Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Heinä 2015 12:03

Seesell kirjoitti:Ahaa, tarkoitat siis että ne pitäisi leventää? Tällä hetkellä ne ovat n.3mm leveitä. Miten leiveiksi mielestäsi kannattaisi ottaa. Sinänsä ne puutkaan eivät ole kovin leveitä, enkä haluaisi että saumaa näyttäisi vievän liikaa maata puun kustannuksella... Tietenkin pitävyys on tärkein mutta silmäkin saisi lepää ;)
Entä syvyys? Se on ollut 4-5mm paikkeilla niissä avatuissa paikoissa. Huomasin muuten että joissakin paikoissa on uraan isketty nauloja. Miten normaalia tämä on? Tämä voi olla vähän harmillista kun yrittää jyrsimellä, voisin kuvitella. En ole muuten ikinä jyrsimellä vetänyt. Kun sillä vetää uraa pitkin, vetääkö se toiseen suuntaan vai saako sen kulkemaan nätisti suoraan ilman että järsii ja karkaa liikaa toiselle puolell niin että kansi tulee näyttämään Hangonkeksiltä :)

Oletteks te muuten huomanneet, että mitä enemmän te vastaatte kysymyksiini, sitä enemmän minulla vaikuttaa olevan kysyttävää :) Tämä on minulle valtava ja kiintoisa ja koukuttava oppimisprosessi ja toivottavasti ensi kesänä häämöttää onnellinen vesillelasku ja euforisia värinöitä Yanmar 2GM20 paukkeessa...

Tuhannet kiitokset taas kaikesta vaivannäöstänne!
En tarkoittanut että saumaa levennettäisiin pinnasta, toisen kuvaviestin eka kuvassa näyttää saumat olevan kartiokkaat ?? nimenomaan näyttää, tarkoitin, että sauman tulee olla sen 3-4mm myös sieltä 5mm syvyydeltä=jos massaa on vaan 1mm leveydeltä alhaalla , niin puun kutistuessa se ei kestä kiinni molemmin reunoin vaan repeää jommastakummasta rimasta irti, joka todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin aiheuttaa vuotoa.

Tuollainen tekee linjarin sivua apuna käyttäen siistiä 4mm uraa, ei hae sivusuunnassa kuten yläjyrsin(ainakin käyttäjän hiukan harjaannuttua 8] )
tosin ei aivan päähän asti, päät tehtävä käsityökaluin;
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... yrsin#spca
muutamat naulankannat ei paljoa paina, tietysti terä tylsyy hieman.
ne naulat saattavat olla jopa niin syvällä=yli 5mm ettei edes tapaa.
Tietysti, jos pelkkä entisten massojen puhdistus on riittävä, niin turhaa on tehdä ylimääräistä!!

JariR
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Touko 2015 20:23

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja JariR » 08 Heinä 2015 19:45

Itsellä täysin samanlainen mahonki/oregon rimakansi juuri työn alla. Vaatii tosin hieman isomman työn eli uudet rimat, kun vuotoa ei ole ajoissa korjattu. Rimat on kiinni toisissaan sekä tukikaarissa rautanauloin ja kun ne saavat aikansa vettä niin sinnehän se sulavat ja mustuttavat kaiken ympärillään olevan puun. Mulla on siellä kittiurassa myös puuvillanaru pohjalla.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08 Heinä 2015 23:26

Tässä vehkasalon ja muidenkin iloksi muutamia kuvia!

Jostain syystä en pysty vaikuttamaan mihin järjestykseen kuvat ilmestyvät tähän... Mutta pystytte varmaan arvamaan miten ne kuuluisi olla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Heinä 2015 23:26

Moro

Yläjyrsin tosiaan on aika vikuri peli käyttää, vaatii lujat ohjurilistat ja tasaista työstöpintaa. Vapaala kädellä on turha edes yrittää, tulee sutta suotta!
Kyllä se terä tahtoo rautanaulasta nokkiinsa ottaa kun kierroksia on sen 10-20.000. Eli uusiksi mennee terä aina naulasta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08 Heinä 2015 23:53

Yritiin laittaa uusimpia kuvia mutta huutaa että liian isoja kuvia. Tässä kuitenkin parin viikontakaa, kun aurinko vielä paistoi... Nyt tulee vaan vettä saavista ja ukkonen paukkuu :(

Näiden kuvien jälkeen on tapahtunut paljon. Tässä ei ole vielä paljon mitään hiottu, vaan vene otettu puulle. Kunhan saan kuvat jollai pienennettyä nii laitan päivän kuvat tulememaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 11 Heinä 2015 01:21

Vähän niistä saumaurista vielä. Jos ne ovat leveydeltään luokkaa 3 mm ja Sika suosittelee vähintään 4 mm, niin ensimmäiseksi kai pitäisi päättää ruvetaanko niitä leventämään vai ei. Leveämmäksi jyrsiminen on aika työlästä. Luontevin työkalu siinä olisi lamellijyrsin johon teetetään neljän tai viiden millin terä.

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että sekin on vähän kömpelö työkalu. Sillä ei pääse jyrsimään saumaa ihan loppuun asti oikeastaan missään, vaan aina jää sauman loppupää avarrettavaksi taltalla, tai ehkä jollakin Dremelin tapaisella. Sitten siihen lamellijyrsimeen oikeastaan pitäisi rakentaa ohjaustapit jotta se seuraisi johdonmukaisesti alkuperäistä uraa. Tapeista ei kuitenkaan ole hyötyä, ellei vanhaa saumamassaa ensin poisteta. Siinä taas Fein Multimaster on hyvä työkalu. Ennen käytettiin esim. viilaa, jonka kahvapää teroitettiin taltaksi ja taivutettiin sopivasti mutkalle. Kun tuota saumaa ei tässä tapauksessa ole ihan mahdottoman montaa metriä, niin voi olla että käytännöllisin on jokin talttojen ja Dremelin käytön yhdistelmä.

Kun vanha massa on saatu pois niin pitäisi siis päättää, levennetäänkö saumoja. Tulee mieleen se vaihtoehto, että ei levennetä, kun paatti on kerran näin kauan elänyt noilla kapeillakin saumoilla.

Jos siihen päädytään, niin pitää vain hyväksyä se, ettei saumoista saada optimaalisia nykyisen käsityksen mukaan. Kansirimojen välisten saumojen syvyys lienee nyt luokkaa 4-5 mm, jolloin leveyden pitäisi olla vähintään saman verran, jotta olisi riittävästi massaa mitä venyttää. Sikakin näyttää nykyisin tinkivän tästä, ja hyväksyy esim. 4 x 5 mm ja 5 x 6 mm (leveys x syvyys). Jos uria ei nyt levennetä, joduttaisiin siis tyytymään esim. mittaan 3 x 5 mm. Kun sillä on menty tähän asti, ja massat ovat todennäköisesti nyt sekä liimaavampia että joustavampia kuin aikoinaan, niin ehkä tuollaisen riskin voisi ottaa?

Jos sellaiseen päädytään, niin pitäisi ainakin pitää huolta siitä, että olosuhteet pyritään tekemään massalle mahdollisimman helpoiksi, eli a) uran reuna on puhdas, ehjä ja tasainen, b) sauman pohjalle laitetaan uran levyinen tarttumisen ehkäisevä teippi, c) reunat käsitellään huolellisesti asian mukaisella primerilla ja d) massa laitetaan uraan silloin, kun ura on leveimmillään, eli silloin kun rimojen kosteus on alhainen tai lähellä sitä, missä ne joutuvat olemaan jatkossa eli tyypillisesti 12 - 15 %. Tämä siksi, että sauma ei koskaan enää levenisi puun kosteusvaihtelujen myötä, vaan mieluummin kapenisi riman kostuessa ja siis turvotessa.

En nyt ole mitenkään suosittelemassa saumojen säilyttämistä entisen mittaisina, koska siinä kyllä tehdään vähän väkivaltaa saumamassalle ja otetaan vähän riskiä. Mutta kun ottaa huomioon saumojen jyrsimisen työläyden ja sen, että kansi on tähänkin mennessä säilynyt varsin hyvin, niin voisihan sitä harkita. Rimojen ja saumojen kosteusliikkumista myös vähentää kannen pintakäsittely (siis lakkaus), joka tosin tuottaa muita pikku huolia. Mutta niitäkin voi minimoida kun tietää miten lakka haittaa sauman luontevaa liikkumista.

Kansirimojen ja skarntäkin välinen sauma on vähän erilainen, mutta siihenkin voidaan palata.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12 Heinä 2015 00:23

Kiitos hyvistä meuvoista! Tänään vedin appiukon Feinillä ja minun hankkimalla hienolla terällä peräkanmen saumat auki. Oli aikamoinen homma vaikka pelit oli kunnossa. En tiedä miten olisin voimut tehdä työt ilman että olisin kaivanut uraa syvemmäksi ja myös leveämmiksi. Enkä saanut niitä ihan puhtaiksikaan. En oikein tiedä millä saisi kaikki viimeiset porot pois. Luulen että suurin osa urista ovat n 0,4 leveitä. Muutamassa paikassa on hieman kapeampi, mutta tämän päivän käsittelyn jälkeen nekin ovat jo varmaan muiden levyisiä... Miten urienpohjat saa tasaisiksi kun on nauloja ym ja monttuja joita sain tänään aikaiseksi...

Jos joskus kirjoittaisin muuna aikana kuin keskellä yötä, ehkä selityksistäni saisi paremmin selvää :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 12 Heinä 2015 09:10

Uran leveyden tulis olla noin 10% riman leveydestä.
Syvyyden leveyttä suurempi.

Urien pohjia voit koittaa tasoittaa kavennetulla taltalla.
Mutta jos ura on tarpeeksi syvä se ei ole tarpeen kun ei ne heitot massan alta näy.
Urien sivuja voi siistiä viilalla tai Feinin raspiterällä.

Muista laittaa teippi tai lanka urien pohjalle että massa joustaa oikein seinästä seinään eikä massan pohjan liimautuminen estä joustoa.

Aleksi

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 12 Heinä 2015 14:14

Luulen että 4 x 4 mm sauma on aivan tavanomainen tuon tyyppisissä kansissa. Kun kansiriman materiaali on Douglasin kuusi (=Oregon pine) kuten ilmeisesti tässäkin veneessä, niin riman tavanomainen leveys lienee luokkaa 40 mm. Sauman leveytenä 4 mm on silloin hyvä ainakin ihan esteettisistä syistä. Kymmenes osa leveydestä näyttää miellyttävän ihmisen silmää.

Aleksin mainitsema Feinin raspiterä voi tosiaan olla ihanteellinen uran reunan puhdistuksessa. Feinillähän on myös kolmion muotoisia ohuita teräslaippoja joihin voi kiinnittää saman muotoisia hiomapapereita. Uran pohjaa voi kaapia esim. hiotun ruuvimeisselin terällä.

Ymmärsin että riman ja skarntäkin välinen sauma on syvempi ja kiilamainen. Sen pohjalle kuuluu normaalisti sopivan lujasti lyöty pellavarive tai puuvillalanka. Tarkoituksena on perinteisesti näin lujittaa, siis jäykistää veneen runkorakennetta, ja tietenkin estää vuotamista. Rivettä puolestaan suojattiin piellä tai muulla sopivalla kitillä. Nykyään tietysti käytetään uudenlaisia saumamassoja, joiden odotetaan pysyvän täysin vesitiiviinä. Näille kiilamainen ura ei ole ihanteellinen, ja siksi tällaiset vanhantyyppiset saumat yleensä jyrsitään poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoisiksi yläosastaan, ja rive laitetaan ulottumaan tämän massalla täytettävän uran pohjan tasalle. Ellei tällaista jyrsintää tehdä, on vain tyydyttävä siihen, ettei sauma ole aivan ihanteellinen ajatellen nykyisiä saumausaineita. Riveen pitäisi silloin ulottua niin korkealle, että massaosalle saadaan järkevän muotoinen poikkileikkaus.

Ennen kansisaumoja jouduttiin jatkuvasti tarkkailemaan ja huoltamaan, kun taas nykyisin on tavallista, ettei niille tarvitse tehdä mitään ainakaan kymmeneen vuoteen. Riippuu tietysti olosuhteistakin. Kannen lakkaaminen kyllä takaa töitä joka keväälle. Lakkaus suojaa kantta kulumiselta, millä on merkitystä kun materiaalina on pehmeä havupuu kuten nyt puheena olevassa kannessa. Molemminpuolinen lakkaus vähentää tietysti myös puun kosteuselämistä ja siten vähentää saumamassaan kohdistuvaa rasitusta. Jos/kun kansi lakataan, pitäisi saumojen saada ensin kovettua rauhassa. Muistelen kuulleeni, että 3 - 4 viikkoa.

Kannen kyllästämisen suhteen olisin vähän epäileväinen. Imeekö kansi merkittävän määrä pellavaöljyä ja miten kauan sitä pitää kuivattaa, jotta saumausaineen primeri tarttuisi? Joku kokenut ehkä tietää.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12 Heinä 2015 22:49

Mielenkiintoista! Kiitos!
Nyt on peräkansi vielä vailla hienosäätöä, eli vähän tarttis hioa tai väsätä että viimeiset massat tulisi pois. Etukannen olen ottanut puoleenväliin.
Nyt tuli se vielä mieleen, että mitä tehdä saumauralle joka kulkee veneen sivuja pitkin skantäkin ja hytin ym päällirakennelmien liitoskohdassa. (Sorry, en osaa paremmin selittää eikä termit ole tiedossa...). Aloitin yhdestä kohtaa ja totesin että on aika syvä paikka. Sitten iski epävarmuus että miten tämä kohta on rakennettu. Miten paljon tavaraa ja miten syvältä kannattaa kaivaa?

Tuossa muutama kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 13 Heinä 2015 00:19

Hyvä kysymys. Nyt tarvittaisiin veneenrakentajan lausuntoa. Oma käsitykseni on, että kyseessä on pohjaan asti kiilamainen sauma, johon on tungettu hamppurivettä tai puuvillalankaa sauman lujittamiseksi ja tiivistämiseksi. Jos se olisi tehty perinteiseen tapaan niin ylin 5 - 10 mm riveen päällä olisi jotakin saumakittiä.

Voi olla niinkin, että koko sauma on vain täytetty sillä kitillä, joka tässä tapauksessa on jotakin muuta kuin nykyaikaista saumamassaa -- murenemisesta päätellen. Kyseessä voi olla esim. jokin bitumikitti.

Jos saumaa ei ole rivetty, niin se on tietenkin täytetty kokonaan kyseisellä kitillä. Herää kysymys, kannattaako se uusia jollakin muulla kitillä kuin alkuperäisen tyyppisellä. Ehkä kannattaisi tehdä siten kuin veneen rakentaja on alunperin asian ajatellut.

Jos sauman täyttäisi kokonaan esim. kumi-bitumikitillä (Proof tai vastaava), niin siitä kyllä saisi ainakin aluksi tiiviin. Voisi ajatella jotakin Sikaakin, mutta sen ulos kaivaminen joskus tulevaisuudessa voi olla melkoisen työlästä, eikä tiiviyskään ole varma, kun polyuretaanimassa ei ole tarkoitettu toimimaan sillä tavalla.

Mitä sanovat muut? 8|
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 13 Heinä 2015 12:44

....jatkuu:

Voit varmaan päätellä, onko se puru jotain muinaisaikaista sauman täytettä vai peräti mahongin muruja. Onko pohjalla mitään riveeseen viittaavaa? Päällimmäisenä näyttäisi olevan noin 5 mm saumamassaa. Jos siellä on rivettä niin liitos on haluttu tiukaksi, ja silloin se pitäisi korjata samanlaiseksi. Jos rivettä ei ole, on rakenne jäykistetty muulla tavalla, ja silloin on yhden tekevää mitä saumaan täytteeksi tunkee. Siinä tapauksessa ei kannattaisi edes käyttää aikaa sauman tyhjäksi kaivamiseen. Sen sijaan pitäisi vain huolehtia siitä, että tiivisteeksi laitettavan saumamassan määrä ei olisi korkeussuunnassa enempää kuin esim. 10 mm. Se onnistuu laittamalla esim. pyöreä neopreenilista tuolle syvyydelle.

Joku veneenrakentaja voisi kommentoida.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14 Heinä 2015 12:22

Mä en kestä! Heti projektin alkumetreillä huomasin että muutamia muurahaisia kuljeskeli siellä täällä kannella. Nyt kun on ollut muutama päivä tauko projektista, vilisee kansi muurahaisia. Mitä ne sieltä haluaa, mitä ne etsii, miksi minun paatti, miksi? Miten niistä pääsee eroon? Ei kai ne vaan pesäää ole rakentamasssa, vai syökö he paattini elävältä??
APUAAA!!!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14 Heinä 2015 15:40

Olihan tämä murkkujuttu vähän "off topic", mutta kun niitä tulee vain lisää....

Olen todella huolestunut että huomenna on veneen paikalla vain kasa sahanpuruja :O
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14 Heinä 2015 16:03

On niin paljon kysyttävää! Kuten huomaatte tämä on ensimmäinen veneeni :))
Eli kun kantta putsaan, myöhemmin saumaan ja sitten lakkaan, niinkannattaako otta irti kaikki osat jotka kanteen on kiinnotetty? Esim polttoaineen täyttöluukku ja käsikaide? Niin ja sitten myös tuuletusventtiili? Laitan tässä kuvia....
Eli ensin käsikaide (vai onko sillä jokin kauniimpi maritiimi nimi?) se on kiinnitetty keulaanuhdellä pultilla ja toset kaksi kiinnityskohtaa sivuilla ovat kumpikin yhdellä ruuvilla ja yhdellä pultilla. Tässä kuvat sisältä ja ulkoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin