Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell

Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 05 Heinä 2015 22:11

Moi,
Olen ottanut uudden puuveneeni kaikki lakat pois ja osin jo hionut. Kun kansi oli hiottu valmiiksi, totesin että saumat näyttävät aika pahoilta, ainakin minun kokemattomissa silmissäni... Kun nyt kerran kaikki lakat on poissa enkä tiedä milloin seuraavan kerran ovat, kannattaisiko tehdä saumat nyt samalla. Onko se iso homma? Miten se tehdään? Minulla on jo aika paljon tekemistä tämän veneen kanssa. Se tuli minulle kevään alussa ja ajatukseni oli että kesäksi veteen, mutta olen nöyrästi hyväksynyt että tämä ei tule toteutumaan. Perhe huutaa ja oma kroppa sattuu kun olen väsänyt niin paljon veneen ympärillä. Joten olen suosiolla hidastanut tahtia. Monet osat jotka ovat irroitettavissa, olen vienyt autotalliin ajatuksenani tehdä nämä valmiiksi talven aikana. Esimerkiksi kaikki luukut, kaiteet, trallit, penkit ym. Itse veneen runko ja päälliosat haluaisin saada valmiiksi nyt tämän kesän ja syksyn aikana niin että ensi keväällä olisi vain veneenosien kokoonpano edessä. Eli PÖ kyllästys, pohjamaalaus ja kaiken muun lakkaus.

Niin, eli kannattaisiko siis saumaukset tehdä nyt ennen kyllästämiset ja lakkaukset?

Niin ja miten se tehdään? Jossain luin että laitetaan teippiä pohjaan... Ja tehdäänkö ennene vai jälkeen kyllästämisen? Ja miten parhaiten vanhat massat pois? Onko sille työkalu?

Onpa paljon kysymyksiä :)

Osaako joku sanoa minkä sortin kannesta on kysymys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell

Re: Koska kannen saumaus on ajankohtainen?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06 Heinä 2015 22:12

Minulla on muutama teoria siitä miksi kukaan ei vastaa kysymykseeni:
A) kukaan ei tiedä oikeaa vastausta
B) oikeaa vastausta ei ole
C) kysymys on tyhmä
D) ne jotka tietävät vastauksen kärsivät nettipimennosta
E) ne jotka osaisivat vastata ovat parhaillaan nauttimassa puuveneestään :)

Tai sitten on vaan niin ettei ole tarpeeksi kiinnostava aihe...

No toivossa on hyvä elää...vaikka vettä sataakin... :)

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 06 Heinä 2015 23:16

Moro

D ja E :)

Kyllähän ne saumat nyt kannatais uusia kun on muutenkin työn alla. Ja jos ne vuotaa niin se alkaa aiheuttamaan vahinkoja kannen alla.

Näistä kkaikista aiheista löytyy lukuisia vanhoja keskusteluja "etsi" toiminnolla.

Vaikea suoraan pelkästään kuvan perusteella sanoa mitä korjaus vaatii, mutta vanhat massat pitäis poistaa ja ura siistiä. Onkohan niissä V vai U-ura?
Massan poisto on työlästä. Siihen paras vekotin olisi Fein Multimaster ja koukkuterä. Sitten puhdistukseen erilaiset taivutetut kapeat taltat yms. Joskus uria pitää jyrsiä yläjyrsimellä syvemmiksi...

Sika 291 DC:tä primeroinnin jälkeen uriin lastalla painaen. Pinnan hionta väh. viikon kuvumisen jälkee sitten kyllästys ja lakkaus. Sikan sivuilta löytyy hyvät ohjeet! Niitä kannattaa noudattaa. Ja työnosuuden suuruudesta johtuen ei kannata miettiä mitää halpis maasoja vaan käyttää kerralla kunnon laatukamaa ja oikeita menetelmiä, niin ei tarvii parin vuoden päästä tehdä taas uudestaan!
Toiset käyttää uran pohjassa teippiä joka parantaa sauman joustokykyä, mutta lakatussa kannessa ei kosteus elämistä ei ole niin paljoa kuin käsittelemättömässä teak kannessa. En tiedä kuinka välttämätöntä se on tuossa tapauksessa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Eeppo

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 06 Heinä 2015 23:26

Moi!

Vastaan kategoriaan A kuuluvana.

Nätti on kansi, saumat tosin jo parhaat päivänsä nähneet. Voit toki fiksailla saumoja sieltä täältä ja pistää pöötä ja lakkaa päälle, mutta tuntuisi että on vähän rahan ja ajan hukkaa jättää saumojakin uusimatta nyt kun olet noin perusteeliselle linjalle lähtenyt. Homma ei ole ihan pieni, mutta ei nyt valtavakaan tuossa mittakaavassa. Varmaan siihen löytyy parempiakin työkaluja, mutta muistan joskus nöösipoikana nyhränneeni moisia puhtaaksi ihan lattapäämeisselin kanssa. Voi olla, että jos kitti on kovaa niin kuin näyttäisi, kannattaa yrittää "painella" kitti uran reunoilta irti, jotta ei lohkaise sälöjä irti rimojen reunoista. Tämä omana kahdenkymmenen vuoden takaisena perstuntumana.

Ja tee ihmeessä ennen kyllästystä ja lopullista hiontaa.

Arvelisin rimojen olevan mäntyä ja leveämpien osien kenties mahonkia. Tulenee oikea karkki valmiina!

Tsemppiä projektiin, pidähän perhekin tyytyväisenä! Ja huudelkaahan muutkin rannalta hyviä vinkkejä 8|

Eeppo

PS.
Itse ostin oman projektini alkutalvesta ja kuvittelin sen olevan loppukeväästä valmis. Toukokuussakin olin vielä niin optimistinen, että maksoin kesäksi venepaikan. Tällä hetkellä (kenties edelleen utopistisesti) toivon että ennen jäitä saisin koeuitettua... :-)

Jommi

Viesti Kirjoittaja Jommi » 07 Heinä 2015 00:33

Kuva tuosta kannesta ei kerro kaikkea tietenkään. Venehän vaikuttaa hyvin tehdyltä ja hyväkuntoiselta. Kansisaumoista saa sen vaikutelman, että niissä on päällimmäisenä jotakin kumimaista massaa. Sillä ei nyt ole väliä mitä se on, mutta mielenkiintoista on että sitä näyttää olevan vain muutaman millin paksuudelta. Kysymys kuuluukin, mitä on sen alla näkyvä vaalea aine. Onko se esim. puuvillarivettä, vai onko se mahdollisesti pellavaöljy- tai jotakin muuta kittiä? Onko musta massa on laitettu vain siksi, että syntyisi vaikutelma nykyaikaisin menetelmin tiivistetystä kannesta? Voisit ehkä kaivaa vähän auki sitä saumaa ja kertoa miten se on tehty.

Jos kansisauma täytetään polyuretaani- tai jollakin muulla joustavalla massalla, niin se on tehtävä niin, että massalle annetaan mahdollisuus joustaa. Siis että siitä tehdään todellinen liikuntasauma. Jos massaa on vain parin millin paksuudelta niin se ei toimi tiivisteenä, koska sen kosketus sauman reunoihin on liian hento, jolloin joustamisen sijasta se irtoaa reunasta. Sikaflex neuvoo, että saumalla on oltava joka tapauksessa aina tietty leveyden suhde korkeuteen. Mainitsen tämän vain siksi, että se on asia josta usein vähät välitetään.

Kuvassa olevaa kantta ei välttämättä ole lainkaan tehty liikuntasaumoin niin kuin termi nykyisin ymmärretään. Siinäkin voi olla järkeä, koska puuveneiden kannet halutaan yleensä lakata -- esteettisistä syistä. Kun liikuntasauman päälle laitetaan lakkaa, niin se ennen pitkää kovettuu siinä, eikä seuraa massan liikkeitä vaan murtuu. Sauma ei siitä välitä, mutta omistaja kyllä, koska se näyttää rumalta. Teknisessä mielessäkin on luonnotonta, että massasaumattu kansi lakataan -- paitsi jos lakka joustaa yhtä paljon ja yhtä kauan kuin massakin.

Tästä voisi jatkaa pitempäänkin, mutta nyt loppuu koneen akusta virta. 8}
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 07 Heinä 2015 10:23

Moi,

omassa veneessäni mahonki rimakannen saumat olivat noin 70 % hyvässä kunnossa. Otin saumoista auki n.30 % koska tuntui tyhmältä ruveta avaamaan virheettömiä saumauksia, koska on aika työläs homma. Kartoitin ensin kannen alapuolelta saumat jotka olivat vuotaneet, tein niistä kartan jota tutkailemalla avasin yläpuolelta saumat. Avasin myös luonnollisesti saumat jotka näyttivät silmämääräisesti huonolta. En ostanut kallista Feiniä koska kotona oli jo Dremel. Dremelillä löytyy pallomaisia ja kartion mallisia puun jyrsin teriä joilla otin saumat auki. Onnistui oikein hyvin kun keskittyi hommaan tarkasti. Saumat avasin ennen kyllästämistä , primeroin sikan primerillä, saumasin sikalla, hioin epäkeskolla kuuden päivän kuluttua, kyllästin owatrol ykkösellä ja lakkasin Epifanes öljylakalla.

Kannesta tuli oikein kaunis, hyvin on toiminut, ei ole vuotanut eikä ole lakat lohkeillut. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Heinä 2015 11:29

Moro

No niin hyviä vastauksia alkoi tulla (sadepäivä).
Puu näyttäis Oregon pinelta tai lehtikuuselta. Reunalistat mahonkia.
Jos ovat noita, niin kauheasti eivät ime kyllästettä.
Uran primeroinnin merkitystä ei voi liikaa korostaa!

Lakka kuivuu sitten huonosti tuoreen sikasauman päällä että hionnan jälkeen anna saumojen vielä kuivua reilusti ja ekat lakkaukset kannattaa tehdä ilman välihiontoja, kun lakka sauman päällä jää nahkeaksi. Vasta kolmas tai neljäs kerros alkaa sauman päältä kuivua.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 07 Heinä 2015 23:35

Vau!
Vastauksia tulee kuin sieniä sateella :)
Eli ilmeisesti minun pitäisi toivoa lisää sateita loppukesästä, vaikka jos niin teen, on aivan varmaa että aurinko paistaa, joten olen asiasta aivan hiljaa :)

Kiitos kaikista vastauksistanne!
Muutama lisäkysymys:
1) mikä on v- ura ja mikä U -ura? Ja mistä ne erottaa?
2) minä olin ymmärtänyt että kansisaumoihin käytetään sika 290. Sitten jossain näin että oli olemassa sika 290i (iillä) ja nyt oli puhetta 291. Ovatko samaa tavaraa? Käytetäänkö samantapaisiin kohteisiin?
3) Nortti, mainitsit että "Uran primeroinnin merkitystä ei voi liikaa korostaa!" Tarkoititko uraa ennen massaa vai massattua uraa?

Kiitos!

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08 Heinä 2015 00:50

Tässä vielä vähän uusia kuvia. Yksi kuvista on otettu kannen alta. Minun huonoilla silmillä näytti iltä ettei ole tullut vettä. Kannen alta näytti myös siltä että varsinaista saumaa ei ole palikoiden välissä. Yläpuolella saumat ovat n 3mm leveitä,ja syvyydeltään 4-5mm. Sikan alla oli sitten puuta. En oikein ymmärtänyt mikä liikuntasauma on. Päädyissä missä tulee mahonki vastaan, on saumat hieman syvemmät.

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08 Heinä 2015 00:55

Tässä kannen alta-kuvia . Joissakin paikoin vanha tavara oli ihan kuivaa purumaista tavaraa ja toisissa paikoin ihan sitkeetä sikamaista tavaraa.sauma joka kulkee kannen ja kajuutan välissä on 3cm syvä, ainakin siinä missä minä mittasin....

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Heinä 2015 09:21

Jommi kirjoitti:Kuva tuosta kannesta ei kerro kaikkea tietenkään. Venehän vaikuttaa hyvin tehdyltä ja hyväkuntoiselta. Kansisaumoista saa sen vaikutelman, että niissä on päällimmäisenä jotakin kumimaista massaa. Sillä ei nyt ole väliä mitä se on, mutta mielenkiintoista on että sitä näyttää olevan vain muutaman millin paksuudelta. Kysymys kuuluukin, mitä on sen alla näkyvä vaalea aine. Onko se esim. puuvillarivettä, vai onko se mahdollisesti pellavaöljy- tai jotakin muuta kittiä? Onko musta massa on laitettu vain siksi, että syntyisi vaikutelma nykyaikaisin menetelmin tiivistetystä kannesta? Voisit ehkä kaivaa vähän auki sitä saumaa ja kertoa miten se on tehty.
8}
Jo ensimmäisistä kuvista näkee, että se vaalea aine on hiontapölyä vajaaksi jääneen(tai kuluneen) massan päällä= on sikailtu "normaalisti" tai ainakin yritetty.
Viimeisistä kuvista voisi havainnoida, että em pitää paikkansa sekä osa saumoista on V-saumoja (mahdollisesti levitetty päältä liian kapeiksi jääneitä saumoja?)

Näyttää tosi hyväkuntoiselta veneltä!
Ehkä kannattaisi putsata kaikki saumat ja ajaa jyrsimellä auki tasaleveiksi ne V-saumat(liian kapeina eivät jousta tarpeeksi, että pitäisivät varmasti), koska tuota saumaa on noin vähän ja viimeisistä kuvista näkyy, että lähes kaikki saumat on jätetty vajaiksi, lähes mahdotonta täyttää siistiksi. (Vrt keväällä tein ko laista "laivankantta" n. 75m2, neljä isohkoa huonetta, saumaa jotain 800m :) )

Kansimassa on 290DC, mutta Veleirolla Kotkassa sanoivat tekevänsä ja tehneet jo 15v kaikki kannet 291:llä sen paremman liimausominaisuuden takia

Kuten edellä sanottu tuosta saa tosi nätin. :)) :))

Seesell

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08 Heinä 2015 10:29

Ahaa, tarkoitat siis että ne pitäisi leventää? Tällä hetkellä ne ovat n.3mm leveitä. Miten leiveiksi mielestäsi kannattaisi ottaa. Sinänsä ne puutkaan eivät ole kovin leveitä, enkä haluaisi että saumaa näyttäisi vievän liikaa maata puun kustannuksella... Tietenkin pitävyys on tärkein mutta silmäkin saisi lepää ;)
Entä syvyys? Se on ollut 4-5mm paikkeilla niissä avatuissa paikoissa. Huomasin muuten että joissakin paikoissa on uraan isketty nauloja. Miten normaalia tämä on? Tämä voi olla vähän harmillista kun yrittää jyrsimellä, voisin kuvitella. En ole muuten ikinä jyrsimellä vetänyt. Kun sillä vetää uraa pitkin, vetääkö se toiseen suuntaan vai saako sen kulkemaan nätisti suoraan ilman että järsii ja karkaa liikaa toiselle puolell niin että kansi tulee näyttämään Hangonkeksiltä :)

Oletteks te muuten huomanneet, että mitä enemmän te vastaatte kysymyksiini, sitä enemmän minulla vaikuttaa olevan kysyttävää :) Tämä on minulle valtava ja kiintoisa ja koukuttava oppimisprosessi ja toivottavasti ensi kesänä häämöttää onnellinen vesillelasku ja euforisia värinöitä Yanmar 2GM20 paukkeessa...

Tuhannet kiitokset taas kaikesta vaivannäöstänne!

vehkasalo

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 08 Heinä 2015 10:48

Ennen kuin lähdet yläjyrsimellä harjoittelemaan saumojen avausta, niin kehottaisin miettimään kaksi kertaa. :))
Kansi näyttää hyvin säilyneeltä, älä muuta mitään, putsaa vaan saumat jollain keinolla ja laita uudet saumaukset.

Laitappa muutama kuva koko veneestä!
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Heinä 2015 11:11

Moro

Jos viittit lukea tuosta niin siinä on seikkaperäiset ohjeet.:
http://fin.sika.com/dms/getdocument.get ... elm%E4.pdf

Sauman uran leveys pitää olla 10% riman leveydestä. 290dc tä siksi kun se on joustavampi ja kestää joustavana pidempää kuin kovemmat liimaukseen tarkoitetut massat. Kyllä niiden käyttötarkoituksiin on ihan perustellut syyt!!!

N

Edisan

Viesti Kirjoittaja Edisan » 08 Heinä 2015 11:32

Moro!
Kyllä tuota 10% sääntöä on ihan hyvä noudattaa. Yleisesti saumat ovat n.4mm. Suosittelen myös ottamaan massat pois ja laittamaan uudet. Kunnostus mahdollisen vuotamisen jälkeen voi tulla joko kalliiksi tai sitten työlääksi. Feinin multimaster on paras työkalu tähän hommaan.
Kansista päätellen veneen vuosimalli on sen verran vanha, että kannet on tehty naulaamalla "ristiin".Siinä on sellainen "kaava" miten ne on laitettu. Tämä oli yleinen tapa silloin back in days..
Noita nauloja kannattaa tosiaan varoa varsinkin jos feinillä lähtee saumoja putsaamaan. Terä saattaa ikävästi hypätä kun naula tulee vastaan ja sitten harmittaa.
1.Saumat auki (massat pois) keino vapaa mutta rimoja tuhoamatta :)
2.Putsaus (Imuri/paineilma)
3.Sika primer (pieni pensseli on paras)
4.uudet siat 291i (suosittelen paineilma käyttöistä "tykkiä", koska käsi kramppaa varmasti jo puolessa välissä ja myös työn jäljen optimoimiseksi. Ja isoja sika makkaroita se tulee halvemmaksi)
Tarkkana vain, että sika menee pohjaan asti.
Paras tapa laittaa on olla leikkaamatta tuubin päätä "viisteeksi" vaan antaa olla pieni ja suora. Ylhäältä päin mahdollisimman pystyssä vetämällä ei työntämällä eteenpäin.
Katsoo vain, että massa aina nousee yli rimapinnan.
5.Lopuksi pyyhi ylimääräiset siat pois painamalla lastalla.
Hiomis työtä voi helpottaa teippaamalla rimapinnat. mutta se vie tosin aikaa.
Paras hioa puhtaaksi roteksilla p80 paperilla. Loppu silaus P180 esim abranet.

Vastaa Viestiin