Miten purrella pääsee ulos matalasta rannasta?
-
Miten purrella pääsee ulos matalasta rannasta?
Pidän venettäni hiekkarannalla, joka syvenee hitaasti ja pohja muuttuu pian kiviseksi. Rannasta pitää soutaa pois enkä saa sivuköliä alas ennenkuin parinkymmenen metrin päässä rannasta, jotta pääsisin kryssiin. Moottoriakaan ei voi käyttää sen aikaisemmin eikä siinä ole vars. pakkia, pikkuhonda pitäis kääntää ympäri pakittamiseen. Järvellä on usein voimakas etelätuuli - siis kohti rantaa - ja tuon kuvan ottamisen jälkeen katkaisin toisen airon pyrkiessäni vesille. Kotiin oli kuitenkin päästävä. Ei auttanut muu kuin taluttaa vene rannalle, jossa oli sivutuuli, kahlata niin syvälle kuin pystyin ja hypätä veneeseen. -Sain Duckworks Magazinen FB-ryhmässä mm. neuvon käyttää "mizzeniä", joka käsittääkseni tarkoittaa mesaania. Mulle ei selvinnyt googlaamalla, mikä se on. Voisko joku selittää tai ehdottaa jotain muuta konstia?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Re: Miten purrella pääsee ulos matalasta rannasta?
Moi,
Ehkäpä tuossa toimisi ikiaikainen konsti, jolla on pelastettu pursia tuhoutumasta tuulenalaiselle rannalle - ankkuri.
Jätä jo tullessa ankkuri sinne riittävän syvään noin 20 - 30 metrin päähän. Kun lähdet, niin könyät veneeseen, ja alat kiskoa paattia ankkuriköydestä. Sitten kun olet riittävän syvässä, mutta niin että koukku on vielä kiinni pohjassa, niin sutaiset keulapollariin ankkuriköyden hetkeksi kiinni. Veneen pysyessä paikallaan keula tuulessa lasket kölit ja pelit, sekä nostat ainakin isopurjeen, tai kaikkikin. Sitten nyppäät ankkurin irti pohjasta, ja alat purjehtia. Vene lähtee siitä suoraan liikkeelle, ja sitten on vain purjehdustaidosta kiinni, pääsetkö irti rannikosta. Ankkurin voi jopa jättää roikkumaan pohjan alle narun päähän, jos on tiedossa ihan varmasti, että vettä on riittävästi. Näin ei ole niin kiirus samaan aikaan ankkurinnoston ja purjeiden kiristelyn kanssa. Esim rapulukkoon on näppärä kiinnittää ankkuri väliaikaisesti.
Hmm, tällai mä tekisin, ja olen joskus tehnytkin.
Ehkäpä tuossa toimisi ikiaikainen konsti, jolla on pelastettu pursia tuhoutumasta tuulenalaiselle rannalle - ankkuri.
Jätä jo tullessa ankkuri sinne riittävän syvään noin 20 - 30 metrin päähän. Kun lähdet, niin könyät veneeseen, ja alat kiskoa paattia ankkuriköydestä. Sitten kun olet riittävän syvässä, mutta niin että koukku on vielä kiinni pohjassa, niin sutaiset keulapollariin ankkuriköyden hetkeksi kiinni. Veneen pysyessä paikallaan keula tuulessa lasket kölit ja pelit, sekä nostat ainakin isopurjeen, tai kaikkikin. Sitten nyppäät ankkurin irti pohjasta, ja alat purjehtia. Vene lähtee siitä suoraan liikkeelle, ja sitten on vain purjehdustaidosta kiinni, pääsetkö irti rannikosta. Ankkurin voi jopa jättää roikkumaan pohjan alle narun päähän, jos on tiedossa ihan varmasti, että vettä on riittävästi. Näin ei ole niin kiirus samaan aikaan ankkurinnoston ja purjeiden kiristelyn kanssa. Esim rapulukkoon on näppärä kiinnittää ankkuri väliaikaisesti.
Hmm, tällai mä tekisin, ja olen joskus tehnytkin.

-
- Viesti:
Moro
Just noin kuin Mönsteri sanoi!
Sitä kutsutaan varppaamiseksi, ennenvanhaan purjelaivojakin varpattiin ulos satamasta. Pienemmällä soutupaatilla vietiin varppiankkuri ulos ja sitten hilatiin laiva ulos laiturista.
Riittävän kevyttä naara-ankkuria voi koittaa heittääkkin uudelleen syvemmälle saadakseen enemmän etäisyyttä rantaan.
Sillo nuornapoikana, kun seilipaatissa ei ollut mitään konetta ja kun oli vastanen lähtö, niin melottiin tai sauvottiin melalla laiturista ulos ja sitten fokalla ensimmäiset vendat ja sitten iso vasta ylös. pelkkä Fokka on helpompi vendata kuin isopurje.
Nortti
Just noin kuin Mönsteri sanoi!
Sitä kutsutaan varppaamiseksi, ennenvanhaan purjelaivojakin varpattiin ulos satamasta. Pienemmällä soutupaatilla vietiin varppiankkuri ulos ja sitten hilatiin laiva ulos laiturista.
Riittävän kevyttä naara-ankkuria voi koittaa heittääkkin uudelleen syvemmälle saadakseen enemmän etäisyyttä rantaan.
Sillo nuornapoikana, kun seilipaatissa ei ollut mitään konetta ja kun oli vastanen lähtö, niin melottiin tai sauvottiin melalla laiturista ulos ja sitten fokalla ensimmäiset vendat ja sitten iso vasta ylös. pelkkä Fokka on helpompi vendata kuin isopurje.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Kiitos ankkurivinkistä, kuulostaa järkevältä! Veneessä on lokkerttipurje ja keula on sen mallinen, että fokkaa olisi vaikea rakentaa. Kai minä voisin myös laskea ison kiven ankkuriksi, poiju pintaan ja joku pullo narun päähän koukattavaksi rantaan palatessa. Silloin voisin kuljettaa koukkuankkuria mukana. Ankkuria mulla ei vielä olekaan, kivenmurikka vaan.
-
Tuon kokoluokan veneessä ei tarvitse olla edes mitään kovin suurta ankkuria. Ja jos kuljetus on hankalaa, niin osta kokoontaitettava esim biltemasta tai honkkarista, sopiva paino voisi olla noin 5 Kiloa. Siihen metrin parin pätkä kettinkiä rautakaupasta ja sakkeleilla kiinni. Köydeksi 6-10 mm köysi, pituutta esim 30 metriä. Koko setti maksaa varmana alle 100 euroa, ja kulkee vaikka repussa veneeseen. Toki voi hienommatkin ankkurit ja köysistöt investoida, mutta kannattanee kokeilla ensin, kiviankkurin kanssa ei taida kannattaa puuhata enää, kun 1200-lukukin jo jäi historiaan..
Mielestäni riittävän luotettava ankkuri on veneessä aivan perusvaruste. Voimme lukea jokaisesta vähänkään kunnollisesta merihistorian kirjasta tarinan, jossa tavalla tai toisella ollaan tilanteessa, jossa ankkuroitu kulkupeli on ajautumaisillaan rantakuohuihin ja tuhon omaksi. Mikä naara sitten kenellekin on se paras, on myös monen väittelyn aiheena ollut, ja varmasti tulee olemaan jatkossakin.
Ankkuri toimii missä vaan, ja jos aina rantaudut tuohon samaan rantaasi, niin sitten voi ajatella jotain poijun tai vaikkapa tolpan kaltaista tukipistettä. Tolpan tekee kirveellä, jos rannalla kasvaa jotain 3-5 metristä suoraa puuta. Talven jäät sen tietty voi viedä.
Mielestäni riittävän luotettava ankkuri on veneessä aivan perusvaruste. Voimme lukea jokaisesta vähänkään kunnollisesta merihistorian kirjasta tarinan, jossa tavalla tai toisella ollaan tilanteessa, jossa ankkuroitu kulkupeli on ajautumaisillaan rantakuohuihin ja tuhon omaksi. Mikä naara sitten kenellekin on se paras, on myös monen väittelyn aiheena ollut, ja varmasti tulee olemaan jatkossakin.
Ankkuri toimii missä vaan, ja jos aina rantaudut tuohon samaan rantaasi, niin sitten voi ajatella jotain poijun tai vaikkapa tolpan kaltaista tukipistettä. Tolpan tekee kirveellä, jos rannalla kasvaa jotain 3-5 metristä suoraa puuta. Talven jäät sen tietty voi viedä.
-
Jaajuu, tota kuvaa kun katsoo, niin ei taida tolppaemmeitä olla ihan ritsankantaman sisällä...
-
Juu, on siellä suoriakin koivuja ja mäntyjä kasvaa harvakseltaan vaaran laidassa
Minä käyn järvellä keväisin moottorikelkalla viemässä tarvikkeita, siinä kulkee sitten ankkurikin helposti. Ivalosta löytyy ankkureita, Lapin meri eli Inarijärvi on siinä lähellä ;) Tuo järvi ON tuulinen, lähes joka kevät jäät vyöryvät pitkälle rannalle eikä venettä voi telakoida minne vaan. Veneranta on tuolla kskellä.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Muutenkin tuulen alapuoleiselta rannalta lähtö on hankala. Kerran ruotsalaiset pojat olivat aika suurella katamaaranilla
Hesassa Kauppatorin rannassa laituria vasten tuulen alapuolella. Itse olin vieraana mukana. Jonkin verran seilanneena ajattelin, että pojat ovat aika taitavia, jos tuosta ulos revittävät. Ei lähtenyt. Katamaarani putosi yhteen rannan sisäalataista. Sitä oli mekein mahdoton saada ulos. Tilaa jäi keulasta alle metrin. Niin kävikin, että veneestä lensi vähän lasikuidun palasia betoniseinään.
Hesassa Kauppatorin rannassa laituria vasten tuulen alapuolella. Itse olin vieraana mukana. Jonkin verran seilanneena ajattelin, että pojat ovat aika taitavia, jos tuosta ulos revittävät. Ei lähtenyt. Katamaarani putosi yhteen rannan sisäalataista. Sitä oli mekein mahdoton saada ulos. Tilaa jäi keulasta alle metrin. Niin kävikin, että veneestä lensi vähän lasikuidun palasia betoniseinään.
-
Samaa mieltä. En aja kovin mielellään fiskariakaan, isompaa tai pienempää tuulen alla olevaan laiturikoloon. Jos peruuttamalla ei pääse ulos, niin veneen sahaaminen ympäri on hankalaa, kun akselivetoisen keula ei nouse tuuleen ilman reilua vauhtia. Koitan aina katsoa jo laituriin ajaessa, että kuinka tästä joskus pois pääsee.