Etulämmittäjän tarpeellisuudesta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Etulämmittäjän tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja J-P » 13 Marras 2013 12:59

Kattelin tossa oman olympiani pakosarjalimppua/etulämmittäjää ja rupesin pohtimaan etulämmittäjän tarpeellisuutta.
On aikamoinen valutaidon mestarinäyte pako, imu- ja vesikanavineen 8-|

Petrooli öljymäisempänä tavarana on tarvinnut imukanavan, joka kulkee pakokanavien välistä, höyrystyäkseen sopivasti.
Nykyään kun ajetaan bensalla taitaa ongelmana olla että kuumalla koneella bensa höyrystyy liikaakin jo ennen sylinteriä?
Pahimmassa tapauksessa sytyykin jo imukanavassa ja aivastelee taaksepäin?
Täälläkin foorumilla kysellään neuvoa huonoon kuumakäynnistyvyyteen varsin usein.

Tämän lisäksi pakosarjahässäkkä on kamalan monimutkainen härpäke.
Omassa 2-pyttyisessä olympiassa piti veden kannsa kokeilla että pääseekö etummaiselta pytyltä pakokaasut putkeen ollenkaan..
Oli siellä rako jossain muttei mitään kovin vapaata virtausta. Sen näki myös ulkopuolelta, etummaisen pytyn kohdalta pakosarjasta oli maalit tms palanut ja ihan ruosteessa. Kuumana siis käynyt.

Vesijäähdytteinen pakosarja olisi huomattavasti helpompi tehdä erikseen ja imukanava erikseen.

Lisäksi kaväisi mielessä solex-kaasarin korvaaminen jollain uudemmalla, esim nykyaikaisella Dellortolla.
Olis bensalle suunniteltu ja paremmat/tarkemmät säädöt..

Onko tässä jotain järkeä vai suunnitelenko tietämättäni pyhäinhäväistystä?
Onko seurauksena tuomio terroriteon suunnittelusta vai jotain muuta? :-)
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

pekkosbill
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Etulämmittäjän tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja pekkosbill » 13 Marras 2013 16:44

Netin syövereissä olen törmänny tommoseen: http://www.marknaden.ax/object.con?id=121403" onclick="window.open(this.href);return false;

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Etulämmittäjän tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja J-P » 13 Marras 2013 19:34

Huhhuh!
Joku on paneutunu asiaan! (Ja pyytää vaivasta kohtuullista palkkaa 8-| )

Ite meinasin periaatteeltaan samanlaista, paljon yksinkertaisempana vaan.

Tosta tulee mieleen joku bimmertuningclubin foorumilla nähty viriosa :)) , ei oikein sovi tyyliin

Ainakin Olympia 2F45:een sopii paljon vähemmällä mutkittelulla..

Katotaan mitä tästä kehittyy
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Vastaa Viestiin