Volvon petaaminen Traderin tilalle
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Volvon petaaminen Traderin tilalle
PItäis pikkuhiljaa aloittaa uuden pedin rakentaminen Volvoa varten. Alkoi niin maar kauhiasti mietityttämään akselikulman sopivuus. En ole ajatellut säästösyistä hommata scatraa ym. niveltä eli suoralla kiinnityksellä mennään.
Onko mulla odotettavissa akselikulmien kanssa ongelmia kun uusi pata on Volvo TAMD30 + MS2 versus vanha Trader + Velvet 71C. Volvon MS2:ssa on pieni kulma alaspäin kun taas velvetti on suorassa...
Onko mulla odotettavissa akselikulmien kanssa ongelmia kun uusi pata on Volvo TAMD30 + MS2 versus vanha Trader + Velvet 71C. Volvon MS2:ssa on pieni kulma alaspäin kun taas velvetti on suorassa...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Itse joskus mittailin uuden ja vanhan koneen tassujen korkeuseron sitten ero myös akselin "lähtö korkeuden" eron.
Nuo kun piirsi paperille oli suhthelppo sitten sumplia miten täytyy petiä muuttaa. Tuossa volvossa on varmaan kulmaa senkin takia, ettei mene asennusrajan yli..
Nuo kun piirsi paperille oli suhthelppo sitten sumplia miten täytyy petiä muuttaa. Tuossa volvossa on varmaan kulmaa senkin takia, ettei mene asennusrajan yli..
E mare libertas
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Niin joo, tuskin tuo kulmaero voi niin suuri olla että ongelmia tulisi. Ehkä turhaa hyperventiloin. Hyvä purkaa täällä turhautumistaan ennen kuin pääsee oikeasti tekemään:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Elikkä sulla on ollut Traderi sen verran taaksepäin kallellaan, mitä akselin kulma on verrattuna vesirajaan. Eikös se ole nyt parempi kun Volvo tulee lähes suoraan vesirajan kanssa(luulisin). Mulla oli Foortissa sellainen ilmiö, kun se oli kans akselin suunnassa, niin Foortin venttilinvarren kumit kun ovat ns. sateenvarjo kumit, jotka estävät liian öljyn valumisen ohjureihin olemalla tiukat venttiiliin, hyppien venttiilin mukana. Mulla lähes kaikki öljy, joka menossa öljypohjaan, oli kannen peräpäässä, jolloin 5 ja 6 sylinterin venttilien sateenvarjokumit suorastaan pumppusivat öljyä ohjureista moottoriin. Seurauksena pieni savutus ja öljynkulutus, kun vaihdoin pakosarjan, näin 5 ja 6 pakokanavan olevan paksussa karstassa. Jos Foortin perässä olisi ollut joku näistä nykykytkimistä, joissa on kulma alaspäin, ei tätä Foorttini öljynpoltto ilmiötä olisi ehkä ollut.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Juu varmasti on näin että tulee vain parempaan asentoon. Käytännössä ihan vaateriin silmämääräisesti arvioiden. Oli ehkä vähän typerä kysymyskin tuo aloitus:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- meriläinen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
- Paikkakunta: Kotka
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Minulla oli veneessä ennen leyland-kone ja hurthin suora kytkin. Sitten ostin käytetyn Volvo pentan jossa oli juuri tuo sama MS2 kytkin ja muistaakseni 3 asteen kallistus. Ajattelin että mahtuu hyvin ja konekin tulee joo parempaan asentoon, mutta minulle ei vaan sopinutkaan. Kun passailin kytkin laippaa akseliin kiinni olisi koneen nokka pitänyt saada niin alas että olisi joutunut tekemään pohjaan montun
ostin sitten nautikulmasta hydradrive nivelyksikön. Muuta kokemusta ei sitten vielä olekkaan, kun tuli tässä muutaman vuoden toinen projekti hankittua. Mutta katotaan sitten joskus... 


Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Doniin paatti kelluu ja pitäis lähiviikkoina aloittaa tuo moottorihommeli. Päätin että laitan kuitenkin Scatran tai Python Driven koneen ja akselin väliin.
Heräsi kuitenkin yksi kysymys. Osaako joku sanoa minkä ihmeen takia takapään kiinnityskorvat on tuossa Volvossa noin 60-70mm korkeammalla kuin etupään korvat? Kait tuolle joku syy on?
Lisäksi pitäisi päättää veistänkö palikat puuta tuonne alle vai teetänkö korotuspalat teräksestä väliin, jotta kiinnitysgummien säätövarat saadaan kohdilleen ja petaus onnistuu paremmin?
Heräsi kuitenkin yksi kysymys. Osaako joku sanoa minkä ihmeen takia takapään kiinnityskorvat on tuossa Volvossa noin 60-70mm korkeammalla kuin etupään korvat? Kait tuolle joku syy on?
Lisäksi pitäisi päättää veistänkö palikat puuta tuonne alle vai teetänkö korotuspalat teräksestä väliin, jotta kiinnitysgummien säätövarat saadaan kohdilleen ja petaus onnistuu paremmin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Moro
Minähän en mikkää mootormiäs ole, mutta tällai uimakoulupohjalta tulee mieleen kaksi mahdollista syytä:
1. Jos kone asennetaan suoraan akselin jatkoksi tuo takapään asennuskorvien korotus asettaa koneen valmiiksi suurpiirtein sopivaan kulmaan kun kone asennetaan abaut vaaterissa olevaan moottoripukkiin.
2. Fiskarithan kapenevat perää kohti, jolloin korkeammalla sijaitsevat asennuskorvat mahdollistavat koneen asentamisen pidemmälle ja/tai syvemmälle perään.
tai sitten jostain muusta syystä...
Nortti
Minähän en mikkää mootormiäs ole, mutta tällai uimakoulupohjalta tulee mieleen kaksi mahdollista syytä:
1. Jos kone asennetaan suoraan akselin jatkoksi tuo takapään asennuskorvien korotus asettaa koneen valmiiksi suurpiirtein sopivaan kulmaan kun kone asennetaan abaut vaaterissa olevaan moottoripukkiin.
2. Fiskarithan kapenevat perää kohti, jolloin korkeammalla sijaitsevat asennuskorvat mahdollistavat koneen asentamisen pidemmälle ja/tai syvemmälle perään.
tai sitten jostain muusta syystä...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Jussi_R
- Viestit: 41
- Liittynyt: 07 Marras 2003 15:15
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Moro
Minulla on Yanmar 4LH-HTE moottorissa kahdet kiinnityskorvien paikat. Toiset ylhäällä toiset alhaalla, korkeuseroa ehkä 100-150 mm.
Löytyisikö Volvostakin toiset reiät?
Jussi
Minulla on Yanmar 4LH-HTE moottorissa kahdet kiinnityskorvien paikat. Toiset ylhäällä toiset alhaalla, korkeuseroa ehkä 100-150 mm.
Löytyisikö Volvostakin toiset reiät?
Jussi
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
No perskules, tuohan pitää todellakin tarkistaa. Äkkiseltää vois tosiaan olla loogista että korvan paikkaa voisi vaihtaa:) Silloin tämä asennusrojekti helpottuisi huomattavasti. Ei muuta kuin mylly sisään tallojen päälle, painelaakeri kiinni pedin takapäähän ja pythonin laipat kiinni. Noh, viikon päästä pääsen aloittelemaan.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Ja perskuleita vaan lisää jonoon....
Tee koneesta mallinnus rimoista ja vanerista. Siihen pitää saada korvakkojen paikat ja korkeudet sekä olennaisimpana vaihteiston akselilaipan paikka ja kulma.
On meinaan pikkasen helpompi sovitella kilon painoista "konetta" paikoilleen kuin 350 kilon perkeleellistä malmikasaa.
Yleensä takimmat korvakot ovat sen takia moottorissa korkeammalla että takatassuihin tulee säätöpultit joilla säädetään kone lopullisesti kohdilleen ja hoidellaan sitten myöhemmät rihtaukset. Etutassut tulevat yleensä suoraan petiin.
Jos kone tulee suoraan petiin niin korvakkojen alle ei tarvitse jättää kuin muutaman millin mellausvara.

Tee koneesta mallinnus rimoista ja vanerista. Siihen pitää saada korvakkojen paikat ja korkeudet sekä olennaisimpana vaihteiston akselilaipan paikka ja kulma.
On meinaan pikkasen helpompi sovitella kilon painoista "konetta" paikoilleen kuin 350 kilon perkeleellistä malmikasaa.
Yleensä takimmat korvakot ovat sen takia moottorissa korkeammalla että takatassuihin tulee säätöpultit joilla säädetään kone lopullisesti kohdilleen ja hoidellaan sitten myöhemmät rihtaukset. Etutassut tulevat yleensä suoraan petiin.
Jos kone tulee suoraan petiin niin korvakkojen alle ei tarvitse jättää kuin muutaman millin mellausvara.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jussi_R
- Viestit: 41
- Liittynyt: 07 Marras 2003 15:15
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Jono vain kasvaa...
Pari vuotta sitten kun vaihdoin moottoria tein myös vaneriset mallit jossa 2"x2" tuli tassujen paikat, ylä ja alapaikoilla. Oli aikas paljon helpompi hahmotella... Minulla murheita aiheutti vaihteen 5 asteen kallistus.
Volvolta saat varmasti kuvatukset koneesta ja ei muuta kun kopiolaitokselle tulostamaan.
Jussi
Pari vuotta sitten kun vaihdoin moottoria tein myös vaneriset mallit jossa 2"x2" tuli tassujen paikat, ylä ja alapaikoilla. Oli aikas paljon helpompi hahmotella... Minulla murheita aiheutti vaihteen 5 asteen kallistus.
Volvolta saat varmasti kuvatukset koneesta ja ei muuta kun kopiolaitokselle tulostamaan.
Jussi
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Tuolta löytyy jotain tietoja Volvoihin http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/FI ... gines.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle
Ookoo eli "vanha" tyyli siis on ollut että etupää menee staattisella kiinnityksellä suoraan petiin. Itse ajattelin että kaikki korvat istuis nätisti tyynyillä ja niiden säätöpulteilla siis.
Päätin että lyön vakionopeusnivelen tuohon väliin joten eipä malmikasalle tarvitse mitoittaa kuin että pukin leveys on sopiva ja että öljypohja ja vaihteen alapää mahtuu sopivaan kohtaan laipioiden väliin. Painelaakerin ja vaihteen laipan välille sitten vain tuo nivel ja hanaa:)
Taidanpä lähteä tästä mallailemaan. Aurinkokin tuolla hivelee jo ihoa niin kiva ropailla:)
Päätin että lyön vakionopeusnivelen tuohon väliin joten eipä malmikasalle tarvitse mitoittaa kuin että pukin leveys on sopiva ja että öljypohja ja vaihteen alapää mahtuu sopivaan kohtaan laipioiden väliin. Painelaakerin ja vaihteen laipan välille sitten vain tuo nivel ja hanaa:)
Taidanpä lähteä tästä mallailemaan. Aurinkokin tuolla hivelee jo ihoa niin kiva ropailla:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;