Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Ja tässä sitten polttoaine vekotin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Ja tässä tuuletusventtiili...
Ja siitä piti vielä sellainen asia kysyä: Näette kuvissa minkänäköinen pienen hytitn sisäkatto on. Mielestäni se näyttää siltä että se olisi saanut liikaa kosteutta. Veneen isompi katto on jo irroitettu ja se uusitaan, mutta se olikin aivan laho. Ulkopuolelta tämä pieni taas mielestäni näyttää ja kuulostaa kuin olisi suht kunnossa. Ja jos tämän pienen uusisi, olisi se huomattavasti hankalampi tehdä kuin iso katto. Tämän pienen päällä lepää tuulilasi ja muu ison hytin konstruktio. Tai ei se mikään iso hytti ole, mutta kun en osaa noita sanoja venekielellä
Mitä kuvassaolevalle sisäkatolle pitäisi tehdä? Se on siis vaneria, ymmärtääkseni...
Ja siitä piti vielä sellainen asia kysyä: Näette kuvissa minkänäköinen pienen hytitn sisäkatto on. Mielestäni se näyttää siltä että se olisi saanut liikaa kosteutta. Veneen isompi katto on jo irroitettu ja se uusitaan, mutta se olikin aivan laho. Ulkopuolelta tämä pieni taas mielestäni näyttää ja kuulostaa kuin olisi suht kunnossa. Ja jos tämän pienen uusisi, olisi se huomattavasti hankalampi tehdä kuin iso katto. Tämän pienen päällä lepää tuulilasi ja muu ison hytin konstruktio. Tai ei se mikään iso hytti ole, mutta kun en osaa noita sanoja venekielellä

Mitä kuvassaolevalle sisäkatolle pitäisi tehdä? Se on siis vaneria, ymmärtääkseni...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Muurahaisiin en osaa sanoa mitään mutta muissa askareissa ehkä osaan auttaa.
Kannen osalta itse tekisin niin että irrottaisin ylimääräiset läpiviennit (polttoaineen täyttöaukko,kaiteet), jos ne on järkevästi irroitettavissa ja takaisin kiinnitettävissä. Jos ne on hankalia niin en lähtisi ottamaan irti. Sen jälkeen kannen saumaus, hionta, kyllästys ja lakkaus. Lakkauksen jälkeen sitten taas kaiteet paikoilleen ja sikaa ruuvien kohdalle väliin. Tällöin saa hyvin putsattua myös näiden alta aineet pois ja saadaan yhtenäinen lakkapinta.
Sisäkatosta on vaikea sanoa näkemättä mitä sille tekisi. Tuo näyttäisi ainakin vanerilta ja siltä että lakka on lähtenyt siitä irti. Jos puu on tervettä niin skaraballa ja kuumailmapuhaltimella vanhat lakat veks ja uusi lakkapinta. Jos siistiä lakkapintaa ei siihen enää saa aikaiseksi niin voisihan sen maalatakkin.
Kannen osalta itse tekisin niin että irrottaisin ylimääräiset läpiviennit (polttoaineen täyttöaukko,kaiteet), jos ne on järkevästi irroitettavissa ja takaisin kiinnitettävissä. Jos ne on hankalia niin en lähtisi ottamaan irti. Sen jälkeen kannen saumaus, hionta, kyllästys ja lakkaus. Lakkauksen jälkeen sitten taas kaiteet paikoilleen ja sikaa ruuvien kohdalle väliin. Tällöin saa hyvin putsattua myös näiden alta aineet pois ja saadaan yhtenäinen lakkapinta.
Sisäkatosta on vaikea sanoa näkemättä mitä sille tekisi. Tuo näyttäisi ainakin vanerilta ja siltä että lakka on lähtenyt siitä irti. Jos puu on tervettä niin skaraballa ja kuumailmapuhaltimella vanhat lakat veks ja uusi lakkapinta. Jos siistiä lakkapintaa ei siihen enää saa aikaiseksi niin voisihan sen maalatakkin.
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Tuossa kuvan vanerissa on aikalailla kosteusvaurioita. Onko kannen alusvaneri samassa kunnossa ?
Koska kannen saumaus on melko hintava materiaali investointi niin kannattaa koputella ja tökkiä vanerin kunto kunnolla selväksi. Ei liene järkevää jättää alle mätä vaneri.
Jos vaneri menee vaihtoon saumaurien kunnostus käy helposti irtonaisiin rimoihin jyrsimellä.
Aleksi
Koska kannen saumaus on melko hintava materiaali investointi niin kannattaa koputella ja tökkiä vanerin kunto kunnolla selväksi. Ei liene järkevää jättää alle mätä vaneri.
Jos vaneri menee vaihtoon saumaurien kunnostus käy helposti irtonaisiin rimoihin jyrsimellä.
Aleksi
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Samaa mieltä kallerin kanssa. Keulapulpetin (siis sen keulakaiteen) kiinnitys olisi varmaan hyvä tehdä niin, että kannen ja kaiteen väliin laittaisi Sikaa ja millin tai kahden paksuiset prikat, joilla Sikakerros tulisi paksummaksi. Ehkä Sikaflex 291.kaller kirjoitti:Muurahaisiin en osaa sanoa mitään mutta muissa askareissa ehkä osaan auttaa.
Kannen osalta itse tekisin niin että irrottaisin ylimääräiset läpiviennit (polttoaineen täyttöaukko,kaiteet), jos ne on järkevästi irroitettavissa ja takaisin kiinnitettävissä. Jos ne on hankalia niin en lähtisi ottamaan irti. Sen jälkeen kannen saumaus, hionta, kyllästys ja lakkaus. Lakkauksen jälkeen sitten taas kaiteet paikoilleen ja sikaa ruuvien kohdalle väliin. Tällöin saa hyvin putsattua myös näiden alta aineet pois ja saadaan yhtenäinen lakkapinta.
Sisäkatosta on vaikea sanoa näkemättä mitä sille tekisi. Tuo näyttäisi ainakin vanerilta ja siltä että lakka on lähtenyt siitä irti. Jos puu on tervettä niin skaraballa ja kuumailmapuhaltimella vanhat lakat veks ja uusi lakkapinta. Jos siistiä lakkapintaa ei siihen enää saa aikaiseksi niin voisihan sen maalatakkin.
Venealeksille kommentti: kansirimojen allahan ei taida olla vaneria lainkaan...
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Joo, eli siis tarkennukseksi:
Polttoainetäyttöreikä/aukko/vaimiksisitäsitäkukinhaluaakutsua ;) on kannen läpimenevä, kuten mäissä samoissa kuvissa näkyy
Polttoainetäyttöreikä/aukko/vaimiksisitäsitäkukinhaluaakutsua ;) on kannen läpimenevä, kuten mäissä samoissa kuvissa näkyy
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Ja sitten tuuletusventtiili taas on vanerista tehdyn kajuutan katon päällä. Ja tämä vanerikatto on sisältäpäin mielestäni ikävän näköinen, kuten näissä kuvissa huomaa...tai siis oikeastaan näkyy aika huonosti, mutta ensimmäisen kuvan tuulilasin edessäoleva pieni katto on se jossa on tuuletusventtiili ja joka on sisältä ikävän näköinen vaikka se ulkoapäin näyttää mielestäni aika hyvältä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Joo, ja siis kaikki helat jotka on kiinnitetty kanteen, ja irroitettavissa kohtuullisella vainannäöllä, kannattaa irroittaa ja tiivistää jollakin Sikalla.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Noniin,
Nyt on keulapulpetti (nyt tiedän mikä sekin on
irroitettu ja samoin tuuletusventtiili ja polttoaineen täyttöaukko. Tässä vähän kuvia joissa näkyy mm miten syvät ja paksut kannen saumaukset ovat ( näkyy kuvassa joss polttoainetäyttöaukon jäljiltä reikä ja siinä kansirimanmpoikkileikkaus ja sauman poikkileikkaus näkyvissä. Luulin muuten että nämä kannen rimat olisivat olleet paljon paksummat, mutta ehkä ne ovat normaalit?
Keulapulpetti oli tosi hankala irroittaa koska vene on pieni sisältä ja ulkoa ja minä taas en...
Tuuletusventtiili irtosi helpolla. Mietin että onko katto jossa se oli kiinnitetty kosteusvaurioitunut. Kuvassa näyttää mielestäni ikään kuin olisi kostea kojta reijän ympärillä. Vai kuvittelenko vaan?
Nyt on keulapulpetti (nyt tiedän mikä sekin on

Keulapulpetti oli tosi hankala irroittaa koska vene on pieni sisältä ja ulkoa ja minä taas en...
Tuuletusventtiili irtosi helpolla. Mietin että onko katto jossa se oli kiinnitetty kosteusvaurioitunut. Kuvassa näyttää mielestäni ikään kuin olisi kostea kojta reijän ympärillä. Vai kuvittelenko vaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Ja tässä vielä kuva paikoista joissa keulapulpetti oli kiinni. Paikat vaikuttivat jotenkin vähän kuluneilta. Kun noita joskus taas lähtee kiinnittämään paikoilleen, niin mitä pultteja/ruuveja/prikkoja kannattaa käyttää? Olin hyvin yllättynyt että keulapulpetin kiinnittämiseen ei olltu käytetty prikkoja. Eli kannen alla oli mutteri suoraan kiristetty piukkaan kantta vasten jolloin se on syönyt puun sisään ja oli todella hankala irroittaa plus että nyt se kohta on todella kulunut kannessa. Kannen päällä taas pultti meni suoraan pulpetinjalan läpi ilman prikkaa, jolloin pultin pää on suurentanut reikää pulpetinjalassa. Jotenkin mielestäni hiukan yllättävää että näin on tehty kun kaikki muu tähän asti on ollut niin hyvin suunniteltu ja vaivalla toteutettu. Ehkä tämä on jokin jälkiasennus, ettei olekaan veistäjän asentama?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Tuuletusventtiilin ympärillä vaneri on ollut märkänä pitkään, mutta ei minusta ainakaan näytä vahingoittuneelta. Vanerin pintaviilu ei näytä kupruilevan. Keulapulpetin kiinnityskohdissa puussa saattaa olla pintalahoa, mutta se selviää kun kaapii ja puhdistaa ne kohdat. Kyseessä on vähän ehkä harrastelijamainen viritys. Mitoituskin on epäonnistunut, kun pulpetin takatassun toinen kiinnityspultin reikä osuu kansipalkin viereen niin ettei ole tilaa prikalle ja mutterille, vaan on jouduttu käyttämään pitkä puuruuvia. Vähän kovertamalla palkkia voisi sittenkin saada siihen tilaa prikalle ja mutterille.
Mielestäni olisi tärkeää varmistaa jatkossa, että kiinnityskohtien alle ei pääse vesi. Helan ja kannen väliin aina prikkoja niin, että Sikasta tulee ainakin parin millin paksuinen kerros, joka sallisi vähän liikkumista ennenkuin massa irtoaa joko kannesta tai metallista.
Mielestäni olisi tärkeää varmistaa jatkossa, että kiinnityskohtien alle ei pääse vesi. Helan ja kannen väliin aina prikkoja niin, että Sikasta tulee ainakin parin millin paksuinen kerros, joka sallisi vähän liikkumista ennenkuin massa irtoaa joko kannesta tai metallista.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Mä tulen hulluks tämän projektin kanssa! Paikkaat yhden reijän ja viisi uutta syntyy...
Palaan tuohob hetken päästä kunhan kysyn ensin tämän: miten tarkasti nuo saumat pitää putsata? Olen luonteeltani täydellisyyteen pyrkivä ja se tekee välillä elämästä todella vaikean ja hitaasti etenevän. Tuntuu siltä että jos paljon vielä hinkaan noita uria, niin urien leveys on isompi kuin itse rimat ;) Eli miten tarkasti olette ottaneet urat?
Ja sitten tuohon reikämäärään...
Eli nyt kun olen kaiket lakat ottanut pois ja vähän hionut hyttikonstruktion pintoja, olen huomannut että tämän rakennelman saumoissa on massaa hävinnyt, tai siis rako on auennut. Sama koskee tuulilasin karmien saumat sekä kohta jossa tuulilasi karmit kohtaa kannen. Pitäisikö koko konstruktio ottaa irti, putsata saumavälit ja liimata tai jotain yhteen taas?
Mielestäni juuri näistä saumoista on vuotanut vettä sisään. Tämän näkee selvästi sisäkuvistamjoita laita vähän myöhemmin...
Tässä vähän kuvia...
Palaan tuohob hetken päästä kunhan kysyn ensin tämän: miten tarkasti nuo saumat pitää putsata? Olen luonteeltani täydellisyyteen pyrkivä ja se tekee välillä elämästä todella vaikean ja hitaasti etenevän. Tuntuu siltä että jos paljon vielä hinkaan noita uria, niin urien leveys on isompi kuin itse rimat ;) Eli miten tarkasti olette ottaneet urat?
Ja sitten tuohon reikämäärään...
Eli nyt kun olen kaiket lakat ottanut pois ja vähän hionut hyttikonstruktion pintoja, olen huomannut että tämän rakennelman saumoissa on massaa hävinnyt, tai siis rako on auennut. Sama koskee tuulilasin karmien saumat sekä kohta jossa tuulilasi karmit kohtaa kannen. Pitäisikö koko konstruktio ottaa irti, putsata saumavälit ja liimata tai jotain yhteen taas?
Mielestäni juuri näistä saumoista on vuotanut vettä sisään. Tämän näkee selvästi sisäkuvistamjoita laita vähän myöhemmin...
Tässä vähän kuvia...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Ja tässä sisäkuvia. Kojetauluun, tai siihen hattuhyllymäiseen missä kaikuluotain on kiinni, on tullut vettä sisään. Onkohan tullut edestäpäin ? Ainakin on tullut kulmista sisään, ehkä missä nuo kulkuvalot ovat? Toisessa kuvassa näkee että koko ikkunan alareuna, kajuutan sisäpuolella on vuotanut vettä, juuri siitä,paikasta missä aikaisemman viestin ulkoa avautunut sauma on...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Näissä "before" kuvissa näkee paremmin ehkä mikä on ollut tilanne ja mikä on ongelma...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?
Mielenkiintoista. Kun en ole veneenrakentaja, niin en ole tullut miettineeksi miten tuollaiset rakenteiden väliset saumat on suunniteltu. Esimerkiksi tuulilasin karmin ja hytin katon välinen liitos. Onko siinä vain pyritty sovittamaan osat hyvin toisiinsa, vai onko väliin laitettu jotakin tiivisteeksi. Esimerkiksi jotakin kittiä? Liimaa?Seesell kirjoitti:...miten tarkasti nuo saumat pitää putsata? Olen luonteeltani täydellisyyteen pyrkivä ja se tekee välillä elämästä todella vaikean ja hitaasti etenevän. Tuntuu siltä että jos paljon vielä hinkaan noita uria, niin urien leveys on isompi kuin itse rimat ;) Eli miten tarkasti olette ottaneet urat?
Ja sitten tuohon reikämäärään...
Eli nyt kun olen kaiket lakat ottanut pois ja vähän hionut hyttikonstruktion pintoja, olen huomannut että tämän rakennelman saumoissa on massaa hävinnyt, tai siis rako on auennut. Sama koskee tuulilasin karmien saumat sekä kohta jossa tuulilasi karmit kohtaa kannen. Pitäisikö koko konstruktio ottaa irti, putsata saumavälit ja liimata tai jotain yhteen taas?
Mielestäni juuri näistä saumoista on vuotanut vettä sisään. Tämän näkee selvästi sisäkuvistamjoita laita vähän myöhemmin...
Tässä vähän kuvia...
Jos sellainen sauma nyt selvästi vuotaa, niin ainakin siitä silloin puuttuu hyvä sovitus. Jotakin siihen rakoon pitää nyt laittaa. Mielestäni sen ei pitäisi olla ainakaan mitään polyuretaanimassaa, koska rako on aivan liian pieni sellaiselle. Ehkä vain rivettä mihin mahtuu, ja sitten lakkaa tai maalia päälle? Olisi hauska kuulla, mitä joku veneenrakentaja sanoo.
Niiden kansisaumojen putsauksesta sanoisin, että tietenkin kaikki vanha massa pitäisi saada pois jotta uusi massa voisi tarttua terveeseen ja sileään puupintaan. Täydellisyyteen ei kuitenkaan voi päästä, joten pitää hyväksyä se, että uusi massa joissakin kohdin saa luvan kiinnittyä vanhaan massaan. Periaatteessa uusi massa kyllä kiinnittyy vanhaan, samantyyppiseen massaan. Jos vanha on hyvin kiinni, niin se kelpaa kiinnityspinnaksi, mutta ei sitä voi pitää yhtä varmana alustana kuin ehjä, primeroitu puu. Jos joka asiassa pyrkii täydellisyyteen, niin hommasta ei tule koskaan valmista.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."