Minkälaista puurimaa veneeseen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Mikke123

Minkälaista puurimaa veneeseen?

Viesti Kirjoittaja Mikke123 » 08 Elo 2015 16:59

Olen aloittamassa pienen katamaraanin rakennusta, materiaalina vaneri joka päällystetään lasikuidulla. Veneen runkorakennetta vahvistetaan puurimoilla, joilla myös reunustetaan kaikki laipiot. Englanninkielisissä piirrustuksissa tukirimojen materiaali on "Fir" 20x20mm, jonka itse kääntäisin männyksi?
Eli minkälaista rimaa tuohon tarkoitukseen kannattaisi ostaa, puukeskukselta jonkinlaista mäntyrimaa, mutta pitääkö minun osata vielä kertoa jotain tarkempia laatuluokituksia tai vastaavia jotta rima olisi oikeanlaista?

Samoissa piirrustuksissa peräsimen tukirakenteen materiaalina on "spruce" -rima, joka saattaisi tarkoittaa kuusta? Minkähän takia tuo tehdään eri puulajikkeesta, eikö sitä voisi tehdä samoista rimoista mitä muitakin rakenteita?

Warjo

Re: Minkälaista puurimaa veneeseen?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 08 Elo 2015 17:19

Kuusia ovat molemmat, sekä fir, että spruce.
Ei kai tuolla ole niin suurta merkitystä, että minkänimistä puuta kaariin laittaa, vaan että se on sopivaa siihen tarkoitukseen?
Mänty on yleensä harvasyistä, ei välttämättä hyvä. Jotain tiheäsyistä puuta tuohon tarkoitukseen laittaisin.
Ja minä en kyllä tiedä sitten mitään puuveneen rakenteista, joten viisaammat antakoot oikeat ohjeet 8-|
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin