Se propcalc tuntuu antavan ainakin liukuvalle veneelle huimasti liian suuren nousun, ikäänkuin luisto olisi huomioitu kahteen kertaan. Käsinlasku on aivan yhtä hyvä ratkaisu.
Tästä aiheesta ( potkurin mitoituksesta) näilläkin sivuilla kirjoitettu todella paljon.
Onhan se vaan huono vene jos ei liukuun lähde 100hp / tonni tehopainosuhteella
Oma paatti jonka runko toimii aivan hyvin puoliliukuvana, ja on ehkä sellaista lähempänäkin kuin nykyaikaista liukuvaa runkoa, liikkuu kyllä aivan kivasti samalla tehopainosuhteella. 29-31 solmua / 155 hp ( joista käyttöön saa n. 150 pollenpoloista hivenen ylikokoisen potkurin takia) / 1500-1800 kg
Koskaan ei tarvitse täydellä kaasulla kiihdyttää päästäkseen reiluun liukuun, ja sitten pudotella kaasua, vaan koko nopeusalue on käytössä kuten puoliliukuvilla.
Reipas liukukynnys kielii enemmänkin liukuvaksi suunnitellusta rungosta, tai sitten vene on käytännössä uppoumarunkoinen jonka ei ole edes ajateltu juurikaan ylittävän runkonopeuttaan. Hyvä puoliliukuva runko kiihtyy tasaisesti ilman radikaalia liukukynnystä ilman mitään dramatiikkaa, nopeus vain asettuu käytössä olevan tehon mukaiseksi.
Hyvä moottori puoliliukuvaan on matalalta vääntävä iso-iskutilavuuksinen kone. SISU diesel on hyvä vaihtoehto , kuten myös joku Nannin kubota pohjainen vähän noihin alle 110 hp luokkaan, sitten Nannin Toyotaan perustuvat , tai Iveco:n meridieseleleistä löytyvät mallit. Nämä SISUa lukuunottamatta sieltä edullisemmasta päästä uusia tehdastekoisia koneita. Korkeaviritteiset kevyet koneet kuten FNM, ja sitä vastaavat sopivat paremmin liukuviin.