Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Marras 2009 17:17

Notikka. Minun tapauksessani vanha Perkinssi painaa jo puolet veneen painosta.
Luulen, ettei nykyaikainen kone paina sen enempää ja samalla uskallan vielä väittää tehopainosuhteenkin paranevan jonniin verran, mutta minun veneeni on huomattavasti solakampi kuin alkupään jutuissa ollut sininen vene. Tosin uskon kyllä aallon muodostuksen olevan kohtalaisen kovan ellei se 260 tehoilla nouse pintaan, mutta tämä on taas ajatusleikkiä, sillä se 40 hv riittää minulle, kun ei tarvitse viikonloppuna ajella Porvooseen saakka ja takaisin, eihän siinä ehdi edes Porvoojoen kuppiloissa pätkääkään istuskelemaan, saati sitten ottaa kumarat. :)
Donna 28

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 23 Marras 2009 19:31

No löytyy tähän laskemiseen työkalukin. Laskee samalla potkurinkin. Ei tarvitse pelkkien laituripuheiden perusteella tehdä rahanarvoisia päätöksiä. Tuo vene toimii kyllä uppoumanopeuksillakin.

Lataa täältä:
http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kelpaa niin uppouma-, puoliliukuvan kuin liukuvankin veneen tehomäärittelyyn. Kun etsit sopivaa tehoa, pidä välityssuhteena 2 (jos et tiedä oikeaa) ja katso, että SLR (suhteellinen nopeus) on välillä 2-3, jos haluat puoliliukuvan. Uppoumanopeudella SLR on <1.5.
Vain jaettu tieto voi lisääntyä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Marras 2009 22:08

Elä Teemu viiti taas valehella, se sun venneesi on tehenyt joku kalastajanketku iliman mittään hienoja laskelmia ja kouluja ihan vaan maalaisjärellä ja kantapään kautta opituilla oppeilla. Ja sitä paitti siinä konneesa on 36 hevosvoimaa...
Nykyään venneenrakennus on palijo palijo vaikiampaa ku pittää ottaa oppia niin palijo muualta ja muilta mailta...

No niin menipä taas, mutta oikeasti pellinkiläinen on vähän erilainen juttu kuin tuo kuvan vene...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Marras 2009 23:05

Ja oikeasti, kuka niitä tehoja ja potkureita jaksaa ryhtyä laskemaan, kun ei ole mitään tarvetta - ainakaan nyt just !!! :)
Donna 28

juusohuu
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Heinä 2009 13:37
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 25 Marras 2009 01:26

terhohalme kirjoitti:No löytyy tähän laskemiseen työkalukin. Laskee samalla potkurinkin. Ei tarvitse pelkkien laituripuheiden perusteella tehdä rahanarvoisia päätöksiä. Tuo vene toimii kyllä uppoumanopeuksillakin.

Lataa täältä:
http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kelpaa niin uppouma-, puoliliukuvan kuin liukuvankin veneen tehomäärittelyyn. Kun etsit sopivaa tehoa, pidä välityssuhteena 2 (jos et tiedä oikeaa) ja katso, että SLR (suhteellinen nopeus) on välillä 2-3, jos haluat puoliliukuvan. Uppoumanopeudella SLR on <1.5.
Miksen saa valittua laskurissa rungon tai moottorin tyyppiä??? Vaihtoehtoja ei näy. Muutoinhan se vaikutti asialliselta laskurilta.
Juhani

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Marras 2009 09:13

Minäkin kokeilin kaavaa, muta en osannut laittaa arvoja oikeisiin lokosiin 8\

Mutta,
Donnan vene kulkee 10 solmua.
Itse olen potkurivaurion takia ajanut yhdellä koneella ja päässyt myös n. 10 solmun vauhtiin.

Voisiko tästä laskea kaavan, että jos paino kaksinkertaistu pitää konetehon kolminkertaistua nopeuden pysyessä vakiona.
Tässä ei tarvinnut erektiohäiri...eikun potenssilaskua ;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 25 Marras 2009 19:10

juusohuu kirjoitti:Miksen saa valittua laskurissa rungon tai moottorin tyyppiä??? Vaihtoehtoja ei näy. Muutoinhan se vaikutti asialliselta laskurilta.
Vaikea sanoa, mikä käyttis? Pitäisikö asentaa uusiksi... Omani on toiminut mainiosti jo pitkään.
Vain jaettu tieto voi lisääntyä.

juusohuu
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Heinä 2009 13:37
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 26 Marras 2009 01:24

Jaahas. XP:hen yritin. Asensin ohjelman uudelleen ja toimii. Meni ilmeisesti sekaisin kun asensin C:/Program Files/PROPCALC.
Juhani

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Marras 2009 09:31

juusohuu kirjoitti:Jaahas. XP:hen yritin. Asensin ohjelman uudelleen ja toimii. Meni ilmeisesti sekaisin kun asensin C:/Program Files/PROPCALC.
Mulla on sama ongelma, valikot on tyhjiä. Asennuspolkuni on G:propcalc
Pitäisiköhän minunkin asentaa oletuspolkuun?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Mile » 26 Marras 2009 10:13

Se propcalc tuntuu antavan ainakin liukuvalle veneelle huimasti liian suuren nousun, ikäänkuin luisto olisi huomioitu kahteen kertaan. Käsinlasku on aivan yhtä hyvä ratkaisu.

Tästä aiheesta ( potkurin mitoituksesta) näilläkin sivuilla kirjoitettu todella paljon.


Onhan se vaan huono vene jos ei liukuun lähde 100hp / tonni tehopainosuhteella ;-)
Oma paatti jonka runko toimii aivan hyvin puoliliukuvana, ja on ehkä sellaista lähempänäkin kuin nykyaikaista liukuvaa runkoa, liikkuu kyllä aivan kivasti samalla tehopainosuhteella. 29-31 solmua / 155 hp ( joista käyttöön saa n. 150 pollenpoloista hivenen ylikokoisen potkurin takia) / 1500-1800 kg
Koskaan ei tarvitse täydellä kaasulla kiihdyttää päästäkseen reiluun liukuun, ja sitten pudotella kaasua, vaan koko nopeusalue on käytössä kuten puoliliukuvilla.

Reipas liukukynnys kielii enemmänkin liukuvaksi suunnitellusta rungosta, tai sitten vene on käytännössä uppoumarunkoinen jonka ei ole edes ajateltu juurikaan ylittävän runkonopeuttaan. Hyvä puoliliukuva runko kiihtyy tasaisesti ilman radikaalia liukukynnystä ilman mitään dramatiikkaa, nopeus vain asettuu käytössä olevan tehon mukaiseksi.


Hyvä moottori puoliliukuvaan on matalalta vääntävä iso-iskutilavuuksinen kone. SISU diesel on hyvä vaihtoehto , kuten myös joku Nannin kubota pohjainen vähän noihin alle 110 hp luokkaan, sitten Nannin Toyotaan perustuvat , tai Iveco:n meridieseleleistä löytyvät mallit. Nämä SISUa lukuunottamatta sieltä edullisemmasta päästä uusia tehdastekoisia koneita. Korkeaviritteiset kevyet koneet kuten FNM, ja sitä vastaavat sopivat paremmin liukuviin.
Mile

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Marras 2009 18:08

Nykyinen paattini on puoliliukuva, Yanmar 88hv moottorilla, ajan n.3000rpm, nopeus 11,4s. Moottori ottaa 3600rpm., jolla menee n.16s. Veneen painosta en tiedä, Bella ilmoittaa 1,7 tn, mutta olen laittanut septitankin, vesitankin ja toisen lämmityksen lisäasennuksena, joten painoa lienee tullut parisataa kiloa lisää. Lienee jotain 60 hevosen nurkilla käytössä tuolla 3000rpm. Edellisessä puoliliukuvassa paatissa oli Sisu, se kulki tankit tyhjillään, koko muu omaisuus kyydissä 19s, paatti painoi 5,4 t., hevosia oli 250-300, tarkkaa tietoa ei ollut, kun se oli omatekoinen, hieman piristetty Sisu. http://kuvablogi.com/nayta/2369297/" onclick="window.open(this.href);return false; ,Ne molemmat meni ehkä noin 2tonnia/100hv. Isompi ruokaili sen verran, etten pystynyt ajelemaan näillä polttoaineen hinnoilla. Donnan paatti kulkee ihan hyvin 40 hummalla, jos se painaa sen 2,5 tn.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Marras 2009 20:05

Veneeni paino perustuu mutu teoriaan, mutta uskon sen olevan aika lähellä 2,5 t.
Se on tukevasti tehty. Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Marras 2009 20:11

Notreal kirjoitti:
juusohuu kirjoitti:Jaahas. XP:hen yritin. Asensin ohjelman uudelleen ja toimii. Meni ilmeisesti sekaisin kun asensin C:/Program Files/PROPCALC.
Mulla on sama ongelma, valikot on tyhjiä. Asennuspolkuni on G:propcalc
Pitäisiköhän minunkin asentaa oletuspolkuun?
Asensin tuon "laskurin" uudestaan, nyt asennusohjelman ehdottamaan osoitteeseen.
Nyt tuli aikaisemmin puuttuneet valikot käyttöön. |+|

Laitoin oman veneen arvot, laskuri antoi max.nopeudeksi 16,8 solmua.
Todellisuudessa vene kulkee 20 solmua.
Jotain varmaan merkkasin väärin vai onko 15 % heitto sallitun rajoissa...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 26 Marras 2009 23:55

Kiitoksia laskuri linkistä! ;-)
Kokeilin laskuria,molemmille puoliplaanari puuveneilleni.
laitoin suht tarkat tiedot,vain painot olivat noin arviot +/- muutama satakiloa.
Tuli toiselle veneelle lähes pilkulleen sama nopeus arvio,kuin gps-n maksimi näyttämä.
Potkuri ehdotuskin oli lähes idettinen veneessä olevaan.
toiselle veneelle potkuria ehdotti erilaista,jolla näytti solmun enemmän vauhtia kuin
veneen maksimi.
Tämän veneen potkuria olen juurikin harkinnut vieväni sepälle hienosäädettäväksi,jotta saisi
matkanopeuden kierroksia koneesta muutaman satkun alemmas,joka vaikuttaisi positiivisesti
moniin asioihin.
Eli vaikuttaisi aika toimivalta laskimelta,ainakin puoliplaanareihin. 8-|
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Puoliliukuvan veneen moottoriteho

Viesti Kirjoittaja Mile » 27 Marras 2009 08:58

Pakko ottaa takaisin omat sanat 8\ näyttäs olevan eri propcalc kuin se toinen saman niminen! Se toinen antoi nousuksi 3-4 tuumaa liian suuren.
Mile

Vastaa Viestiin