epoksi?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 01 Loka 2005 08:17

On tullu tehtyä useampikin bensatankki laminoimalla. Se käyttääkö levynä vaneria, vaahtolevyä vai lasikuitua on maku, kestävyys, ja painoasia. Mun kokemuksen perusteella kannattaa sisäpuoli pinnoittaa topcoatilla jos haluaa tankista pitkäikäisen. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei topcoatin bensankestävyydestä ole mutta käytännön kokemusta kylläkin. Tankkeja tehdessä tekasin filmivanerista kaukalon jonka sisäsaumat kittasin kaareviksi jollain helposti muovailtavalla kitillä, vaikkapa pellavakitillä ja päälle jotain hartsinkestävää 4-5 cm leveää teippiä. Kitin ei tarvitse olla kuivaa vaan riittää kun se jotenkin pysyy aloillaan ja teippi liimataan kitin yli vaneriin kiinni. Kaukalon seinät oli toisissaaan kiinni rimoin ja ruuvein joten purkaminen ja valun irrotus kävi helposti. Läpiviennit tein happiksesta tai sitten laminoin nekin. Imuputki tuli tehtyä kuparista. Kyllä mulla on tosin polyesterhartsitankki kestäny bensakäytössä useamman vuoden, ja voi olla että on ehjä edelleen kun ei ole perään soitettu. Tein semmosen topcoatittoman läpinäkyvän kun ei ollut väritöntä topcoattia ja tankista halluttiin nähdä bensapinta läpi.

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 01 Loka 2005 19:33

Kinde kirjoitti:...topcoatilla jos haluaa tankista pitkäikäisen. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei topcoatin bensankestävyydestä ole mutta käytännön kokemusta kylläkin. ...
Topcoatista en osaa sanoa, mutta tosiaan normi epoksi ei "tulevaisuuden" bensaa tule kestämään. Nykybensalla ongelmia ei ole.

Lentokoneissa monet tankit on tehty epoksilla ja lentokonebensassa etanoli onkin kielletty.

Käsitykseni mukaan viinyyliesteriä voisi käyttää polttoainetankeissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Loka 2005 20:47

Niin siitä kaarien teosta, miksi niitä laminoitavia kaaririmoja ylipäätään ollenkaan höylää tai hioo??? Kun olette lukeneet sitä kurkeon veljesten kirjaa, niin siinähän kehoitetaan liimaamaan sahapinnat. Ei tietenkään vuosia, viikkoja vanhoja raamin tai kenttäsirkkelin jäljiltä, vaan vasta juuri ennen liimausta kunnollisella kovapalaterällä varustetulla pöytäsirkkelillä sahattuja.
Säästyy aikaa ja vaivaa. Liimauksen jälkeen vain pinnat puhtaaksi höylällä ja tarvittaessa sisäkulmat käsiyläjyrsimellä pyöreiksi.
Tehdessäni veneeseeni pitkittäisjäykkääjiä (kaaret, 2 kpl, on vanerista), niin sahasin 2" lankun kantista 8mm soiroa ja eikun eposia väliin, puristimilla jigiin kiinni,kuivamisen jälkeen käsikutterilla muotoon-ok.
Pallelistassa käytin "limitystä" kun listasta piti tulla salmiakin muotoinen, suoraan nippuun liimattuna leveyttä ei olisi jäänyt tarpeeksi.
Kaarien teossa vois olla ajankäytön kannalta tehokkaampaa käyttää lautaa 4-5" kaaren paksuudesta riippuen-yksi leveä kaari liimaukseen ja keskeltä halki- kaaripari olisi valmis. tulee joskus funtsattua veneen rakentamista.
Matti

Vellu N.
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Syys 2005 18:16

Viesti Kirjoittaja Vellu N. » 05 Loka 2005 09:47

Moi,

Löysin ihan mielenkiintoiset sivustot aiheeseen liittyen: http://www.azom.com/details.asp?ArticleID=1093.

Tuolta Azomista löytyy paljon muutakin materiaalitietoutta...

Kannattaa toisaalta pitää "filtteri" päällä, koska esim. tuonkin artikkelin lähteenä on SP Systems.

T:V-M

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06 Joulu 2004 16:28
Paikkakunta: Helsinki

Pardey liimoista

Viesti Kirjoittaja vester » 20 Loka 2005 01:34

Moi,

Kirjassaan "Details of Classic Boat Construction" Larry Pardey pitää parhaimpina liimoina resorsinoliliimoja, tuotenimet Aerodux ja Cascophen. Toinen liima, jota hän pitää erityisen soveltuvana kevyempiin liimauksiin on nimeltään Aerolite. Ensinmainituissa sauman toleranssi saa olla 1/16 tuumaa, viimeksimainitussa 1/32osa tuumaa. Eli liitosten tulee olla erittäin tarkkoja.

Pardey muuten käyttää kirjastaan 10 sivua kuvatakseen esimerkkejä, joissa epoksiliimaukset ovat auenneet ( ja joita vastaavissa kohteissa resorsinoliliimayukset ovat pysyneet.) Kun ko. herra pääasiassa taitanee liikkua lämpimissä vyöhykkeissä, ei ihme että noita epoksin pettämisesimerkkejä löytyy. Epoksihan menettää korkeammassa lämpötilassa nopeasti pitävyyttään.

Vester

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 20 Loka 2005 12:44

Moro!
Tuosta "hyvä" ja "parempi" aiheesta tuli mieleen vanha juttu osuuskaupan hoitajasta, joku irtoöljyä tynnyristä myydessään kysyi ensin asiakkaalta "pannaanko sitä halvempaa vai sitä parempaa?" ja molemmissa tapauksissa kaatoi öljyn samasta pytystä.

Piti vieläpä käytännössäkin paikkansa aika monta kertaa!

t.Matti

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 10 Tammi 2007 09:36

tevisu kirjoitti:Ainakaan SP106 epoksia EI KANNATA yrittää täyttää mahonkipurulla. Lopputuloksena mukava ikitahna, joka ei kovetu ikinä...
Näin varmistuksena; sekoititko hartsin ja kovetteen valmiiksi ennen täyteaineen lisäystä? Jos sekoitus meni oikein niin sitten myös mahongin pinnoituksessa pitäisi olla ongelmia.

Noin sivumennen; Tuossa ylempänä reilu vuosi sitten varoittelin että epoksiset bensatankit eivät tule kestämään tulevaisuudessa viina-lisäystä. Nyt se on sitten tapahtunut kun Neste myy "bio"bensiiniä jossa on muutama prosentti alkoholia seassa. Toivotaan ettei kellään tuollaista epoksista tankkia ole tai voi tulla pahoja tuhoja.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Epoksin jämähtämättömyys

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 10 Tammi 2007 12:39

Ainakaan SP106 epoksia EI KANNATA yrittää täyttää mahonkipurulla. Lopputuloksena mukava ikitahna, joka ei kovetu ikinä...
Itsekin aineita käyttävänä tulin sen verran uteliaaksi, että yritin löytää aiheeseen liittyvää vahvistusta. Googlesta en löytänyt ko. puulajin ja mainitun epoksin sisältävissä artikkeleissa pikaisella vilkaisulla mitään tukea tälle ilmiölle. Oman kokemukseni mukaan epoksi jämähtää kaikissa luvallisissa olosuhteissa 'minkä tahansa' kanssa jos se sillensä on jätetty.

Sitä vastoin ongelmia on luvassa jos sekoitussuhde jostain syystä vaikka vahingossa on pielessä. Itselläni alkuun tuppasi menemään paino- ja tilavuusosat sekaisin, mutta arvokkailla aineilla oppii nopeasti. ;)

Eli luulisin - kun tuote on ilmeisen laajassa käytössä - moisten yhteensopivuusjuttujen olevan jossain dokumentoituna. Lämpötila ja muut rajoitukset löytyvät ainakin pakkauksesta. Itse en ole kokeillut poikkeavissa olosuhteissa käyttää.
Viinamäenmiäs

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

E-poks

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Tammi 2007 12:49

Moro

Sellanen tuli mieleen, että onhan se sun mahonkipölysi varmasti puhdasta mahonkia?

Meinaan vaan, jos on esim. jotain öljylakka pölyä tms. joukossa, niin se varmasti häiritsee kovettumisprosessia liukenemalla epoksiin.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Epoksin kuivumattomuus

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 10 Tammi 2007 19:47

...voisiko vaikuttaa noin paljon?
Hyviin testituloksiin kuuluu kokeen toistettavuus. Mitä jos seuraavalla kerralla epoksia käsitellessä kokeilisit laittaa vielä pienen koe-erän tuolla pölyseoksella. Jostain syystä vaikea kuvitella, että k u i v a s t a pölystä niin paljoa liukenisi, että se haittaisi epoksin jämähtämistä. Semminkin kun en löytänyt mainintaa owan ja epoksien kemiallisesta yhteensopimattomudesta.

Tästä jauhan, koska liippaa meikäläisenkin harrastetta.
Viinamäenmiäs

g.perkka
Viestit: 81
Liittynyt: 26 Huhti 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 10 Tammi 2007 23:58

Hämmennän keskustelua kokemuksellani. Hämmensin SP 106:tta ja haavan hiontapölyä tavoitteena saada täyteainetta epätasaisuuksiin. Sekoitin maahantuojan edustajan ohjeitten mukaan ensin liiman ja pölyn joltisenkin kuivaksi massaksi, johon lisäsin kovetteen. Aika hankalaahan se sekoittaminen oli, mutta lopputulos oli sopiva. Massa kovettui, mutta runsaan pölyn takia ei kivikovaksi, vaan melko helposti työstettäväksi.

hondamies
Viestit: 62
Liittynyt: 18 Maalis 2007 18:47

Viesti Kirjoittaja hondamies » 07 Kesä 2007 11:12

pistän saman kysymyksen tänne jos joku sen näkisi.
kertokaas viellä semmoinen että auttaako se epoksi siellä lakan alla paljonki ja mitä hyötyä pelkästä epoksista lakan alla on. ja meneekö yleensä monta vuotta että joutuu sen lakan raapiin pois epoksin päältä ja lakkaan uudelleen. mietin tässä että maalaanko vai lakkaanko. ja onko epoksista hyötyä maalin alla. ja jos viellä joku viittis kertoa että miksi venettä ei voisi maalata samalla maalilla sisäpuolelta kuin mikä tulee vesirajan alle ulkopuolelle.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Poksi

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Kesä 2007 12:12

Moro

en nyt tiedä mitä olet tekemässä ja mihin käyttöön ja mille puulle???

Mutta... epoksia voi käyttää pysyvänä "kyllästeenä" vanerille. Puulle en suosittelisi.
Se lujittaa pintaviilun ja tekee siitä kestävämmän. Ikään kuin puukuituepoksikomposiittilujitemuovi.
Epoksi tarvitsee aina UV-suojan, siksi maali tai lakka. Lakka kestää käytöstä ja UV-säteilyn määrästä riippuen 1-10 vuotta. Kunnostus ja ylläpito ehkä jonkin verran helpompaa kuin pelkällä lakatulla, mutta jos vesi pääsee epoksin alle esim. naarmusta sitten on paksamainen homma korjata.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin