Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja ijp » 20 Marras 2016 20:19
Moottorin jäähdytysveden pohjaventtiili on seitsemässä vuodessa mennyt tämän näköiseksi:
Venttili on merivedenkestävää messinkiä, mutta kahva on ilmeisesti sähkösinkittyä terästä. Mistähän saisi messinkisen tai pronssisen venttiilin, jonka kahvakin kestäisi merivettä? Ruostumattomasta teräksestä tehtyjä venttiileitä näyttäisi saavan ruostumattomalla kahvalla, mutta sellaista en uskalla laittaa koska läpivientihela on messinkiä. Läpivientihela on melko syvällä pilssissä. Tästä johtuen venttiili on usein veden alla.
Toplichtiltä saisi muovisen venttiilin:
http://www.toplicht.de/en/shop/pumpe-ta ... -trudesign
Onko noista kenelläkään kokemusta?
Yksi vaihtoehto on myös, että venttiilin laittaisi merivesisuodattimen kylkeen. Tällöin läpivientihelan ja venttiilin välissä olisi noin puoli metriä letkua. Mitähän katsastussäännöt sanovat tästä?
Ilkka
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 20 Marras 2016 20:28
Moro
Sulkuventtilien pitävää olla suoraan läpivienneissä. Ilman letkua. Sulkuventtiilien tehtävä on nimen omaa suojata vene uppoamiselta kun letku pettää.
Kyllä monet nykyään suosivat noita muovisia, koska ne ei hapetu eikä syövy. Silloin olsi läpivienninkin hyvä olla samaa sarjaa muovinen.
https://youtu.be/_keII-Seses?t=8m56s
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja ijp » 20 Marras 2016 22:13
Onko siihen jokin erityinen syy, että läpivienninkin olisi oltava muovia jos venttiili on muovia? Jotenkin vierastan ajatusta muovisesta läpiviennistä puuveneessä vesilinjan alapuolella. Puun turpoamisesta läpvientiin aiheutuva aksiaalivoima on käsittääkseni melko suuri.
Ilkka
-
CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Viesti
Kirjoittaja CC » 20 Marras 2016 23:07
ijp kirjoitti:Onko siihen jokin erityinen syy, että läpivienninkin olisi oltava muovia jos venttiili on muovia? Jotenkin vierastan ajatusta muovisesta läpiviennistä puuveneessä vesilinjan alapuolella. Puun turpoamisesta läpvientiin aiheutuva aksiaalivoima on käsittääkseni melko suuri.
En kyllä myöskään uskaltaisi edes kokeilla muovisella. Useimmat niistä kun eivät kestä edes kunnon kiristystä ilman että mutteri hyppää jengalla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 21 Marras 2016 07:12
Noi muoviset, mitää hirveesti kauhistuttaan, on oikeesti melkoista tavaraa. Koittakaas nyt herrat huhujen ohi katsoa. Isoilla vesillä muoviläpivienit, oikeesti komposiitti, on melko vauhdilla yleistymässä ja suomessa tiiän kahta venettä, missä kaikki vedenalaiset on vaihtettu komposiittisen ja omistajan muka paluu pronssiin ei oo. Mutta kysessä on lasikuituvenet. En näe mitä syytä, miksei komposiittia vois laittaa puuveneseen. On melko sitkeetä ja laatutarkastettua tavaraa. Toki julmettoman kallista myös.
Vastaus aiheseen : Groco merkkiset laatuläpiviennit on se mitä sinä haet. Kaha näitä tuo maahaan ja saa vaikka Jollaksesta, venekorjaamosta. Ne on huollettavia, madoitettavissa yms.
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 21 Marras 2016 09:26
Moro
ijp kirjoitti:Onko siihen jokin erityinen syy, että läpivienninkin olisi oltava muovia jos venttiili on muovia? Jotenkin vierastan ajatusta muovisesta läpiviennistä puuveneessä vesilinjan alapuolella. Puun turpoamisesta läpvientiin aiheutuva aksiaalivoima on käsittääkseni melko suuri.
Muistan lukeneeni jostain ko. venttiilin ohjeesta että suositellaan käytettäväksi yhdessa saman valmistajan läpiviennin kanssa. Lieneekö liityvän jotenkin kierteiden yhteensopivuuteen. Ainakaan se ei hapetu ja syövy kuten messinkinen.
Nää on lasikuituvahvisteista nylon-komposiittia
http://www.trudesignplastics.com/marine ... ball-valve
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja ijp » 21 Marras 2016 18:08
Groco-venttiilit taitavat tosiaan olla vastaus alkuperäiseen kysymykseeni. Kiitos vinkistä! Eihän sitä, tarkemmin ajatellen, puuveneeseen mitään lasikuituvahvisteisia venttiileitä ruveta laittamaan

.
Noiden Grocojen huono puoli on, että ne ovat minun tarpeeseen ehkä turhan isoja. Lisäksi niissä näyttäisi olevan NPT-kierre. Pitää tutkia mahtuisiko tämä 3/4" murikka nykyisen venttiilin tilalle joka on 3/8" kierteellä.

Ilkka
-
matti
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Viesti
Kirjoittaja matti » 21 Marras 2016 20:22
Laitoin aikoinaan Mary III:een tollaiset pohjanläpiviennit ajatuksena, että ovat ensimmäiset ja viimeiset.
Silloin oli vielä € hyvässä kurssissa /£ nähden
https://marinestore.co.uk/Blakes_Seacoc ... _del_.html
Eikä tervitse edes kierteitä sovitella!
Toimitukseen kuuluu kaikki, myös ulkopuolen siivilälevy ja kiinnityspultit.
Melko hintava nykyisin, jos oikein katoin, niin rahteineen lähes 170€ 8\
-
stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Viesti
Kirjoittaja stuuvari » 21 Marras 2016 23:36
Matti, piti tehdä viisi reikää pohjaan että sait veden yhdestä reijästä

vaan onpa kuitenki hieno hana teljon alla.. vaikka sais kyllä näkyä jo tuollanen komistus.
-
Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 22 Marras 2016 07:44
Crokolla on aivan kaikenkokoisia hanoja, läpivienteja yms. Kierreongelma saattaa tullaa vastaan jos keskenään sovittelee uutta ja vanhaa osaa. Ja jos sulla ei oo ykspyttynen pikkuyanmari, niin 3/8 on oikeesti turhaan pieni reikä jäähdytysvedelle...
-
ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja ijp » 22 Marras 2016 18:33
Qubik kirjoitti:Crokolla on aivan kaikenkokoisia hanoja, läpivienteja yms. Kierreongelma saattaa tullaa vastaan jos keskenään sovittelee uutta ja vanhaa osaa. Ja jos sulla ei oo ykspyttynen pikkuyanmari, niin 3/8 on oikeesti turhaan pieni reikä jäähdytysvedelle...
Moottori on juurikin ykspyttynen pikkuyanmari eli 1GM. Jäähdytysveden saannin kanssa ei ole koskaan ollut ongelmaa. Ajattelin kuitenkin päivittää pohjaventtiilin tässä yhteydessä vähintään 1/2":ksi.
Mitenköhän tämmöinen toimisi pohjaventtiilinä?
http://www.toplicht.de/en/shop/pumpe-ta ... er-rotguss
Käsipyörä on esitteen mukaan maalattua ruostumatonta terästä ja runko pronssia. Venttiilin avaaminen ja sulkeminen vie vähän enemmän aikaa. Tapanani on ollut sulkea venttiili aina kun vene jää laituriin yön yli. Onko tuolla muita huonoja puolia verrattuna palloventtiiliin?
Ilkka
-
Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 23 Marras 2016 06:38
Tuu käymäan jollaksessa, mulla on roskiksessa muutamat sellaiset kivat punakahvaiset hanat. Saat ihan tutkii itse, kannataisko sellaista veneen tärkeimpään läpivientiin laittaa...
-
JussiK
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja JussiK » 23 Marras 2016 11:15
Northling kirjoitti:Moro
Sulkuventtilien pitävää olla suoraan läpivienneissä. Ilman letkua. Sulkuventtiilien tehtävä on nimen omaa suojata vene uppoamiselta kun letku pettää.
Kyllä monet nykyään suosivat noita muovisia, koska ne ei hapetu eikä syövy. Silloin olsi läpivienninkin hyvä olla samaa sarjaa muovinen.
https://youtu.be/_keII-Seses?t=8m56s
Nortti
Onko tietoa ,miten nämä kestävät jäätymisen, eli jos veneessä on 20 `pakkasta ,ja toisella puolella on sula vesi, eli mahtaako jää halkaista venttiilin,Blake venttiilit ilm, on nimen omaan suunniteltu tämän estämiseksi ,että vettä ei ole jäätymässä siellä puolella missä on pakkasta ,( edellyttää luonnollisesti yläpuolen tyhjentämisen ,tai glykolin lisäämisen)
Jussi K
-
JussiK
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja JussiK » 23 Marras 2016 12:20
Jussi K
-
ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja ijp » 23 Marras 2016 20:30
Qubik kirjoitti:Tuu käymäan jollaksessa, mulla on roskiksessa muutamat sellaiset kivat punakahvaiset hanat. Saat ihan tutkii itse, kannataisko sellaista veneen tärkeimpään läpivientiin laittaa...
Oisko sulla valokuvaa noista? Jollas ei ole oikein mun matkan varrella.
Ilkka