Pakosarjan valmistaminen itse
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Minulle teki Ståhlbergin paja Turussa (Turun Autotarvikkeen vieressä) Perkinsiin uuden pakosarjan hyödyntämällä vanhoja kauloja. Siisti ja toimiva vehje tuli eikä maksanut paljon. Vähän Paddingia piti tosin johonkin kohtaan laittaa, mutta mikäs merimoottori sellainen olisi, jossa ei vähän Paddingia ole.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 24 Tammi 2006 16:45
Vaasan moottori teetti minulle uuden pakosarjan happarista tai ruostumattomasta. Sopi kerralla paikalleen ja on toiminut 10 vuotta. Hinta oli silloin noin 1000 mk. Jos olet edelleen vailla pakosarjaa soita Wickström Marineen. Leif Söderman taitaa vastailla puhelimeen klo klo 17.00-18.00. Sama henkilö hoiti silloin minun pakosarjani teettämisen. Puh 050 565 9965.
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
- Paikkakunta: Rauma
Kiitos vihjeestä.Halvalta tuntuu hinta varsinkin "jalometallisena",tosin onhan siitä jo aikaakin.Riippuu myös mihin koneeseen,eli miten paljon hommaa on. Ettei vaan olisi sama tekijä,koska sillä on suhteita Vaasan Moottoriin. No aina ei voi onnistua,ei edes joka kerta! Kyllä taidan teettää seuraavan jollakin muulla tai tehdä itse,tulee ainakin mieluisa.POLILARA kirjoitti:Vaasan moottori teetti minulle uuden pakosarjan happarista tai ruostumattomasta. Sopi kerralla paikalleen ja on toiminut 10 vuotta. Hinta oli silloin noin 1000 mk. Jos olet edelleen vailla pakosarjaa soita Wickström Marineen. Leif Söderman taitaa vastailla puhelimeen klo klo 17.00-18.00. Sama henkilö hoiti silloin minun pakosarjani teettämisen. Puh 050 565 9965.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 22 Elo 2004 18:48
- Paikkakunta: Rauma
Itse tilasin muutama vuosi sitten lämmönvaihdin/pakosarja yhdistelmän Vaasan moottorista.Hinta oli muistaakseni n.5000mk.Pakosarjan saavuttua myöhassä(ei varmaan vieläkään olisi tullut ellen olisi perään soitellut)alkoi modifiointi eli ei TODELLAKAAN sopinut paikoilleen ilman korjaamista.Tästälähtien jos tulee tarvetta niin teen sellaisen itse tulee kerralla hyvä.
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
- Paikkakunta: Rauma
Tietämättä koneesi merkkiä,tuntuu...että jäljet johtaa samalle "sylttytehtaalle".Asiallista Patrolin sarjaa se ei ainakaan osaa tehdä. Joskus näköjään hemmo onnistuu,joskus ei. Hinnatkin tuntuu olevan hatusta arvottuja. Jos maksaa lähes 1000e sarjasta, pitäisi todella sopia paikalleen ilman lisä töitä/muutoksia. Löytyyköhän Suomesta ketään muuta edullista,asiallisen/toimivan pakosarjan tekijää,siis muualta kun aina vaan Vaasasta? Siinäpä jollekkin metallimiehelle iltabisnes idea! Odotellaan mielenkiinnolla!Tuominen kirjoitti:Itse tilasin muutama vuosi sitten lämmönvaihdin/pakosarja yhdistelmän Vaasan moottorista.Hinta oli muistaakseni n.5000mk.Pakosarjan saavuttua myöhassä(ei varmaan vieläkään olisi tullut ellen olisi perään soitellut)alkoi modifiointi eli ei TODELLAKAAN sopinut paikoilleen ilman korjaamista.Tästälähtien jos tulee tarvetta niin teen sellaisen itse tulee kerralla hyvä.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Valuraudan korjaus
Vanhat valurautaosat ovat yleensä suomukrafiittisia ja hyvin hauraita. Uudet helposti hitsattavat ovat pallokrafiittisia.Vilho kirjoitti: Tuttu metellimies kyllä sanoi, että vanhan ja ruosteensyömän valurautasarjan hitsaaminen ei mitään ihan helppoa olisi?
Olen joskus korjannut vanhoja valurautaisia osia messinkijuotoksilla. Toinen yleisesti käytetty menetelmä on puikkohitsaus nikkelipuikolla.
Kovajuotettaessa on hyvä esilämmittää ennen juottamista. Juottamisen jälkeen kappaleen annetaan jäähtyä hyvin hitaasti.
Nikkelipuikolla hitsataan vain pieniä pätkiä kerralla. Pätkiä välillä on on niitä venytettävä naputtelemalla varovasti kuonahakulla. Naputtelulla yritetään estää jännitysten syntyminen
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Unohtui
Jäi pois nykyaikaisin menetelmä. Valurautaa voi varmaan korjata myös hitsausjuottamalla MIG/MAG- menetelmällä.
Me ollaan hitsausjuotettu sinkittyä peltiä messingillä. Siihen se soveltuu hyvin. Sinkitys ei juurikaan vahingoitu hitsausjuotoksessa.
Hitsausjuotos messinkilisäaineella onnistuu hyvin tavallisen harrastajan valovirtamigillä. En näe mitään syytä, miksi valurautaa ei voisi hitsausjuottaa MIG:llä.
Me ollaan hitsausjuotettu sinkittyä peltiä messingillä. Siihen se soveltuu hyvin. Sinkitys ei juurikaan vahingoitu hitsausjuotoksessa.
Hitsausjuotos messinkilisäaineella onnistuu hyvin tavallisen harrastajan valovirtamigillä. En näe mitään syytä, miksi valurautaa ei voisi hitsausjuottaa MIG:llä.
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
- Paikkakunta: Rauma
Re: Unohtui
No kun näytät tietävän hitsauksesta paljon,ehdotan,että teet testejä miten onnistuu eri materiaalien yhdistäminen ja niin että tosiaan kestää.Kokeile ekaksi hitsata yhteen tavallista(tai jopa haponkestävää/ruostumatonta) ja valurautaa,jos saumat kestää kaikki väännöt ja lämpeämiset/jäähtymiset,niin ajattele miten helppoa olisi rakentaa jäähdytettyjä pakosarjoja hyödyntäen koneen alkuperäisen pakosarjan.Tarkoitan lähinnä esim.autonmoottoreista marinointia.Hommia riittäisi!Jude kirjoitti:Jäi pois nykyaikaisin menetelmä. Valurautaa voi varmaan korjata myös hitsausjuottamalla MIG/MAG- menetelmällä.
Me ollaan hitsausjuotettu sinkittyä peltiä messingillä. Siihen se soveltuu hyvin. Sinkitys ei juurikaan vahingoitu hitsausjuotoksessa.
Hitsausjuotos messinkilisäaineella onnistuu hyvin tavallisen harrastajan valovirtamigillä. En näe mitään syytä, miksi valurautaa ei voisi hitsausjuottaa MIG:llä.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joo , riittäisi jos joku niistä maksaisi...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Valuraudan liittäminen rosteriin
Kare kirjoitti
[No kun näytät tietävän hitsauksesta paljon,ehdotan,että teet testejä miten onnistuu eri materiaalien yhdistäminen ja niin että tosiaan kestää.Kokeile ekaksi hitsata yhteen tavallista(tai jopa haponkestävää/ruostumatonta) ja valurautaa,jos saumat kestää kaikki väännöt ja lämpeämiset/jäähtymiset,niin ajattele miten helppoa olisi rakentaa jäähdytettyjä pakosarjoja hyödyntäen koneen alkuperäisen pakosarjan.Tarkoitan lähinnä esim.autonmoottoreista marinointia.Hommia riittäisi![/quote]
Kyllä kannattaisi kokeilla valuraudan liittämistä rosteriin hitsausjuotoksella. Puhuin messinkisestä lisäaineesta, kun ei ole käytettävissä sen kemiallista analyysiä. Voi olla, että se on bronssia, kun on hiukan messinkiä punertavampaa. MIG/MAG-hitsausjuotto tuli markkinoille muutama vuosi sitten.
Innosta hihkuen jos ryhtyy asiakastöinä korjaamaan vanhoja vehkeitä, niin kyllä töitä riittää, mutta ongelmana on se Veli-Matin mainitsema maksupuoli.
[No kun näytät tietävän hitsauksesta paljon,ehdotan,että teet testejä miten onnistuu eri materiaalien yhdistäminen ja niin että tosiaan kestää.Kokeile ekaksi hitsata yhteen tavallista(tai jopa haponkestävää/ruostumatonta) ja valurautaa,jos saumat kestää kaikki väännöt ja lämpeämiset/jäähtymiset,niin ajattele miten helppoa olisi rakentaa jäähdytettyjä pakosarjoja hyödyntäen koneen alkuperäisen pakosarjan.Tarkoitan lähinnä esim.autonmoottoreista marinointia.Hommia riittäisi![/quote]
Kyllä kannattaisi kokeilla valuraudan liittämistä rosteriin hitsausjuotoksella. Puhuin messinkisestä lisäaineesta, kun ei ole käytettävissä sen kemiallista analyysiä. Voi olla, että se on bronssia, kun on hiukan messinkiä punertavampaa. MIG/MAG-hitsausjuotto tuli markkinoille muutama vuosi sitten.
Innosta hihkuen jos ryhtyy asiakastöinä korjaamaan vanhoja vehkeitä, niin kyllä töitä riittää, mutta ongelmana on se Veli-Matin mainitsema maksupuoli.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eipä tästä ole kuin pari kuukautta aikaa kun tein speksit ja hommasin tarvikkeet yhden renun dieselin pakosarjaan. Siihen meni melkein päivä ja olin aloittamassa hommia kun tuli puhetta mitä se syö aikaa ja tulee maksamaan.
"Eihän vaan maksa yli kahta sataa?"
Kävin erittäin ystävällisesti viemässä osat ja pahvit kaverin kotiin nätissä laatikossa ja jätin homman siihen...
"Eihän vaan maksa yli kahta sataa?"
Kävin erittäin ystävällisesti viemässä osat ja pahvit kaverin kotiin nätissä laatikossa ja jätin homman siihen...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
- Paikkakunta: Rauma
Ehdotin vaan Judea tekemään hitsaustestejä,jos se on mahdollista,pakosarjojen teettäminen on taas eri juttu. Mitä tulee maksuihin,niin kyllä niistä on näköjään maksettu tekijän haluamat hinnat,ongelma vaan ollut,kun eivät sovi koneisiin paikalleen ilman muutostöitä, ja luultavasti kaikki tumpelot eivät edes osaa/pysty itse niitä jatkojalostamaan,ja aina palaa vaan lisää rahaa. Jos maksaa tekijälle täyden hinnan, pitää myös työn olla kunnollista!
Vanhan korjaaminen ja kokonaan uuden tekeminenkin on täysin eri asia. Jos tekee uuden johonkin koneeseen,varmasti menee ensimmäisessä aikaa suunnitteluun ja mallien tekoon rutkasti,mutta useamman samanlaisen teko käy jo helpommin.Voi tehdä kaikki tarvittavat osat valmiiksi ja kasata sarjassa.
Vanhan korjaaminen ja kokonaan uuden tekeminenkin on täysin eri asia. Jos tekee uuden johonkin koneeseen,varmasti menee ensimmäisessä aikaa suunnitteluun ja mallien tekoon rutkasti,mutta useamman samanlaisen teko käy jo helpommin.Voi tehdä kaikki tarvittavat osat valmiiksi ja kasata sarjassa.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Ainoa asia ensimmäisessä veneenrakennuksessani, jonka "kellotin", oli pakosarjan teko, koska epäilin, että kannattaako, ilmeisesti kannatti, koska on ostettu sutta ja sekuntaa. Kuussylinterisen nissan sd 33 tekee keskivertotumpelo kymmenessä tunnissa sopivan vesijäähdytteisen pakosarjan (huom lämmönvaihdin erikseen)imusarja alkuperäisenä, tarvikekustannus muistaakseni jotain 170 mk(v 2000, kaikki putket ostettu rautakaupasta, telakkalevy romiksesta kuten hapot) + tiivistepinnan koneistus
Tiivistelaipat 10 mm telakkalevyä joista n 10 cm pituiset 40 mm putkentumpit kohtisuoraan 60 mm pakoputkeen jonka päällä 76 mm huonekaluputki vesivaippana nesteyhteet päihin. vaippa umpeen josta jatko 45 ast 60 mm happokäyrä, päälle 76mm samanlainen vesivaipaksi johon tulee merivesiyhde, toimii ja menee siististi imusarjan alle, lämmönv. vaatii kääntämään imusarjan ylösalaisin, vaatii pultinkorvakkeiden vaihtamisen peilikuvaksi.
Kaikki hitsaukset puikolla musta/happoliitos ko sopivalla erikoispuikolla, en tietenkään muista no:a
Kaveri osti volvon turbokoneeseen pakosarjan (kaksikanavainen) kun epäili, että on vaikea tehdä. Maksoi jotain 2000 mummoa. Vanhasta volvosta oli toinen kansi halennut ja päästänyt vedet sisään jo ekana käyttövuonna. Kolmantena v kun teki painetta ja työns vedet pihalle eikun pilssiin, niin omistaja aatteli, että läks se toinen kansi. Kansi irti, eihän tässä ole mitään vikaaaa, toinen irti, ekä mitään vikaaa, kurkistus pakosarjaan..eihän se vaan tämä vuoda- sehän se hitsaussauma mallia kylmä-hitsattu migillä, että niitä susia ja poikasia lienee liikkellä enempikin.
Matti
Tiivistelaipat 10 mm telakkalevyä joista n 10 cm pituiset 40 mm putkentumpit kohtisuoraan 60 mm pakoputkeen jonka päällä 76 mm huonekaluputki vesivaippana nesteyhteet päihin. vaippa umpeen josta jatko 45 ast 60 mm happokäyrä, päälle 76mm samanlainen vesivaipaksi johon tulee merivesiyhde, toimii ja menee siististi imusarjan alle, lämmönv. vaatii kääntämään imusarjan ylösalaisin, vaatii pultinkorvakkeiden vaihtamisen peilikuvaksi.
Kaikki hitsaukset puikolla musta/happoliitos ko sopivalla erikoispuikolla, en tietenkään muista no:a
Kaveri osti volvon turbokoneeseen pakosarjan (kaksikanavainen) kun epäili, että on vaikea tehdä. Maksoi jotain 2000 mummoa. Vanhasta volvosta oli toinen kansi halennut ja päästänyt vedet sisään jo ekana käyttövuonna. Kolmantena v kun teki painetta ja työns vedet pihalle eikun pilssiin, niin omistaja aatteli, että läks se toinen kansi. Kansi irti, eihän tässä ole mitään vikaaaa, toinen irti, ekä mitään vikaaa, kurkistus pakosarjaan..eihän se vaan tämä vuoda- sehän se hitsaussauma mallia kylmä-hitsattu migillä, että niitä susia ja poikasia lienee liikkellä enempikin.
Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kova on Matti poika hitsaamaan. Kait tuohon 10 tuntiin sisältyy myös maalaus ja asennus ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."