Olen jo vuodesta -79, jolloin muutin Kouvolaan, haaveillut kotisatamasta Kouvolassa. Reipas viisi vuotta sitten se meinasi miltei toteutua, mutta Iitin kunta pani vastaan, eikä liittynytkään Kouvolaan. Iitin kylä Vuolenkoski on yhteydessä Päijänteeseen. Haaveeni on ollut kotisatamasta noin 40 kilometriä lähempänä.
Kimolan kanava, joka ohittaa Kymijoen koskimutkat Vuolenkoskelta alkaen, yhdistyy Kymijoen alapuolen laajentumaan Pyhäjärveen, joka on Kouvolan ydinkeskustasta vajaan kymmenen kilometrin päässä. Kimolan kanava on ollut ja on edelleen vanha puutavaran uittokanava lähinnä UPM:n tarpeisiin rakennettu. Kimolan kanavassa on vain yksi paha suunnitteluvirhe alun alkaen. Siinä on nippunosturi välissä, eikä sulut. Sulkuja siihen on alueen nyt yhdistyneet kunnat haaveilleet yhtä kauan kuin minäkin. Rahaa siihen näiden vuosien aikana on syydetty ainakin nyt tarvittavat n. 30 milj. €, koska näiden vuosien aikana sitä on suunniteltu alusta alkaen kymmenkunta kertaa. On ollut valtion, kuntien ja kanavatoimikuntayhdistyksen suunnittelua, on ollut kovapallkaisia virkamiehiä pelkästään ko. kanavaa lobbaamassa, on tehty elinkeinosuunnitelmia ties mitä, mutta kanavaan ei vain löydy rahaa. On odotettu
Kymijoen kanavointia, mutta missään vaiheessa ei ole anottu EU:lta rahaa ko. suunnitelman toteuttamiseksi. Eu:lta joka nimen omaan tukee vesiteiden rakentamista. Hatuttaa, fitittää ja ties mitä teettää. Nyt olen vaalien alla törmännyt puoleen kymmeneen kansanedustajaehdokkaaseen, he ovat kaikki luvanneet viedä eteenpäin kanavointiasiaa. Muistan kyllä heistä jokaisen vaalien jälkeenkin. Yksi
näistä sitten sanoi, että se on liikenneministeriössä valmisteilla - kuinkahan monta kertaa se on siellä ollutkaan. Haaveeni on, että voisin lähteä Kouvolan kaupunginosasta Voikkaan Virtakivestä Donnalla
ylös Pyhäjärvelle. Virtakivi on Pyhäjärvestä jatkuvan Kymijoen viimeinen satama ennen joen alajuoksun
voimalaitoksia, joita on niitäkin kymmenkunta. Pyhäjärveltä ajaisin Kimolan kanavaan, suluttaisin Donnan
tietysti itsepalveluna ja ajaisin Kymijoen Voikoskelle ja sieltä Heinolan Kalkkisten kanavan läpi Päijänteelle. Joku viisas Saimaalla veneilevä ystävä on sanonut, että kuka sitä ränniä viitsii viikonlopusta toiseen ajaa. Minä viitsisin, toisihan se aivan oman arvonsa myös sille "Rännille", kun sieltä pääsisi aina Pielavedelle saakka ja päin vastoin. Kouvolan Pursiseuraankin olisi mukava kuulua, olisi ainakin omimmalla asialla. Toivoa sopii, että tulevan hallituksen ministerit kannattaisivat pikaista Kimolan kanavan rakentamista, muuten odottavan aika loppuu kesken.
Ja vielä, olisihan se mukava käydä morjestamassa ja ehkä saunomassakin erään helsinkiläisen saarisaunassa, joka lienee tällä hetkellä vielä rakennusvaiheen aloittamista vaille valmis. Toivottavasti
tämä päätös Kimolasta saadaan aikaan vaalikauden alussa, sillä lopussa niitä miljardeja ruetaan näpsimään pois kehitysvajeen vuoksi. Kouvolan, Iitin ja Heinolan n. 5 milj. €, jottei nämä em. varat, jotka ko. kunnat ovat varanneet viime vuonna suunnitelman lopulliseen toteuttamiseen, menisi hukkaan.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua