Kölin muodosta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Kölin muodosta

Viesti Kirjoittaja Saima » 10 Kesä 2004 09:51

Takana köli päättyy useimmissa veneissä pystylinjassa ja usein vielä eteenpäin viistosti potkuriakselin laakerin kiinnityskulmassa. Olen ihmetellyt pyörteitä missä potkuri työkentelee kölin yhtäkkiä päättyessä. Ilmeisesti mahdollisimman ohut köli olisi paras ja myös mahdollisuuksien mukaan takaa kapeneva, pyöristetty? Nämä muotojen mahdollisuudet määräytyvät paljolti kölin pulttien ja ruuvien sijainnin mukaan, mutta laakerista alaspäin on vaihtoehtoja enemmänkin.

Koska kokoamisteknisistä syistä asensin puut paikoilleen pitempinä ja sahaan sen muotoon vasta paikoillaan, olisi nyt mahdollista muotoilla alhaalta taaksepäin kurkottava muoto lähemmäs potkuria. Tai ainakin samassa kulmassa taaksepäin laakerin alapuolelta, kuin on laakerin (akselin) kulma. Onko se parempi vai huonompi kuin mahdollisimman paljon vapaata vettä ennen potkuria?
Manner

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 10 Kesä 2004 10:19

Jennyssä oli 10 senttiä paksu köli ja sen takana takana heti ropeli. Sen lankun kun höyläsi laakerin ylä- ja alapuolelta taaksepäin ohenevaksi, niin nopeus kaksinkertaistui. Kannattaa muotoilla niin suipoksi että mahdollisimman vähän tulee pyörteitä ennen ropelia.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Kesä 2004 10:23

Kyllähän kölin takapään muodolla on varmasti muutakin merkitystä kuin ulkonäkö. Oikein hemmetin virtaviivaiseksi ja mahdollisimman pieniä pyörteitä aiheuttavaksi muotoiltu kölin takapää voi nostaa nopeutta 0,0023 solmua ja parantaa polttoainetaloutta bensiinikoneissa 0,0067 l/mpk ja tiisseleissä 0,0059 l/mpk (ero muotoilun vaikutuksesta kulutukseen johtuu tiisselin erilaisistä vääntöominaisuuksista). Suosittelen yhteyden ottamista VTT:hen tai TYOP:iin tarkempia virtaustutkimuksia varten. McLarenin teknistä neuvontaa en voi valitettavasti suositella - Ferrari sitävastoin on tupella veneilijöiden kölimuotoilu kysymyksistä ja vastaus olisi luvassa 2009 veneilykaudelle. Mutta tokihan niin tärkeän asian takia vesille laskua voi siirtää.. ;)
No ei vaiskaan - en ollut tosissani!
Muotoile niin että se miellyttää silmää - virtaviivaisuuden suhteen se ei yksinkertaisesti voi mennä pieleen uppoumarunkoisessa "siviili"veneessä. Tai voi korkeintaa sen verran kuin noilla numeroilla tuolla alussa kerroin ;)
Japekki ehti tuossa edellä jo kertoa nopeuden kaksinkertaistumisesta. Voihan se olla niin jos lankunpäät "tököttää" miten sattuu mutta sanoohan se järkikin jo jotakin veden virtauksesta. Tarkoitin tuolla edellä olevalla lähinnä virtaviivaiseksi "silimällä mulukastua" vs. toinen virtaviivaisemmaksi "silimällä mulukastu" muotoilu kölin päässä - niissä ei varmaan ole juurikaan käytännön eroja...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 10 Kesä 2004 10:46

Joo tässä tapauksessa se vaikutus oli todella niin suuri. Ei soutumiehet enää ohitellu. Se köli oli tosiaan jätetty lopusta 10 cm:n paksuiseksi ja kun katsoi keulasta päin niin ropelista näkyi vaan pikkuisen lapojen päitä. Kyllähän se taaksepäin kulki kuin mikäki ja lähti paikaltaan, mutta eteenpäin ajaessa potkurin työntö hävis lähes kokonaan ja kone rupes huutamaan kaikilla kahella tuhannella kierroksella.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 11 Kesä 2004 00:18

Juu minulla on kanssa pieni potkuri ja leveä köli. Ohennan sitä sopivasti. Sittenhän näen laskiko viime kesän nopeus, 13 km/h. Tietysti kasvanut lateraalipinta saattaa sitä jo alentaa? Toisaalta ei se nyt kauheasti kasvanut, mutta köli leveni, se on selvä.

Tuohon sopisi hyvin puinen peräsinkin nyt jatkoksi. Saapas nähdä tuleeko tehtyä ensi vuodeksi. Muutenkin ajattelin jättää metalliosia vähemmälle. Kölirautaakaan ei tarvita, kun voi käyttää puuta siihenkin.

Paljonko Jennyssä on matkaa kölin takareunasta potkuriin?
Manner

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 11 Kesä 2004 08:20

Just mittailin kuvista ja se on jotain 20 senttiä.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 11 Kesä 2004 09:33

Ai no sitten se kölin takapään alareunan muotoilu taaksepäin venytetyksi ei ehkä olekaan hyvä ajatus, ellen ohenna sitä reilusti. Ainakin jos puhut myös uppoumarunkoisesta. Samaa luokkaa on tässäkin etäisyys ja jos sen kölin katkaisisi suoraviivaisesti laakerin kulmassa, tulisi alas enemmänkin tilaa ennen potkuria. Juuri tätä tuossa kyselin varsinaisesti, minkälaista muotoa - hionta ja pyöristely erikseen!

***

meripeninkulma 1852m
13 km/h = 7 solmua
7 metriä on aika tarkalleen vesilinjan pituus 8,5 metrin veneessäni.
Manner

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 11 Kesä 2004 12:13

Moro!
Se kölin ohentaminen parantaa kulkua muutenkin kuin vain nopeuden suhteen. 2 -lapaiset potkurit ravistavat yleensä sen vuoksi, että molemmat lavat ovat yhtäaikaa edessäolevan kölin tai muun vastaavan varjossa, kolmilapaisessa tätä ei ilmene. Eli mitä pienempi varjo, sitä tasaisempaa kyytiä.

t.Matti

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 11 Kesä 2004 15:33

Kävin nappaamassa kuvan Jennyn kölistä ja laitoin sen tuonne menneisyys albumiin. Siitä tuli kirveellä veistettyä niin paljon kuin oli varaa. Sitten tuli raudat vastaan. Matkaa ropeliin ei ollu kun 15 senttiä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Kesä 2004 20:30

Tuli "mulukastua sillä silimällä" kölin takaosaa että ajattelin millainen se oikein onkaan nykyisessä paatissani. Mikäs siinä ihan ok; vannasputken kohdalta n. 9cm ja ohenee ylä- ja alapuolella n. 6,5 senttiin ja on päästä sievästi pyöristetty. Ei siinä 34,5 senttinen potkuri paljoa piilossa ole...
Potkurini on kaksilapainen.
Laurilan Matti kertoi kaksilapaisen potkurin ongelmista ja on siinä ihan oikeassa. TV:ssa oli kerran dokkari missä näytettiin superhiljaista venäläistä sukellusvenettä. Sen potkuri oli 5 tai 6 lapainen ja lavat oli muotoiltu siten että ne kiersivät melkein puoli kierrosta... Ei siinä tule kovin isoja paineiskuja ja poreita veteen.
Nykyään venäläisillä on vieläkin hiljaisempi sukellusvene - Kursk ;)
Heittäkääpä joku vinkki mulle miten mitataan OIKEIN potkurista nousu? Mittasin omastani ja sain niin älyttömän nousun etten kehtaa edes kertoa :) :)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 12 Kesä 2004 12:18

Kiitoksia, tästä on apua.

Putken ulostulon eli laakerin kohdalla on nyt yhdeksän sentin leveys ja sellaisena se jatkuu ylös. Tuli laitettua paririvit ruuveja ja ylhäällä niiden leveys on suurempi ja alaspäin laitoin keskemmälle. Ei huvittaisi ohentaa niin että ensimmäinen ruuvi tulee näkyviin.. Pitää katsoa tarkasti. Ylimmät ruuvit voin toki tarvittaessa siirtää keskemmälle, koska ne on ruuvattu sisältä, mutta kakkoslankun ylöspäin ruuvatut tarkaisevat yläosan leveyden. Kyllä se taitaa siihen kahdeksan-yhdeksän sentin leveyteen jäädä nyt.

Wickströmin kolmilapainen on pieni kuitenkin. Pian sen näkee, tuliko valmista, vai pitääkö kesän jälkeen muutoksia tehdä taas. Komea köli ainakin on ja muun muodon osalta on arveluiden varassa myös veneen kääntyminen. Suoraan sen ainakin luulisi kulkevan. :) Venettä malliksi ei missään näkynyt samanlaisella pohjanmuodolla.

Mitenkä Japen kuvassa potkuri on niin ulkona laakerista? Minulla se on siinä heti laakerin jatkona ja laakeri on noin kolmetoistasenttinen.
Manner

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 14 Kesä 2004 16:19

Moro!

Veli-Matille:
Jollei kukaan toimi nopeammin, voin parin viikon päästä kaivaa nousun laskentaohjeita, mikäli vielä jemmastani löydän. Valitan pitkää toimitusaikaa, mutta joudun työn merkeissä käymään kaukomailla tässä välissä. Nousuhan on potkurin etenemä yhdellä kierroksella, mutta sen varmaan tiesitkin.

t.Matti

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 14 Kesä 2004 18:14

velimatille potkurin nousun laskeminen. Ei toimi ruoppaus käytössä olleella rupellilla :))
Jos tiedät veneen nopeuden ja potkuriakselin kierrosnopeuden niin homma toimii näin.

ESIM jos pattisi kulkee (7 solmua) 13 kmh ja akseli pyörii 3000rpm

13 kmh nopeus muutetaan metriä per minuutti saadaan 216 m/min
216 m/min jaetaan 3000 r/pm saadaan 0.072 m/r. Tämä 0.072metriä on matka jonka potkuri kulkee yhden kierroksen aikana. 0.072m muutetaan vielä tuumiksi niin saadaan nousu tuumissa joka on 2.8 tuumaa.

näissä linkeissä homma amerikan malliin

http://www.nautica.it/info/motore/eliche_e.htm

http://www.rundquist.com/how_change_pitch.htm

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Kesä 2004 23:45

Siis? Elikkä 72mm on 2,8 tuumaa... Lavathan olisivat käytännössä lähes suorat ilman silmin havaittavaa nousua ;)
Tuossa laskutavassahan tulee mukaan kaikki potkurin huusaamiset yms mukaan. Eli tavallaan lasketaan hyötysuhdetta.
Tarkoitin lähinnä tuommoista pelkän metallimöntin nousun laskemista siksi että kaksilapaista potkuria putsatessani huomio kiinnittyi mielestäni hemmetinmoiseen halkaisijaan (345mm) ja huiman näköiseen lapakulmaan (lavan leveydeltä n. 100mm). Kysymys on lähinnä uteliaisuudesta...
Veneeni on 7,6 metrinen ja vesilinja jotain 6,7m. Moottori on 20hp Valmet, vaihde 1:1 ja teoreettine mrpm 2500. Edellinen omistaja kertoi (kepsillä mitatttuna) huipuksi 9,7 ja marssivauhdiksi kevyesti röpötellen 7 solmua. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä tuommoiset lukemat - mutta parinkolmen viikon päästä ollaan paljon viisaampia :)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 15 Kesä 2004 00:54

Moi! Vertailuksi: Wickströmin ohjekirjan mukaan W-2:n (11hv.) kierrokset ovat 1600 minuutissa ja vakiopotkurit siihen 2-siipisenä 14"x 8" ja 3-siipisenä 12"x 8" . Tuuma on 2,54 cm. Halkaisija on siis 2-siipisessä 35,56 cm. W-3:n (17hv, 1700kierrosta) potkurit ovat näistä vielä tuuman isompia sekä nousultaan että halkaisijaltaan.

Onkohan minulla sittenkään vakiopotkuria (W-2) veneessäni ? Pitänee mitata sen halkaisija. 12 tuumainen viittaisi kolmilapaiseen vakiopotkuriin, 11 tuumainen W-1:n potkuriin.


Kölinkin sain jo aika kapeaksi ja moottorin suoraan. :) Hyvältä näyttää.
Manner

Vastaa Viestiin