epoksi?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
On tullu tehtyä useampikin bensatankki laminoimalla. Se käyttääkö levynä vaneria, vaahtolevyä vai lasikuitua on maku, kestävyys, ja painoasia. Mun kokemuksen perusteella kannattaa sisäpuoli pinnoittaa topcoatilla jos haluaa tankista pitkäikäisen. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei topcoatin bensankestävyydestä ole mutta käytännön kokemusta kylläkin. Tankkeja tehdessä tekasin filmivanerista kaukalon jonka sisäsaumat kittasin kaareviksi jollain helposti muovailtavalla kitillä, vaikkapa pellavakitillä ja päälle jotain hartsinkestävää 4-5 cm leveää teippiä. Kitin ei tarvitse olla kuivaa vaan riittää kun se jotenkin pysyy aloillaan ja teippi liimataan kitin yli vaneriin kiinni. Kaukalon seinät oli toisissaaan kiinni rimoin ja ruuvein joten purkaminen ja valun irrotus kävi helposti. Läpiviennit tein happiksesta tai sitten laminoin nekin. Imuputki tuli tehtyä kuparista. Kyllä mulla on tosin polyesterhartsitankki kestäny bensakäytössä useamman vuoden, ja voi olla että on ehjä edelleen kun ei ole perään soitettu. Tein semmosen topcoatittoman läpinäkyvän kun ei ollut väritöntä topcoattia ja tankista halluttiin nähdä bensapinta läpi.
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Topcoatista en osaa sanoa, mutta tosiaan normi epoksi ei "tulevaisuuden" bensaa tule kestämään. Nykybensalla ongelmia ei ole.Kinde kirjoitti:...topcoatilla jos haluaa tankista pitkäikäisen. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei topcoatin bensankestävyydestä ole mutta käytännön kokemusta kylläkin. ...
Lentokoneissa monet tankit on tehty epoksilla ja lentokonebensassa etanoli onkin kielletty.
Käsitykseni mukaan viinyyliesteriä voisi käyttää polttoainetankeissa.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Niin siitä kaarien teosta, miksi niitä laminoitavia kaaririmoja ylipäätään ollenkaan höylää tai hioo??? Kun olette lukeneet sitä kurkeon veljesten kirjaa, niin siinähän kehoitetaan liimaamaan sahapinnat. Ei tietenkään vuosia, viikkoja vanhoja raamin tai kenttäsirkkelin jäljiltä, vaan vasta juuri ennen liimausta kunnollisella kovapalaterällä varustetulla pöytäsirkkelillä sahattuja.
Säästyy aikaa ja vaivaa. Liimauksen jälkeen vain pinnat puhtaaksi höylällä ja tarvittaessa sisäkulmat käsiyläjyrsimellä pyöreiksi.
Tehdessäni veneeseeni pitkittäisjäykkääjiä (kaaret, 2 kpl, on vanerista), niin sahasin 2" lankun kantista 8mm soiroa ja eikun eposia väliin, puristimilla jigiin kiinni,kuivamisen jälkeen käsikutterilla muotoon-ok.
Pallelistassa käytin "limitystä" kun listasta piti tulla salmiakin muotoinen, suoraan nippuun liimattuna leveyttä ei olisi jäänyt tarpeeksi.
Kaarien teossa vois olla ajankäytön kannalta tehokkaampaa käyttää lautaa 4-5" kaaren paksuudesta riippuen-yksi leveä kaari liimaukseen ja keskeltä halki- kaaripari olisi valmis. tulee joskus funtsattua veneen rakentamista.
Matti
Säästyy aikaa ja vaivaa. Liimauksen jälkeen vain pinnat puhtaaksi höylällä ja tarvittaessa sisäkulmat käsiyläjyrsimellä pyöreiksi.
Tehdessäni veneeseeni pitkittäisjäykkääjiä (kaaret, 2 kpl, on vanerista), niin sahasin 2" lankun kantista 8mm soiroa ja eikun eposia väliin, puristimilla jigiin kiinni,kuivamisen jälkeen käsikutterilla muotoon-ok.
Pallelistassa käytin "limitystä" kun listasta piti tulla salmiakin muotoinen, suoraan nippuun liimattuna leveyttä ei olisi jäänyt tarpeeksi.
Kaarien teossa vois olla ajankäytön kannalta tehokkaampaa käyttää lautaa 4-5" kaaren paksuudesta riippuen-yksi leveä kaari liimaukseen ja keskeltä halki- kaaripari olisi valmis. tulee joskus funtsattua veneen rakentamista.
Matti
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Syys 2005 18:16
Moi,
Löysin ihan mielenkiintoiset sivustot aiheeseen liittyen: http://www.azom.com/details.asp?ArticleID=1093.
Tuolta Azomista löytyy paljon muutakin materiaalitietoutta...
Kannattaa toisaalta pitää "filtteri" päällä, koska esim. tuonkin artikkelin lähteenä on SP Systems.
T:V-M
Löysin ihan mielenkiintoiset sivustot aiheeseen liittyen: http://www.azom.com/details.asp?ArticleID=1093.
Tuolta Azomista löytyy paljon muutakin materiaalitietoutta...
Kannattaa toisaalta pitää "filtteri" päällä, koska esim. tuonkin artikkelin lähteenä on SP Systems.
T:V-M
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: 06 Joulu 2004 16:28
- Paikkakunta: Helsinki
Pardey liimoista
Moi,
Kirjassaan "Details of Classic Boat Construction" Larry Pardey pitää parhaimpina liimoina resorsinoliliimoja, tuotenimet Aerodux ja Cascophen. Toinen liima, jota hän pitää erityisen soveltuvana kevyempiin liimauksiin on nimeltään Aerolite. Ensinmainituissa sauman toleranssi saa olla 1/16 tuumaa, viimeksimainitussa 1/32osa tuumaa. Eli liitosten tulee olla erittäin tarkkoja.
Pardey muuten käyttää kirjastaan 10 sivua kuvatakseen esimerkkejä, joissa epoksiliimaukset ovat auenneet ( ja joita vastaavissa kohteissa resorsinoliliimayukset ovat pysyneet.) Kun ko. herra pääasiassa taitanee liikkua lämpimissä vyöhykkeissä, ei ihme että noita epoksin pettämisesimerkkejä löytyy. Epoksihan menettää korkeammassa lämpötilassa nopeasti pitävyyttään.
Vester
Kirjassaan "Details of Classic Boat Construction" Larry Pardey pitää parhaimpina liimoina resorsinoliliimoja, tuotenimet Aerodux ja Cascophen. Toinen liima, jota hän pitää erityisen soveltuvana kevyempiin liimauksiin on nimeltään Aerolite. Ensinmainituissa sauman toleranssi saa olla 1/16 tuumaa, viimeksimainitussa 1/32osa tuumaa. Eli liitosten tulee olla erittäin tarkkoja.
Pardey muuten käyttää kirjastaan 10 sivua kuvatakseen esimerkkejä, joissa epoksiliimaukset ovat auenneet ( ja joita vastaavissa kohteissa resorsinoliliimayukset ovat pysyneet.) Kun ko. herra pääasiassa taitanee liikkua lämpimissä vyöhykkeissä, ei ihme että noita epoksin pettämisesimerkkejä löytyy. Epoksihan menettää korkeammassa lämpötilassa nopeasti pitävyyttään.
Vester
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
Tuosta "hyvä" ja "parempi" aiheesta tuli mieleen vanha juttu osuuskaupan hoitajasta, joku irtoöljyä tynnyristä myydessään kysyi ensin asiakkaalta "pannaanko sitä halvempaa vai sitä parempaa?" ja molemmissa tapauksissa kaatoi öljyn samasta pytystä.
Piti vieläpä käytännössäkin paikkansa aika monta kertaa!
t.Matti
Tuosta "hyvä" ja "parempi" aiheesta tuli mieleen vanha juttu osuuskaupan hoitajasta, joku irtoöljyä tynnyristä myydessään kysyi ensin asiakkaalta "pannaanko sitä halvempaa vai sitä parempaa?" ja molemmissa tapauksissa kaatoi öljyn samasta pytystä.
Piti vieläpä käytännössäkin paikkansa aika monta kertaa!
t.Matti
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Näin varmistuksena; sekoititko hartsin ja kovetteen valmiiksi ennen täyteaineen lisäystä? Jos sekoitus meni oikein niin sitten myös mahongin pinnoituksessa pitäisi olla ongelmia.tevisu kirjoitti:Ainakaan SP106 epoksia EI KANNATA yrittää täyttää mahonkipurulla. Lopputuloksena mukava ikitahna, joka ei kovetu ikinä...
Noin sivumennen; Tuossa ylempänä reilu vuosi sitten varoittelin että epoksiset bensatankit eivät tule kestämään tulevaisuudessa viina-lisäystä. Nyt se on sitten tapahtunut kun Neste myy "bio"bensiiniä jossa on muutama prosentti alkoholia seassa. Toivotaan ettei kellään tuollaista epoksista tankkia ole tai voi tulla pahoja tuhoja.
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Epoksin jämähtämättömyys
Itsekin aineita käyttävänä tulin sen verran uteliaaksi, että yritin löytää aiheeseen liittyvää vahvistusta. Googlesta en löytänyt ko. puulajin ja mainitun epoksin sisältävissä artikkeleissa pikaisella vilkaisulla mitään tukea tälle ilmiölle. Oman kokemukseni mukaan epoksi jämähtää kaikissa luvallisissa olosuhteissa 'minkä tahansa' kanssa jos se sillensä on jätetty.Ainakaan SP106 epoksia EI KANNATA yrittää täyttää mahonkipurulla. Lopputuloksena mukava ikitahna, joka ei kovetu ikinä...
Sitä vastoin ongelmia on luvassa jos sekoitussuhde jostain syystä vaikka vahingossa on pielessä. Itselläni alkuun tuppasi menemään paino- ja tilavuusosat sekaisin, mutta arvokkailla aineilla oppii nopeasti. ;)
Eli luulisin - kun tuote on ilmeisen laajassa käytössä - moisten yhteensopivuusjuttujen olevan jossain dokumentoituna. Lämpötila ja muut rajoitukset löytyvät ainakin pakkauksesta. Itse en ole kokeillut poikkeavissa olosuhteissa käyttää.
Viinamäenmiäs
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
E-poks
Moro
Sellanen tuli mieleen, että onhan se sun mahonkipölysi varmasti puhdasta mahonkia?
Meinaan vaan, jos on esim. jotain öljylakka pölyä tms. joukossa, niin se varmasti häiritsee kovettumisprosessia liukenemalla epoksiin.
t:Aki
Sellanen tuli mieleen, että onhan se sun mahonkipölysi varmasti puhdasta mahonkia?
Meinaan vaan, jos on esim. jotain öljylakka pölyä tms. joukossa, niin se varmasti häiritsee kovettumisprosessia liukenemalla epoksiin.
t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Epoksin kuivumattomuus
Hyviin testituloksiin kuuluu kokeen toistettavuus. Mitä jos seuraavalla kerralla epoksia käsitellessä kokeilisit laittaa vielä pienen koe-erän tuolla pölyseoksella. Jostain syystä vaikea kuvitella, että k u i v a s t a pölystä niin paljoa liukenisi, että se haittaisi epoksin jämähtämistä. Semminkin kun en löytänyt mainintaa owan ja epoksien kemiallisesta yhteensopimattomudesta....voisiko vaikuttaa noin paljon?
Tästä jauhan, koska liippaa meikäläisenkin harrastetta.
Viinamäenmiäs
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 18:17
Hämmennän keskustelua kokemuksellani. Hämmensin SP 106:tta ja haavan hiontapölyä tavoitteena saada täyteainetta epätasaisuuksiin. Sekoitin maahantuojan edustajan ohjeitten mukaan ensin liiman ja pölyn joltisenkin kuivaksi massaksi, johon lisäsin kovetteen. Aika hankalaahan se sekoittaminen oli, mutta lopputulos oli sopiva. Massa kovettui, mutta runsaan pölyn takia ei kivikovaksi, vaan melko helposti työstettäväksi.
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: 18 Maalis 2007 18:47
pistän saman kysymyksen tänne jos joku sen näkisi.
kertokaas viellä semmoinen että auttaako se epoksi siellä lakan alla paljonki ja mitä hyötyä pelkästä epoksista lakan alla on. ja meneekö yleensä monta vuotta että joutuu sen lakan raapiin pois epoksin päältä ja lakkaan uudelleen. mietin tässä että maalaanko vai lakkaanko. ja onko epoksista hyötyä maalin alla. ja jos viellä joku viittis kertoa että miksi venettä ei voisi maalata samalla maalilla sisäpuolelta kuin mikä tulee vesirajan alle ulkopuolelle.
kertokaas viellä semmoinen että auttaako se epoksi siellä lakan alla paljonki ja mitä hyötyä pelkästä epoksista lakan alla on. ja meneekö yleensä monta vuotta että joutuu sen lakan raapiin pois epoksin päältä ja lakkaan uudelleen. mietin tässä että maalaanko vai lakkaanko. ja onko epoksista hyötyä maalin alla. ja jos viellä joku viittis kertoa että miksi venettä ei voisi maalata samalla maalilla sisäpuolelta kuin mikä tulee vesirajan alle ulkopuolelle.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Poksi
Moro
en nyt tiedä mitä olet tekemässä ja mihin käyttöön ja mille puulle???
Mutta... epoksia voi käyttää pysyvänä "kyllästeenä" vanerille. Puulle en suosittelisi.
Se lujittaa pintaviilun ja tekee siitä kestävämmän. Ikään kuin puukuituepoksikomposiittilujitemuovi.
Epoksi tarvitsee aina UV-suojan, siksi maali tai lakka. Lakka kestää käytöstä ja UV-säteilyn määrästä riippuen 1-10 vuotta. Kunnostus ja ylläpito ehkä jonkin verran helpompaa kuin pelkällä lakatulla, mutta jos vesi pääsee epoksin alle esim. naarmusta sitten on paksamainen homma korjata.
t:Aki
en nyt tiedä mitä olet tekemässä ja mihin käyttöön ja mille puulle???
Mutta... epoksia voi käyttää pysyvänä "kyllästeenä" vanerille. Puulle en suosittelisi.
Se lujittaa pintaviilun ja tekee siitä kestävämmän. Ikään kuin puukuituepoksikomposiittilujitemuovi.
Epoksi tarvitsee aina UV-suojan, siksi maali tai lakka. Lakka kestää käytöstä ja UV-säteilyn määrästä riippuen 1-10 vuotta. Kunnostus ja ylläpito ehkä jonkin verran helpompaa kuin pelkällä lakatulla, mutta jos vesi pääsee epoksin alle esim. naarmusta sitten on paksamainen homma korjata.
t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing