Pesäpaatti,
Kiitos --- ongelma lienee tuossa se, että en tiedä mistä loivemman potkurin saisi kokeiluun.
Kokonaisuushan on seuraava: vene on minulle uusi -- näin sen ja minun vaan oli pakko ostaa se

Olen purjehtinut ikäni ja siksi tällaisessa laitteessa on nyt oma viehätyksensä -- mutta myös paljon asioita joita en ymmärrä. Vene on veneenveistäjän kunnostama, joten kaikki mikä on puuta on todella loistavassa kunnossa. Mutta muu onkin sitten niin ja näin.
Ensitöikseni laitoin ohjauksen kuntoon -- uudet vaijerit, pylpyrät .... . Sen jälkeen kävin koneen pintapuolin läpi --- vaihdoin tulpat, alapään öljyt, säädin tyhjäkäynnin jne. Mutta mulla ei ole kokemusta tällaisesta 40 vuotta vanhasta perämoottorista enkä oikein osaa vastata onko koneessa kaikki hyvin. Se lähtee käyntiin yleensä helposti, ottaa hyvin kierroksia, ei erityisemmin savuta. Peräöljyn mukana tuli vaihossa ensin vettä, ja ajattelin nypätä veneen ylös ensi viikolla ja katsoa onko kerännyt öljynvaihdon jälkeen uutta vettä. Lisäksi kone hyppää silloin tällöin vauhdissa vaihteelta pois, mutta se on varmaan ton kauko-ohjauslaitteen säädöistä kiinni. Muuten kaikki tuntuu olevan ok.
Nyt tilanne on se että kun laitan kaasua, niin nokka vaan nousee, meteli lisääntyy, ja vaihtia ei tuu lisää. Jotenkin musta tuntuu että ei tässä kierroksia enempää tarvittas vaan joko perään kantavuutta tai sitten voiman suuntautumista enemmän alas. Mutta en tiedä .... olisikohan Tampereella joku asiantuntija joka haluaisi auttaa