Hmm.. Enpä ole ajatellut asiaa kannattavuuden kannalta ollenkaan. Kun nyt puhutaan 1961 rakennetusta veneestä, jolla on historiansa, niin ei niinkun ollenkaan huvita tehdä sinne sitä ensimmäistäkään asennusta. Ruotsalaiset vitsailevat juuri tästä lauseella "det är bara att till sticksågen...", eli miten sahataan Petterssonin mahonkipaneliin kuviosahalla navigaattorin mentävä kolo. Ja sitten kahden vuoden päästä kolo on jäljellä, kun laite on päivitetty seuraavaan...
Tietty kokonaiskannattavuuden kannalta laskien diesel on varmaan edullista ainetta. Mutta. Chouan kulkee bensalla. Siispä tarvitaan aina erillinen pönttö polttoaineelle. Diesellämmitin maksaa noin tonnin rahaa, plusmiinus sitten asennustarvikkeet sun muut vehkeet. Tilanne on nyt se, että satuin ostamaan käytetyn petroli-wallaksen 60 €. Laite oli muuten käyntikuntoinen, mutta edellinen omistaja ei ollut huoltosarjaa vaihtaessaan huomannut korjata jumissa olevaa paloilman sähkömoottoria. Korjasin sen, niin laite toimii. Sain siihen toisella 60€ kansiläpiviennin. Nyt haalin lämminilmaletkut ynnä muut. Uskoisin, että torppa alkaa lämmetä noin 300 euron panostuksella. Eli jää monta satasta vielä tankattavaksi valopetroolina lämppärin tankkiin. Lisäksi ylivuotiseksi jäävä valopetroli on oiva hajuton aine moottoriremontissa osien putsailuun. Käy lyhtyihin ja pensselien pesuunkin.
Hommailen tosiaan wallaksen rinnalle IKH:sta tai vastaavasta sen ajolämmittimen, kun Volvosta pitäisi irrota aikamoinen määrä hukkalämpöä. Käytännössä putkituksessa pitää valita, että vetääkö kohti keulahyttiä ilma- vaiko vesiputkea. Laitteen sijoittelu tulee mahdollisimman piiloon ja mahdollisimman vähän puuta rikkoen. Siksipä mietin tätä samojen putkien hyödyntämistä. Oikeastaan ainoa ns ongelma on, että lämmittävän yksikön ilmojen ei ole tarkoitus mennä sinne toiseen laitteeseen. Vaan että menevät sinne palelevalle puolelle. Siksipä joku erottelupömpeli olisi hyvä. Samaan aikaan laitteita ei kumminkaan ole tarkoitus käyttää. Kai... mistä sen tietää mitä vilukissat keksivät.
Vanhassa veneessä painin ihan vastaavien kysymysten kanssa mm kaikuluotaimen, vhf:n, kansivalojen, kaiteiden, uimaportaiden ja ynnä muun kanssa. Alkuperäisyyden ja nykypäivän tasapainoilua.
