Viesti
Kirjoittaja Seesell » 13 Elo 2015 11:03
Ahaa, kyllä minä mietin myös tuota, mutta totesin että tekemällä "nurinpäin" säästäisin korkeudessa 10 cm ja sitten nokkapyörien kiinnittäminen kulmiin helpottuisi kun pitkittäisrima mihin ne tulee on korkeammalla maasta. Jos nokkapyörän kiinnike on maan tasalla, tai siis maata vasten olevan pitkittäispalissa kiinni, niin silloin nokkapyörää ei saa veivattua alta pois, eli häviäisin ainakin 20-30 cm korkeutta tällä tavalla. Veneen korkeus on laskelmieni mukaan n.190cm kölistä kattoon ja autotallin oviaukko on korkeudeltaan n. 215cm. Eli jos vene olisi lattiatasolla jäisi 25cm hyvää katon ja oviaukon kohdalla.
1) Minun menetelmälläni: lisätään veneen korkeuteen (190 cm) poikittaispalkkien korkeus (10cm) ja tämän lisäksi kölin allaoleva pitkittäis"rima tai plankku" (50x100)) eli yhteensä 190cm + 15cm. Tällöin hyvää on vielä 10cm oviaukkoon nähden, joka riittää siihen että nokkapyörät voi laskea alas riittävästi niin että koko helahoita on liikutettavissa.
2) rakenteellisesti fiksumpi menetelmä: jos pitkittäispalkit ovat alimpana, tulee niiden korkeuden lisäksi pikittaispalkkien korkeus, ja silloin puhutaan jo 20cm veneen korkeuden lisäksi, eli yhteensä 210cm. Tähän täytyy vielä lisätä kölinallaoleva pitkittäisplankku 50x100, eli se 5cm jolloin koko höskä olisi 190+20+5= 215cm. Eli juuri oviaukon korkeus. Tähän täytyy vielä saada jotain rakennelman alle että sen saisi liikuteltua, eli samat nokkapyörät. Mutta se ei vaan mahtuisi sisään :(
Olen pohtinut ja kärsinyt tästä koska haluaisin tietenkin rakentaa jotain kestävää, fiksua ja toimivaa joka mahtuisi ovesta sisään. Mitta kun en ole insinööri niin keksin vaan jotain mikä on ei niin fiksua joka saattaa kestää muutaman tunnin mutta joka mahtuu ovesta sisään.
En keksi miten saisin molemmista menetelmistä parhaat puolet yhteen ja samaan kelkkaan :(
Eli ongelma on se että veneen kölin alla pitäisi olla mahdollisimman vähäinen maavara ja sivuilla tarpeeksi korkeutta että kulmiin sais turvallisesti nokkapyörän kiinnikkeet kiinni, niin että pyörät halutessaan saa alas ja pyörimään tai toisaalta kokonaas pois alta niin että kelkka on kiinni maassa, esim kuljetusten ajaksi ym. Keksittekö menetelmän millä tämä kaikki voisi toteutua?
Kiitos todella paljon palautteistanne, neuvoistanne, näkemyksistänne ja kokemustenne jakamisesta!!
Arvostan niitä hyvin paljon!
Niin, ja onneksi mikään ei ole vielä pultattu kiinni :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.