Moro.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
xj6

Moro.

Viesti Kirjoittaja xj6 » 16 Heinä 2014 17:15

Viime syksynä ostin 60 luvulla tehdyn puuveneen, ja olen sitä kunnostellut aina kun aika on antanut myöten.
Vene on hieno, pilaamaton millään lasikuitu jutuilla, ja kunnostus tulisi olla arvonsa mukaista.
Veneen kaksi lautaa on haljennut kummaltakin puolen naularivistä, noin metrin matkalta. Miten kannattaisi tuo lähteä korjaamaan?
Halkeama on paha, noin sentti leveydeltä pahimmiltaan, joten puuta kai pitää liimata.

venealeksi
Viesti:

Re: Moro.

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 16 Heinä 2014 18:33

Moro.

Naularivista pitkittäin haljennut lauta ei ole oikeastaan ollenkaan kiinni siinä toisessa laudassa siinä halkeaman kohdalla.
Laudan pätkän vaihtaminen on sellainen korjaus jolla sen saa kuntoon.
Liimailu menee hiukan virittelyks eikä tulisi käyttää noinkin pitkissä halkeamissa.

Puhun siis alla olevan kuvan kaltaisesta halkeamasta.

Ylemmässä kuvassa ko lauta nätisti irroitettuna. Pieni silppu on ohut kaista niitin kannan yläpuolella. Ei ollut rakenteellisesti kauheen vahva.

Aleksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

xj6

Viesti Kirjoittaja xj6 » 17 Heinä 2014 11:09

Kiitos neuvosta.
Tuo vene on kuusi metriä pitkä merivene, Olympia moottorilla varustettu.
Nuo haljenneet laudat on vesirajassa, puolessa välissä paattia.

Jotenkin tuntuu, että vene pääsee elämään liikaa ko kohdista, ja siksi halkeamat molemmin puolin samassa kohtaa venettä.
Kaaret näyttää olevan ehjät, mutta keskivaiheilla ei ole mitään paksumpia tukia.

Lautojen naulaus on tehty jollain galvanoiduilla nauloilla, ja kotkaamalla päät lautaan.(jostain luin, että noita nauloja on käytetty Ruotsissa enemmänkin)
Voiko olla, että tuo naulaus tapa päästää liitosta liikkumaan, ja siksi rasittaa lautaa?

Toki vene on vanha, joten sekin yksin riittää syyksi...

venealeksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 17 Heinä 2014 11:41

Kyllä venenauloja käytettiin suomessakin.
Olen törmännyt siihen että naula on myös tuostunut poikki lautojen välistä.
Eli kummaltakin puolelta näyttää hyvältä mutta laudat on irti toisistaan.
Koita pakkelilastalla onko naulat ehjiä kaarissa.

Missäpäin vene on ?
Tarvittaessa pystyn jelppimään korjauksessa.

Aleksi

xj6

Viesti Kirjoittaja xj6 » 17 Heinä 2014 13:54

Kiitos avun tarjouksesta, se on tervetullutta. Taitaa vain tuota välimatkaa olla hieman liikaa, vene on Oulussa.
Ostin paatin Tornion läheltä,jotain sata kilometriä tästä pohjoiseen.

Harmi vain, kun tuon historiasta en sen kummemmin tiedä.
Myyjälle tämä oli tullut talokaupan yhteydessä, eikä sitä tarvinnut. Lupasi laittaa talon myyjän tiedot perästä, mutta eipä ole kuulunut.
Hän olisi osannut kertoa veneestä varmaan paljonkin. Oli kuulemma käynyt venettä myöhemmin vielä katsomassa, joten tärkeä oli selvästi ollut. Vanhempi mies kyseessä, joten voimat ei enää riittänyt talon, ja veneen hoitoon...

ADAMAS

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 17 Heinä 2014 19:49

moi,
millainen vene tuli hankituksi,kuvia?
laitas varsin myyjän nimi mulle yv:nä.tie vaisk tuttuja..
mun mielestä..

xj6

Viesti Kirjoittaja xj6 » 17 Heinä 2014 20:57

Pitää noita kuvia ottaa, ja jossain välissä laittaa... Ostin veneen viime syksynä, ja enää ei minulla ole mitään tietoja tallessa myyjästä, edes etunimeä...
Ainut kai olisi lähteä käymään ajelulla, sen talon kyllä muistan. Varmaan myös naapurusto voisi kertoa alkuperäisen omistajan tiedot...

Viime talven vene seisoi pihalla pressun alla. Ensi talveksi olisi tarkoitus siivota tuo tyhjillään oleva vanha ulkorakennus suojaksi.
Siinä ei ole lämmitystä eikä eristystä, mutta suoja, ja sähköt on. Siellä voisi myös talvella tuota laitella.

Veneen moottori on vuodelta 67, ja kaikki kyllä näyttäisi, että itse vene on saman ikäinen.

Vastaa Viestiin