Scylla Ottiliana
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Tilasin Saksasta Trotecin nettikaupasta uuden ilmankostuttimen.
Nyt pääsi Ufoxit eläkkeelle (tai oikeammin muihin hommiin)
Tässä uudessa kostuttimessa on puhallinhaihdutustekniikka, joten se ei lämmitä eikä "keitä" vettä niinkuin Ufox.
Mikä parasta siinä on kosteuden automaattinen säätö, 2 puhallustehoa ja AUTOMAATTITÄYTTÖ suoraan vesijohdosta.
Ufoxeja piti päivittäin täytellä ja säädellä haihdutustehoa ulkoilman kosteuden mukaan.
Nyt lyhyen testin aikana ainakin tuntuisi toimivan juuri niin kuin kuuluukin, kosteus pysyy säädetyssä 55%:ssa. Hiljainen puhaltimen hurina ei venesuulissa haittaa yhtään.
https://www.trotec24.fi/koneet/ilmankos ... b-400.html
Automaattitäytön Uimuriventtiili piti tilata lisävarusteena erikseen.
Huomasin nyt jälkeenpäin että ko. firman Suomen osastolla on ollut suuria toimitusvaikeuksia ja paljon negatiivista palautetta?
Mun tilaus tuli vajaassa viikossa UPS:llä kotiovelle, mutta asioinkin suoraan Saksan tehtaan kanssa.
Nortti
Tilasin Saksasta Trotecin nettikaupasta uuden ilmankostuttimen.
Nyt pääsi Ufoxit eläkkeelle (tai oikeammin muihin hommiin)
Tässä uudessa kostuttimessa on puhallinhaihdutustekniikka, joten se ei lämmitä eikä "keitä" vettä niinkuin Ufox.
Mikä parasta siinä on kosteuden automaattinen säätö, 2 puhallustehoa ja AUTOMAATTITÄYTTÖ suoraan vesijohdosta.
Ufoxeja piti päivittäin täytellä ja säädellä haihdutustehoa ulkoilman kosteuden mukaan.
Nyt lyhyen testin aikana ainakin tuntuisi toimivan juuri niin kuin kuuluukin, kosteus pysyy säädetyssä 55%:ssa. Hiljainen puhaltimen hurina ei venesuulissa haittaa yhtään.
https://www.trotec24.fi/koneet/ilmankos ... b-400.html
Automaattitäytön Uimuriventtiili piti tilata lisävarusteena erikseen.
Huomasin nyt jälkeenpäin että ko. firman Suomen osastolla on ollut suuria toimitusvaikeuksia ja paljon negatiivista palautetta?
Mun tilaus tuli vajaassa viikossa UPS:llä kotiovelle, mutta asioinkin suoraan Saksan tehtaan kanssa.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Hyvää Joulua, God Jul, Merry Christmas!
Joulutontut ovat vallanneet leikkipaikakseen talviunilla uinuvan Ottilianan.
Hyvää ja Rauhallista Joulua kaikille Puuveneiden ystäville!
Ottilianan väki
Joulutontut ovat vallanneet leikkipaikakseen talviunilla uinuvan Ottilianan.
Hyvää ja Rauhallista Joulua kaikille Puuveneiden ystäville!
Ottilianan väki
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Välipäivä askarteluna tein ihan jotain muuta kuin venehommia, veneverstaalla toki.
Tytär teki Äidillensä lintulaudan ja mä askartelin sinne sisälle kartion, joka syöttää siemenet paremmin ulkolaareihin.
https://youtu.be/c7n69r7lpW4
Hyvät Uudet Vuodet
Nortti
Välipäivä askarteluna tein ihan jotain muuta kuin venehommia, veneverstaalla toki.
Tytär teki Äidillensä lintulaudan ja mä askartelin sinne sisälle kartion, joka syöttää siemenet paremmin ulkolaareihin.
https://youtu.be/c7n69r7lpW4
Hyvät Uudet Vuodet
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Onkos linjoilla ketään asiantuntijaa, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta?
Kyse olisi höyrytettyjen saarnisten painokaarien alapään kiinnityksestä...
Olen ymmärtänyt että tasasaumaisissa kaaret istutetaan kölipuuhun lovettuihin taskuihin ja ruuvataan siten puuköliin kiinni.
Eikö isommassa limilautaisessa painokölipurjeveneessä kaarien alapäät pitäisi olla sidottuna köliin/sikopalkkiin jotenkin?
Joka kolmannen kaaren välein tosin on kölitukit, jotka on pultattu läpi lyijyköliin ja ulkoa ruuvattu läpi lautojen.
Rakennustekniikasta johtuen se tietenkin on vaikeaa, koska laudoitus tehdään ensin ja sitten painetaan höyrytetyt painokaaret muotoonsa laudoitusta vasten.
Ottilianassa painokaarten alapäät ovat Nyberiläiseen tapaan vapaasti kölipuun kulmalla.
Nortti
Onkos linjoilla ketään asiantuntijaa, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta?
Kyse olisi höyrytettyjen saarnisten painokaarien alapään kiinnityksestä...
Olen ymmärtänyt että tasasaumaisissa kaaret istutetaan kölipuuhun lovettuihin taskuihin ja ruuvataan siten puuköliin kiinni.
Eikö isommassa limilautaisessa painokölipurjeveneessä kaarien alapäät pitäisi olla sidottuna köliin/sikopalkkiin jotenkin?
Joka kolmannen kaaren välein tosin on kölitukit, jotka on pultattu läpi lyijyköliin ja ulkoa ruuvattu läpi lautojen.
Rakennustekniikasta johtuen se tietenkin on vaikeaa, koska laudoitus tehdään ensin ja sitten painetaan höyrytetyt painokaaret muotoonsa laudoitusta vasten.
Ottilianassa painokaarten alapäät ovat Nyberiläiseen tapaan vapaasti kölipuun kulmalla.
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 12:49
- Paikkakunta: Tampere
Re: Scylla Ottiliana
Re: Scylla Ottiliana
» 25.02.2019 20:28
"Moro
Onkos linjoilla ketään asiantuntijaa, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta?
Kyse olisi höyrytettyjen saarnisten painokaarien alapään kiinnityksestä...
Olen ymmärtänyt että tasasaumaisissa kaaret istutetaan kölipuuhun lovettuihin taskuihin ja ruuvataan siten puuköliin kiinni.
Eikö isommassa limilautaisessa painokölipurjeveneessä kaarien alapäät pitäisi olla sidottuna köliin/sikopalkkiin jotenkin?
Joka kolmannen kaaren välein tosin on kölitukit, jotka on pultattu läpi lyijyköliin ja ulkoa ruuvattu läpi lautojen.
Rakennustekniikasta johtuen se tietenkin on vaikeaa, koska laudoitus tehdään ensin ja sitten painetaan höyrytetyt painokaaret muotoonsa laudoitusta vasten."
En taatusti täytä kysymyksessäsi asetettuja ehtoja, mutta yritin etsiä vastausta ongelmaasi sekä kirjahyllyssäni olevasta kirjallisuudesta että netistä. Howard I. Chapellen teos Boatbuilding käsittelee suhteellisen laajasti limilautarakennetta, mutta kaarien kiinnityksestä kölipuuhun teoksesta ei löydy mainintaa, kuinka se pitäisi tehdä.
Verkosta löysin kuva-albumin Amulet -nimisen purkkarin rakentamisesta ja kunnostuksesta. Kuvista päätellen se on jonkin verran Ottiliinaa pienempi. Siinä on muutamia kuvia kaarituksesta ja niiden perusteella vaikuttaa, että kaarien päälle on kiinnitetty kölipuun suuntainen lankku/sikopalkki, joka sitoo kaaret kölipuuhun (tai näin ainakin itse kuvat tulkitsin).
Albumi löytyy osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/grahamcam ... 717465742/
Terveisin
Timo
» 25.02.2019 20:28
"Moro
Onkos linjoilla ketään asiantuntijaa, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta?
Kyse olisi höyrytettyjen saarnisten painokaarien alapään kiinnityksestä...
Olen ymmärtänyt että tasasaumaisissa kaaret istutetaan kölipuuhun lovettuihin taskuihin ja ruuvataan siten puuköliin kiinni.
Eikö isommassa limilautaisessa painokölipurjeveneessä kaarien alapäät pitäisi olla sidottuna köliin/sikopalkkiin jotenkin?
Joka kolmannen kaaren välein tosin on kölitukit, jotka on pultattu läpi lyijyköliin ja ulkoa ruuvattu läpi lautojen.
Rakennustekniikasta johtuen se tietenkin on vaikeaa, koska laudoitus tehdään ensin ja sitten painetaan höyrytetyt painokaaret muotoonsa laudoitusta vasten."
En taatusti täytä kysymyksessäsi asetettuja ehtoja, mutta yritin etsiä vastausta ongelmaasi sekä kirjahyllyssäni olevasta kirjallisuudesta että netistä. Howard I. Chapellen teos Boatbuilding käsittelee suhteellisen laajasti limilautarakennetta, mutta kaarien kiinnityksestä kölipuuhun teoksesta ei löydy mainintaa, kuinka se pitäisi tehdä.
Verkosta löysin kuva-albumin Amulet -nimisen purkkarin rakentamisesta ja kunnostuksesta. Kuvista päätellen se on jonkin verran Ottiliinaa pienempi. Siinä on muutamia kuvia kaarituksesta ja niiden perusteella vaikuttaa, että kaarien päälle on kiinnitetty kölipuun suuntainen lankku/sikopalkki, joka sitoo kaaret kölipuuhun (tai näin ainakin itse kuvat tulkitsin).
Albumi löytyy osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/grahamcam ... 717465742/
Terveisin
Timo
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Scylla Ottiliana
Katselin tuon Timon linkin kuvia, huononäköisenä en nähnyt samoin?
Kaaripiirustuksessa kaaret on lovettu ainakin keularankaan- tosin kölin osalta ei ole oikeastaan yksityiskohtia näkyvissä.
Em näkyy mustavalkoisessa rakennuskuvassa toteutetun piirustusten mukaisesti ja kaarenpäät on lovessa kiinnitettynä yhdellä ruuvilla.
Korjausuvassa 0220 näkyy (huonosti) kuinka kaarenpäät ovat upotettu köliin, voihan se olla sikopalkki??
Ko veneen rakenne ollee hyvin lähellä Scyllien rakennetta, tosin pohjatukit näyttää olevan ainakin keulassa laminoituja ja ne kaaren päät upotettuja.
Nyberg on tiennyt sen monesti kuulemani vanhan kansan viisauden; jos teet loven köliin, niin sinulla on mätä köli!
eikä ole lovennut kaarenpäitä englantilaiseen tapaan. Ko tekniikka toimii siellä missä veneitä säilytetään vedessä ympäri vuoden, kun täällä taasen veneet ovat maalla pakkasessa talvella(yleensä), siitä aiheutuu pakkasvaurioita köliin jos on kaaritaskut.
Kaari puun elämisen seurauksena nousee hieman ylös ja ko tilaan väkisinkin joutuva vesi jäätyessään aiheuttaa alkavan lahovaurion!
Nähnyt jossain korjauskuvissa, että pasutetut kaaret ovat kiinni toisissaan yli kölin metallisella(joskus jopa mustaa rautaa, joka korjauksessa vaihdettu jalompaan) "pohjatukilla" joka ruuvattu/läpipultattu köliin ja niitattu kaariin, siis on kaarten kohdalla välissä muistuttaen pässin sarvia.
Tuossa aiheesta;
https://books.google.fi/books?id=eZJnAg ... me&f=false
Kaaripiirustuksessa kaaret on lovettu ainakin keularankaan- tosin kölin osalta ei ole oikeastaan yksityiskohtia näkyvissä.
Em näkyy mustavalkoisessa rakennuskuvassa toteutetun piirustusten mukaisesti ja kaarenpäät on lovessa kiinnitettynä yhdellä ruuvilla.
Korjausuvassa 0220 näkyy (huonosti) kuinka kaarenpäät ovat upotettu köliin, voihan se olla sikopalkki??
Ko veneen rakenne ollee hyvin lähellä Scyllien rakennetta, tosin pohjatukit näyttää olevan ainakin keulassa laminoituja ja ne kaaren päät upotettuja.
Nyberg on tiennyt sen monesti kuulemani vanhan kansan viisauden; jos teet loven köliin, niin sinulla on mätä köli!
eikä ole lovennut kaarenpäitä englantilaiseen tapaan. Ko tekniikka toimii siellä missä veneitä säilytetään vedessä ympäri vuoden, kun täällä taasen veneet ovat maalla pakkasessa talvella(yleensä), siitä aiheutuu pakkasvaurioita köliin jos on kaaritaskut.
Kaari puun elämisen seurauksena nousee hieman ylös ja ko tilaan väkisinkin joutuva vesi jäätyessään aiheuttaa alkavan lahovaurion!
Nähnyt jossain korjauskuvissa, että pasutetut kaaret ovat kiinni toisissaan yli kölin metallisella(joskus jopa mustaa rautaa, joka korjauksessa vaihdettu jalompaan) "pohjatukilla" joka ruuvattu/läpipultattu köliin ja niitattu kaariin, siis on kaarten kohdalla välissä muistuttaen pässin sarvia.
Tuossa aiheesta;
https://books.google.fi/books?id=eZJnAg ... me&f=false
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro
Kiitos hyvistä linkeistä.
Toi Matin pointti oli tosi hyvä; että lovi kölissä on lahon alku.
Scyllathan on rakennettu niin että runko laudoitetetaan mallikaarien päälle ja vasta sitten valmiin rungon sisään painetaan pasutetut kaaret, joten kaaren pään ruuvaaminen köliin ei enää ole mahdollista. Loven olis toki voinut simssiin tehdä ennen laudoitusta.
Sellasta pässinsarvea minäkin mietin, mutta onko sellaiselle todellista tarvetta?
Arabellaan, joka tosin on tasasaumainen, mutta pasukaarilla, pojat aikovat tehdä hitsaamalla pronssista pässinsarvet kaaria toisiinsa (ja köliin) sitomaan. https://youtu.be/y9HDefOJjRY?t=219
Tuossa Arabellassa on kaaret 2,5" kun meillä ne on vähän reilu 1" .
Noin ohueen kaareen ei mitään ruuvata. Sen pitäisi olla jonkunlainen metallista tehty U-mallinen tasku, jonka sisään kaarenpää tulee ja sitten ohuehko läpipultti puristaa U:n sivut kaareen. Onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä? Nuo kun ovat kestäneet noinkin tähän asti. Tosin Scyllilla harvemmin paukutetaan isojen merien yli kovissa keleissä, joten vaatimustasokaan ei ole sama kuin valtamerialuksilla.
Nortti
Kiitos hyvistä linkeistä.
Toi Matin pointti oli tosi hyvä; että lovi kölissä on lahon alku.
Scyllathan on rakennettu niin että runko laudoitetetaan mallikaarien päälle ja vasta sitten valmiin rungon sisään painetaan pasutetut kaaret, joten kaaren pään ruuvaaminen köliin ei enää ole mahdollista. Loven olis toki voinut simssiin tehdä ennen laudoitusta.
Sellasta pässinsarvea minäkin mietin, mutta onko sellaiselle todellista tarvetta?
Arabellaan, joka tosin on tasasaumainen, mutta pasukaarilla, pojat aikovat tehdä hitsaamalla pronssista pässinsarvet kaaria toisiinsa (ja köliin) sitomaan. https://youtu.be/y9HDefOJjRY?t=219
Tuossa Arabellassa on kaaret 2,5" kun meillä ne on vähän reilu 1" .
Noin ohueen kaareen ei mitään ruuvata. Sen pitäisi olla jonkunlainen metallista tehty U-mallinen tasku, jonka sisään kaarenpää tulee ja sitten ohuehko läpipultti puristaa U:n sivut kaareen. Onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä? Nuo kun ovat kestäneet noinkin tähän asti. Tosin Scyllilla harvemmin paukutetaan isojen merien yli kovissa keleissä, joten vaatimustasokaan ei ole sama kuin valtamerialuksilla.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Scylla Ottiliana
Kuvassa näkyy, että veneessä pohjatukki/t on noin kolmen laudan korkuinen, siihen korkeuteen veneen alaosa on jäykkä.
Jos arveluttaa, että pohjatukit ovat liian lyhyet ja näinollen muodostuu taivutusta runkoon ko linjan yläpuolelle sekä niihin kolmeen lautaan joihin pohjatukit ovat ruuvatut, niin tilannetta vois parantaa jatkamalla pohjatukkeja laminoidulla lisäosalla.
http://www.gartsideboats.com/custom-boa ... la-98.html
Vähätöisenä käyttäisin linkissä näkyvää Paulin systeemiä pienin muutoksin, että homman voisi tehdä ilman painokölin irroitusta;
Käyttäisin alatäytteenä jo olemassaolevaa pohjatukkia-leikkaisin pohjatukin yläpinnasta kaarevan, laminoidun osan paksuisen siivun pois,käyttäen mallineena jo valmiiksi laminoitua lisäosaa jotta ko lisäys mahtuu olemassaolevan kölipultin mutterin alle loveamatta.
Sovitus olisi yksinkertaista kun sovittaisi laminoidun osan laudoituksen sisäpintaa vasten ja tekisi kiilakpleet täytteeksi laudoituksen ja laminaatin väliin.
Tai, ja, lisäksi vois harkita em kaltaisten pitkäsarvisten pohjatukkien lisäämistä, käyttämällä Paulin menetelmää pohjatukin sovitus ja pultille sopiva läpireikä pukin ja kölin läpi ja upotus mutterille kölin alapintaan.
Jos arveluttaa, että pohjatukit ovat liian lyhyet ja näinollen muodostuu taivutusta runkoon ko linjan yläpuolelle sekä niihin kolmeen lautaan joihin pohjatukit ovat ruuvatut, niin tilannetta vois parantaa jatkamalla pohjatukkeja laminoidulla lisäosalla.
http://www.gartsideboats.com/custom-boa ... la-98.html
Vähätöisenä käyttäisin linkissä näkyvää Paulin systeemiä pienin muutoksin, että homman voisi tehdä ilman painokölin irroitusta;
Käyttäisin alatäytteenä jo olemassaolevaa pohjatukkia-leikkaisin pohjatukin yläpinnasta kaarevan, laminoidun osan paksuisen siivun pois,käyttäen mallineena jo valmiiksi laminoitua lisäosaa jotta ko lisäys mahtuu olemassaolevan kölipultin mutterin alle loveamatta.
Sovitus olisi yksinkertaista kun sovittaisi laminoidun osan laudoituksen sisäpintaa vasten ja tekisi kiilakpleet täytteeksi laudoituksen ja laminaatin väliin.
Tai, ja, lisäksi vois harkita em kaltaisten pitkäsarvisten pohjatukkien lisäämistä, käyttämällä Paulin menetelmää pohjatukin sovitus ja pultille sopiva läpireikä pukin ja kölin läpi ja upotus mutterille kölin alapintaan.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro Matti
Noi on ihan liian hienoja virityksiä Scyllaan. Noi Ottiliana kölitukit ulottuu neljännen laudan puolväliin ja sitten päällä on vielä korotukset, jonka päällä turkkilaudat lepää. En ole havainnut ylenmääräistä elämistä kölitukkien yläpuoleisessa pohjassa, joten oletettavasti matala köli on riittävästi tuettu.
Ja noiden kölitukin ohennettujan "jatkoviiksien" tekeminen ja asentaminen edellyttäisi sisustuksen purkamista. No, kriittisimmässä kohtaa, salongissa, jossa ei ole laipioita, on kolme keskimmäistä tukkia, jotka olisi mahdollista modifioida poistamalla vain turkki ja pöytä yms.
Mutta niissä onkin jo ne metalliset kulmaraudasta tehdyt joustavahkot jatkot puolväliin pohjaa.
Ja kölitukeistahan tässä nyt ei ollutkaan kyse vaan noista kaarien päiden sidonnasta.
Nortti
Noi on ihan liian hienoja virityksiä Scyllaan. Noi Ottiliana kölitukit ulottuu neljännen laudan puolväliin ja sitten päällä on vielä korotukset, jonka päällä turkkilaudat lepää. En ole havainnut ylenmääräistä elämistä kölitukkien yläpuoleisessa pohjassa, joten oletettavasti matala köli on riittävästi tuettu.
Ja noiden kölitukin ohennettujan "jatkoviiksien" tekeminen ja asentaminen edellyttäisi sisustuksen purkamista. No, kriittisimmässä kohtaa, salongissa, jossa ei ole laipioita, on kolme keskimmäistä tukkia, jotka olisi mahdollista modifioida poistamalla vain turkki ja pöytä yms.
Mutta niissä onkin jo ne metalliset kulmaraudasta tehdyt joustavahkot jatkot puolväliin pohjaa.
Ja kölitukeistahan tässä nyt ei ollutkaan kyse vaan noista kaarien päiden sidonnasta.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 08 Heinä 2014 18:36
Re: Scylla Ottiliana
Perjantai-iltaa !
Totean heti tähän alkuun että en täytä keskustelun vaatimusta kun en ole asiantuntija, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta.
Kun kyse on höyrytettyjen painokaarien alapään kiinnityksestä, niin haluan kuitenkin kysyä että olisiko rakennetta ollut mahdollista toteuttaa niin että painokaaret olisivat yksimittaset ja kölin kohdalla olisi aina kaaren alla ”kölitukkia muistuttava täyte” jonka yläpinta olisi jouhevasti kaareva jota vasten kaari olisi painettu ja kiinnitetty ? Alimmat laudat olisi tässä hajatelmassa luonnollisesti kiinnitetty näihin ”täytteisiin”.
...tai onko mahdollista asentaa kaaren kohdalle köliä vasten esim. metallinen osa, joka pakottaisi kaaren päät vasten alinta lautaa...oliko BlueMarlinissa tai jossain vastaava toteutus...mielikuva kuitenkn jostain on jossa jokaisen kaaren kohdalla kölitukken välissä on kölin päällä kaarien välissä metallinen tuki...
Totean heti tähän alkuun että en täytä keskustelun vaatimusta kun en ole asiantuntija, joka oikeasti tietää jotain limilautarakenteisen pitkäkölisen painokölipurjeveneen "oikeasta" rakennustekniikasta.
Kun kyse on höyrytettyjen painokaarien alapään kiinnityksestä, niin haluan kuitenkin kysyä että olisiko rakennetta ollut mahdollista toteuttaa niin että painokaaret olisivat yksimittaset ja kölin kohdalla olisi aina kaaren alla ”kölitukkia muistuttava täyte” jonka yläpinta olisi jouhevasti kaareva jota vasten kaari olisi painettu ja kiinnitetty ? Alimmat laudat olisi tässä hajatelmassa luonnollisesti kiinnitetty näihin ”täytteisiin”.
...tai onko mahdollista asentaa kaaren kohdalle köliä vasten esim. metallinen osa, joka pakottaisi kaaren päät vasten alinta lautaa...oliko BlueMarlinissa tai jossain vastaava toteutus...mielikuva kuitenkn jostain on jossa jokaisen kaaren kohdalla kölitukken välissä on kölin päällä kaarien välissä metallinen tuki...
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Scylla Ottiliana
Moro Pesäpaatti
Toi jatkuva kaari toimii pienemmissä tasapohjaisissa soutupaateissa mutta Scyllan tyyppisessä tiimalasi/viinilasi muotoisessa täyte pitäisi olla aika massiivinen ja pasutettava kaari todella pitkä ja vaikeasti käsiteltävä. Eli käytännössä mahdoton tän tyyppisessä veneessä. ja sitä paitsi ollaan 16 vuotta myöhässä.
Tasasaumaisissa noita kaarien välisiä "pukinsarvia" on käytetty, mutta kyse onkin just siitä, että olisiko sille jotain tarvetta Ottilianassa?
Laitoin tuossa ylempänä linkin esim. Arabellan YT-jaksoon, jossa pojat suunnittelee noiden pukinsarvien hitsaamista Tigilla Pronssista (en muuten tietänyt että sekin on mahdollista)
Nortti
Toi jatkuva kaari toimii pienemmissä tasapohjaisissa soutupaateissa mutta Scyllan tyyppisessä tiimalasi/viinilasi muotoisessa täyte pitäisi olla aika massiivinen ja pasutettava kaari todella pitkä ja vaikeasti käsiteltävä. Eli käytännössä mahdoton tän tyyppisessä veneessä. ja sitä paitsi ollaan 16 vuotta myöhässä.
Tasasaumaisissa noita kaarien välisiä "pukinsarvia" on käytetty, mutta kyse onkin just siitä, että olisiko sille jotain tarvetta Ottilianassa?
Laitoin tuossa ylempänä linkin esim. Arabellan YT-jaksoon, jossa pojat suunnittelee noiden pukinsarvien hitsaamista Tigilla Pronssista (en muuten tietänyt että sekin on mahdollista)
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Scylla Ottiliana
Sorry, luulin rivien välistä lukeneeni, että olet havainnut jonkun ongelman?
Asiathan ovat hyvin !
Kannattaneeko alkaa mielenrauhan takia alkaa tekemään mitään koska ei ole mitään ongelmia havaittu?
Toisaalta, eihän sellaisten pikkusten (2-3 alimmaiseen niittiin) "pässinsarvien" tekeminen (haponkestävästä) ja asentaminen ole mitenkään mahdottoman suurisuuntainen operaatio, onhan se kaikki kotiinpäin veneen ikääntyessä!

Asiathan ovat hyvin !

Kannattaneeko alkaa mielenrauhan takia alkaa tekemään mitään koska ei ole mitään ongelmia havaittu?
Toisaalta, eihän sellaisten pikkusten (2-3 alimmaiseen niittiin) "pässinsarvien" tekeminen (haponkestävästä) ja asentaminen ole mitenkään mahdottoman suurisuuntainen operaatio, onhan se kaikki kotiinpäin veneen ikääntyessä!
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Scylla Ottiliana
Viikonloppuna käytiin viemässä kerrossänky käyttäjille, siinä ajellessa oli aikaa pohtia syitä ja seurauksia pari tuntia sivu;
Mikä funktio on (pienen) painokaaren alapään kiinnityksellä=tukee laudoituksen alaosaa veden painetta vastaan.
Ensimmäinen lauta tukeutuu köliin ja muu laudoitus alaosaltaan pohjatukkeihin, riippuen pohjatukkien keskinäisestä etäisyydestä saattaa vedenpaine työntää laudoitusta sisäänpäin, tämä etenkin ohutlautaisessa tasasaumaisessa, alaosan ollessa kovera em aiheuttaa vuotoa(toisin kuin kuperalla pohjan osalla jossa laudoitus painuu tiukemmalle), joten tasasaumaveneessä riittävän tiheä tuenta on tarpeen.
Limisaumaisessa on limin muodostama pituussuuntainen "palkitus" pohjatukista toiseen tukemassa laudoitusta, joten selvitään pitemmillä jänneväleillä, eikä mahdollisessa joustossa tapahdu samankaltaista sauman aukeammista kuin tasasaumaisessa.
Mikä funktio on (pienen) painokaaren alapään kiinnityksellä=tukee laudoituksen alaosaa veden painetta vastaan.
Ensimmäinen lauta tukeutuu köliin ja muu laudoitus alaosaltaan pohjatukkeihin, riippuen pohjatukkien keskinäisestä etäisyydestä saattaa vedenpaine työntää laudoitusta sisäänpäin, tämä etenkin ohutlautaisessa tasasaumaisessa, alaosan ollessa kovera em aiheuttaa vuotoa(toisin kuin kuperalla pohjan osalla jossa laudoitus painuu tiukemmalle), joten tasasaumaveneessä riittävän tiheä tuenta on tarpeen.
Limisaumaisessa on limin muodostama pituussuuntainen "palkitus" pohjatukista toiseen tukemassa laudoitusta, joten selvitään pitemmillä jänneväleillä, eikä mahdollisessa joustossa tapahdu samankaltaista sauman aukeammista kuin tasasaumaisessa.