IlkkaL kirjoitti:Kävin venemessuilla. Vaikutti niin kuin siellä olisi ollut paljon enemmän veneitä kuin viime vuonna, enimmäkseen kyllä muoviveneitä. Kunnostettuja ja uusia puuveneitäkin oli kyllä enemmän kuin edellisvuosina.
Kaikkein omaperäisimmältä vaikutti vene, jonka runko ilmeisesti on alumiinia, ja kyljet varmaankin jotain haponkestävää. http://www.titoboats.fi/ Oli kai esitelty venemessuilla jo vuosi sitten, mutta ei silloin sattunut silmääni. Kiinnostava se oli mielestäni sen puoleen, että se oli just sellainen vene jonka ideaa en itse ymmärrä ollenkaan, mutta joka jollekin toiselle voi olla täydelleen sellainen mitä hän tarvitsee. Vene oli takaa avoin, ja varmaan peräaalto lyö suoraan koko kannen yli, mutta se lienee konstruktiossa ajateltu, ja kai se vesi sieltä myös valuu poiskin. Oli aivan valmiin näköinen venemalli. Ulkonäöltään täysin moderni. Muotoilultaan hallittu kokonaisuus. Varmaan just sopiva johonkin sukeltajien käyttöön tms, kun vapaalaitaa ei ollut nimeksikään. Tuollaiseen pääsee nousemaan vedestä helposti.
Puuveneitäkin oli tosiaan koko liuta, sekä uusia että kunnostettuja. Ja prenikoitakin oli kauniisti korjatuille ansioistaan myönnetty.
Veistäjä Viinikainen oli vienyt messuille näytille muutama vuosi sitten tekemänsä pienen jenkkien itärannikon mallisen nostokölipurjeveneen, ja työnäytemalliksi kuusimetrisen avomoottoriveneen, johon saumasi parhaillaan tiikkirimoitettua turkkia. Viinikainen oli päätynyt tekemään vanerirunkoisen veneen kylkiin pinnan kymmenmillisestä mahongista sekä sisä- että ulkopuolelle. Alun perin hän oli ilmeisesti kaavaillut venettä maalatuksi. Hyvältähän se näytti, modernimuotoinen vene mahonkilautapinnalla. -kun hän nyt kuitenkin on puuveneveistäjä, sanoi hän.
Se titoboatsin Nemo 6000 veneen kyljet ovat kiilloitettua alumiinia, saa 3K€ lisähintaan(viikko työaikaa) perushintaan (33K)kyljet tulee maalattuna.
Veneen konsepti on omaperäinen, kuten sanoit kenelle se sopii, niin sopii hyvin, saa aivan halutulla, asiakkaan toivomalla sisustuksella, kaiteet miten halutaan. Varalaitaa siinä on enemmän kuin luulisi, kansi on n. 30cm vedenpinnan yläpuolella. Esillä olleessa perämoottorimallissa on peräkannen alla iso säilytystila, joka jettiversiossa on konetila .
Viinikainenkin näkyi vilahdukselta, Akselinkin tunnistin, puuveneitä oli monia.
Mikähän kämmi oli viron miehille käynyt, nätti pieni mahonkinen puuvenevene joka oli yksin erillään muista, punaisin nahkapenkein, siinä skantäkin mahongin läpi näkyi alusvanerin? ruuvit kohoumina. Tämä kiiinnostaa syystä, että ei tarvis kenenkään toistaa samaa virhettä.
Onko siinä upotetut ruuvinkannat täytetty epoksilla ja päälle liimattu viilu noussut koholle kun aluspuu kuivassa tilassa kutistunnut, vai mikä??
Tiekeli oli totutun huono, onneksi istuin takapenkillä.
