Pakosarjan valmistaminen itse

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vilho
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48

Pakosarjan valmistaminen itse

Viesti Kirjoittaja Vilho » 27 Loka 2005 09:38

Olen etsiskellyt Wickströmiin pakosarjaa tuloksetta ja ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä sellaisen tekeminen/teettäminen. Onko kenelläkään kokemusta/näkemystä tms. miten kannattaisi asia hoitaa?
Vilho

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Eikö

Viesti Kirjoittaja Ande » 27 Loka 2005 11:28

eikö waasan tehtailta löydy?
E mare libertas

Vilho
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Vilho » 27 Loka 2005 12:01

Soitin Vaasaan ja sieltä löytyy osia kuulemma vain uudempiin malleihin. Etsimäni pakosarja tulisi 1935-57 valmistettuun yksisylinteriseen malliin.
Vilho

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 27 Loka 2005 12:11

Kyllä sen voi tehdä itse/teettää. Osaavia ammattilaisia löytyy Suomesta.

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 27 Loka 2005 12:21

Moro!
Näppäräkätinen hitsari sen kyllä tekee mallin mukaan.

t.Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Loka 2005 13:04

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/bert ... hotoID=108

Itse tekemällä/teettämällä siitä ei saa millään alkuperäisen näköistä mutta toimivan kyllä saa. Eikä siihen tarvitse olla kovinkaan näppärä hitsari...
Yksi mahdollisuus on, jos haluaa alkuperäisen näköisen, teettää se valuna mutta työ on aika vaativa ja kallis teettää.
Yksi mahdollisuus on korjata entinen mikäli sinulla on raato olemassa. Nykysillä valurautapuikoilla hitsaaminen on ihan yhtä helppoa kuin normaalipuikoillakin ja niillä pitäisi myös onnistua paikkojenkin tekeminen tavallisesta ns. mustasta raudasta. Mitä itse olen hitsaillut noita pakosarjoja niin olen käyttänyt niissä paikkaaineena vanhojen hellanpeltien valurautaisia levyjä. Mm. Certaniumilla on nykyisin valurautapuikkoja joita käytettäessä ei enää tarvita esi- ja/tai jälkilämmityksiä, päästämisiä takomalla eikä muutakaan "mustaa magiaa".
Pakosarjaa korjatessa tulee se ongelma eteen että se on aina kaksikerroksinen eli ulommoinen vaippa pitää aukaista tarpeeksi laajalti että alemman osan pääsee korjaamaan kunnolla.
Meillä olisi muutama ylimääräinen M-sarjan pakosarja - mutta ne vaativat korjaushitsauksen. Olisiko näistä apua?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vilho
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Vilho » 27 Loka 2005 13:32

Vanha pakosarja on tallessa, joten täytyy mennä se kädessä jollekin pajalle kyselemään onko siitä mahdollista saada vielä kalua. Tuttu metellimies kyllä sanoi, että vanhan ja ruosteensyömän valurautasarjan hitsaaminen ei mitään ihan helppoa olisi?
Epäilen, että Veli-Matin M-pakosarjat eivät sovi tähän C-mallin moottoriin?
Vilho

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 27 Loka 2005 14:06

Pari vuotta sitten teetin md21:n pakosarjan eräällä vaasalaisella peltisepällä. Piti vain lähettää vanha risa malliksi. Hyvä tuli, mutta jäi mulle ylimääräiseksi, kun sain vielä paremman. (On muuten myynnissä huutonetissä kuvan kanssa) . Harmi vaan, että en muista kaverin nimeä, enkä yhteystietoja. Sen muistan, että hän ilmoitteli keltaisessa pörssissä ja sieltä hänet pongasin.http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22857362. Tästä nyt ei sulle hirveästi apua ole, ellei sitten joku onnistu jäljittämään tuota seppää.

Vilho
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Vilho » 27 Loka 2005 14:26

Muistatko Jarmo, mitä pakosarjan teettäminen maksoi?
Vilho

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 27 Loka 2005 15:09

Vilho: Missä päin vaikutat?

Vilho
Viestit: 9
Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Vilho » 27 Loka 2005 15:11

Rauma-/Turkusektorilla
Vilho

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Loka 2005 15:50

Joo, eihän sitä valurautaakaan pysty hitsaamaan ruosteeseen - vaikka ameriiikan maalla on kuulemma semmosiakin nesteitä joilla käsittelemällä ruostetta se voidaan hitsata ihan normaalisti tavallisilla puikoilla...
Tapauskohtainen hommahan se on mitä pystyy korjaamaan ja mitä kannattaa korjata. Monesti joskus vuosikymmeniäkin seisseet pakosarjat ovat semmoisia että kun laipasta nostaa niin sekin murenee kouraan. Ajossa olleissa koneissa olevat pakosarjat ovat kuitenkin melkeina ina korjattavissa joten kyllä sekin kannattaa selvittää.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 27 Loka 2005 19:54

Kiitos Veli-Matti tiedoista, että sellaisiakin puikkoja on, joilla voi noin hyvin hitsata valurautaa. Aikaisempien vaikeuksien vuoksi en ole vuosiin yrittänytkään hitsata valurautaa.
Kyyrö

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 27 Loka 2005 19:55

Kiitos Veli-Matti tiedoista, että sellaisiakin puikkoja on, joilla voi noin hyvin hitsata valurautaa. Aikaisempien vaikeuksien vuoksi en ole vuosiin yrittänytkään hitsata valurautaa.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Loka 2005 20:35

Mitäpä tuosta kiittelemään, tuote on Certaniumin 889 SP vai oliko se nyt 899 SP. Joka tapauksessa sen löytää Certaniumin kotisivuilta.
Siellä on myös mm. täytelanka kevytmetallivalujen juottamiseen (kaasuttimet yms) joka tarvitsee vain jotain vajaa 200 astetta lämpöä eli pystyy vallan mainosti juottamaan ns. pienkaasujuotoslaitteilla.
Korjasin toissa kesänä yhden traktorin kannen joka vain aukaistiin päältä n. 1,5mm seeville ja ei muuta kuin puikko palamaan. Koneessa oli nesteet sisällä ja niin vain alkoi pitämään. Aivan hyvin tuon hitsauksen olisi voinut tehdä koneen käydessäkin ;)
Sanoin aikaisemmin että ne olisivat yhtä helppoja hitsata kuin tavallisetkin puikot mutta loppujen lopuksi ehkä jopa helpompia kun sytytysvirta on todella alhainen, puikko pelittää joka asennossa ja valokaari on todella "pehmeä"- ei tule kappaleesta niin herkästi piikkisikaa ;)
Edustajat ja esitteethän lupaavat kymmenen hyvää ja kaunista ja niihin kyllä pitää suhtautua aina pienellä varauksella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin