Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Tässä vielä kuvia lahosta kaaresta eri kulmista ja myös kolmas kuva on vastapäisesta kaaresta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Mitä hi...a, sinähän olet saanut aikaiseksi jo niin puhdasta pintaa johon öljy imeytyy!
Ei se scraban käyttö ole mikään itsetarkoitus, mutta kuten Möstri sanoi, monessa tapauksessa hiomakone vain levittää pinnassa olevan mönjän pitkin pintaa, etenkin jos se, siis mönjä pääsee lämpenemään ja se pintaan tarttunut liiskattu lakka estää tehokkaasti sen öljyn imeytymisen.
Tässä tapauksessa on ilmeistä, että puu on niin kuivaa öljystä ja lakka niin kovaa, ettei se tahmaannu, joten hiomakone on ihan ok
Noissa lähikuvissa kaaresta, se laho ei näytäkkään niin pahalta, voi olla vain pinnassa? kaavi/hio siitä pinnasta pois, jos tulee tervettä puuta, niin voit selvitä melko vähin toimin.
Kertomasi perusteella se poijupaikka voi olla todella huono, koska kuten itsekin huomasit, aallot voivat tulla todella huonosta suunnasta veneen asennosta riippuen. En tiedä toimisiko, mutta voisikohan veneen laittaa ko paikkaan keula kohti tulevia aaltoja kahden poijun väliin tai perä rantaan kiinnitettynä, ettei tuuli käännä venettä poikittain niihin aaltoihin.

Ei se scraban käyttö ole mikään itsetarkoitus, mutta kuten Möstri sanoi, monessa tapauksessa hiomakone vain levittää pinnassa olevan mönjän pitkin pintaa, etenkin jos se, siis mönjä pääsee lämpenemään ja se pintaan tarttunut liiskattu lakka estää tehokkaasti sen öljyn imeytymisen.
Tässä tapauksessa on ilmeistä, että puu on niin kuivaa öljystä ja lakka niin kovaa, ettei se tahmaannu, joten hiomakone on ihan ok
Noissa lähikuvissa kaaresta, se laho ei näytäkkään niin pahalta, voi olla vain pinnassa? kaavi/hio siitä pinnasta pois, jos tulee tervettä puuta, niin voit selvitä melko vähin toimin.
Kertomasi perusteella se poijupaikka voi olla todella huono, koska kuten itsekin huomasit, aallot voivat tulla todella huonosta suunnasta veneen asennosta riippuen. En tiedä toimisiko, mutta voisikohan veneen laittaa ko paikkaan keula kohti tulevia aaltoja kahden poijun väliin tai perä rantaan kiinnitettynä, ettei tuuli käännä venettä poikittain niihin aaltoihin.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
No vihdoinkin vähän hyviä uutisia, kiitos Matti 
Minun päiväni kului nopeasti ja ehdin tunnin verran uhrata paattiin. Totesin että ylin plankku on piilossa tuon skantäkin (vai mikä se nyt olikaan nimeltään ) alla eikä siihen tahdo millään päästä käsiksi. Ei ainakaan ilman että joudun selälleni
miten tärkeää se on että sekin olisi puhdas sisäpuolelta? Onko sillä suuri merkitys vai riittääkö että ulkopuolelta on otettu puulle?

Minun päiväni kului nopeasti ja ehdin tunnin verran uhrata paattiin. Totesin että ylin plankku on piilossa tuon skantäkin (vai mikä se nyt olikaan nimeltään ) alla eikä siihen tahdo millään päästä käsiksi. Ei ainakaan ilman että joudun selälleni

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Seuraavaksi huomasin että sen lisäksi että se aiemmin todettu mätä kaari, on myös seuraava suurempi kaari veneen etupäähän mentäessä mätä, ja myös ne pienet kaaret näiden suurempien välissä on samalla korkeudella hieman epäillyttävän oloiset. Eli kaikissa melkein samalla korkeudella pehmeyttä. Argh! En mä kestä enää näitä vastonkäymisiä. Tässä on jo niin valtava kasa tekemistä ja joka sivunkääntö tuo ämpärillisen lisää. Enkä minä osaa tällaisia korjata. Hiominen, skrapaaminen, lakkaaminen ja maalaminen on yksi asia, mutta pilkkominen, sahaaminen ja täsmäleikkaukset eivät kuulu bravuureihini 

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
No sitten ajattelin että nuo kaksi pölkkyä kaskellä pohjaa jotka muodostavat kolmion, ovat kovasti tiellä kun skrapaan ja hion. Joten irroitin ne ja ajatuksena käsitellä ne irroitettuna ja sitten taas ruuvata kiinni. No, kun aloin ruuvata toista irti, huomasin että se näytti haljenneelta. Kun sain sen irti kokonaan huomasin että se on tavallaan vain kulma joka on irti siitä palkista. Uskaltaako saman palkin laittaa takaisin vain pitääkö uusia??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Kannattaa uusia. Noihan on aika risat jo. Toki. Voit liimata halkeaman umpeen tursottamalla väliin epoksia tai vaikka aralditia, mutta se on sellaista virittelyä. Ilmeisesti nuo rimat on tarkoitettu pitämään perän tralleja paikallan, eli ei ne ole niin kriittisiä osia. Hae jostain 50x50 puurimaa, siitä tuommoista sahailee. Käytä vanhaa mallina ja tee just samanlainen.
Kyllä se siitä lähtee. Työ tekijäänsä neuvoo. Sanovat
Kyllä se siitä lähtee. Työ tekijäänsä neuvoo. Sanovat

-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Ei nuo kauhean pahalta näytä, huonot osat puusta pois ja useammassa kohdassa selviää ihan pienillä paikkapaloilla jotka voi epoksilla kiinnittää. Myös tuo halkeama näyttää siltä että epoksia vain väliin ja puristimilla kiinni niin kestää kyllä. Todennäköisesti tuo on aiheutunut siitä että ruuvi on liian päässä ja/tai kunnollista alkureikää ei ole porattu.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Kun sitten sain punaiset palkit pois, näytti tältä. Huomattavasti helpompi päästä käsiksi. Ja toivottavasti ottamani alue on nyt sopiva seuraavaa käsittelyä varten, eli pö...ja onko se siis tosiaan sitten niin että muuta ei laiteta sisäpuolelle? Ei lakkaa niin kuin tässä nyt on? Vain punamultaa sinne missä sitä oli aikaisemminkin! Eli lyijymönjää ja ferrexiä, menikö nyt oikein? Ja mistä sitä lyijymönjää saa?
Tuli tässä mieleen että kun menen kajuutan sisäpuolelle niin onko miten tarpeellista ottaa lakka pois laudoista? Tarkoitan ne jotka ei ole veden kanssa kosketuksesse, eli ne ylimmät 4-5 lautaa. Tässä kun työmäärä kasvaa koko ajan ja pakolliset toimenpiteet lisääntyvät, on aika miettiä josko voisi jostai vähän fuskata ilman että paatti joutuu merenpohjalle heti kättelyssä ensi keväänä... Haluaisin tehdä kaiken kunnolla enkä halua avata paikkoja uudestaaan lähitulevaisuudessa, mutta toisaalta haluan kipparilakin päähäni ensi keväänä!
Tää pulkka lähtee jo käsistä ja kokonaisuuden hahmottaminen on melkein mahdotonta. Lista osista ja paikoista joita täytyy korjata on piiitkä ja vielä on koko sisäpuoli ja sisäpohja käymättä läpi. Joka uuteen paikkaan kun sorkin sormillani, löydän taas uuden korjattavan osan tai paikan...
Tänään olo tuntuu masentuneelta ja toivottomalta. Ehkä huominen tuo jotain hyvää mukanaan. Tai ehkä jos pääsen paljon pidemmälle istuintilan ja pilssin putsauksessa. Sekin olisi hyvä uutinen. Varsinkin jos paikat ovat ehjät ja hyvässä kunnossa!
Tuli tässä mieleen että kun menen kajuutan sisäpuolelle niin onko miten tarpeellista ottaa lakka pois laudoista? Tarkoitan ne jotka ei ole veden kanssa kosketuksesse, eli ne ylimmät 4-5 lautaa. Tässä kun työmäärä kasvaa koko ajan ja pakolliset toimenpiteet lisääntyvät, on aika miettiä josko voisi jostai vähän fuskata ilman että paatti joutuu merenpohjalle heti kättelyssä ensi keväänä... Haluaisin tehdä kaiken kunnolla enkä halua avata paikkoja uudestaaan lähitulevaisuudessa, mutta toisaalta haluan kipparilakin päähäni ensi keväänä!
Tää pulkka lähtee jo käsistä ja kokonaisuuden hahmottaminen on melkein mahdotonta. Lista osista ja paikoista joita täytyy korjata on piiitkä ja vielä on koko sisäpuoli ja sisäpohja käymättä läpi. Joka uuteen paikkaan kun sorkin sormillani, löydän taas uuden korjattavan osan tai paikan...
Tänään olo tuntuu masentuneelta ja toivottomalta. Ehkä huominen tuo jotain hyvää mukanaan. Tai ehkä jos pääsen paljon pidemmälle istuintilan ja pilssin putsauksessa. Sekin olisi hyvä uutinen. Varsinkin jos paikat ovat ehjät ja hyvässä kunnossa!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Moro Seesell
Siistiltähän noi pinnat alkaa näyttämään. Se lakkaus on ihan makuasia. Jotkut vetää vernissaa viimisiin kyllästekerroksiin, se tekee siihen senverran pintaa ettei kylläste huhtoudu niin nopeasti pois.
Säästä nyt jotain tekemistä tulevillekin talville. Ei kannata ihan kaikkea kerralla ahnehtia. Kuten aikaisemmin sanoin, niin ensin perustat kuntoon.
Kansi ja pohja vedenpitäväksi, pressut kuntoon. Sisäosat voi tehdä myöhemminkin. Rajaa työ vaikka siihen avotilaan, imee se lauta kyllästettä ulkopuoltakin. Putsaat sitten ne sisäosat seuraavassa vaiheessa.
Nortti
Siistiltähän noi pinnat alkaa näyttämään. Se lakkaus on ihan makuasia. Jotkut vetää vernissaa viimisiin kyllästekerroksiin, se tekee siihen senverran pintaa ettei kylläste huhtoudu niin nopeasti pois.
Säästä nyt jotain tekemistä tulevillekin talville. Ei kannata ihan kaikkea kerralla ahnehtia. Kuten aikaisemmin sanoin, niin ensin perustat kuntoon.
Kansi ja pohja vedenpitäväksi, pressut kuntoon. Sisäosat voi tehdä myöhemminkin. Rajaa työ vaikka siihen avotilaan, imee se lauta kyllästettä ulkopuoltakin. Putsaat sitten ne sisäosat seuraavassa vaiheessa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Kiitos taas vastauksistanne!
Nortti, kun sanoit että jättäisin sisätilat seuraavalle kerralle, niin tarkoitatko että jätttäisin myös sisätiloissa olevat pilssin ja pohjan sisäpuolen? Minä luulin että olisi tärkeätä putsata pilssi ja pohja puhtaaksi jotta kyllästys onnistuisi parhaiten. Vai tarkoititko että sisustusosat, kaapit, hattuhyllyt, katto ym sekä laidan ylemmät laudat voisi jättää ensi kertaam?
Niin, ja sitten kun nämä yllämainitut ongelmakohdat on selvitetty, on vuorossa kaikki raot ja halkeamat hyttirakennelmass ja esim kajuutan katon ja tuulilasin alareunan välinen rako sekä palkon muita vastaavanlaisia paikkøja...
Nortti, kun sanoit että jättäisin sisätilat seuraavalle kerralle, niin tarkoitatko että jätttäisin myös sisätiloissa olevat pilssin ja pohjan sisäpuolen? Minä luulin että olisi tärkeätä putsata pilssi ja pohja puhtaaksi jotta kyllästys onnistuisi parhaiten. Vai tarkoititko että sisustusosat, kaapit, hattuhyllyt, katto ym sekä laidan ylemmät laudat voisi jättää ensi kertaam?
Niin, ja sitten kun nämä yllämainitut ongelmakohdat on selvitetty, on vuorossa kaikki raot ja halkeamat hyttirakennelmass ja esim kajuutan katon ja tuulilasin alareunan välinen rako sekä palkon muita vastaavanlaisia paikkøja...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Siistiltä näyttää, kuvissa ainakin 
Kokonaisuuden hahmottamiseen tosiaan voi auttaa se mainitsemani kirjaviisaus... joku puuveneenhoidon opas tai mieluiten kerralla paras, eli Thomas Larssonin "Stora boken om träbåtsrenovering". Siinä on myös hyvä kuvitus, jos kieli tekee haittaa.
Tee ainakin pilssi ja sisälaidat nyt kuntoon, kun ovat noin hienosti esillä. Ihan keulasta perään saakka. Hattuhyllyjä ja muita ehtii nikkaroida myöhemminkin.

Kokonaisuuden hahmottamiseen tosiaan voi auttaa se mainitsemani kirjaviisaus... joku puuveneenhoidon opas tai mieluiten kerralla paras, eli Thomas Larssonin "Stora boken om träbåtsrenovering". Siinä on myös hyvä kuvitus, jos kieli tekee haittaa.
Tee ainakin pilssi ja sisälaidat nyt kuntoon, kun ovat noin hienosti esillä. Ihan keulasta perään saakka. Hattuhyllyjä ja muita ehtii nikkaroida myöhemminkin.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Kiitos Mösteri! Täytyy vain todeta että minusta tuntuu että nämä minun kuvani valehtelevat ememmän kuin 1000 sanaa
Täytyy etsiä tuo kitja käsiini. Kieli ei ole ongelma, enemmänkin pelastus
Mutta vaikka se olisikin äidinkielelläni kirjoitettu, niinkuin taitaa siis olla, niin kuvat varmaan sopivat minun oppimistyyliin paremmin. Opin paremmin seuraamalla muita kuin itse lukemalla.
Olisi muuten tosi hyödyllistä jos löytäisi jonkun säilytyspaikan jossa paljon puuveneitä. Silloin voisi olla talvellakin jonkinlaista sosiaalista toimintaa samalla kun veneet tulevat kuntoon
Jos vaikka joku puuveneilijä vuokraisi isooooon hallin mihin kaikki saa säilyttää ja tulla sopivaa maksua vasten.... Sinne voisi vaikka talven aikana järjestää kaikenlaista toimintaa, luentoja, kursseja ja exkurssioita. Ja vaikka tuoteseittelyitä jos tulee jotain uusia jännittäviä tuotteita ym... Sinne voitais tehdä suurempia yhteistilauksia(lakkaa, kemikaaleja, työkaluja, veneilytexstiilejä, puutavaraa, ym)!, ja sitten vaikka järjestää "korjauskursseja" ja vaikka saada alivuokralaiseksi jokin ihan oikea veneveistäjä jolle saa antaa tehtäväksi korjata vaikka mitä....
Sinne voitais ostaa yhteisiä suurempia työkaluja (esim veneromuttaja
) ja lainailla ideoita, materiaaleja, trailereita, pukkeja ym. Ja testaamalla muiden trailereita tai pukkeja ehkä huomaa helpommin mitä omalle veneelle olisi fiksuinta hankkia. Niin ja sitten olisi helppoa myydä ja ostaa tavaraa toisiltamme jos jää ylimääräistä tavaraa rempan jäljiltä tms.
Ja olishan se jotenkin turvallistakin olla vene jossain hallissa jossa tietää että aina joku hullu (
) siellä on väsäämässä venettään, eli tietää että joku aina valvoo...
Niin, ja jos jokin kuljetusfirma saa vihin, että on halli jossa monta venettä pitäis saada veteen ja pois, niin eiköhän sieltäkin sais jonkun hyvän tarjouksen ...
Noniin, ja nyt mielikuvituslaukkanappula pois päältä...
Eikai tuollainen kuitenkaan voi toteutua? Vai onko jo olemassa????
Mutta olishan se hauskaa! Tällä hetkellä tuntuu niin yksinäiseltä tämän uuden harrastukseni kanssa kun ei edes perhettä kiinosta kun tämä korjausvaihe ei ole heille niin antoisaa... Onhan tämä palsta suuri pelastus, kaikin tavoin, mutta vois olla vielä kivempaa saada ihan fyysisiä ystäviä ja sielukumppaneita joiden kanssa "hengailla" ym. En siis lainkaan valita tästä palstasta ja tässä syntyneistä kontakteista, vaan haluaisin ehkä lisää ja enemmän

Täytyy etsiä tuo kitja käsiini. Kieli ei ole ongelma, enemmänkin pelastus

Olisi muuten tosi hyödyllistä jos löytäisi jonkun säilytyspaikan jossa paljon puuveneitä. Silloin voisi olla talvellakin jonkinlaista sosiaalista toimintaa samalla kun veneet tulevat kuntoon

Sinne voitais ostaa yhteisiä suurempia työkaluja (esim veneromuttaja

Ja olishan se jotenkin turvallistakin olla vene jossain hallissa jossa tietää että aina joku hullu (

Niin, ja jos jokin kuljetusfirma saa vihin, että on halli jossa monta venettä pitäis saada veteen ja pois, niin eiköhän sieltäkin sais jonkun hyvän tarjouksen ...
Noniin, ja nyt mielikuvituslaukkanappula pois päältä...

Eikai tuollainen kuitenkaan voi toteutua? Vai onko jo olemassa????
Mutta olishan se hauskaa! Tällä hetkellä tuntuu niin yksinäiseltä tämän uuden harrastukseni kanssa kun ei edes perhettä kiinosta kun tämä korjausvaihe ei ole heille niin antoisaa... Onhan tämä palsta suuri pelastus, kaikin tavoin, mutta vois olla vielä kivempaa saada ihan fyysisiä ystäviä ja sielukumppaneita joiden kanssa "hengailla" ym. En siis lainkaan valita tästä palstasta ja tässä syntyneistä kontakteista, vaan haluaisin ehkä lisää ja enemmän

-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Tänään sain taas pienen hetken aikaa jatkaa projektia. Koska en voinut kuvitella itseni skrapaavan lakkaa aivan perässä, peräkanmen alla, kun edessä oli peräpenkin perätuki, niin irroitin senkin, ja heti näytti helpommalta. Skrapasin vähän eteenpäin kunnes piti lähteä lapsia hakemaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Miten vakavana te näette tämän haljenneen laudan? Ei se ainakaan kauniilta näytä...
En halua kuulla että koko paatti pitää purkaa jotta lankun sais vaihdettua uuteen.... Olin näkevinäni jossain muuallakin samantapaisen ongelman, jossain päin paattia.
Minun täytyy palata noihin mätiinmkaariin vähän,myöhemmin, kun olen putsannut lakat ja mömmöt pois. Koitan keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ettei pää mene vielä enemmän sekaisin
En halua kuulla että koko paatti pitää purkaa jotta lankun sais vaihdettua uuteen.... Olin näkevinäni jossain muuallakin samantapaisen ongelman, jossain päin paattia.
Minun täytyy palata noihin mätiinmkaariin vähän,myöhemmin, kun olen putsannut lakat ja mömmöt pois. Koitan keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ettei pää mene vielä enemmän sekaisin

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...
Ainiin, ja sitten oli tuollainen haljennut ylin lauta.maisäpuolelta näkee kuinka aurinko paistaa sisään... Joku sanoinettei tuo ole niin vakavaa ja että se varmaan turpoo kiinni.... Liekö näin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.