Perämoottori ja peräsin yhtäaikaa suippoperäisessä veneessä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Perämoottori ja peräsin yhtäaikaa suippoperäisessä veneessä

Viesti Kirjoittaja ripatti » 28 Touko 2006 19:40

Tervehdys!

Ongelma olisi seuraava:
- vene on 5,5 m pitkä, suippoperäinen laatokanvene, jossa on yksi sprii purje. Kuva on veneen perästä, jossa on emäpuussa (?) vahvat hitsatut "saranat" peräsintä varten:
Kuva
- Näihin saranoihin on teetetty sepällä perämoottoriteline, joka ottaa tukea sivulaudoituksesta. Moottorina on 2 hp 4-tahti Honda (pitää muuten melkoista ääntä, mutta on kevyt). Telineen prototyyppi on oheisessa kuvassa, tuotantokappaleessa on enemmän sivutukea, ja solumuovi tyynyt laitaa osuvissa tassuissa.
Kuva

Veneen oma peräsin on L-muotoinen (paksua vesivaneria) ja tulee samaan saranaan kiinni. Sen etureuna myötäilee veneen perän muotoa, ja L:n vaakaosio jää veden alle. Tämä on vaivalloinen ottaa pois; vaivaa lisää se, että perämoottoritelineen virittäminen vie myös aikaa puhumattakaan akrobatiasta, jota moottorin nostaminen paikalleen vaatii. Tämä operaatio on niin työläs, ettei sitä viitsi veneretkillä kovinkaan usein tehdä. Lisäksi moottori ei mahdu kääntymään rantautuessa ylös. Lisäongelmana on se, että moottorin ohjaus tapahtuu kurkottelemalla. Pitkillä matkoilla taas ohjaus onnistuu kun ohjausakselin ruuvia kääntämällä jäykistää moottorin ja hoitaa ohjauksen hienosäädön painoa siirtelemällä.

Haluaisin kehittää version, jossa peräsin ja moottori ovat mahdollisesti samassa telineessä ja moottori olisi käännettävissä ylös. Olisiko arvon raadilla ideoita miten tämän voisi toteuttaa (hyvässä tapauksessa jopa siedettävän näköisesti)? Moottorista tuleva työntövoima on kuulemma noin 20 kg eli rasitukset eivät ole hirmuisia. Moottorin virittäminen veneen sivulle onnistuisi veneen vakauden puolesta, mutta johtanee sopivassa aallokossa moottorin kastumiseen eli tämä voi olla poissuljettu vaihtoehto.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 29 Touko 2006 21:09

Kovasti on yritetty. Minä laittaisin härskisti sivuvirityksen. Lankku poikittain, siipiruuvipulteilla veneen reunaan kiinni. Ilmeisesti moottorin "riki" vai miten ne sanoo, on aika lyhyt, joten sivulankkuun on tehtävä joku alentava viritys. Tällaisia käytetään paljon purjevenissä. Usein kyllä sattuu, että seilien lähtiessä vetämään, vene kallistuu ja moottorin päälle lentää vettä. Moottori jopa ui vedessä joskus. -Siitä ei ole paljon välitetty.
Kyyrö

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 30 Touko 2006 08:21

Tuli heti perään mieleen, että pieni keskimoottori voisi olla kätevin. Jos vain viitsii nakertaa. Tekee peräsimen uudelleen ja läpiviennin. Nythän maailmassa on hemmetin pieniä nelitahtimottoreita (ilmajäähdytteisiä) Niistä on näilläkin palstoilla keskusteltu. Pakoputki voisi olla irrotettava.

Keskimoottori-laatikko jää vähän kummittelemaan veneen sisään, mutta toisaalta niin tekee perämoottorikin, kun se on nostettu sisään.
Kyyrö

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 02 Kesä 2006 14:00

Voisiko peräsimen pystyakselin laittaa moottoritelineen pystyputken läpi?

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 03 Kesä 2006 08:56

Voihan sen peräsimen kiinnittää monella tavalla. Ajattelit kai, ettei moottoritelinettä tarvitse ottaa pois.
Muuten vielä kommenttina sanon, että on virityksesi aika erikoinen. Vaikea ohjata?, hankala laittaa moottori paikalleen, hankala lisätä ainetta. Eikös keula nouse pystyyn ajaessa, kun ohjaajakin istuu takana.
-Myy se tuuppari, ja laita keskimoottori. Silloin voit purje päällä ajaakin (salmissa)
Kyyrö

ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Huhti 2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 03 Kesä 2006 14:29

Kiitoksia ajatuksia herättävistä vinkeistä!

Olen tuota keskimoottorivaihtoehtoa miettinyt pitkään. Enimmäkseen olen kieltäytynyt ajatuksesta lähinnä siitä syystä, että perää pitäisi luultavasti "murjoa" tai muotoilla erilaisilla palikoilla uudestaan. Perän muodot näkyvät paremmin oheisesta kuvasta. (Etummainen osa on keulaa!)
Kuva
Toinen seikka on se, että veneen huolto on melko yksinkertaista kun siinä ei ole mitään ylimääräistä: se on kevyt, joten sitä kiskoo yksinkin maihin, sitä voi käännellä huoletta, sisällä ei ole vaikeahoitoisia yksityiskohtia. Kolmas seikka taas on se, että tällaiset telineet voi ottaa pois ja vene on taas "alkuperäisasussaan". Arvostan historiallista "autenttisuutta" (varsinkin kun kyseessä on hyvin harvinainen ja historiallisesti mielenkiintoinen venetyyppi: laatokanvene). Neljäs seikka on se, että veneessä on 20 cm korkea köli keulassa. Laatokalla nämä vedettiin perä edellä maihin, koska etelä-Laatokan (esim. Sortalahdessa, mistä tämänkin veistäjän suku on kotoisin) rannat olivat avoimet eikä varsinaisia satamia ollut. Tämä ominaisuus menetettäisiin.

Nämä ovat tietenkin peitesyitä sille, ettei minulla ole tarvittavia taitoja ;-) Ymmärrän koneista ja mekaniikasta säälittävän vähän.

Sivuteline kärsii mainituista kastumisriskeistä. Tuhoaako kastuminen tuollaisen modernin 4-tahtimoottorin? Sitä tietysti voisi välttää laittamalla sivutelineeseen jokin viritys, jolla moottorin korkeutta voi helposti säätää. Sivuteline lienee helposti jopa vielä rumempi kuin tuo peräteline.

Olen valmis teettämään monimutkaisenkin perätelineen; seppä tuon nykyisenkin teki. Idea laittaa peräsinakseli telineen pystyputkeen ansaitsee pohdintaa. Moottori pitäisi tällöin saada vielä taaemmaksi että sen mahtuu kääntämään ylös. Lisäksi peräsimen lapa (L-muotoinen) mahtuisi tällöin pidemmälle taakse. Peräsintä voisi käyttää moottoriajossa ohjaamiseen, tämä olisi iso etu. Kaasun säätö olisi sitten kurkottamalla.

Tähän liittyy se seikka, että kestääkö veneen rakenne tätä vääntöä? Ja kestävätkö "saranat"? Mitä luulette?

Antti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Kesä 2006 19:44

Lähetäppä sähköpostiosoite vaikka yyveenä, niin laitan lupiaskin kanteen vetäistyn hahmotelman tulemaan...
Kyllä tuossa veneen helpossa huollossa ja keveydessä on semmoista ideaa että siitä kannattaa pitää kiinni.
Tuon 2hp Hondan mainosmiehet jauhavat totaalista paskaa - kone on ehkä äänekkäin alle 5hp perämoottori ml. Tohatsun 5 hp Sea Swallow vm. 1972 ja kaikki pienet Terhit. Meillä on seuran pikku veneessä samanlainen Honda (hankittiin nimenomaan mainostetun äänettömyyden takia) ja kun otettin se eka kerran käyttöön niin luulin sen olevan rikki - se piti semmoista meteliä ja päästi mitä epämääräisimipiä mekaanisia ääniä ja kahinoita. Jos kyseessä olisi ollut 2T ilmajäähdytteinen moottori niin olisin ajatellut sen olevan vain hemmetin huonokuntoinen mutta kun kyseessä on kuitenkin uusi 4T kone ja vielä HONDA niin... Kone tuli huollosta ja mukana viesti että tyhjänpäiväinen huolto, pieni meteli ja hajaäänet kuuluvat tässä mallissa asiaan. Meillä on vieläkin se Honda ;-(
Erään sisämaan metsästysseuran veneissä on 8kpl Tohatsun ja Mercury 2,2hp 2T (itse asiassa sama moottori) moottoreita ja ne ovat kevyempiä ja äänettömämpiä sekä tosi varmatoimisia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 04 Kesä 2006 11:20

Kun täällä puuvenepalstalla puhtaan suoraan, niin minäkin sanon aikaisempaa suoremmin.
Tuollainen häkkyrä takana ei ole kovin kaunis, tyylikäs, eikä kätevä.

Sitten moottoreihin.Ensin oli soutu- ja purjeveneitä. Sitten niihin vain laitettiin moottorit sisään,Veneillä töitä tehtäessä ei pelätty kultturin pilaantuvan. Nyt tämäkin on kulttuuria. Ykspyttyinen Olympia perinteisessä purje-puuveneessä. OK

No sitten keskimoottorin asennuksesta. Pienen moottorin akselin läpiviennit perästä on siroja. Puuta vain sisään tukemaan. Ulkopuoli ei muutu miksikään.

Jos haluat rantaan vedettävän mallin, laita potkuri köliviivan yläpuolelle perään. Mullakin on tällainen, (toisten yli 50 v sitten tekemä) ratkaisu 8 m pohjalaisessa avo-kalastajavenessä. Joskus se voi sutia, mutta tuskin venessäsi. Luulen, että se kulkee tarpeeksi syvässä.

No sitten aidosta harrastamisesta. Älä laita mitään, seilaa vain. Hanki toinen vene määrätietoiseen ajeluun.

Aikanaan minäkin vihasin purjeveneessä apumoottoria (sivussa, lankussa kiinni). Sitten nuoremmat halusivat prutkun. OK Ehti sillä ainakin maantaiksi kouluun. Mutta pitääkö niin kauas mennä.

En vieläkään pidä moottoreista vanhassa alle 10 m saaristoristeilijässä ja sen kaltaisessa venesssä, jota pystyy melalla liikuttelemaan. Pidän purjehtimisesta. Minusta on hienoa hurauttaa purjeilla laituriin, lähteä purjeilla laiturista, pakittaa ja luovia hemmetin ahtaista salmista. Kun lähden seilaamaan, olen harrastamassa. Mine olisin menossa? Hankoon, Maarianhaminaan, Savonlinnaan vai minne. Mitä siellä teen? Tekeminen on juuri siinä veneessä.
Olen näkevinäni, kuinka monesta ohi ajavasta veneestä katsotaan haikeasti, että saisi olla tuossa moottorittomassa veneessä neuvokkaasti seikkailemassa. On touhua, hieman jännitystä salmissa, matalissa rannoissa ja karikoissa.

Sitten on aivan eri asia, kun guttaperkka-veneellä lähdetään kilpailemaan tai isoille vesille seilaamaan. Paatit tarkoituksen mukaan. Jolla, Sulkavan kilpavene, Lightning, puinen saaristoristeileijä, puinen kalastajavene, avovene, koppivene, täydelliset laitteet moottoriveneessä, hiekkajaala...höyrypursi, haapio, kanootti..
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Kesä 2006 11:44

Jos lähtee asentamaan suoralla vedolla jotakin kiinanpojan 3-5hp hondakopiota niin moottorin, akselin, vannasputken ja potkurin ja vahvistuspalikoiden kokonaispaino jää varmastikkin alle 20 kilon. Samaan mahtaa mennä 2hp Honda ja moottoritelinekkin. Toki keskimoottori olisi nätimmän näköinen ulospäin ja näin moottorivenefundamentalistin mielestä jopa ainoa oikea ratkaisu kunhan vielä käyttäisi vaikka makkaranpaistoon sen tyhjänpäiväisen kepin veneen keskeltä ;-)
Mutta koska kysyjä haluaa nimenomaan PERÄMOOTTORIN purteensa niin niillä eväillä on mentävä mitä on annettu ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin