galax650, tuo kuulostaa järkevältä, täytyykin heti tarkistaa alimman laudan kiinnitys jos ratkaisu löytyisi sieltä. Nyt tuo tuntuu jotenkin niin ilmiselvältä, että melkein harmittaa että ei itse keskinyt tarkistaa tuota..

Staffe
Ei se nyt ihan noinkaan ole, kyllähän sinkkinaftenaattikin käsittääkseni pitää johonkin liuottimeen liuottaa. Liuotin on se media, jolla laholta suojaava kiintoaines saadaan imeytymään puuhun. Kun käyttää valmista lahosuojaa kuten peruskyllästettä tms. se 80-90% liuotinta haihtuu pois aivan kuten sinkkinaftenaattiakin käytettäessä tärpätti, joten en näe siinä kovin suurta eroa.galax650 kirjoitti:Woodex base on n. 90% teollisuusbensiiniä ja valtti n.80% kummankin käyttöohjeissa mainitaan : ei sovellu käytettäväksi puuosiin, jotka ovat suorassa kosketuksessa maahan tai veteen, eikä meriympäristössä.
Eipä tuosta taida olla mitään hyötyä kyllästyksessä, haihtuu vain pois puusta eikä noiden kaupallisten tuotteiden lahon suojaus ole nyky määräyksillä kummoinen.
kannattaa mielummin käyttää rahat sinkkinaftenaattiin.
itse olen käyttänyt pelkästään pellavaöljyä jossa on sinkkinaftenaattia 5-10%
Niistä puuroista ja velleistä:vehkasalo kirjoitti:Välillä musta tuntuu että menee vellit ja puurot sekasin......ei kai öljyyn mitään lahonesto ainesosaa tarvitse lisätä? Eikös se pellavaöljy itsessään ole se lahonesto aine joka estää puun lahoamisen kun puu on sillä kyllästetty eikä se ota enää (ainakaan paljon)vettä itseensä. Käsittääkseni esim. sinkkinaftenaatti on homehtumisen esto lisä öljyyn joka mielellään vetää home itiöitä puoleensa. Kymen palokärjen kaverin mielestä puutärpätin lisääminen seokseen ei olisi ollut tarpeellista.... No laitoin kuitenkin koska isä opetti että pitää tehdä niin kuin ittestä tuntuu hyvältä.