Oon tällä foorumilla ja puuvenehommissa uusi, mutta kun tuli pari vuotta sitten ostettua vm. -71 lehtikuusirunkoinen folkkari, niin kai siinä sitä oppii

Parin vuoden Turku-visiitin jälkeen toin veneen Helsinkiin, kun tarkoitus olisi aloittaa kannen kunnostus. Viime kevään keulaluukun kauluksen kunnostuksessa kävi ilmi että rakenne kannessa on seuraava: saarnikaaret - 16mm mahonkivaneri - nautolexmatto pinnassa.
tuo matto on ilmeisesti tuottanut ongelmia muillekin, ja 45 vuotta vanhana (luulisin että tuo on alkuperäinen) alkaa olla tiensä päässä. kansivanerin ruuvit alkavat nousta ja rikkoa mattoa tms. Siksi pitäisi päästä matosta eroon mahdollisimman pian.
Alla olevan linkin takana on kuvia kunnostusprojektista: keulaluukun kunnostus, uuden levankitolpan veistely sekä lähtötilanne takakannen projektiin.
https://goo.gl/photos/pmPWBWh4Q2F3LJsy9
Suunnitelmissa on että rakentaisin tuon mahonkivanerin päälle tiikkirimakannen (paksuus 10-15mm), joka liimataan sikamassalla (+primer) suoraan kiinni (ei ruuveja). Ensimmäisenä vuonna teen takakannen (näkyvät vuodot siellä), myöhemmin sivut ja lopuksi keulakannen. Toivoisin teiltä kokeneemmilta neuvoja projektiin, ja näin alkuun tulee mieleen seuraavanlaisia kysymyksiä:
1. Kuulostaako järkevältä projektilta?
2. Mistä valmiiksi sahattua kansitiikkirimaa (uralla), edullisesti tietenkin? Onko laaduilla eroja? Onko edullisempaa sahata itse?
3. Kuinka rimoituksen puristaminen liimauksessa? Voiko tehdä osissa? Puristimina oon miettinyt alipainesäkkiä tai muotokaaria, jotka kiristetään liinoilla
Terveisin,
Heikki