Volvon petaaminen Traderin tilalle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 03 Helmi 2013 21:52

PItäis pikkuhiljaa aloittaa uuden pedin rakentaminen Volvoa varten. Alkoi niin maar kauhiasti mietityttämään akselikulman sopivuus. En ole ajatellut säästösyistä hommata scatraa ym. niveltä eli suoralla kiinnityksellä mennään.

Onko mulla odotettavissa akselikulmien kanssa ongelmia kun uusi pata on Volvo TAMD30 + MS2 versus vanha Trader + Velvet 71C. Volvon MS2:ssa on pieni kulma alaspäin kun taas velvetti on suorassa...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Ande » 04 Helmi 2013 10:24

Itse joskus mittailin uuden ja vanhan koneen tassujen korkeuseron sitten ero myös akselin "lähtö korkeuden" eron.
Nuo kun piirsi paperille oli suhthelppo sitten sumplia miten täytyy petiä muuttaa. Tuossa volvossa on varmaan kulmaa senkin takia, ettei mene asennusrajan yli..
E mare libertas

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 05 Helmi 2013 00:45

Niin joo, tuskin tuo kulmaero voi niin suuri olla että ongelmia tulisi. Ehkä turhaa hyperventiloin. Hyvä purkaa täällä turhautumistaan ennen kuin pääsee oikeasti tekemään:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Ande » 05 Helmi 2013 11:37

Nooh, hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty :))
E mare libertas

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja bonito » 11 Helmi 2013 22:26

Elikkä sulla on ollut Traderi sen verran taaksepäin kallellaan, mitä akselin kulma on verrattuna vesirajaan. Eikös se ole nyt parempi kun Volvo tulee lähes suoraan vesirajan kanssa(luulisin). Mulla oli Foortissa sellainen ilmiö, kun se oli kans akselin suunnassa, niin Foortin venttilinvarren kumit kun ovat ns. sateenvarjo kumit, jotka estävät liian öljyn valumisen ohjureihin olemalla tiukat venttiiliin, hyppien venttiilin mukana. Mulla lähes kaikki öljy, joka menossa öljypohjaan, oli kannen peräpäässä, jolloin 5 ja 6 sylinterin venttilien sateenvarjokumit suorastaan pumppusivat öljyä ohjureista moottoriin. Seurauksena pieni savutus ja öljynkulutus, kun vaihdoin pakosarjan, näin 5 ja 6 pakokanavan olevan paksussa karstassa. Jos Foortin perässä olisi ollut joku näistä nykykytkimistä, joissa on kulma alaspäin, ei tätä Foorttini öljynpoltto ilmiötä olisi ehkä ollut.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 13 Helmi 2013 23:52

Juu varmasti on näin että tulee vain parempaan asentoon. Käytännössä ihan vaateriin silmämääräisesti arvioiden. Oli ehkä vähän typerä kysymyskin tuo aloitus:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 16 Helmi 2013 19:52

Minulla oli veneessä ennen leyland-kone ja hurthin suora kytkin. Sitten ostin käytetyn Volvo pentan jossa oli juuri tuo sama MS2 kytkin ja muistaakseni 3 asteen kallistus. Ajattelin että mahtuu hyvin ja konekin tulee joo parempaan asentoon, mutta minulle ei vaan sopinutkaan. Kun passailin kytkin laippaa akseliin kiinni olisi koneen nokka pitänyt saada niin alas että olisi joutunut tekemään pohjaan montun :-) ostin sitten nautikulmasta hydradrive nivelyksikön. Muuta kokemusta ei sitten vielä olekkaan, kun tuli tässä muutaman vuoden toinen projekti hankittua. Mutta katotaan sitten joskus... :-)
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 07 Touko 2013 00:49

Doniin paatti kelluu ja pitäis lähiviikkoina aloittaa tuo moottorihommeli. Päätin että laitan kuitenkin Scatran tai Python Driven koneen ja akselin väliin.

Heräsi kuitenkin yksi kysymys. Osaako joku sanoa minkä ihmeen takia takapään kiinnityskorvat on tuossa Volvossa noin 60-70mm korkeammalla kuin etupään korvat? Kait tuolle joku syy on?

Lisäksi pitäisi päättää veistänkö palikat puuta tuonne alle vai teetänkö korotuspalat teräksestä väliin, jotta kiinnitysgummien säätövarat saadaan kohdilleen ja petaus onnistuu paremmin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Touko 2013 16:53

Moro

Minähän en mikkää mootormiäs ole, mutta tällai uimakoulupohjalta tulee mieleen kaksi mahdollista syytä:
1. Jos kone asennetaan suoraan akselin jatkoksi tuo takapään asennuskorvien korotus asettaa koneen valmiiksi suurpiirtein sopivaan kulmaan kun kone asennetaan abaut vaaterissa olevaan moottoripukkiin.
2. Fiskarithan kapenevat perää kohti, jolloin korkeammalla sijaitsevat asennuskorvat mahdollistavat koneen asentamisen pidemmälle ja/tai syvemmälle perään.

tai sitten jostain muusta syystä...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Jussi_R
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2003 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Jussi_R » 08 Touko 2013 07:51

Moro

Minulla on Yanmar 4LH-HTE moottorissa kahdet kiinnityskorvien paikat. Toiset ylhäällä toiset alhaalla, korkeuseroa ehkä 100-150 mm.
Löytyisikö Volvostakin toiset reiät?

Jussi

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 10 Touko 2013 01:57

No perskules, tuohan pitää todellakin tarkistaa. Äkkiseltää vois tosiaan olla loogista että korvan paikkaa voisi vaihtaa:) Silloin tämä asennusrojekti helpottuisi huomattavasti. Ei muuta kuin mylly sisään tallojen päälle, painelaakeri kiinni pedin takapäähän ja pythonin laipat kiinni. Noh, viikon päästä pääsen aloittelemaan.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2013 08:06

Ja perskuleita vaan lisää jonoon.... ;-)

Tee koneesta mallinnus rimoista ja vanerista. Siihen pitää saada korvakkojen paikat ja korkeudet sekä olennaisimpana vaihteiston akselilaipan paikka ja kulma.
On meinaan pikkasen helpompi sovitella kilon painoista "konetta" paikoilleen kuin 350 kilon perkeleellistä malmikasaa.

Yleensä takimmat korvakot ovat sen takia moottorissa korkeammalla että takatassuihin tulee säätöpultit joilla säädetään kone lopullisesti kohdilleen ja hoidellaan sitten myöhemmät rihtaukset. Etutassut tulevat yleensä suoraan petiin.

Jos kone tulee suoraan petiin niin korvakkojen alle ei tarvitse jättää kuin muutaman millin mellausvara.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jussi_R
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2003 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Jussi_R » 10 Touko 2013 08:27

Jono vain kasvaa...

Pari vuotta sitten kun vaihdoin moottoria tein myös vaneriset mallit jossa 2"x2" tuli tassujen paikat, ylä ja alapaikoilla. Oli aikas paljon helpompi hahmotella... Minulla murheita aiheutti vaihteen 5 asteen kallistus.

Volvolta saat varmasti kuvatukset koneesta ja ei muuta kun kopiolaitokselle tulostamaan.

Jussi

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Elwood » 11 Touko 2013 08:39

Tuolta löytyy jotain tietoja Volvoihin http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/FI ... gines.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 11 Touko 2013 11:14

Ookoo eli "vanha" tyyli siis on ollut että etupää menee staattisella kiinnityksellä suoraan petiin. Itse ajattelin että kaikki korvat istuis nätisti tyynyillä ja niiden säätöpulteilla siis.

Päätin että lyön vakionopeusnivelen tuohon väliin joten eipä malmikasalle tarvitse mitoittaa kuin että pukin leveys on sopiva ja että öljypohja ja vaihteen alapää mahtuu sopivaan kohtaan laipioiden väliin. Painelaakerin ja vaihteen laipan välille sitten vain tuo nivel ja hanaa:)

Taidanpä lähteä tästä mallailemaan. Aurinkokin tuolla hivelee jo ihoa niin kiva ropailla:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin