Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 10 Heinä 2014 13:19

Moi,

Meillä on 9.5m mahonkinen moottorivene vuodelta 1965, ja siinä on alkuperäinen vuoden 1965 Volvo B18 bensamoottori (Amazonin moottori, joka on konvertoitu venekäyttöön lisäämällä vesijäähdytys). Kaasari on uusittu kaksi vuotta sitten ja toiminut hyvin tuon ajan (Weber 32/36 DGV). Bensapumppu on korjattu/osittain uusittu n. kuukausi sitten ja toimii ok.

Meillä on ollut vaihtelevia ongelmia moottorin kanssa mutta vika on aina löytynyt ja saatu korjattua. Nyt on ilmennyt uusi ongelma: moottori käy ihan nätisti alussa n. puoli tuntia (kaasu n. 2000-3000 rpm, jolloin matkavauhti jotain 7-10 solmua) mutta alkaa sitten käymään epätasaisesti. Moottorin käynti alkaa pienellä epätasaisuudella, joka hiljalleen 5 minuutin aikana lisääntyy ja tehot häviää samaa tahtia. Lopulta käynti on hyvin epätasaista/tehotonta ja moottori yleensä tässä vaiheessa sammuu. n. puolen tunnin ankkuroinnin jälkeen moottori taas käynnistyi ja pääsimme takaisin kotilaituriin mutta samanlainen oire toistui: moottori kävi heti alusta alkaen epätasaisesti matalilla kierroksilla (n. 1000-1500). Kun pääsimme "ruuhkasta" eroon ja lisäsimme kierroksia 2000:een, moottori kävi ihan ok jotain 15 minuuttia. Sitten alkoi sama epätasainen käynti joka paheni niin että tehot tuntuivat n. puolittuvan ja moottori kuulosti käyvän vain kolmella sylinterillä. Moottori kävi tällä tavalla melko "tasaisesti" ja pääsimme kotilaituriin, jota ennen moottori kuoli juuri ennen lopullista lähestymistä ja pääsimme kuin onnen kaupalla tuulen avulla viimeiset 20 metriä poijuun ja laituriin.

Laiturissa koitimme käynnistää moottoria n. 5 minuutin päästä ja se tuntui toimivan ihan normaalisti. Tämä siis ilman vetoa. Laiturissa konetta kokeiltaessa ilman vetoa se tuntuu aina toimivan ilman ongelmia.

Lisätietona se että vaihdoimme tulpat n. kuukausi sitten. Kolme tulppaa oli mustan nokisia mutta yksi tulpista oli selvästi vaaleampi, melkein ruosteisen näköinen. Nämä tulpat olivat olleet käytössä n. 2 kesää.

Meillä on omia epäilyksiä mikä ongelman voisi aiheuttaa mutta olisi mukava kuulla muiden mielipiteitä. Mitä epäilisitte ongelmaksi näiden oireiden perusteella? Voisin laittaa kuvat tulpista jonnekin jos siitä on apua.

raussila
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Touko 2005 20:11

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja raussila » 10 Heinä 2014 16:13

Oli joskus samallaisia ongelmia ja syy oli pakoputken käyrässä jossa pakosarjan jäähdytysvesi poistuu.
Kovemmilla kieroksilla painoi vettä pakosarjaan ja sieltä venttiilien kautta mäntien päälle. Kävi tyhjäkäynnillä
hyvin, mutta veto päällä ja kovemmilla kierroksilla hyytyi pikkuhiljaa. Käyrän vaihdolla ongelma poistui.

oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 10 Heinä 2014 17:07

Kiitos vastauksesta. Onkohan olemassa jotain keinoa varmistaa tuota teoriaa vaihtamatta tuota pakosarjan osaa?

raussila
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Touko 2005 20:11

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja raussila » 10 Heinä 2014 20:18

Ota mutka irti, niin näet sen sisään, Siellä on "läppä" joka eroittaa pakokaasun ja veden sekoittumasta liian-aikaisin. Mutkia löytyy varmaan viellä uusia tai käytettyjä ehjiä. Mulla ongelmat loppui siihen. Voit myös ajaa että sammuu, sitten tulpat irti ja starttaat jos tulpanreijistä tulee vettä on vika siellä. Paremmin en osaa neuvoa.

raussila
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Touko 2005 20:11

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja raussila » 10 Heinä 2014 20:24

Saattaa myös pakosarja olla puhki ja vuotaa sieltä. Aika yleinen vika sekin. Jos tulpanreijistä tulee vettä, epäilemättä on pakosarja puhki.

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 10 Heinä 2014 20:50

KUVIA VENEESTÄ,pleace:))
mun mielestä..

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10 Heinä 2014 21:00

Moi!

Samalla moottorilla teutaroidaan, meillä on 8,9 metrinen fiskari.

Oletko putsannut kaasuttimen ja koko polttoainejärjestelmän? Mun Weberissä oli skeidaa vähän joka kolossa, ja kaasarin oma filtteri tukossa. Ja lopuksi vielä tyhjäkäyntisuutin, se jos on kiinni, niin veto on pikkukaasulla onnetonta.

Toisaalta tuo tietyn ajan kestävä ajo voisi myös viitata rikkinäiseen puolaan, joka lämmitessään hukkaa kipinän..

Miten korjasit bensapumpun?

Ja bonuskysymys: Mikä potkuri ja vaihde veneessä on, kun kulkee noin hyvin? Mun menee 3500 rpm vain 6,5 solmua, huiput noin 8 solmua 4500 rpm. Potkuri on 16x13. Ei mene peräaallosta päätellen läheskään runkonopeutta, varsinkin kun perässä on pieni kantotasokin rumentamassa..

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja Lister » 11 Heinä 2014 00:00

Rikkinäinen kondensaattori teki meillä viimekesänä Amazonin moottorissa monenlaisia käyntihäiriöitä. Tyhjäkäyntiä ei löytynyt ollenkaan ja ajaessakaan ei ollut vetoja.
Sähkölaitteiden konservaattori

oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 11 Heinä 2014 12:55

raussila kirjoitti:Saattaa myös pakosarja olla puhki ja vuotaa sieltä. Aika yleinen vika sekin. Jos tulpanreijistä tulee vettä, epäilemättä on pakosarja puhki.
Joo tuo ruosteisen oloinen tulppa vihjaisi kyllä siihen suuntaan että jotain kautta vettä pääsee sylinteriin. Jostain luin että yks syttymätön/laukeamaton sylinteri aiheuttaa imua ja saattaa tuoda vettä ko. sylinteriin. Eli pitää tarkistaa myös sytytyspuolelta mahdolliset ongelmat.

oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 11 Heinä 2014 13:24

MÖsteri kirjoitti:Moi!

Samalla moottorilla teutaroidaan, meillä on 8,9 metrinen fiskari.

Oletko putsannut kaasuttimen ja koko polttoainejärjestelmän? Mun Weberissä oli skeidaa vähän joka kolossa, ja kaasarin oma filtteri tukossa. Ja lopuksi vielä tyhjäkäyntisuutin, se jos on kiinni, niin veto on pikkukaasulla onnetonta.

Toisaalta tuo tietyn ajan kestävä ajo voisi myös viitata rikkinäiseen puolaan, joka lämmitessään hukkaa kipinän..

Miten korjasit bensapumpun?

Ja bonuskysymys: Mikä potkuri ja vaihde veneessä on, kun kulkee noin hyvin? Mun menee 3500 rpm vain 6,5 solmua, huiput noin 8 solmua 4500 rpm. Potkuri on 16x13. Ei mene peräaallosta päätellen läheskään runkonopeutta, varsinkin kun perässä on pieni kantotasokin rumentamassa..
Kaasaria ei ole putsattu mutta se on tosiaan uusi. Seossuuttimen katoin ja se olis ihan siisti. Ja sen säädin tyhjäkäynnissä sopivalle rikkaudelle. Bensaletku on vaihdettu bensapumpusta kaasariin.

Tuo puolakommentti pitää tsekata joo, koska vika tosiaan tuntuu liittyvän moottorin kuumenemiseen.

Bensapumppu korjattiin siten että me oltiin ostettu englannista uusi pumppu, jonka piti olla sopiva korvaamaan tuo meidän vanha. Kävi kuitenkin ilmi että vaikka pumppu oli sisäosiltaan samanlainen kuin vanha, se vipu, joka menee moottorin sisään oli hieman eri kokoinen ja uutta pumppua ei voinut asentaa vanhan tilalle. Otettiin vanha pumppu irti ja laitetiin osiksi ja putsattiin kaikki osat ultraäänipesurilla. Uudesta pumpusta otettiin uusi vedenerottimen tiiviste, sihti ja pumpun uusi kalvo ja ne kaksi pientä "nappiventtiiliä" jotka päästää bensan imettäessä eteenpäin. Uudesta pumpusta saimme myös käsipumppauskahvan palautusjousen, joka oli meillä vanhasta kadonnut ja se oli väliaikaisesti korvattu nippusiteellä.

Potkuria ja vaihteen tyyppiä en osaa sanoa mutta meidän vene on puoliplaanaava rungoltaan, ei siis uppoamarunkoinen kuten fiskari on. Veneen pohja on melkein vaakasuora perästä ja loppuu tasaiseen peräpeiliin. Rungon pituus on 9 metriä. Me koitettiin ajaa täydellä kaasulla tänä keväänä pari kertaa kun oltiin huomattu että kaasuvaijeri oli ollut puoliksi irrallaan eikä siksi sallinut täyden kaasun avaamista. Laitettiin kaasuvaijeri kiinni ja koitettiin avata täys kaasu. Kaverin kanssa katottiin toisiamme ihmetyksen vallassa kun gps sanoi 17.1 solmua ja vene tuntui lentävän. Sen verran kovaa ääntä ja tärinää tuntui moottori pitävän että ei olla tuota kaasua enää käytetty ja tosiaan vaan pari kertaa minuutin pari verran ajettu. Hyvin mahdollista että nämä meidän ongelmat alkoi tosta "rääkistä" mitä vanha moottoriparka ei ole vuosikausiin kokenut. Tais olla se joka kamelin selän katkaisi. En tiedä mikä nopeus on suunniteltu optimaaliseksi tuolle meidän veneelle. Yleensä me ajellaan jotain 2000-2800 kierrosta ja nopeus on jotain 7-9 solmua. Mutta jos moottori ja vetolaite olis priimakunnossa niin voi hyvinkin olla että ton veneen taloudellisin ajonopeus vois olla jotain päälle kymmenen solmua.

Kuvia veneestä voi nähdä täältä meidän blogista, jota tosin ei olla pariin kesään jaksettu päivittää: http://summertimeboat.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Tässä kuvassa esim. näkyy veneen perä: http://3.bp.blogspot.com/-DGSm1jLE4yc/T ... A4tila.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja Warjo » 11 Heinä 2014 17:10

Onkos venttilinvälykst tarkistettu milloin viimeeksi?
Tiedän yhden vanhan volvon koneen jossa oli samat ongelmat ja se johtui liian pienistä venttilinvälyksistä, alkoivat kantamaan koneen lämmetessä.
Tosin kyseinen kone oli kaksi sylinteriä pidempi, mutta sama konstrukstio on vanhoissa nelos- ja kutoskoneessa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 12 Heinä 2014 11:14

Mites on polttoainesäiliön korvausilman saanti järjestetty?

pekkosbill
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja pekkosbill » 13 Heinä 2014 14:21

Noi vanhat volvon koneet ei kestä lyijytöntä bensaa, painuu seetit kanteen ja venttiilit alkaa kantamaan, kylmänä siis on pieni venttiili välys mutta katoaa ja venttiilit alkaa kantamaan kun moottori kuumenee. käytätkö venttiili suoja-ainetta bensan seassa?

oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 27 Heinä 2014 17:35

Elwood kirjoitti:Mites on polttoainesäiliön korvausilman saanti järjestetty?
Veneessä on kaksi tankkia (n. 50l ja 70l) ja molemmissa on pieni kuparinen huohotinputki joka tulee ulos törmäyslistan alapuolelta. Niistä silloin tällöin lirahtaa vähän bensaa tankatessa ulos joten oletettavasti eivät ole tukossa. Voi toki olla että ovat menneet viime aikoina tukkoon. Tarkistetaan tuokin.

oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 27 Heinä 2014 17:37

pekkosbill kirjoitti:Noi vanhat volvon koneet ei kestä lyijytöntä bensaa, painuu seetit kanteen ja venttiilit alkaa kantamaan, kylmänä siis on pieni venttiili välys mutta katoaa ja venttiilit alkaa kantamaan kun moottori kuumenee. käytätkö venttiili suoja-ainetta bensan seassa?
Ei ole suoja-ainetta käytössä. Olemme tuolla moottorilla onnistuneesti 3 kesää veneilleet ilman suurempia ongelmia. Voisiko nuo venttiili-ongelmat olla tuollaisia että hiljalleen ajan kuluessa pahenevat vai pitäisikö ongelma olla koko ajan suurin piirtein aina kun moottori käy kuumempana?

Vastaa Viestiin