Pakosarjan valmistaminen itse

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 25 Helmi 2006 17:08

Minulle teki Ståhlbergin paja Turussa (Turun Autotarvikkeen vieressä) Perkinsiin uuden pakosarjan hyödyntämällä vanhoja kauloja. Siisti ja toimiva vehje tuli eikä maksanut paljon. Vähän Paddingia piti tosin johonkin kohtaan laittaa, mutta mikäs merimoottori sellainen olisi, jossa ei vähän Paddingia ole.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

POLILARA
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Tammi 2006 16:45

Viesti Kirjoittaja POLILARA » 02 Maalis 2006 13:16

Vaasan moottori teetti minulle uuden pakosarjan happarista tai ruostumattomasta. Sopi kerralla paikalleen ja on toiminut 10 vuotta. Hinta oli silloin noin 1000 mk. Jos olet edelleen vailla pakosarjaa soita Wickström Marineen. Leif Söderman taitaa vastailla puhelimeen klo klo 17.00-18.00. Sama henkilö hoiti silloin minun pakosarjani teettämisen. Puh 050 565 9965.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 02 Maalis 2006 20:43

POLILARA kirjoitti:Vaasan moottori teetti minulle uuden pakosarjan happarista tai ruostumattomasta. Sopi kerralla paikalleen ja on toiminut 10 vuotta. Hinta oli silloin noin 1000 mk. Jos olet edelleen vailla pakosarjaa soita Wickström Marineen. Leif Söderman taitaa vastailla puhelimeen klo klo 17.00-18.00. Sama henkilö hoiti silloin minun pakosarjani teettämisen. Puh 050 565 9965.
Kiitos vihjeestä.Halvalta tuntuu hinta varsinkin "jalometallisena",tosin onhan siitä jo aikaakin.Riippuu myös mihin koneeseen,eli miten paljon hommaa on. Ettei vaan olisi sama tekijä,koska sillä on suhteita Vaasan Moottoriin. No aina ei voi onnistua,ei edes joka kerta! Kyllä taidan teettää seuraavan jollakin muulla tai tehdä itse,tulee ainakin mieluisa.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Tuominen
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Elo 2004 18:48
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Tuominen » 03 Maalis 2006 11:08

Itse tilasin muutama vuosi sitten lämmönvaihdin/pakosarja yhdistelmän Vaasan moottorista.Hinta oli muistaakseni n.5000mk.Pakosarjan saavuttua myöhassä(ei varmaan vieläkään olisi tullut ellen olisi perään soitellut)alkoi modifiointi eli ei TODELLAKAAN sopinut paikoilleen ilman korjaamista.Tästälähtien jos tulee tarvetta niin teen sellaisen itse tulee kerralla hyvä.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 04 Maalis 2006 17:18

Tuominen kirjoitti:Itse tilasin muutama vuosi sitten lämmönvaihdin/pakosarja yhdistelmän Vaasan moottorista.Hinta oli muistaakseni n.5000mk.Pakosarjan saavuttua myöhassä(ei varmaan vieläkään olisi tullut ellen olisi perään soitellut)alkoi modifiointi eli ei TODELLAKAAN sopinut paikoilleen ilman korjaamista.Tästälähtien jos tulee tarvetta niin teen sellaisen itse tulee kerralla hyvä.
Tietämättä koneesi merkkiä,tuntuu...että jäljet johtaa samalle "sylttytehtaalle".Asiallista Patrolin sarjaa se ei ainakaan osaa tehdä. Joskus näköjään hemmo onnistuu,joskus ei. Hinnatkin tuntuu olevan hatusta arvottuja. Jos maksaa lähes 1000e sarjasta, pitäisi todella sopia paikalleen ilman lisä töitä/muutoksia. Löytyyköhän Suomesta ketään muuta edullista,asiallisen/toimivan pakosarjan tekijää,siis muualta kun aina vaan Vaasasta? Siinäpä jollekkin metallimiehelle iltabisnes idea! Odotellaan mielenkiinnolla!
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Valuraudan korjaus

Viesti Kirjoittaja Jude » 04 Maalis 2006 19:15

Vilho kirjoitti: Tuttu metellimies kyllä sanoi, että vanhan ja ruosteensyömän valurautasarjan hitsaaminen ei mitään ihan helppoa olisi?
Vanhat valurautaosat ovat yleensä suomukrafiittisia ja hyvin hauraita. Uudet helposti hitsattavat ovat pallokrafiittisia.

Olen joskus korjannut vanhoja valurautaisia osia messinkijuotoksilla. Toinen yleisesti käytetty menetelmä on puikkohitsaus nikkelipuikolla.

Kovajuotettaessa on hyvä esilämmittää ennen juottamista. Juottamisen jälkeen kappaleen annetaan jäähtyä hyvin hitaasti.

Nikkelipuikolla hitsataan vain pieniä pätkiä kerralla. Pätkiä välillä on on niitä venytettävä naputtelemalla varovasti kuonahakulla. Naputtelulla yritetään estää jännitysten syntyminen

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Unohtui

Viesti Kirjoittaja Jude » 04 Maalis 2006 19:40

Jäi pois nykyaikaisin menetelmä. Valurautaa voi varmaan korjata myös hitsausjuottamalla MIG/MAG- menetelmällä.

Me ollaan hitsausjuotettu sinkittyä peltiä messingillä. Siihen se soveltuu hyvin. Sinkitys ei juurikaan vahingoitu hitsausjuotoksessa.

Hitsausjuotos messinkilisäaineella onnistuu hyvin tavallisen harrastajan valovirtamigillä. En näe mitään syytä, miksi valurautaa ei voisi hitsausjuottaa MIG:llä.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Re: Unohtui

Viesti Kirjoittaja kare » 04 Maalis 2006 19:57

Jude kirjoitti:Jäi pois nykyaikaisin menetelmä. Valurautaa voi varmaan korjata myös hitsausjuottamalla MIG/MAG- menetelmällä.

Me ollaan hitsausjuotettu sinkittyä peltiä messingillä. Siihen se soveltuu hyvin. Sinkitys ei juurikaan vahingoitu hitsausjuotoksessa.

Hitsausjuotos messinkilisäaineella onnistuu hyvin tavallisen harrastajan valovirtamigillä. En näe mitään syytä, miksi valurautaa ei voisi hitsausjuottaa MIG:llä.
No kun näytät tietävän hitsauksesta paljon,ehdotan,että teet testejä miten onnistuu eri materiaalien yhdistäminen ja niin että tosiaan kestää.Kokeile ekaksi hitsata yhteen tavallista(tai jopa haponkestävää/ruostumatonta) ja valurautaa,jos saumat kestää kaikki väännöt ja lämpeämiset/jäähtymiset,niin ajattele miten helppoa olisi rakentaa jäähdytettyjä pakosarjoja hyödyntäen koneen alkuperäisen pakosarjan.Tarkoitan lähinnä esim.autonmoottoreista marinointia.Hommia riittäisi!
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Maalis 2006 01:39

Joo , riittäisi jos joku niistä maksaisi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Valuraudan liittäminen rosteriin

Viesti Kirjoittaja Jude » 05 Maalis 2006 07:16

Kare kirjoitti

[No kun näytät tietävän hitsauksesta paljon,ehdotan,että teet testejä miten onnistuu eri materiaalien yhdistäminen ja niin että tosiaan kestää.Kokeile ekaksi hitsata yhteen tavallista(tai jopa haponkestävää/ruostumatonta) ja valurautaa,jos saumat kestää kaikki väännöt ja lämpeämiset/jäähtymiset,niin ajattele miten helppoa olisi rakentaa jäähdytettyjä pakosarjoja hyödyntäen koneen alkuperäisen pakosarjan.Tarkoitan lähinnä esim.autonmoottoreista marinointia.Hommia riittäisi![/quote]

Kyllä kannattaisi kokeilla valuraudan liittämistä rosteriin hitsausjuotoksella. Puhuin messinkisestä lisäaineesta, kun ei ole käytettävissä sen kemiallista analyysiä. Voi olla, että se on bronssia, kun on hiukan messinkiä punertavampaa. MIG/MAG-hitsausjuotto tuli markkinoille muutama vuosi sitten.

Innosta hihkuen jos ryhtyy asiakastöinä korjaamaan vanhoja vehkeitä, niin kyllä töitä riittää, mutta ongelmana on se Veli-Matin mainitsema maksupuoli.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Maalis 2006 10:53

Eipä tästä ole kuin pari kuukautta aikaa kun tein speksit ja hommasin tarvikkeet yhden renun dieselin pakosarjaan. Siihen meni melkein päivä ja olin aloittamassa hommia kun tuli puhetta mitä se syö aikaa ja tulee maksamaan.
"Eihän vaan maksa yli kahta sataa?"
Kävin erittäin ystävällisesti viemässä osat ja pahvit kaverin kotiin nätissä laatikossa ja jätin homman siihen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 05 Maalis 2006 14:47

Ehdotin vaan Judea tekemään hitsaustestejä,jos se on mahdollista,pakosarjojen teettäminen on taas eri juttu. Mitä tulee maksuihin,niin kyllä niistä on näköjään maksettu tekijän haluamat hinnat,ongelma vaan ollut,kun eivät sovi koneisiin paikalleen ilman muutostöitä, ja luultavasti kaikki tumpelot eivät edes osaa/pysty itse niitä jatkojalostamaan,ja aina palaa vaan lisää rahaa. Jos maksaa tekijälle täyden hinnan, pitää myös työn olla kunnollista!
Vanhan korjaaminen ja kokonaan uuden tekeminenkin on täysin eri asia. Jos tekee uuden johonkin koneeseen,varmasti menee ensimmäisessä aikaa suunnitteluun ja mallien tekoon rutkasti,mutta useamman samanlaisen teko käy jo helpommin.Voi tehdä kaikki tarvittavat osat valmiiksi ja kasata sarjassa.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 05 Maalis 2006 20:32

Ainoa asia ensimmäisessä veneenrakennuksessani, jonka "kellotin", oli pakosarjan teko, koska epäilin, että kannattaako, ilmeisesti kannatti, koska on ostettu sutta ja sekuntaa. Kuussylinterisen nissan sd 33 tekee keskivertotumpelo kymmenessä tunnissa sopivan vesijäähdytteisen pakosarjan (huom lämmönvaihdin erikseen)imusarja alkuperäisenä, tarvikekustannus muistaakseni jotain 170 mk(v 2000, kaikki putket ostettu rautakaupasta, telakkalevy romiksesta kuten hapot) + tiivistepinnan koneistus
Tiivistelaipat 10 mm telakkalevyä joista n 10 cm pituiset 40 mm putkentumpit kohtisuoraan 60 mm pakoputkeen jonka päällä 76 mm huonekaluputki vesivaippana nesteyhteet päihin. vaippa umpeen josta jatko 45 ast 60 mm happokäyrä, päälle 76mm samanlainen vesivaipaksi johon tulee merivesiyhde, toimii ja menee siististi imusarjan alle, lämmönv. vaatii kääntämään imusarjan ylösalaisin, vaatii pultinkorvakkeiden vaihtamisen peilikuvaksi.
Kaikki hitsaukset puikolla musta/happoliitos ko sopivalla erikoispuikolla, en tietenkään muista no:a

Kaveri osti volvon turbokoneeseen pakosarjan (kaksikanavainen) kun epäili, että on vaikea tehdä. Maksoi jotain 2000 mummoa. Vanhasta volvosta oli toinen kansi halennut ja päästänyt vedet sisään jo ekana käyttövuonna. Kolmantena v kun teki painetta ja työns vedet pihalle eikun pilssiin, niin omistaja aatteli, että läks se toinen kansi. Kansi irti, eihän tässä ole mitään vikaaaa, toinen irti, ekä mitään vikaaa, kurkistus pakosarjaan..eihän se vaan tämä vuoda- sehän se hitsaussauma mallia kylmä-hitsattu migillä, että niitä susia ja poikasia lienee liikkellä enempikin.
Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Maalis 2006 06:47

Kova on Matti poika hitsaamaan. Kait tuohon 10 tuntiin sisältyy myös maalaus ja asennus ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 06 Maalis 2006 10:37

Aikahan meni pienellä rälläkällä reikien "vestoon" kun ei ollut reikäsahaa.(nyt on bilikkamallinen, on ns. hintansa väärtti)
Maalaus meni samalla kun maalasin koneen, se minuutti ei taida sisältyä kellotettuun aikaan. :)

Matti

Vastaa Viestiin