Lakatun veneen huoltokyllästys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kysyjä

Lakatun veneen huoltokyllästys

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 09 Joulu 2015 03:09

Kannattaako lakattua puuvenettä huoltokyllästää pellavaöljyseoksella vuosittain sisäpuolelta.
Millaisia kokemuksia tästä on? Voiko tämä aiheuttaa lakan tai pohjamaalin irtoamista ulkopuolelta?

vehkasalo

Re: Lakatun veneen huoltokyllästys

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 09 Joulu 2015 07:50

Hyvä kysymys, olen itse miettinyt samaa. Olen itse ruiskutellut kevyesti owatrol ykköstä sisäpuolen kylkiin ja pilssiin. Siis kevyesti, en lutraamalla.
Muutamasta laudan raosta ainetta on tihkunut lakkapinnalle ulkopuolelle, jotka olen sitten huolella pyyhkinyt samantien pois.
Joku varoitteli lakan irtoamisesta, ei ole irronnut.
Aion tehdä saman toimenpiteen myös tulevina vuosina. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 09 Joulu 2015 11:01

Moro

Kannattaa!
Päinvastoin, kyllästäminen ehkäisee lakan irtoamista. Kevään kuivattamista raoista valuva öljy kyllä suttaa kylkeä ja pohjaa, mutta se on pikku haitta siitä että puu pysyy kyllästettynä eikä ime vettä niin paljon ja siten altista lakan tai maalin irtoamiselle.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JussiK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 06 Kesä 2016 10:31

Entä jos ei kylkeä halua ollenkaan lakata , siihen lienee oma kylläste reseptinsä ? kyllästykseen liittyviä keskusteluja on historiassa varmaan satoja ,mutta jostain syystä en löydä niitä haku toiminnolla ?
Jussi K

Vastaa Viestiin