Akselin pidentäminen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Esa1
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Helmi 2015 09:54

Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Esa1 » 19 Helmi 2015 10:21

Moi. Onko kokemuksia tällaisesta ongelmasta? Uppoamarunkoinen vene, jossa potkuriakseli asennettu liian ylös aikoinaan.
Ilmeisesti wikströmmin mukana tullut akseli. Nyt 14 tuumaisen potkurin tilalle pitäisi saada 16-17 tuumanen.
Potkurin ja perälaakerin väli on tällä hetkellä vajaan sentin, eli tarvittaisiin noin 10 senttiä pituutta lisää, jotta mahtuisi tuo 16 tuumanen potkuri pyörimään. Onko ainut vaihtoehto laskea akseli alaspäin vai olisiko joku muu vaihtoehto olemassa? Esimerkiksi teettää jatko vannasputken ja perälaakerin väliin ja laittaa pitempi akseli?Vai kestäisikö 10 sentin välin potkurin ja perälaakerin välissä?Kone bukh 20 dv akseli 25mm vene paino noin 3500 kg pituus 7.5 metriä vauhti nyt noin 5 solmua tavoite 7 solmua.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19 Helmi 2015 14:12

Terve,

Ootko keskustellut jonkun potkuriasiantuntijan kanssa noista luvuista? Jos koneesta tulle 20hv, niin luulis menevän 7 solmua pienemmälläkin huiskalla. Jos paat sinne sen 14" mikä vaivatta mahtuu, ja vastaavasti sopivan nousun?

Potkuriakselin pidentäminen ja tai muuten potkurin paikan suurentaminen kuulostaa aika paljon hankalammalta, kuin potkurin koon ja/tai potkuriakselin kierrosluvun muuttaminen.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 19 Helmi 2015 15:01

Moro

Mihinkäs sulla niin kauhee kiire on valmiissa maailmassa? 10 mailin matkalla säästäisit vartin jos saat nostettua nopeutta 2 knoppia. Mitä jos vaan lähtis varttia aikaisemmin matkaan?

Vene on 7,5 m pitkä uppoumarunkoinen fiskari vai? Vesilinjan pituus ajossa n 6,0-6,5 m mallista riippuen. Max runkonopeus on tod. näk. noin 6 solmua. Eli potkurin ja kaikien siihen liittyvien vermeiden: konepukin, akselin, vannasputken, perälaakerin, peräsimen kalaraudan ja taliboksin vaihtamisella/uudelleen asentamisella tod. näk. saisit kokonaisen yhden (1) solmun lisävauhdin. eli 10:llä maililla säästäisit 7,5 minuuttia, VUHUU! Onko se sitten sen vähdin arvoist? No sen päättää tietenkin käyttäjä ite.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 19 Helmi 2015 21:12

Nyt Nortin matikka valitettavasti petti. Eroa kymppimaililla tulee reilu 34 minuuttia, joka on jo aika paljon. Vrt 1 h 26 min vs. 2 h. Sikäli vauhdin kaipuun kyllä ymmärrän, vaikkei kiire olisikaan - matkanopeuden lisäyshän olisi itse asiassa 40%!

Siinä taas komppaan Norttia, että seitsemän solmua reilun kuuden solmun vesilinjalla ja etenkin reipaahkolla 3,5tonnin painolla kuulostaa haaveelta.

Potkurin kokoon en osaa ottaa kantaa, mutta toivon että löydät toiveeseesi hyvän ratkaisun, tai vaihtoehtoisesti sielullesi rauhan nykyisellä nopeudella :-)

Eeppo

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 19 Helmi 2015 21:37

Moro Eeppos

Hyvä kun korjasit, tais äkkiseltään laskiessa mennä sadasosat ja kuudeskymmenesosat (minuutit) sekasin, sori.
No mut kuiteskin, hyöty suuresta vähtistä on aika pieni, lähinnä teoreettinen.

Jos on kiire niin kannattaa ostaa plaanaava vene. Uppoumarunkoiset on tarkoitettu rauhalliseen menoon. Ei niistä pikaliippareita mitenkään järkevästi saa tehtyä.

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19 Helmi 2015 21:54

Vauhdista taidan olla samaa mieltä Nothlingin kanssa.. Kuinka paljon kannattaa repiä ja investoida solmua varten?

Mutta tota, 20 hevosella veneen pitäisi mennä runkonopeuttaan, on se sitten 5, 6 tai 7 solmua.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Helmi 2015 23:24

Ei solmun tai kahden lisäyksellä ole ainakaan matkaveneilyssä tuon taivaallista merkitystä. Jos veneen on yhteysvene mantereelta saareen, eikä kovin pitkiä avomeriosuuksia ole, suosittelisin jotain 10 hp moottoria ja tasaperäistä moottorisuositukseltaan tuon tehon ylärajaa lähellä olevaa venettä. Käytettyinä ne eivät maksa edes akselin pidennysremonttia enempää. Maisemat vaihtuvat kaksi kertaa nopeammin, kuin 6 m uppoumaveneellä. Siis sääntöhän on uppoumaveneillä, että rungon vesilinjan pituus on kutakuinkin maksiminopeus, oli tehoja kuinka paljon tahansa. Miten se vanha sanonta sanoikaan, että järki pitää olla k............
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20 Helmi 2015 07:44

20 hp buck on kunnon pataraudavääntökone. Joten halkaisijan suurentamisen sijasta minäkin kokeilisin ekaks isommalla nousulla potkuria. Kultainen asennusohje akseleissa on, että akselin ja perälaakerin väli saa/voi olla noin 1" 25 mm akseli ei varmaasti tykkää isommasta välistä. 10 cm ulommas saat sitten sen turvallisesti vaan muokkaamalla veneen puuosia. Jos nyt mietittäan, mikä vielä mahdollisesti estää venettä kulkemasta. Joten myös uppoumarungoisissa, eritoten pienissa, on vaikuttaa pohjan sileys, venessa olevan tavaran sijainti yms. Pystytkö kenties näiten asioiden optimoinnilla löytämään sen parin solmun lisänopeuden? Ja tuskin vähemmä oleellisa, missä kunnossa sun kone on? Tuleeks sieltä se 20hp akselille tai kannattais kenties viedä suuttin huoltoon ja huoltaa moottori?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 20 Helmi 2015 08:11

Sinänsä olen edelleen pitkälti samaa mieltä valmiista maailmasta ja hitaan veneen "nopeudesta". Kiire pitäisi vesillä unohtaa. Mutta edelleen ymmärrän aloittajan kaipuun parille lisäsolmulle, jos ne ovat kohtuullisesti saavutettavissa (en siis tiedä ovatko). Tuskin tällaista venettä yhteysveneeksi (ainakaan pelkästään) hankitaan. Jos ajattelee asiaa matkaveneilyn kannalta, vaikkapa Saimaan vesistönkin mittakaavassa, ja utelias mieli vetää uusille vesille, tekee tuo haettu neljänkymmen prosentin vauhdinlisäys jo aika suuren toimintasäde-eron. Jos olisi mahdollista tehdä vaikkapa viikon reissu, josta kolme päivää suuntaansa on lähinnä siirtymiä, ja ajetaan vaikkapa kymmenen tuntia päivässä, on ero kuljetussa matkassa suuntaansa 3 x 10 x 2M eli 60 mailia. Toisin sanoen 150 vs. 210 mailia. Jo päiväkohtaisen siirtymän 20 mailin ero on aika merkittävä yöpymispaikkoja ja muita miettiessä. Ainakaan kaikilla järvillä niitä ei ole joka niemen nokassa. Toki luonnonsatamia on, mutta jos vaikkapa perheellisenä kaipaa pienen veneen kanssa muitakin palveluita (suihkua), tarve vain korostuu.

Viisaammat siis auttakoot laskelmissa, kiire ja sen merkitys valmiissa maailmassa jääkööt aloittajan harkinnan varaan.

Kaikille mainioita, kiireettömiä retkiä tulevalle kesälle toivottaen,

Eeppo

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20 Helmi 2015 08:40

Olis hyvä tietää kytkimen välitys.
Kyllä paatti (7.5m ja 3500kg) jo perstuntumaltakin vaatii isomman kuin 14 tuumasen ropellin että esim.satamamanöövereissä "purasee" kunnolla kun pakittaa/jarruttaa ja kääntelee.
Hukkaan menee johonkin Wikkeen verrattuna vääntävä kone jos ei ole tarpeeksi tehokas potkuri jossa optimiNOUSU.
Itse vauhdinlisäykseen en ota kantaa tietämättä onko esim. kantotaso perässä.
Täällä moni arvostelee esim. 1 knot vauhdin lisäystä kun on toisen veneestä kysymys mutta veikkaampa
että omaan tehdään melkoisesti töitä sen eteen(varsinkin vauhtiluokassa 5-8 solmua,puhumattakaan purjehtijoista) :))
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20 Helmi 2015 08:40

Totta Eeppo tuokin, toimintasäteellä on merkitystä, jos aikoo ehtiä johonkin päivän aikana. Ja tietysti varustaja haluaa veneen toimivan mahdollisimman tehokkkaasti ja hyvin. Teho syö polttoainetta, joten tottakai sillä rahalla kannattaisi yrittää päästä tunnissa mahdollisimman pitkälle.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Helmi 2015 10:29

MÖsteri kirjoitti:Totta Eeppo tuokin, toimintasäteellä on merkitystä, jos aikoo ehtiä johonkin päivän aikana. Ja tietysti varustaja haluaa veneen toimivan mahdollisimman tehokkkaasti ja hyvin. Teho syö polttoainetta, joten tottakai sillä rahalla kannattaisi yrittää päästä tunnissa mahdollisimman pitkälle.
Totta joka sana, mutta tässäkin tapauksessa vauhti maksaa, luulen, että ajettaessa ko veneellä 7 kn kulutus on n. kolminkertainen verrattuna viiteen solmuun.
Muistelen yhden veneilijän kertomusta kuinka melkoisesti isompi vene kulutti 7,5kn vauhdilla, olisko ollut kymmenkunta litraa ja 9 kn vauhdilla meni yli 40l/h

Esa1
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Helmi 2015 09:54

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja Esa1 » 20 Helmi 2015 13:02

Moro kiitos kiireettömistä kommenteista. Mepra tarjos tuata 16-17 tuumasta. Tällähetkellä 14 nelilapanen,
edellinen omistaja ostanut.Sitä ennen 14 tuumanen kolmilapainen, kuulemma aivan vispilä . Mitäs kohtuupienellä vois saada 15 tuumasen oisko 3 tai 4 lapanen tässä vaihtoehdossa parempi? Ei kantotasoja vaihde 2.5 koneen kierrokset maksimi 3000

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Akselin pidentäminen?

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Helmi 2015 18:34

Esa1 kirjoitti:Moi. Onko kokemuksia tällaisesta ongelmasta? Uppoamarunkoinen vene, jossa potkuriakseli asennettu liian ylös aikoinaan.
Vai kestäisikö 10 sentin välin potkurin ja perälaakerin välissä?Kone bukh 20 dv akseli 25mm vene paino noin 3500 kg pituus 7.5 metriä vauhti nyt noin 5 solmua tavoite 7 solmua.
Jos vastais kysymykseen, mennyt tähän asti vähän viereen.
Mary II:ssa oli kun se oli mulla ja todennäköisesti on vieläkin potkurin ja perälaakerin väli suuruusluokkaa 8-9cm
Akseli on 35mm, potkuri 16x21", nelilapainen (kone Nissan SD 33/ 90 hv). http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582422" onclick="window.open(this.href);return false;
Alunperi oli pari senttiä väliä, mut oli pitovaikeuksia, niin taapäin siirtämällä laski potkurin napa hieman pohjalinjan alapuolelle, alkoi pitään.
Laakeri ja akseli kesti sen 8 v minkä omistin.

Vastaa Viestiin