polttoaineen suodattimista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja CC » 07 Loka 2014 10:42

eräs kirjoitti:itse itselleni vastaten: ei ole ilmausruuvia. suodatin täyteen löpöä asennettaessa. jäännös ilmojen pitäisi poistua toisaalle...
Unohda sitten dieselin kanssa se suodatin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11 Loka 2014 22:07

Jos joku halua halpaa ja toimiva ratkaisua, niin US-partista bensasuodatinsarja vene puolelta. Se on sitten oikeesti BENSA. Suodatin. Lasikupillised vedenerottimella, ilmausruuveineen ja tyhjennysproppuineen on uemmiten tarkoitettu diiselille, niikun esmes RACOrikin. Diisellile löytyy sitten myös USpartsista auton puolelta universaali ja käsipumpulla varustettu malli (jos esmes ei oo veivi siirtopumpussa)
Ainahan saa sisämoottorin polttoainesysteemin pilalle, jos asentaa sinne sen kummisen perämoottoreista tutun töttöröön. Ne EI toimii muualla, kun perämoottoreissa!
Laadukas polttoainesuodatin on kallista, koskaa on rakennettu toimivaksi. Kun jättä pari kertaa vuodessa kapakassa pari kaljaa tilaamatta, niin on se suodatimen raha olemassa. Mutta huonosti käynnistyvä moottori ja vammaiset suuttimet on paljon kalliimpi ja epämukavampi asia! Älkää säästäkä väärässä paikkaa!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja palonte » 15 Loka 2014 12:57

Itse komppaan tuota ADAMAS kyssäriä, ettei kannattaisi laittaa suotimia lainkaan alipainepuolelle, vaan huolehtia siitä, että ne ovat siirtopumpun ja ruiskutuspumpun välillä. Ilman siirtopumppua oleva järjestelmä kuulostaa "jännittävältä". Vuosien varrella kun on joutunut valitettavasti paljon pelaamaan vanhojen veneiden kanssa ja niissä pääsääntöisesti polttoainejärjestelmät kaikin puolin tiensä päässä olen ottanut tavaksi laittaa kamat uusiksi ja vaihtaa siirtopumpun sähköiseksi. Vanha lasikuppinen CAV on ollut minulle sitä parasta mitä rahalla (purkaamolta) saa.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja Pellis » 16 Loka 2014 21:55

Te, joilla ei ole suodatinta ennen siirtopumppua. Oletteko kurkannet sinne siirtopumppuun? Onhan sielläkin jonkinlainen sihti, mutta jos tankissa on leväongelmaa tai muuta roskaa niin kaikki se kakki löytyy sieltä teelusikan kokoisesta siirtopumpun suotimesta. On muuten aika hauskaa sitä alkaa putsailemaan metrisessä aallokossa. Ehdottomasti kunnollinen vedenerotin Ennen siirtopumppua. CAvistakin saa tiiviin, kunhan opettelee sen kasaamisen ja tiivisteiden järjestyksen.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja Simon » 16 Loka 2014 23:06

Oikeastaan on edesvastuutonta, ellei tankin ja siirtopumpun välissä ole "ns. raakasuodatinta / vedenerottajaa" ja kuten Pellis sanoi CAV:stä, sehän toimii kuten kaikki muutkin suodattimet oikein käytettynä. Ellei tankin ja moottorin välissä ole mitään suodatinta, nii ahmiihan se moottori kaikki mahdolliset paskat ja saasteet ja mahdollisen vedenkin sinne moottorissa olevaan hienosuodattimeen, mikä ei ole tarkoitettu näin rajuihin epäpuhtauksien suodattamiseen.
Uskokaapa vain Pellis on oikeassa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja palonte » 17 Loka 2014 14:54

Joo, on mullakin ennen pumppua sellainen läpinäkyvä karkeasuodin, jonka voi kerran vuodessa uusia, mutta kyse oli lähinnä siitä oikeasta suodattimesta, jolla otetaan ruiskutuspumpulle haitalliset partikkelit ja vesi talteen.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja ijp » 13 Marras 2014 21:43

Itsellä on ollut veneessä myös CAV296 suodatin lasikupilla. Sen kanssa oli heti alussa ongelmia tiiveyden kanssa: viewtopic.php?f=5&t=8764" onclick="window.open(this.href);return false;

Suodatin on alkuvaikeuksien jälkeen toiminut ongelmitta. Suodattimen vaihto on aina hieman ähräämistä monien tiivisteiden kanssa. Lisäksi joudun vaihdon jälkeen täyttämään suodattimen polttoaineella injektioruiskulla ilmausruuvista (suodatin on imupuolella eikä ilmaus onnistu ilman tätä). Laiturissa tai syyshuollon yhteydessä suodattimen vaihdon vielä tekee, mutta mikäli suodattimen joutuisi vaihtamaan merellä aallokossa voisi tulla nopeasti äitiä ikävä.

Päätin vaihtaa suodattimen toisenlaiseen. IKH:llta löytyi Boschin suodatinjalka: http://www.ikh.fi/tuotehaku/s400030" onclick="window.open(this.href);return false; ja siihen suodattimeksi: http://www.ikh.fi/tuotehaku/dfp550345" onclick="window.open(this.href);return false; Paketissa on monta tiivistettä vähemmän kuin CAV296:ssa. Suodattimen vaihto on huomattavasti helpompaa ja suodattimen voi helposti täyttää polttoaineella ennen kiinnitystä. Suodatinpatruuna ei ole mielestäni pahan hintainenkaan. Kyseiseen suodattimen jalkaan sopii myös suodatin jossa on alaosassa veden tyhjennyshana.
Ilkka

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Elo 2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 16 Marras 2014 13:27

Kiitos ijp vinkistä!

Vaikuttaa etsimältäni ratkaisulta, ellei ongelmia ole ollut...

pesäpaatti
Viestit: 99
Liittynyt: 08 Heinä 2014 18:36

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 16 Marras 2014 22:23

Hyvää keskustelua. Suodattimia vaihdettaessa, älkää täyttäkö niitä ennen asennusta, sillä tällä tavoin moottori saa siltä osin suodattamatonta soppaa. Tämä asia korostuu sitä enemmän mitä uudempi moottori on. Uudemmissa koneissa on sähköisesti ohjatut injektorit, jotka eivät siedä yhtään vesipisarouta eikä muita mekaanisia epäpuhtauksia.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja ijp » 17 Marras 2014 21:40

pesäpaatti kirjoitti:Hyvää keskustelua. Suodattimia vaihdettaessa, älkää täyttäkö niitä ennen asennusta, sillä tällä tavoin moottori saa siltä osin suodattamatonta soppaa.
Hyvä pointti! Edellä mainitsemani suodatinpatruunan voi täyttää kaatamalla polttoainetta ulkokehän reistä, jolloin myös tämä siemenpolttoaine suodattuu. Kuten sanottu, itselläni on suodatin imupuolella ja ilmaus ei onnistu ellei suodatinta ensin täytä polttoaineella.
Ilkka

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja Qubik » 17 Marras 2014 23:37

Päivittäin myös polttoaine suodattimia vaihtavana ei ole vielä tullut vastaan imupumpullista, missä ei saa käsipumpulla polttoainetta nousemaan. Jos järjestelmä on ehjä. Toki jossain pikkuyanmarissa se vie paljon aikaa. Vähä turhauttavan paljonkin, mutta tulee varmistetuksi, että järjestelmä todella toimii. Tänä kesänä meidän hinuri kävi hakemassa 3 tapausta merelta takaisin laituriin, kun olit juuri vaihtanet suodatimen ja päässet ajamaan sen täydettyn suodattimen verran. Alternatiivinen tapaa olis käyttää alipainepumppua ja imaista se polttoaine ilmausruuvin kautta suodattimeen ja sieltä eteenpäin, missä nyt se ruuvi sattu olemaan. Öljujen imuvaihtoon tarkoitettu alipainepumppunkelpaa siihen vallan mainiosti. Vaikka isolla ruiskulla ja kumiletkunpätkällä ilmausruuvin ympärilla saa sen asian hoidettuksi.
Miksi näin. Esimerkiksi yanmarin pikkukoneissa moottorin päällä oleva hienosuodatin vuotaa usein ja vääränlaisen asennuksen johdosta. Siellä on ohkainen kumirengas, mikä kupin kiristusrengasta kiristaessa lahtee pyörimaan mukaan ja huonolla tuurilla halkee. Virhe on se, että kuppi pyörii kiristusrengaan mukaan jos sitä ei pidettä paikalla ja O-rengas sitä pyöriva liiketta ei kestaa.
Vikaa tulisi ilmi heti, jos järjestelmä ilmattais pumpun veivia nylkyttamalla. Esitäytettynä vikaa tulee ilmiin noin 1-3 tunnin ajon kuluttua. Melko epämukava, vai mitä.
Myös ne CAV suodattimien kumiringulat pitää uusia joka kertaa, ne tulee pakkauksessa mukana juuri sen takia, ihan ne kaikki 5.
Joten kehottaan vielä kerrän: ei kannattaa laiskotella ja etsia siinä sitä oikotiedä! Kostautuu ilkeesti ja silloin kiroilu ei autta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Marras 2014 06:39

Mullaon senverran ylipitkät letkut tankista suotimelle-suotimelta koneelle, että irrottamalla tankin yläpuolella olevan suotimen kiinnitysruuvit, voi suotimen laskea alas, jolloin suodin täyttyy painovoimaisesti kun ilmausruuvi on auki ja pitämällä sitä alhaalla jonkin aikaa voi vielä varmistaa ettei ainakaan isoa ulospäin vuotoa ole-takaisin ylös kiinni ja sit loppuilmaus, eikun menoksi 8|

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Elo 2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 18 Marras 2014 14:03

Qubic: "Ainahan saa sisämoottorin polttoainesysteemin pilalle, jos asentaa sinne sen kummisen perämoottoreista tutun töttöröön. Ne EI toimii muualla, kun perämoottoreissa!"

Tarkoitettiin ilmeisesti tätä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386294/P ... u-185mm-38" onclick="window.open(this.href);return false; ???


Miksi ko. pumppu ei toimi? eli meneekö ruttuun, vuotaa, haurastuu, vai mitä??

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja Qubik » 20 Marras 2014 18:48

Ilmeisesti sielä siällä oleva läppä/kuula mikä estaa sen paluuvirtauksen jarruttele jotenkin. Kai estää mekaanisen siirtopumpun läppien normaalin työskentelun. Tarkemmin en ole itse pääsyt tutkimaan sitä syytä, mutta VP gurut sita mulle aikoina opetit ja tänä kesänä kolmen venen polttoainesaannin murheet loppuit kun seinään ton poistamisen jälkeen.
Jos pikkase mietittaan, niin sellainen kumipallero ei montaa euroa maksaa ja jos se ois toimiva ratkaisu sisämoottoreissa, niin kai olis vaikka joku halpisvalmistajakin sellaisen tehtalta lähtien sinne laittanut. Mutta ei oo.m
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin