Moi,
Millaiset kuomut teillä on? Minkä malliset, muotoiset, materiaali, kiinnitys, ja mitä muuta kanattaa ottaa huomioon? Mitä ne voi maksaa reilu 6m fiskarille? Onko niin että kuomu suojaa vedeltä ym ja vene pysyy parempana? Vai joutuuko kuitenkin lakkaamaan joka vuosi myös kuomun allaolevat osat?
Miten tilataan ja saadaan tarjous kuomusta kun ei ole valmista kaavaa tai kuvaa jonka perusteella hinta lasketaan?
Minkä firman kuomua suosittelette? Onko materiaaleissa eroja? Entä hinta/pelvelu/ tyytyväisyys?
Kuuluuko kuomu perinteisen fiskarin varustukseen vai onko se ennemmin "kaupunkilaisveneilijän" (kuten minä) tapa minimoida työtehtäviä kun on syys/keväthuollon aika? Ovatko "vanhat viikingit" käyttäneet kuomuja kun nämä fiskarit ovat olleet uusia vai ovatko kuomut tulleet paljon myöhemmin? mitä oikeastaan yritän kysyä, onnistumatta siinä täysin, on se, että pilaako kuomu hyvän fiskarin vai istuuko mielestänne kuomu hyvin vanhaan puuveneeseen? Kun laitetaan noita neppareita ympäriämpäri venettä, niin eikö se tee lakkaamisesta/hiomisesta/kyllästämisestä/putsaamisesta ym. Tosi paljon työläämmäksi? Vai otetaanko nepparit aina irti kun ne työt tehdään?
Ei ikinä kuomua tai edes venettä ennen omistaneena, en oikein tiedä miten asennoitua kuomun "to be or not to be" vastakkainasetteluun...
Kuomu takatilaan
- Huovari
Re: Kuomu takatilaan
Minulle tuli tarve viime talvena korjauttaa kymppimetrisen fiskarini avotilan kuomua. Korjaukset teki Verhoomo Kuosi. Korjailut maksoivat muutaman satasen. Kyselin samalla uuden kuomun hintaa ja se olisi muistaakseni ollut 1500-2000 euroa vanhaa kuomua mallina käyttäen. Joku toinen verhoomo arvioi uuden kuomun hinnaksi 2500-3000 euroa. Vertailun vuoksi satamakuomu vanhaan Busteriini maksoi kymmenkunta vuotta sitten n. 700 euroa. Korjattuun kuomuun olen ollut tyytyväinen. Palveluunkin olin tyytyväinen kun kuomu sekä haettiin että palautettiin suoraan työpaikalle niin ei joutunut itse ajelemaan minnekään.
Asiansa osaava kuomumaakari tulee kyllä ottamaan veneestä mitat ja tekee tarjouksen. Ja jos kaupat tekee uudesta kuomusta niin varmasti tekijä sovittaa sitä niin monta kertaa, että istuu hyvin paikoilleen. Jos itse teettäisin uuden kuomun niin kiinnittäisin huomiota ulkonäköön eli että muoto seurailisi sulavasti veneen kattolinjaa.
Mielestäni kuomu on lähes välttämättömyys. Sadevedet pysyy poissa ja aurinko ei polta sisäpintoja. Kuomun kanssa en ole ajanut, mutta kaipa tukeva kuomu pitäisi pahemmat roiskeet pois kovemmassa kelissä, vaikka toisaalta tuulipintaa tulee enemmän. Neppareiden kanssa tuskailin kun ensimmäistä kertaa venettä lakkasin. Päätin, että jätän paikoilleen. Järkeilin, että näin ei ruuvinreiät väljisty turhaan jos niitä joka vuosi joutuu availemaan. Kiersin siis nepparit sudilla ja jäljestä tuli ainakin omat laatukriteerit täyttävää.
Asiansa osaava kuomumaakari tulee kyllä ottamaan veneestä mitat ja tekee tarjouksen. Ja jos kaupat tekee uudesta kuomusta niin varmasti tekijä sovittaa sitä niin monta kertaa, että istuu hyvin paikoilleen. Jos itse teettäisin uuden kuomun niin kiinnittäisin huomiota ulkonäköön eli että muoto seurailisi sulavasti veneen kattolinjaa.
Mielestäni kuomu on lähes välttämättömyys. Sadevedet pysyy poissa ja aurinko ei polta sisäpintoja. Kuomun kanssa en ole ajanut, mutta kaipa tukeva kuomu pitäisi pahemmat roiskeet pois kovemmassa kelissä, vaikka toisaalta tuulipintaa tulee enemmän. Neppareiden kanssa tuskailin kun ensimmäistä kertaa venettä lakkasin. Päätin, että jätän paikoilleen. Järkeilin, että näin ei ruuvinreiät väljisty turhaan jos niitä joka vuosi joutuu availemaan. Kiersin siis nepparit sudilla ja jäljestä tuli ainakin omat laatukriteerit täyttävää.