Jokiveneen penkkien ja teljojen käsittely

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
nanozek

Jokiveneen penkkien ja teljojen käsittely

Viesti Kirjoittaja nanozek » 19 Huhti 2016 22:07

Moi

millä ootta käsitelly tervatun puuveneen penkit ja pohjateljot? Hyvähän niiden ois hylkiä kosteutta ja olla tarttumata housuihinkin.

nanozek

aparaatti

Re: Jokiveneen penkkien ja teljojen käsittely

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 20 Huhti 2016 08:26

mä oon nyt kaksi suvea vedellyt penkkeihin "roslaakin mahonkia".
Eli vernissa (1), terva (1), tärpätti(1).
Auringossa kuivuu 3-5 päivässä. ja nimenomaan tarvii auringon kuivuakseen. Oli pohja sisäpuolelta märkänä viime keväänä pari kuukautta kun oli katos päällä. kun otin pressun pois kuivui taas siinä 4 päivässä.

P.S. ei oo kenenkään perseeseen tarttunut penkeistä vaikka kuumassa auringonpaisteessakin ollu. Aikakauslehti kylläkin liimautui ikävästi kiinni kun jäi penkille =)

nanozek

Viesti Kirjoittaja nanozek » 23 Huhti 2016 16:59

Eli sammaa litkua ku muuhunki venneeseen. Mitäs eroa käsittelyssä on sillä, jotta käyttääkö vernissaa vai kylmäpuristettu pellavaöljyä?

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 24 Huhti 2016 08:46

No se vernissa litku on tosiaan kuivunut 3-5 päivässä. Jos olis kylmäpuristettua menis varmasti huomattavasti kauemmin. Tuo vernissahan myös tekee sellase lakkamaisen pinnan.
Olen ollut huomaavina ettei kannata liian paksua kerrosta jättää. Menee sillee rumasti ryppyy välillä tuo pinta. En tiedä johtuuko tuo ryppyyn meno varmasti tuosta paksusta kerroksesta vai mistä mutta olen yrittänyt jättää kavon ohkaiseksi.
Yleensähän maalit tms menee ryppyyn jos vetää esim kaksi kerrosta niin ettei alimmainen ole vielä täysin kuivunut, mutta tästä ei voinut olla kyse kun kerroksia ei ollut kuin yksi

Vastaa Viestiin