tuumainen W-1:n potkuriin.
Kölinkin sain jo aika kapeaksi ja moottorin suoraan. :) Hyvältä näyttää.
Manner