limisauman tiivistys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jkorkia

limisauman tiivistys

Viesti Kirjoittaja jkorkia » 08 Elo 2015 20:55

Morjens kaikille,

Olen rookie näissä hommissa ja kyselen kaikkea tyhmää täällä :D

Veljeni kanssa rakensimme jenkki mallisen puuveneen jossa oli aihio valmiina. Innostus syttyi ja ajattelin piirustusten mukaan rakentaa itse alusta asti veneen.

Olen tässä viimeiset viikot opiskellu aihetta jne. Vene olisi limisaumainen.

Kysymys kuuluukin, että millä saumat tiivistetään?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Northling
Viesti:

Re: limisauman tiivistys

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Elo 2015 21:46

Moro

Siihen on montaakin tapaa ja käytäntöä riippuen alueesta ja perimästä...
Perinteinen tapa länsirannikolla (siis suomen) on ollut tervattu pellava- tai hamppu-nööri tai kangasrivettä.
Nykyään monet ammattiveistäjätkin käyttävät PU-massaa.
Se kannattaa kuitenkin muistaa että kaikki PU-massat eivät kestä pitkäaikaista pellavaöljykyllästystä.

Tärkeää olisi että sauma on itsessään jo tiivis ja pinnat sopivat koko alalta yhteen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

snurra

Viesti Kirjoittaja snurra » 09 Elo 2015 10:47

Mitään tiedä, mutta veistäjältä kuullut että sikatyyppiset massat eivät pitkänpäälle luotettavia, rakojen eläminen kosteuden vaihdellessa irrottaa väkisin massaa pinnoista/halkeilee. Eikö puuvillanyöri kyllästettynä myös ihan käypänen?

jkorkia

Viesti Kirjoittaja jkorkia » 09 Elo 2015 11:51

Nii ja semmonen tuli mieleen et mitä puuta noissa kylkilaudoissa kannattaa käyttää? käykö suomalaiset puut vai pitääkö olla jotain jalompaa?

Remonen

Viesti Kirjoittaja Remonen » 09 Elo 2015 12:02

Moi. Itse käytän mäntylauta veneissä saumassa narua, joka on kyllästetty tervalla ja mehiläisvahalla. Naru pellava sekoitusta ja sopivan paksua, että sormin puristamalla menee lyttyyn, siis aivan ohueksi. Ja lautana jo mainittu hyvälaatuinen kotimainen mänty.
Puu ja veneverstas Remonen

Vastaa Viestiin