Vaneriveneen kunnostus/huolto
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 04 Marras 2005 11:01
Vaneriveneen kunnostus/huolto
Viime kesänä tuli ostettua kaunis 5 metrinen tuulilasimallinen "puu"vene, valmistettu koivuvanerista. Puuveneistä tietämättömänä mietin jo ensi kevään kunnostusprojektia...
Vene on alunperin tervattu ja tätä perinnettä ajattelin jatkaa. Pinnan tervaus on melkein kokonaan lähetnyt ja hieman homepilkkua on näkyvillä. Ne pitää sitten keväällä hioa pois. Kysymyksiä on kuitenkin herännyt eikä vastauksia tunnu löytyvän mistään, siksi käännynkin taas viisaampien puoleen jos löytyisi neuvoja:
- Tarvitseeko vaneri kyllästyksen vai hoituuko se samalla tervauksen kanssa? (1/3 tervaa, 1/3 puutärpättiä sekä 1/3 kyllästettä)
- Mitä suosittelette kyllästeeksi merioloissa ?
- Mitä sisäpuolelle, pelkkä kylläste?
Kiitos tuhannesti jo etukäteen vastauksista.
Vene on alunperin tervattu ja tätä perinnettä ajattelin jatkaa. Pinnan tervaus on melkein kokonaan lähetnyt ja hieman homepilkkua on näkyvillä. Ne pitää sitten keväällä hioa pois. Kysymyksiä on kuitenkin herännyt eikä vastauksia tunnu löytyvän mistään, siksi käännynkin taas viisaampien puoleen jos löytyisi neuvoja:
- Tarvitseeko vaneri kyllästyksen vai hoituuko se samalla tervauksen kanssa? (1/3 tervaa, 1/3 puutärpättiä sekä 1/3 kyllästettä)
- Mitä suosittelette kyllästeeksi merioloissa ?
- Mitä sisäpuolelle, pelkkä kylläste?
Kiitos tuhannesti jo etukäteen vastauksista.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 18 Maalis 2015 16:46
Re: Tervatun vaneriveneen kunnostus
Nostetaanpa tämä uudestaan esille, jos tällä kertaa tulisi vastauksia ???
Kyseessä 70/80 luvun vaihteen vanerinen n. 5m pitkä soutu/moottorivene, joka alunperin tervattu kauttaaltaan ja tervakerroksesta päätellen pääasiallinen huoltotoimenpide on ollut 80-90-luvulla "lisää tervaa". Syksystä 1996 lähtien vene on ollut kuivassa ulkovarastossa eikä se ole sen jälkeen vesillä ollut.
Päällisin puolin tarkasteltuna vene on pöly- ja pikeentyneen tervakerroksen peittämä, mutta muuten OK-kunnossa.
Veneen kunnostuksen suhteen olen päätynyt siihen tulokseen, että se pitää ensi pestä painepesurilla, sen jälkeen poistaa kuumailmapuhaltimella ja lastalla pikeentynyt tervakerros pois ennen uutta tervaamista.
Mitä tervan, pellavaöljyn ja Sinolin suhdetta suosittelette tässä tapauksessa vaneriveneen ulko- ja sisäpinnalle?
Kyseessä 70/80 luvun vaihteen vanerinen n. 5m pitkä soutu/moottorivene, joka alunperin tervattu kauttaaltaan ja tervakerroksesta päätellen pääasiallinen huoltotoimenpide on ollut 80-90-luvulla "lisää tervaa". Syksystä 1996 lähtien vene on ollut kuivassa ulkovarastossa eikä se ole sen jälkeen vesillä ollut.
Päällisin puolin tarkasteltuna vene on pöly- ja pikeentyneen tervakerroksen peittämä, mutta muuten OK-kunnossa.
Veneen kunnostuksen suhteen olen päätynyt siihen tulokseen, että se pitää ensi pestä painepesurilla, sen jälkeen poistaa kuumailmapuhaltimella ja lastalla pikeentynyt tervakerros pois ennen uutta tervaamista.
Mitä tervan, pellavaöljyn ja Sinolin suhdetta suosittelette tässä tapauksessa vaneriveneen ulko- ja sisäpinnalle?
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Vaneriveneen kunnostus/huolto
Kun nyt suoraan kysyt, niin vastaan suoraan oman mielipiteeni. Vaneri ja terva eivät kuulu samaan paikkaan. Vanerille on muita paljon parempia tapoja saada se kestämään. Joku voi toki olla eri mieltä, mikä erityisesti puun kanssa kuuluu asiaan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 18 Maalis 2015 16:46
Re: Vaneriveneen kunnostus/huolto
En minäkään uutta vanerivenettä käsittelisi, ainakaan kokonaan, tervauksella, mutta aikaisempaan käsittelytapaan meistä kumpikaan ei ole voinut vaikuttaa ja entisen tervan kokonaan poistaminen on (lähes) mahdoton tehtävä. Sen verran lisäyksenä aikaisempaan, että vene on järvisuomessa, joten pohjan myrkkymaali ei ole tarpeellinen.
Varmuuden vuoksi lisään vielä, että toivoisin vastattavan esitettyyn kysymykseen eikä sen vierestä, koska esim. näistä vaneriveneen erilaisista käsittelytavoista löytyy jo ihan riittävästi tietoa ja kommentteja niihin liittyvissä keskusteluketjuissa.
Varmuuden vuoksi lisään vielä, että toivoisin vastattavan esitettyyn kysymykseen eikä sen vierestä, koska esim. näistä vaneriveneen erilaisista käsittelytavoista löytyy jo ihan riittävästi tietoa ja kommentteja niihin liittyvissä keskusteluketjuissa.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Vaneriveneen kunnostus/huolto
Terve,
Moni meistä haksahtaa ajattelemaan "amerikkalaistyyppistä" epoksikuidutettua venettä, kun kuulee sanan vanerivene. Siellä on ilmeisesti monella tapana pitää venettä trailerilla, ja lykkiä se vesille vain veneilyn ajaksi. Muuten vene on drive-lanella jossain katoksessa suurimman osan ajasta.
Meillä taas vaneri on esim Osmo Perälän hengessä käypä ja edullinen korvike venelaudalle. Jos haluaa tehdä mukiinmenevän verkkopaatin, niin vaneri madaltaa ihmeesti kynnystä aloittaa tekeminen. Samalla kannattaa huomioida vanerin yksi perusominaisuus, eli suojaamton reuna imee sisäänsä nestettä. Eli sitä kautta vaneri alkaa sitten tuhoutumaan, jos sitä ei suojata. "Helppo" ratkaisu on ollut muovikuorrutus. Mutta ihan yhtä hyvin vanerivenettä voi kohdella kuin puuvenettä.
Ehdottamasi kylläste (1/3 tervaa, 1/3 puutärpättiä sekä 1/3 kyllästettä) toimii kyllä, kunhan sudit sitä erityisellä hartaudella vanerin reunoihin. Muuhun veneeseen riittänee yksi, kaksi tai kolme sivelyäkin joka kevät, mutta niihin reunoihin kannattaa uittaa niin paljon kuin menee vain.
Lakkaus on siitä paha, että se nostaa riskiä veden kertyimiselle sinne vaneriin. Vesi pääsee aina jostain sisään, mutta ei sitten enää yhtä hyvin ulos. Lakka on työläämpi ylläpitää, eli joudut sen hiomaan joka (tai joka toinen) kevät ja lakkaamaan uudestaan. Kannattaako käyttöveneessä?
Merellä käy sama aine kuin järvellä. Periaatteessa makea vesi on kuulemma pahempikin, kuin suoalainen. (Entinen kippari heitti äyskärillä merivettä perään, kun juoma(vesi)lasi kaatui vieraalta...). Merellä pitää tietysti maalata vedenalainen osa myrkkymaalilla, muuten on pohja leväinen juhannuksen jälkeen.
Kannattaa katsoa noita tervattuja joki- yms veneitä, onhan ne mustina vähän roisin näköisiä, mutta kestävät varmaan melko pitkään. Ja jos paat tuohon sun kyllästeeseen vielä 1/3 osan pellavaöljyäkin, niin se vaalentaa ihmeesti ainetta ja lopputulosta. (Pytty vähän kukkuralleen
Moni meistä haksahtaa ajattelemaan "amerikkalaistyyppistä" epoksikuidutettua venettä, kun kuulee sanan vanerivene. Siellä on ilmeisesti monella tapana pitää venettä trailerilla, ja lykkiä se vesille vain veneilyn ajaksi. Muuten vene on drive-lanella jossain katoksessa suurimman osan ajasta.
Meillä taas vaneri on esim Osmo Perälän hengessä käypä ja edullinen korvike venelaudalle. Jos haluaa tehdä mukiinmenevän verkkopaatin, niin vaneri madaltaa ihmeesti kynnystä aloittaa tekeminen. Samalla kannattaa huomioida vanerin yksi perusominaisuus, eli suojaamton reuna imee sisäänsä nestettä. Eli sitä kautta vaneri alkaa sitten tuhoutumaan, jos sitä ei suojata. "Helppo" ratkaisu on ollut muovikuorrutus. Mutta ihan yhtä hyvin vanerivenettä voi kohdella kuin puuvenettä.
Ehdottamasi kylläste (1/3 tervaa, 1/3 puutärpättiä sekä 1/3 kyllästettä) toimii kyllä, kunhan sudit sitä erityisellä hartaudella vanerin reunoihin. Muuhun veneeseen riittänee yksi, kaksi tai kolme sivelyäkin joka kevät, mutta niihin reunoihin kannattaa uittaa niin paljon kuin menee vain.
Lakkaus on siitä paha, että se nostaa riskiä veden kertyimiselle sinne vaneriin. Vesi pääsee aina jostain sisään, mutta ei sitten enää yhtä hyvin ulos. Lakka on työläämpi ylläpitää, eli joudut sen hiomaan joka (tai joka toinen) kevät ja lakkaamaan uudestaan. Kannattaako käyttöveneessä?
Merellä käy sama aine kuin järvellä. Periaatteessa makea vesi on kuulemma pahempikin, kuin suoalainen. (Entinen kippari heitti äyskärillä merivettä perään, kun juoma(vesi)lasi kaatui vieraalta...). Merellä pitää tietysti maalata vedenalainen osa myrkkymaalilla, muuten on pohja leväinen juhannuksen jälkeen.
Kannattaa katsoa noita tervattuja joki- yms veneitä, onhan ne mustina vähän roisin näköisiä, mutta kestävät varmaan melko pitkään. Ja jos paat tuohon sun kyllästeeseen vielä 1/3 osan pellavaöljyäkin, niin se vaalentaa ihmeesti ainetta ja lopputulosta. (Pytty vähän kukkuralleen

-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 18 Maalis 2015 16:46
Re: Vaneriveneen kunnostus/huolto, loppuraportti
Aikaisempaan viitaten poistin vanhan tervakerroksen kuumailmapuhaltimella ja sopivan levyisellä metallilastalla, skrapaa käytin jonkin verran, mutta sillä tekee helposti naarmuja vanerin pintaan. Tervan poisto oli työläin ja aikaa vievin osuus veneen kunnostuksessa. "Kuumailmakäsittelyn jälkeen veneen pintaan jäi kohvahko, vaalea, lakkamainen kerros vanhaa tervaa, jonka pinnan "karhensin" teräsharjalla. Veneen sisäpuolella alimmat laudat käsittelin Viima-tervakyllästeellä ja ylimmät laudat (+ perän ja kokan istuintasojen yläpuolelta) ja laitakaaren vanhanajan vedenkestävällä puuöljyllä, ulkopuolelta kokonaisuudessan ko. tervakyllästeellä (kaikki käsittelyt kahteen kertaan), jota vaalensin lorauksella kylmäpuristetua pellavaöljyä (ei ole välttämätöntä).
Tervatut istuintasot ja airot hioin heikkapaperilla kuumailmakäsittelyn jälkeen, käsittelin ne ensin ko. puuöljyllä ja lopuksi lakkasin vanhanajan venelakalla. Ainakin itse olen tyytyväinen lopputulokseen ja ovatpa sitä jotkut kommentoineen positiivisesti
Pelkästään öljyllä käsitellyt ylälaudat kuivahtivat liikaa säiden armoilla, joten öljysin ne kerran uudestaan heinäkuussa.
Se mitä tekisin (teen ensi keväänä toisin), niin käsittelen veneen sisäpuolelta yhden lautarivin enemmän tervakyllästeellä.
Ohessa kuvia lähtö- ja lopputilanteesta.
Tervatut istuintasot ja airot hioin heikkapaperilla kuumailmakäsittelyn jälkeen, käsittelin ne ensin ko. puuöljyllä ja lopuksi lakkasin vanhanajan venelakalla. Ainakin itse olen tyytyväinen lopputulokseen ja ovatpa sitä jotkut kommentoineen positiivisesti

Pelkästään öljyllä käsitellyt ylälaudat kuivahtivat liikaa säiden armoilla, joten öljysin ne kerran uudestaan heinäkuussa.
Se mitä tekisin (teen ensi keväänä toisin), niin käsittelen veneen sisäpuolelta yhden lautarivin enemmän tervakyllästeellä.
Ohessa kuvia lähtö- ja lopputilanteesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Vaneriveneen kunnostus/huolto
Kyllä kannatti tehdä!



- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Vaneriveneen kunnostus/huolto
Makeen näköinen!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!