Ensimmäinen viesti palstalle uudelta puuveneilijältä


Vene on Göran Liljebergin veistämä vuodelta 1980. Moottorina on kymmenenvuotias Yanmarin kolmepyttyinen diesel. Siirsimme veneen tänään lämpimään halliin talviteloille. Jääpähän aikaa laittaa kuntoon lakkausta kaipaavat kohdat jne, ilman että täytyy olla säiden armoilla. Vene on oikein hyvässä kunnossa. Lähinnä hytissä ja paikoitellen varvaslistassa on kohtia jotka pitää hioa paljaaksi ja lakata uudelleen.

Kaikilta kolmelta löytyy veneilykokemusta mutta lähes pelkästään lasikuituveneillä, joten tulemme tarvitsemaan hyviä neuvoja matkan varrella

- Pitääkö lämpimässä hallissa säilyttämisen osalta huomioida mitään muuta kuin että tulee vaatimaan tavallista enemmän turvottamista keväällä? Hallissa on sähköpatteri ja ilmanvaihto huippuimurilla.
- Maali kuplii paikoitellen vesilinjan alla (kuva alla). Oletan, että se johtuu kosteudesta puussa. Miten tuon kanssa kannattaa toimia? Kaapia paljaaksi raapalla ja antaa kuivua rauhassa, jonka jälkeen kyllästys pellavaöljyllä ja uudet maalit päälle?
- Pilssissä on oranssi lyijymönjä. Kuivasin vedet pois ja pyyhin enimmät epämääräiset mömmöt. Mitä pilssille kannattaa tehdä, kunhan se on kunnolla putsattu? Oliko niin, että lyijymönjän läpi voi kyllästää?
Kiitoksia jo etukäteen!
Jontte
