Huonot soutimet

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
bonito

Huonot soutimet

Viesti Kirjoittaja bonito » 15 Huhti 2015 08:02

Olen ostanut monet Kokkolassa "muka"valmistetut airot, ne kestää mun käytössäni keskimäärin kolme vuotta. Ne ovat vesillä olevassa Busterissa 8kk vuodesta, lopun aikaa aaltopellillä peitetyssä paatissa. Suurin syy airojen loppumiseen on liimauksien aukeaminen, jolloin airojen "emäpuuhun" liimatut sivusoirot tippuvat. Parikertaa olen jatkanut airojen elämää Sikalla, liimaamalla ne soirot uudelleen, jos ovat olleet tallella. Mitenkä suomalainen yritys voi päästää käsistään noin huonon tuotteen, tuntuu ihan kuin he olisivat liimanneet ne keitetyllä perunalla. Se on tätä nykyaikaa, tuotteet kestävät juuri sen aikaa, kun perävalot näkyvät. Ostin viikolla taas uudet airot, mutta nyt tein kiusaa valmistajalle ;-) , maalasin lavat kolmeen kertaan Epocoatilla ja vielä pintamaali päälle, jos nyt kestäisi neljä kesää.

pellamo

Re: Huonot soutimet

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Huhti 2015 20:06

"Teit kiusaa huonojen airojen valmistajalle" ostamalla taas uudelleen heidän tuotettaan?
Sehän vaan hyötyy ja hykertää kun kauppa käy ;-)

Viisas oppii jopa toisten virheistä mutta "pöllömpi" ei edes omistaan :)

ps.En kyllä ole itekkään aina oppinut!tai oikeestaan harvoin 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 16 Huhti 2015 20:39

Kiusaa se on pienikin kiusa :-) , ei olis välii vaik nää airot kestäis kuus vuotta. Jotkut oli hankittava, kun on airot nou, niin ei voi soutaa 8]

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16 Huhti 2015 22:35

Ei muuta ku hyviä souteluja vahvistetuilla soutimilla :))
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

aparaatti

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17 Huhti 2015 07:43

Mulla soutuveneessä jotkut tarjoustalosta ostetut airot ja kyllänrkin ois haljennu heti ekana kesänä ellen olis laittanu niihin niitä puristettavia/siirrettäviä hankaimia jorka nyt sitte pitäny kasassa niitä jo neljä vuotta

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 17 Huhti 2015 10:03

Moro

Vähän samansuuntaisia kokemuksia. Mulla on inkkarikanootissa (Lahna) melat, jotka oli lakattu jollain kovahkolla lakalla (mahd 2-komp). Kyllästys oli unohdettu kokonaan, joten kun lakka halkesi, puu imi vettä kuin sieni ja mela alkoin näyttää huonolta. Poistin kaikki lakat, liimasin halkeamat epoksilla, uitin lapaa pellavaöljyssä pari viikkoa. Lakkasin kunnon venelakalla ja nyt melat on kestäneet.

Tietenkin tässä pätee vanha sanonta "Ikuinen työ tekee ikuisen nälän!" eli jos melatehdas tekee liian kestäviä meloja uusia ei mene kaupaksi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin