Noo jos "pirtuveneen" pohjan muodolla tarkoitetaan perästään tasapohjaista runkoa niin pesee nopeudessa v-pohjat kun sama teho/painosuhde. Porraspohja on jo eri asia kuin V-pohja; porrastettu nousulistoilla oleva V runko on toki nopea mutta ei kovin "pirtuvenemainen" siitä huolimatta että se porraspohjakin on syntynyt jo 1920 luvulla. Toki porraspohjaisia veneitäkin saattoi oikeilla salakuljettajilla ollakin.
http://4.bp.blogspot.com/-SLlVG1jyteE/U ... 0/PTC2.JPG
https://www.youtube.com/watch?v=3AYrnqNkfFk
Nopein veneen runkomalli on pitkään ollut hydro, ne kulkevat lähinnä dynaamisen ilmatyynyn kannattamana ja rungosta veteen koskee vain ponttonien evät. Homma perustuu siihen että kovassa vauhdissa veneen rungon alle jäävä ilma "pakkautuu" ja nostaa venettä ilmaan.
Joskus ne lähtevät lentoonkin, no lento-ominaisuudet on kanan luokkaa..
seuraavaksi nopein runkomuoto on tasapohja ja sen porrasmuoto ; sellainen erikoisuus kuin "vesikelkka" , sea sled on tasapohjan ja hydron välimuoto ja nopea sekin
V-runko ilman portaita on porukan hitain , mutta se kaikkein järkevin todellisessa käytössä sillä se on ainoa edellisistä poislukien off shore hydrojen katamaraani joka on hydron ja katin risteymä.
Kun hydrot ja ilmanvastus, ja rungon pohjan sileys unohdetaan, niin veneen nopeuteen vaikuttaa lähinnä 3 pääseikkaa, rungon muoto, veneen paino ja teho . Eli kun runko on olemassa, niin sen jälkeen on enää kaksi vaikuttavaa tekijää, paino ja teho. Rungon muodon vaikutus on lähinnä vakiokerroin, mutta teho ja paino vaikuttavat tehopainosuhteen neliöjuuren verran. Eli tahtoo sanoa ikävää kieltä, jos haluaa tuplata veneensä nopeuden, niin teho pitää nelinkertaistaa - kun kokonaispaino pysyy samana. Jokainen ymmärtää että teho ja sen tuottaminen maksaa rahaa, joten ellei sattunut EJP kohdalle, niin paras tapa on pyrkiä pitämään veneen kokonaispaino kurissa tai alentamaan sitä samalla kun hankkii lisää tehoa.
Itsellä on menossa omassa paatissa koneen päivitys, vene on perästä loivalla v-pohjalla oleva, 6,5m pituinen jossakin määrin "pirtuveneen" rungon muodoilla oleva. Vanhalla 155 hepan dieselillä kulki 32 solmua, ja uudella 250 hepan kevyellä dieselillä on laskennallinen nopeus 36-37 solmua. 40 solmuun pitäisi olla käytössä yli 300 heppaa, ilman että painoa tulisi lisää.
Vene painaa tyhjänä n. 1400 kg , ja ottanut mitattuja nopeuksia 1500 kg massalla 32 solmua, 1600-1700 kg massalla 30-31 solmua
ja pariin tonniin lastattuna enää 29 solmua.
Jos raha ei ole este, ja veneen käyttö on muuta kuin parina kesäpäivän iltana käydä soittamassa ison bensakoneen höpinää Kaivarissa tai Aurajoella, niin nykyaikainen kevyt ahdettu diesel on erittäin järkevä voimanlähde liukuvaan veneeseen. Iso bensa kasi, ja vielä remmillä kuritettuna, niin ei tartte selitellä missään, vaikka ihan pirtuveneen kuljettimia eivät olekaan.
V-8 lienee syntynyt sen jälkeen kun oikeat pirtukeisarit olivat jo isoisäiäisiä, silloin ennen oli suoria 6 ja 8 koneita, osa vanhoista suorista lättäpäistä käy ja kukkuu veneissä edelleen - ja tehtiinhän noita hyvin pitkään , onnella voi sellaisen vielä löytää ja rakentaa veneen koneeksikin jos autenttisuutta hakee, vaikkakaan ei aivan nopeimmissa veneissä.
- näin se meni Sunnuntaiaamu.