Perinteinen puuvene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
meriolento

Perinteinen puuvene

Viesti Kirjoittaja meriolento » 01 Loka 2014 17:11

Mistä saisi hankittua perinteisen pienikokoisen (pituus noin 4 metriä) ja kevyen (paino noin 100-120 kg) keskimoottorilla varustetun puuveneen jota olisi myös mukava soutaa?

Kuva

hkhk

Re: Perinteinen puuvene

Viesti Kirjoittaja hkhk » 01 Loka 2014 20:42

Ei mikään vaatimaton vaatimus. Perinteisistä veneistä tuollaista on vaikea löytää. Haluttu vene on pieni. Noin lyhyt ei ole oikein hyvä soutuvenekään. Toivo pari metriä lisää.

meriolento

Viesti Kirjoittaja meriolento » 01 Loka 2014 21:26

hkhk kirjoitti:Ei mikään vaatimaton vaatimus. Perinteisistä veneistä tuollaista on vaikea löytää. Haluttu vene on pieni. Noin lyhyt ei ole oikein hyvä soutuvenekään. Toivo pari metriä lisää.

Niin on, mutta tuollainen vene olisi ihanteellinen niille jotka eivät tarvitse mitään jahtia vaan näppärää yhteysvenettä.

Esimerkiksi Terhi 385 on 380 cm pitkä ja sitä on erinomaista soutaa, mutta ilmeisesti puuveneen tarvitsee olla pidempi että se olisi hyvä soudettava?

maalto

Viesti Kirjoittaja maalto » 02 Loka 2014 08:14

Hei!

Minulla on vähän tuon tapainen. Pituutta 5,4 metriä ja aika hyvä soutaa. Tosin olen niiden 7 vuoden aikana, kun vene on omistuksessani ollut, soutanut vain muutaman kerran. Olen vähän ajatellut veneestä luopumista, sillä tuntuu, että puuveneen huoltotyöt ovat jo vähän liiankin tuttuja.

Mikko
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

hkhk

Viesti Kirjoittaja hkhk » 02 Loka 2014 08:56

Jäi erityisesti mieleen tuo 4 metriä. Se on aika vähän niin soutuveneelle kuin keskimoottoriveneellekin. Noin soutuneuvoksena tiedän, että kunnolla soudettavan veneen pituuden olisi oltava vähintään 5.5. metriä. Se kulkee tuon 10 km tunnissa. Eli sillä on hyvä soutaa. Lyhyemmät venet ovat tuollaisia rantaveneitä, käydään verkoilla ja rapumerroilla. Tietysti kivoja nekin, omalla tavallaan. Olen soudellut paljon myös jollalla. Se on eri maailma. Mennään kapeikkoja, nautitaan rannoista, ongitaan. Jos kuntoilua ajattelee, on samantekevää, kuinka kovaa vene kulkee. -Hyvin soudettava vene saisi painaa jotain 60-70 kiloa. Tehty esim. 8 millin haapalaudasta.

M.J.S

Viesti Kirjoittaja M.J.S » 02 Loka 2014 19:34

Ei muutakun etsit sopivan opiston,seuran,yhdistyksen joka järjestää veneen veisto kursseja. Rohkeasti mukaan ja teet sellaisen kuin haluat :-) tulee uusi ja siihen verrattuna että teettäisit niin edullinen!
Hikeä,Verta,Kyyneleitä ja ilon pilkahduksia ;))

Vastaa Viestiin