Ongelma olisi seuraava:
- vene on 5,5 m pitkä, suippoperäinen laatokanvene, jossa on yksi sprii purje. Kuva on veneen perästä, jossa on emäpuussa (?) vahvat hitsatut "saranat" peräsintä varten:

- Näihin saranoihin on teetetty sepällä perämoottoriteline, joka ottaa tukea sivulaudoituksesta. Moottorina on 2 hp 4-tahti Honda (pitää muuten melkoista ääntä, mutta on kevyt). Telineen prototyyppi on oheisessa kuvassa, tuotantokappaleessa on enemmän sivutukea, ja solumuovi tyynyt laitaa osuvissa tassuissa.

Veneen oma peräsin on L-muotoinen (paksua vesivaneria) ja tulee samaan saranaan kiinni. Sen etureuna myötäilee veneen perän muotoa, ja L:n vaakaosio jää veden alle. Tämä on vaivalloinen ottaa pois; vaivaa lisää se, että perämoottoritelineen virittäminen vie myös aikaa puhumattakaan akrobatiasta, jota moottorin nostaminen paikalleen vaatii. Tämä operaatio on niin työläs, ettei sitä viitsi veneretkillä kovinkaan usein tehdä. Lisäksi moottori ei mahdu kääntymään rantautuessa ylös. Lisäongelmana on se, että moottorin ohjaus tapahtuu kurkottelemalla. Pitkillä matkoilla taas ohjaus onnistuu kun ohjausakselin ruuvia kääntämällä jäykistää moottorin ja hoitaa ohjauksen hienosäädön painoa siirtelemällä.
Haluaisin kehittää version, jossa peräsin ja moottori ovat mahdollisesti samassa telineessä ja moottori olisi käännettävissä ylös. Olisiko arvon raadilla ideoita miten tämän voisi toteuttaa (hyvässä tapauksessa jopa siedettävän näköisesti)? Moottorista tuleva työntövoima on kuulemma noin 20 kg eli rasitukset eivät ole hirmuisia. Moottorin virittäminen veneen sivulle onnistuisi veneen vakauden puolesta, mutta johtanee sopivassa aallokossa moottorin kastumiseen eli tämä voi olla poissuljettu vaihtoehto.