Pakosarjan valmistaminen itse
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48
Pakosarjan valmistaminen itse
Olen etsiskellyt Wickströmiin pakosarjaa tuloksetta ja ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä sellaisen tekeminen/teettäminen. Onko kenelläkään kokemusta/näkemystä tms. miten kannattaisi asia hoitaa?
Vilho
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/bert ... hotoID=108
Itse tekemällä/teettämällä siitä ei saa millään alkuperäisen näköistä mutta toimivan kyllä saa. Eikä siihen tarvitse olla kovinkaan näppärä hitsari...
Yksi mahdollisuus on, jos haluaa alkuperäisen näköisen, teettää se valuna mutta työ on aika vaativa ja kallis teettää.
Yksi mahdollisuus on korjata entinen mikäli sinulla on raato olemassa. Nykysillä valurautapuikoilla hitsaaminen on ihan yhtä helppoa kuin normaalipuikoillakin ja niillä pitäisi myös onnistua paikkojenkin tekeminen tavallisesta ns. mustasta raudasta. Mitä itse olen hitsaillut noita pakosarjoja niin olen käyttänyt niissä paikkaaineena vanhojen hellanpeltien valurautaisia levyjä. Mm. Certaniumilla on nykyisin valurautapuikkoja joita käytettäessä ei enää tarvita esi- ja/tai jälkilämmityksiä, päästämisiä takomalla eikä muutakaan "mustaa magiaa".
Pakosarjaa korjatessa tulee se ongelma eteen että se on aina kaksikerroksinen eli ulommoinen vaippa pitää aukaista tarpeeksi laajalti että alemman osan pääsee korjaamaan kunnolla.
Meillä olisi muutama ylimääräinen M-sarjan pakosarja - mutta ne vaativat korjaushitsauksen. Olisiko näistä apua?
Itse tekemällä/teettämällä siitä ei saa millään alkuperäisen näköistä mutta toimivan kyllä saa. Eikä siihen tarvitse olla kovinkaan näppärä hitsari...
Yksi mahdollisuus on, jos haluaa alkuperäisen näköisen, teettää se valuna mutta työ on aika vaativa ja kallis teettää.
Yksi mahdollisuus on korjata entinen mikäli sinulla on raato olemassa. Nykysillä valurautapuikoilla hitsaaminen on ihan yhtä helppoa kuin normaalipuikoillakin ja niillä pitäisi myös onnistua paikkojenkin tekeminen tavallisesta ns. mustasta raudasta. Mitä itse olen hitsaillut noita pakosarjoja niin olen käyttänyt niissä paikkaaineena vanhojen hellanpeltien valurautaisia levyjä. Mm. Certaniumilla on nykyisin valurautapuikkoja joita käytettäessä ei enää tarvita esi- ja/tai jälkilämmityksiä, päästämisiä takomalla eikä muutakaan "mustaa magiaa".
Pakosarjaa korjatessa tulee se ongelma eteen että se on aina kaksikerroksinen eli ulommoinen vaippa pitää aukaista tarpeeksi laajalti että alemman osan pääsee korjaamaan kunnolla.
Meillä olisi muutama ylimääräinen M-sarjan pakosarja - mutta ne vaativat korjaushitsauksen. Olisiko näistä apua?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 10 Elo 2005 13:48
Vanha pakosarja on tallessa, joten täytyy mennä se kädessä jollekin pajalle kyselemään onko siitä mahdollista saada vielä kalua. Tuttu metellimies kyllä sanoi, että vanhan ja ruosteensyömän valurautasarjan hitsaaminen ei mitään ihan helppoa olisi?
Epäilen, että Veli-Matin M-pakosarjat eivät sovi tähän C-mallin moottoriin?
Epäilen, että Veli-Matin M-pakosarjat eivät sovi tähän C-mallin moottoriin?
Vilho
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:40
- Paikkakunta: Pori
Pari vuotta sitten teetin md21:n pakosarjan eräällä vaasalaisella peltisepällä. Piti vain lähettää vanha risa malliksi. Hyvä tuli, mutta jäi mulle ylimääräiseksi, kun sain vielä paremman. (On muuten myynnissä huutonetissä kuvan kanssa) . Harmi vaan, että en muista kaverin nimeä, enkä yhteystietoja. Sen muistan, että hän ilmoitteli keltaisessa pörssissä ja sieltä hänet pongasin.http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22857362. Tästä nyt ei sulle hirveästi apua ole, ellei sitten joku onnistu jäljittämään tuota seppää.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joo, eihän sitä valurautaakaan pysty hitsaamaan ruosteeseen - vaikka ameriiikan maalla on kuulemma semmosiakin nesteitä joilla käsittelemällä ruostetta se voidaan hitsata ihan normaalisti tavallisilla puikoilla...
Tapauskohtainen hommahan se on mitä pystyy korjaamaan ja mitä kannattaa korjata. Monesti joskus vuosikymmeniäkin seisseet pakosarjat ovat semmoisia että kun laipasta nostaa niin sekin murenee kouraan. Ajossa olleissa koneissa olevat pakosarjat ovat kuitenkin melkeina ina korjattavissa joten kyllä sekin kannattaa selvittää.
Tapauskohtainen hommahan se on mitä pystyy korjaamaan ja mitä kannattaa korjata. Monesti joskus vuosikymmeniäkin seisseet pakosarjat ovat semmoisia että kun laipasta nostaa niin sekin murenee kouraan. Ajossa olleissa koneissa olevat pakosarjat ovat kuitenkin melkeina ina korjattavissa joten kyllä sekin kannattaa selvittää.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Mitäpä tuosta kiittelemään, tuote on Certaniumin 889 SP vai oliko se nyt 899 SP. Joka tapauksessa sen löytää Certaniumin kotisivuilta.
Siellä on myös mm. täytelanka kevytmetallivalujen juottamiseen (kaasuttimet yms) joka tarvitsee vain jotain vajaa 200 astetta lämpöä eli pystyy vallan mainosti juottamaan ns. pienkaasujuotoslaitteilla.
Korjasin toissa kesänä yhden traktorin kannen joka vain aukaistiin päältä n. 1,5mm seeville ja ei muuta kuin puikko palamaan. Koneessa oli nesteet sisällä ja niin vain alkoi pitämään. Aivan hyvin tuon hitsauksen olisi voinut tehdä koneen käydessäkin ;)
Sanoin aikaisemmin että ne olisivat yhtä helppoja hitsata kuin tavallisetkin puikot mutta loppujen lopuksi ehkä jopa helpompia kun sytytysvirta on todella alhainen, puikko pelittää joka asennossa ja valokaari on todella "pehmeä"- ei tule kappaleesta niin herkästi piikkisikaa ;)
Edustajat ja esitteethän lupaavat kymmenen hyvää ja kaunista ja niihin kyllä pitää suhtautua aina pienellä varauksella...
Siellä on myös mm. täytelanka kevytmetallivalujen juottamiseen (kaasuttimet yms) joka tarvitsee vain jotain vajaa 200 astetta lämpöä eli pystyy vallan mainosti juottamaan ns. pienkaasujuotoslaitteilla.
Korjasin toissa kesänä yhden traktorin kannen joka vain aukaistiin päältä n. 1,5mm seeville ja ei muuta kuin puikko palamaan. Koneessa oli nesteet sisällä ja niin vain alkoi pitämään. Aivan hyvin tuon hitsauksen olisi voinut tehdä koneen käydessäkin ;)
Sanoin aikaisemmin että ne olisivat yhtä helppoja hitsata kuin tavallisetkin puikot mutta loppujen lopuksi ehkä jopa helpompia kun sytytysvirta on todella alhainen, puikko pelittää joka asennossa ja valokaari on todella "pehmeä"- ei tule kappaleesta niin herkästi piikkisikaa ;)
Edustajat ja esitteethän lupaavat kymmenen hyvää ja kaunista ja niihin kyllä pitää suhtautua aina pienellä varauksella...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."